Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lek, stimulering og oppdragelse
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-08-2008, 10:57   #1
Supermedlem
 
Tullpia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2003
Sted: På østlandet et sted
Meldinger: 935
MP Rating: 0% (0)
Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.
Feil bruk av konsonanter hos jente 3,5 år.

Ja jenta vår har vært nokså sen med språket og var helt frem til i sommer til tider vanskelig å skjønne for folk som ikke kjente henne. Nå har selve setningsoppbyggingen begynt og komme godt i gang. Men hun strever med uttalen av enkelt ord. Hun blander på et vis vokalene o-u-ø-å, eks hun sier måte til møte, ogle til ugle, loe til lue, do til du, fol til fugel osv.Mye bruk av o sikkert pga at det er det enkleste, men har dere noe tips til hvordan vi kan trene på dette. Har hørt at dette er noe av det første som skal være på plass og det er det med andre ord ikke her i gården.
Tips mottaes med takk.
__________________
Store klemmer fra TULLPIA(catinka), MANNEN, STOREBROR mai 03 Og LILLESØSTER desember 04

Sist endret av Tullpia; 30-08-2008 kl 11:58. Begrunnelse: var jo vokalene og ikke konsonantene
Tullpia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-08-2008, 11:25   #2
VIP-Medlem
 
Zemoc sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2003
Meldinger: 5,623
MP Rating: 100% (1)
Zemoc har et ubeskrivelig bra rykte.Zemoc har et ubeskrivelig bra rykte.Zemoc har et ubeskrivelig bra rykte.Zemoc har et ubeskrivelig bra rykte.Zemoc har et ubeskrivelig bra rykte.Zemoc har et ubeskrivelig bra rykte.Zemoc har et ubeskrivelig bra rykte.Zemoc har et ubeskrivelig bra rykte.Zemoc har et ubeskrivelig bra rykte.Zemoc har et ubeskrivelig bra rykte.Zemoc har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Feil bruk av konsonanter hos jente 3,5 år.

Det er jo vokalene hun blander. Men greier hun å si feks "uuuuuuuu" og "øøøøøøøø" hvis du ber henne om det?
__________________
Okt-03
Jan-06
Marslykke-09
For verden er dere bare tre i mengden
For meg er dere alt
SA 06.06.08
Zemoc er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-08-2008, 11:42   #3
Seniormedlem
 
Theron sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 1,687
MP Rating: 0% (0)
Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.Theron har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Feil bruk av konsonanter hos jente 3,5 år.

Her er det rot med konsonanter,

du kan jo prøve å få de til å si bossbil og postbil her i huset, DA går det i ball da

tror det er ganske normalt å bytte om på bokstaver,
om hun sier det når du ber henne gjenta vokaler etter deg så kan hun jo si de.....
__________________
Halleluja, it's a Theron

http://www.sloganizer.net/en/





Member of AF`s jaktlag
Theron er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-08-2008, 12:01   #4
Supermedlem
 
Tullpia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2003
Sted: På østlandet et sted
Meldinger: 935
MP Rating: 0% (0)
Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.
Sv: Feil bruk av konsonanter hos jente 3,5 år.

Sitat:
Opprinnelig postet av Zemoc Vis post
Det er jo vokalene hun blander. Men greier hun å si feks "uuuuuuuu" og "øøøøøøøø" hvis du ber henne om det?
Tusen takk, jeg som blandet i farten. Men hvis jeg ber henne gjenta etter meg så går det ikke. Hun greier ikke å uttale u og ø. Det er nok der det ligger, i at hun rett og slett ikke greier de bokstavene.
__________________
Store klemmer fra TULLPIA(catinka), MANNEN, STOREBROR mai 03 Og LILLESØSTER desember 04
Tullpia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-08-2008, 13:07   #5
Isa
VIP-Medlem
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 6,677
Blogginnlegg: 36
MP Rating: 0% (0)
Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Feil bruk av konsonanter hos jente 3,5 år.

Hm. Jeg ville gjort øvelser med munnen, for å få bedre kontroll over musklene i munnen.
Lag lyder med tunka, prøv å få tunge på nesa, haka osv. "Blås opp" munnen, og sug den inn igjen. Syng rim og regler hvor man bruker tunga og munnen ekstra mye (kommer såklart ikke på noen i farta)

Synging er god stimulering for språket, så prøv å syng masse med henne. Finn gjerne da sanger med u og ø i. (Kom skal vi klippe sauen, oppe på fjellet, Anne Knutsdotter, Bind deg en blomekrans, Bjørnen sover, Bake kake søte, Byssan Lull, Du halling, Du skal få en dag i mårå, Det snør det snør, Du har to øyne, Du käre lille snickerbo´, Det står ein friar uti gar´e, Du og jeg og dompappen, Erta berta sukkererta, Et barn er født i Betlehem, Fløy en liten blåfugl, Fader jakob, mm).
__________________
Datascrapping - Min blogg - Bakovervendt er best! Min datascrapping-vise-frem-og-skryte-tråd Isa´s sangbok

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --
Isa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-08-2008, 14:14   #6
Seniormedlem
 
Reggius sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Meldinger: 1,545
MP Rating: 0% (0)
Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Feil bruk av konsonanter hos jente 3,5 år.

