Du mener forbrukerkjøpsloven.
Sitat:
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
|
Sitat:
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
|
Du må velge, om du vil ha nytt produkt eller la dem prøve å reparere den du har. Eller skal de bare teste om den er ødelagt? Uansett har du rett på et erstatningsgjenstand i mellomtiden. Det er et rimelig behov fra din side, selv om det går greit for mange å bruke undermadass + overmadrass en periode. Men så er det ulempen selgeren har ved et slikt erstatningsgjenstand da. De kan jo ikke låne madrasser ut i hytt og gevær pga. hygienen. Vil jeg tro. Kanskje de lar deg låne en billig en, en du får eller de kaster etterpå. Du har jo ikke krav på akkurat det samme som erstatningsprodukt.
Ikke helt klar den der. Jeg ville ringt forbrukerrådet og spurt. De vet sikkert mer om grensene i forhold til behov og ulempe.