Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Mat for store mager




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 19-09-2006, 13:43   #1
Supermedlem
 
Ane Rikke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Akershus
Meldinger: 1,080
MP Rating: 0% (0)
Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.Ane Rikke har en strålende fremtid.
Trenger kostholdsråd.... (overvektig barn)

Nå er jeg lei de halvhjerta forsøkene på sunt kosthold.. Vi er altfor slappe og enspora i matveien, så trenger jeg VIRKELIG hjelp..
Trenger innspill på alle måltidene.
Problemet er; vår sønn på 6 år er litt overvektig. Han er en sunn og aktiv gutt, men har noen kilo for mye.
Av brødmat går det meste av pålegg ned, men hva er egentlig sunt og kalorifattig? (han får selvsagt ikke sjokolade,banos,nugatti etc, det får han kun en brødskive på lørdag med valgfritt pålegg).
Middager er litt verre.. Han liker ikke ris eller salat, og poteter rører han nesten ikke. Men han eeelsker pasta og spaghetti. (men det er vel ikke så sunt?)
Den eneste grønnsaken han spiser er gulrot. Alt annet nekter han å spise eller smake på uansett strategi.... Vi vil jo ikke tvinge heller (og det funker dessuten mot sin hensikt).
Kveldsmat e nesten alltid knekkebrød på kaviar eller gulost, så den er jo grei..

Trenger virkelig innspill her damer! Og vi, som mange andre, er i den berømte tidsklemma, så liten tid ofte til å lage alt fra bunn av..
__________________
Frøkna som ikke aner hva hun skal ha som nick, og gutta boys -00, 04, 07!
Ane Rikke er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-09-2006, 14:35   #2
Supermedlem
 
Fridamor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 519
MP Rating: 0% (0)
Fridamor har en strålende fremtid.Fridamor har en strålende fremtid.Fridamor har en strålende fremtid.Fridamor har en strålende fremtid.Fridamor har en strålende fremtid.Fridamor har en strålende fremtid.Fridamor har en strålende fremtid.Fridamor har en strålende fremtid.Fridamor har en strålende fremtid.Fridamor har en strålende fremtid.Fridamor har en strålende fremtid.
Sv: Trenger kostholdsråd.... (overvektig barn)

Hei!
Hvis jeg skal være på den sunne linjen så spiser jeg dette på brødskivene: skinke, fiskepudding (4% fett), litt lettsyltetøy, og ev. lett gulost eller mager smøreost. Kanskje han liker banan i skivr på brødskiven? Brødet bør være grovt (ikke kneip o lign, sjekk grovhets prosenten !)I tillegg så bruker jeg rikelig med agurk, paprika og salat. Men sistnevnte er det jo ikke alltid barna er så glad i.... Knekkebrødet til kveldsmaten bør også være grovt.
Ang.kalorier så er det lurt å bruke ekstra lett melk og vann som tørstedrikk. Hvis han liker godt pasta så kan du jo ev. se om han også liker den grove pastaen? Og i sausen kan du ha karbonadedeig istedenfor kjøttdeig.Revne gulerøtter er også sunnt å ha i, og det merkes ikke negativt på smaken av sausen Forøvrig ville jeg ha lagt grønnsaker på tallerkenen hans og bedt om at han skulle smake i hvertfall. Hvis han ikke liker det etter å ha smakt, så er jo det greit nok. Ville alikevell fortsette å servere han forskjellige grønnsaker (men alltid ha med gulerøtter siden han liker dem, for min erfaring er at plutselig så liker barna det alikevell etter en stund. Velg magre kjøttslag, og ikke bruk mye smør til steking. Mange hel og halfabrikater er fulle av mye fett og raske karbohydrater, så har du tid så er det lurt å lage en del av maten fra bunn av!
Og ellers må vel rådet være å ha godteri og chips bare på lørdagen, ikke kjeks olign i det daglige heller...
Det var det jeg kom på i denne omgangen.....
Lykke til
__________________
Storesøs 2001 - Vesla 2006
Fridamor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-09-2006, 15:02   #3
Medlem
 
gaja sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 395
MP Rating: 0% (0)
gaja har en strålende fremtid.gaja har en strålende fremtid.gaja har en strålende fremtid.gaja har en strålende fremtid.gaja har en strålende fremtid.gaja har en strålende fremtid.gaja har en strålende fremtid.gaja har en strålende fremtid.gaja har en strålende fremtid.gaja har en strålende fremtid.gaja har en strålende fremtid.
Sv: Trenger kostholdsråd.... (overvektig barn)

Hvis du lager pastasausen selv kan du lure i ham masse grønnsaker ved å kjøre det i foodprosessoren. Det er ikke noe særlig mye jobb, og du kan lage store porsjoner av gangen og fryse ned. Jeg vet Jamie Oliver har noen oppskrifter, men ellers er det bare å prøve seg fram. Løk, paprika og tomater funker i alle fall strålende. Jeg har ikke prøvd brokkoli, men regner med at det også funker bra. Ha alt i maskina (men ikke vis guttongen hva du lurer i ham), kjør det til det er finmalt, ha i ei gryte sammen med krydder og la det koke en halvtimes tid. Sammen med grov pasta og karbonadedeig blir det kjempesunt. Du kan bruke samme sausen til hjemmelaget pizza (med grov bunn og lite ost/lettost).

Husbonden er på mange måter som en seksåring i matveien, men jeg får lurt i ham grov pasta ("æsj, det smaker ullsokker", sier han vanligvis) hvis jeg blander 50/50 grov og vanlig.
gaja er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 10:28.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com