Noe som er svært effektivt til trening med tunge, er å smøre litt syltetøy eller sjokoladepålegg (eller noe annet barnet liker) i munnvikene, og be barnet sleike dette av selv. Litt frustrasjon i begynnelsen, men etterhvert er det svært effektivt. Har gjennomført dette i bhg. med et par tilfeller og det fungerte. Både på lyd-uttale og mot sikling hos stort barn!

(To ca. 2-3 mnd på hvert tilfelle...)

Det at barn ikke klarer å si lyder, sammensetning av lyder etc. er helt normalt, men noe man skal holde et øye med. Ikke la det gå for lang tid før en bestemmer seg for å hente inn hjelp. Det er som regel i de fleste tilfellene lett å gjøre noe med, dessuten blir barnet mer og mer oppmerksom på dette selv dess eldre det blir! Derfor er det lurt å forsøke litt trening etterhvert!

Lykke til!

MVH Reggius
__________________
Snuppa kom 5. mai 2007 og er seff. verdens fineste!
Reggius er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-08-2008, 20:03   #7
VIP-Medlem
 
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,501
MP Rating: 100% (2)
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Feil bruk av konsonanter hos jente 3,5 år.

Det er jo ganske tidlig å forvente at de snakker rett. Siste året før skolestart bør uttalen begynne å bli riktig. Så lenge problemene er såpass små er det jo helt normalt
__________________
- Happy -
Turbo (-02), Sprell (-03), Liten (-05)
Happy er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 31-08-2008, 08:37   #8
Supermedlem
 
Tullpia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2003
Sted: På østlandet et sted
Meldinger: 935
MP Rating: 0% (0)
Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.Tullpia har en strålende fremtid.
Sv: Feil bruk av konsonanter hos jente 3,5 år.

Ja det trodde jeg også helt fremt til jeg møtte en ansatt fra ppt tilfeldig på et kurs og hun sa at det var bekymringsfullt at hun hadde disse byttene. Dette var bokstaver som skulle være det første som kom på plass og da helst før fylte 2 år. Kunne visst få konsekvenser for videre språkinnlæring. Derfor lurte jeg litt på hva jeg skal gjøre og om det er andre som har barn med dette problemet.
__________________
Store klemmer fra TULLPIA(catinka), MANNEN, STOREBROR mai 03 Og LILLESØSTER desember 04
Tullpia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 31-08-2008, 09:45   #9
Supermedlem
 
turbo76 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Sted: Østlandet
Meldinger: 582
MP Rating: 0% (0)
turbo76 har en strålende fremtid.turbo76 har en strålende fremtid.turbo76 har en strålende fremtid.turbo76 har en strålende fremtid.turbo76 har en strålende fremtid.turbo76 har en strålende fremtid.turbo76 har en strålende fremtid.turbo76 har en strålende fremtid.turbo76 har en strålende fremtid.turbo76 har en strålende fremtid.turbo76 har en strålende fremtid.
Sv: Feil bruk av konsonanter hos jente 3,5 år.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tullpia Vis post
Ja det trodde jeg også helt fremt til jeg møtte en ansatt fra ppt tilfeldig på et kurs og hun sa at det var bekymringsfullt at hun hadde disse byttene. Dette var bokstaver som skulle være det første som kom på plass og da helst før fylte 2 år. Kunne visst få konsekvenser for videre språkinnlæring. Derfor lurte jeg litt på hva jeg skal gjøre og om det er andre som har barn med dette problemet.
Det hadde jeg tatt med en klype salt, altså... Det er selvfølgelig viktig å følge med språket til barna, men at det meste av lydene skal være på plass før fylte 2?? Det synes jeg høres rart ut. Begge mine er trege på språk, men også litt tett i ørene (mellomøret full av væske). Kanskje du bør sjekke ut det allerførst? Hører man dårlig, er det ikke rart lydene kommer annerledes ut. Min på 4 år og 5 mnd blander fortsatt særlig b og v. Han vet at det heter vegg, men sier ofte begg. Han vet vi hører dårlig og stresser ikke med det. Vår 2åring er nok langt tregere enn mange, men har også tette ører og vi skal sannsynligvis sette inn dren i neste måned. Det viktigste er at vi ser en jevn utvikling. Vår eldste var treig i starten, men skravler som en foss med et enormt ordforråd nå.

Prøv å ikke bli stresset - og kanskje ta en tur til en øre-spesialist. Lykke til!!
__________________
turbo76

Lillesøster født 12/06/06
Storebror født 01/04/04
turbo76 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 31-08-2008, 17:39   #10
Isa
VIP-Medlem
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 6,677
Blogginnlegg: 36
MP Rating: 0% (0)
Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Feil bruk av konsonanter hos jente 3,5 år.

Sitat:
Opprinnelig postet av turbo76 Vis post
Det hadde jeg tatt med en klype salt, altså... Det er selvfølgelig viktig å følge med språket til barna, men at det meste av lydene skal være på plass før fylte 2??
Det er snakk om U og Ø lydene da, ikke alle lydene.
__________________
Datascrapping - Min blogg - Bakovervendt er best! Min datascrapping-vise-frem-og-skryte-tråd Isa´s sangbok

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --
Isa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:04.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com