|
 |
|
08-05-2006, 10:06
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 1,738
|
Sykemeldt under graviditeten.. feriepenger??
Jeg var sykemeldt nesten under hele graviditeten min... derfor sier arbeidsgiver at jeg ikke har rett på feriepenger. Eller.. jeg får littegrann, men nesten ingenting. Men så pratet jeg med en veninne som også var sykemeldt en del under graviditeten for et par år siden.. hun hadde også fått beskjed om at hun da ikke ville få feriepenger. Men dette syntes hun var så rart at hun sjekket det litt bedre opp. Hun mente at det er jo litt rart at en skal tape SÅ mye penger på å være gravid og sykemeldt.. det er jo ikke ens egen feil at en ikke klarer å jobbe.
Dette synes jeg og er veldig rart, men da jeg ringte trygdekontoret sa de at det stemte at jeg ikke hadde rett på feriepenger. Men da sa veninna mi at de hadde sagt dette til henne og først, men så hadde de komt på at det var egne regler når en var sykemeldt pga svangerskapsrelaterte plager. Noen som vet noe om dette? Kan ikke finne noe på trygdekontorets sider om dette jeg....
|
|
|
08-05-2006, 10:31
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 2,253
|
Sv: Sykemeldt under graviditeten.. feriepenger??
Hvis du hadde vanlig sykemelding stemmer det at du ikke får så mye feriepenger. Man får feriepenger for de 12 første ukene av sykemeldingen og svangerskapspermisjonen. Fikk du svangerskapspenger får du mere feriepenger. Så var du sykemeldt får du lite feriepenger.
|
|
08-05-2006, 10:40
|
|
Seniormedlem
|
Etter å ha søkt litt rundt på nettet, så fant jeg frem til et forslag om lovendring de skulle ta stilling til på stortinget i 2006. Dette gikk ut på at de ønsker at de som får svangerskapspenger under graviditeten også skal få feriepenger av svangerskapspengene. Slik det er nå, så har en ikke rett på feriepenger av svangerskapspengene.. derfor var det veldig mange som heller ønsket seg sykemelding under svangerskapet. Men dersom de ønsker seg sykemelding i svangerskapet for å få feriepenger... så må det kanskje være slik at en har rett på feriepenger av sykepengene dersom en har vært sykemeldt pga svangerskap?? Ellers virker jo dette helt rart???
Krokete forklart dette men....
|
|
|
08-05-2006, 10:48
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Dec 2003
Sted: Ås
Meldinger: 4,594
|
Du har nok berre rett til feriepengar av 12 veker ja, men mange får meir. Mange (eg blant dei) har fått utbetalt løn fra arb.givar under sjukmelding, (og arb.givar får att fra trygdekontoret altså). Mange arb.givarar vil da utbetale feriepengar som vanleg. Det har eg fått.
|
08-05-2006, 10:56
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jun 2003
Meldinger: 1,267
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Gri
Du har nok berre rett til feriepengar av 12 veker ja, men mange får meir. Mange (eg blant dei) har fått utbetalt løn fra arb.givar under sjukmelding, (og arb.givar får att fra trygdekontoret altså). Mange arb.givarar vil da utbetale feriepengar som vanleg. Det har eg fått.
|
Ja, det er rett slik Gri påpeker. Det hele avhenger av om du får lønn/sykepengene utbetalt fra arbeidsgiver eller fra trygdekontoret.
Det samme gjelder for permisjonspenger. Da jeg hadde permisjon fikk jeg penger fra tygdekontoret, mens da jeg var sykemeldt under graviditeten fikk jeg det fra arbeidsgiver. I ettertid fant vi ut at de hadde gjort en feil, vi lagde en sak ut av det og jeg fikk etterbetalt feriepenger for 1 og en halv permisjon.
|
|
|
08-05-2006, 15:43
|
|
Seniormedlem
|
Sitat:
Opprinnelig postet av LaBanga
Ja, det er rett slik Gri påpeker. Det hele avhenger av om du får lønn/sykepengene utbetalt fra arbeidsgiver eller fra trygdekontoret.
