Litt sent om du skal ha den i dag, men skinkesteken blir aller best om du krydrer den etpar dager før du skal steke den.
Hvis det er viktig for deg med sprø svor, så hadde jeg krydret steken(jeg pleier å bruke salt, pepper,malt ingefær, basilikum og hvitløkspepper-men det er jo ikke alle som er så glad i hviløk som meg, da) ,og rutet svoren.
Sett steketermometer i steken, og stek på rist over langpannen. 125 grader til termometeret viser 76 grader. Skru så opp varmen på ovnen på varmeste overvarme, eller på grill. Pass på så det ikke brenner seg. Bruker du grill, bør ovnsdøra stå på gløtt.
Når svoren er sprø, tar du ut steken. Det er viktig å la steken hvile før du skjærer i den, ellers så blir den gjerne tørr.
Hvis det ikke er nøye med sprø svor, så kan du også bruke en jerngryte eller annen gryte. Krydre som i oppskriften over. Varm smør skikkelig varmt i gryta, og brun steken på alle sider. Hell så på vann så det akkurat dekker, og la det koke i minst en time. GJERNE lenger. (Under lokk) Da får du også en nydelig sjy som er flott basis til saus, eller som kan brukes slik den er. Denne steken bør bli kjempesaftig !!
Håper dette var litt til hjelp...
Sitat:
Opprinnelig postet av Jessie
Jeg skal lage skinkestek for første gang idag  , og lurer på om noen har noen gode råd eller tips til hvordan jeg skal steke den, slik at den blir best mulig?
Haaater tørt kjøtt..
Tips til tilbehør?
|