Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Mat for store mager


Svar
 
Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 18-11-2006, 10:47   #1
VIP-Medlem
 
Jessie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2003
Sted: Toppen av kransekaka
Meldinger: 5,488
MP Rating: 0% (0)
Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.
Skinkestek

Jeg skal lage skinkestek for første gang idag , og lurer på om noen har noen gode råd eller tips til hvordan jeg skal steke den, slik at den blir best mulig?
Haaater tørt kjøtt..

Tips til tilbehør?
__________________
Jessie, Pruseluska sept-03 og Pruselusken juni-06

"Snille piker kommer til himmelen, slemme piker kommer dit de vil."
Jessie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-11-2006, 13:22   #2
Seniormedlem
 
Gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Sted: Romerike
Meldinger: 2,182
MP Rating: 100% (4)
Gnuri har et ubeskrivelig bra rykte.Gnuri har et ubeskrivelig bra rykte.Gnuri har et ubeskrivelig bra rykte.Gnuri har et ubeskrivelig bra rykte.Gnuri har et ubeskrivelig bra rykte.Gnuri har et ubeskrivelig bra rykte.Gnuri har et ubeskrivelig bra rykte.Gnuri har et ubeskrivelig bra rykte.Gnuri har et ubeskrivelig bra rykte.Gnuri har et ubeskrivelig bra rykte.Gnuri har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skinkestek

Litt sent om du skal ha den i dag, men skinkesteken blir aller best om du krydrer den etpar dager før du skal steke den.
Hvis det er viktig for deg med sprø svor, så hadde jeg krydret steken(jeg pleier å bruke salt, pepper,malt ingefær, basilikum og hvitløkspepper-men det er jo ikke alle som er så glad i hviløk som meg, da) ,og rutet svoren.
Sett steketermometer i steken, og stek på rist over langpannen. 125 grader til termometeret viser 76 grader. Skru så opp varmen på ovnen på varmeste overvarme, eller på grill. Pass på så det ikke brenner seg. Bruker du grill, bør ovnsdøra stå på gløtt.

Når svoren er sprø, tar du ut steken. Det er viktig å la steken hvile før du skjærer i den, ellers så blir den gjerne tørr.



Hvis det ikke er nøye med sprø svor, så kan du også bruke en jerngryte eller annen gryte. Krydre som i oppskriften over. Varm smør skikkelig varmt i gryta, og brun steken på alle sider. Hell så på vann så det akkurat dekker, og la det koke i minst en time. GJERNE lenger. (Under lokk) Da får du også en nydelig sjy som er flott basis til saus, eller som kan brukes slik den er. Denne steken bør bli kjempesaftig !!


Håper dette var litt til hjelp...
Sitat:
Opprinnelig postet av Jessie
Jeg skal lage skinkestek for første gang idag , og lurer på om noen har noen gode råd eller tips til hvordan jeg skal steke den, slik at den blir best mulig?
Haaater tørt kjøtt..

Tips til tilbehør?
__________________
Gnuri + de 4 prinsessene




Sist endret av Gnuri; 18-11-2006 kl 13:27.
Gnuri er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-11-2006, 14:35   #3
Supermedlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 617
MP Rating: 0% (0)
Sita har mye å være stolt av.Sita har mye å være stolt av.Sita har mye å være stolt av.Sita har mye å være stolt av.Sita har mye å være stolt av.Sita har mye å være stolt av.Sita har mye å være stolt av.Sita har mye å være stolt av.Sita har mye å være stolt av.Sita har mye å være stolt av.Sita har mye å være stolt av.
Sv: Skinkestek

Skinkestek er godt.

Jeg steker i leirgryte jeg. Over laang tid, på nokså svak varme. Lar steka stå og hvile lenge før jeg skjærer den opp, lager saus på sjyen og serverer med surkål og kokte poteter.
__________________
april 06
februar 09
Sita er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-11-2006, 14:43   #4
Veteranmedlem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Nes i Akershus
Meldinger: 4,779
MP Rating: 0% (0)
Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.Marit K har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skinkestek

Å bruke lang tid på å lage stek, er ofte det beste rådet.
Krydre kjøttet godt, sett inn steketermometer så det ikke berører evnt ben, legg kjøttet gjerne i langpanne i ovnen, ha litt vann i langpanna, sammen med noen biter gulrot og løk, og sett så steka midt i ovnen. 125grader, til steketermometeret viser at du har nådd riktig temperatur. Pass på at det hele tiden er vann i bunn av langpanna, for dette blir deilig stekesjy, som du kan bruke til saus. Når kjøttet er ferdig stekt, kan du med fordel ta det ut av langpanna og pakke det godt inn i aluminiumsfolie, mens du lager tilbehøret.

Synes du det er vanskelig å lage god saus fra bunnen av, så kan du også bruke ferdigsaus på pose. Jeg bruker ofte den som heter sjysaus, men i stedet for å tilsette bare vann, så tilsetter jeg stekesjy. Det blir deilig!

Lykke til!
__________________
Mamma til Elias 25.10.07, og Benedikte 26.01.06
Marit K er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-11-2006, 18:15   #5
Tidl. bruker
Gjest
 
Meldinger: n/a
Sv: Skinkestek

Jeg bare gnir på litt salt og pepper og stapper steketermometeret inn, jeg. Og så tar jeg den ut når termometeret viser 76 grader. Svoren spiser vi uansett ikke. Sambo liker den ikke, og for meg blir det for fett.

Dagen etter lager jeg gryterett og tilsetter restene av kjøttet. Synes det er kjempegodt jeg.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-11-2006, 10:43   #6
VIP-Medlem
 
Jessie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2003
Sted: Toppen av kransekaka
Meldinger: 5,488
MP Rating: 0% (0)
Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.Jessie har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skinkestek

Tusen takk for tips damer.

Middagen ble kjempevellykket. Jeg fulgte råd om å steke på 125 grader, istedet for 175 som det sto i en oppskrift. Gned den inn med salt og pepper.
Den sto vel ca 3 timer i ovnen (1,7 kg). Lot den stå og hvile en times tid ca. Steken ble saftig og rågod.

Serverte med hasselbackpoteter, babygulrøtter, rosenkål, surkål og tyttebær.

Sausen laget jeg slik:
Toro's "saus til stek" som basis. (to stk)
Brukte stekekraften som veske istedetfor vanlig vann, tilsatte en kartong matfløte, og saltet og pepret litt. Den ble KNALLGOD..

Gjestene ble iallefall veldig fornøyde.
__________________
Jessie, Pruseluska sept-03 og Pruselusken juni-06

"Snille piker kommer til himmelen, slemme piker kommer dit de vil."
Jessie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 00:27.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com