Det samme gjelder for permisjonspenger. Da jeg hadde permisjon fikk jeg penger fra tygdekontoret, mens da jeg var sykemeldt under graviditeten fikk jeg det fra arbeidsgiver. I ettertid fant vi ut at de hadde gjort en feil, vi lagde en sak ut av det og jeg fikk etterbetalt feriepenger for 1 og en halv permisjon. 
|
Men hvem hadde gjort feil da? Her har jeg fått høre at jeg hverken får feriepenger av sykepengene under graviditeten, ei heller for permisjonstiden jeg er ute i nå. Dvs nesten ingen feriepenger i år, og nesten ingen feriepenger til neste år. Synes det er sprøtt at vi skal tape såå mye penger på å få unger - når staten i tillegg ønsker at en skal få unger.
|
|
|
08-05-2006, 16:04
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Sørlandet
Meldinger: 826
|
Gri har rett i at feriepenger bare tjenes opp hvis sykepengene utbetales av arbeidsgiver. Selv var jeg sykemeldt/svangerskapspenger hele svangerskapet og får nå utbetalt feriepenger på grunnlag av det. Mange trygdekontor er ikke klar over det!
|
|
08-05-2006, 16:54
|
|
Supermedlem
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Keira
Men hvem hadde gjort feil da? Her har jeg fått høre at jeg hverken får feriepenger av sykepengene under graviditeten, ei heller for permisjonstiden jeg er ute i nå. Dvs nesten ingen feriepenger i år, og nesten ingen feriepenger til neste år. Synes det er sprøtt at vi skal tape såå mye penger på å få unger - når staten i tillegg ønsker at en skal få unger.
|
I mitt tilfelle hadde ikke min arbeidgiver sstt seg skikkelig inn i tariffavtalen vi underskrev for mange år siden. De hadde fått med seg det med at arbeidsgiver skulle forskuttere sykepenger, men ikke det med fødselspenger, og hadde parktisert det slik i 8 år. Da vi oppdaget feilen, og krevde tilbakebetaling, så fikk vi kun for noen år tilbake, ikke alle de 8 årene feilen var begått (skikkelig sleip arbeidsgiver mao).
Det er derfor lurt å sjekke hvilke rettigheter man har med tariffavtaler som regulerer ting utenom arbeidsmiljøloven. Det er ikke alltid arbeidsgiver er helt inne på alle detaljer i avtaler, det fikk vi smertelig erfare. Vi oppdaget også at vi siden 1996 også hadde hatt krav på 2 timer lønnet ammefri pr dag, men ingen av oss visste om det. Det var ikke noe vi kunne kreve tilbake i ettertid. selv er jeg overbevist om at jeg nok hadde kunnet ammet lenger dersom jeg hadde visst om det på forhånd.
|
|
|
09-05-2006, 08:59
|
|
Seniormedlem
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Katharina
Gri har rett i at feriepenger bare tjenes opp hvis sykepengene utbetales av arbeidsgiver. Selv var jeg sykemeldt/svangerskapspenger hele svangerskapet og får nå utbetalt feriepenger på grunnlag av det. Mange trygdekontor er ikke klar over det!
|
Skulle trygdekontoret og ha betalt ut feriepenger da, dersom de hadde vært klar over det?
Og er det en lov som sier at arbeidsgiver MÅ betale ut feriepenger dersom det er de som har betalt ut sykepenger, eller kan de bare velge det helt selv??
|
|
|
09-05-2006, 10:05
|
|
Supermedlem
|
Her er det som står i loven om feriepenger av sykepenger:
Sitat:
§ 8-33. Feriepenger
Trygden yter feriepenger av sykepenger som trygden har utbetalt til en arbeidstaker etter § 8-17. Feriepenger ytes bare for de første 48 sykepengedagene i opptjeningsåret, se ferieloven § 10 nr. 4.
I tillegg til feriepenger etter første ledd yter trygden feriepenger av sykepenger som arbeidsgiveren utbetaler til en arbeidstaker og får refundert etter § 8-20.
Feriepengene utgjør 10,2 prosent av de sykepengene som gir rett til feriepenger. For arbeidstakere som har fylt 59 år før 1. september i opptjeningsåret, forhøyes prosentsatsen til 12,5.
Endret ved lover 19 des 1997 nr. 99 (i kraft 1 april 1998), 18 des 1998 nr. 86.
|
Hele loven finner du her: Folketrygdloven.
|
|
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 14:28.
|