Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Oppskrifter

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-08-2007, 00:19   #1
Seniormedlem

nynne sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 1,893
MP Rating: 100% (1)
nynne har en strålende fremtid.nynne har en strålende fremtid.nynne har en strålende fremtid.nynne har en strålende fremtid.nynne har en strålende fremtid.nynne har en strålende fremtid.nynne har en strålende fremtid.nynne har en strålende fremtid.nynne har en strålende fremtid.nynne har en strålende fremtid.nynne har en strålende fremtid.
Sv: Vis meg din fineste barnebursdagskake

sånn helt hvitt "lokk" - er det det som er marsmellowsfondant??
vanskelig å få til?
nynne er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-08-2007, 05:48   #2
Seniormedlem

Baby sin avatar

Medlem siden: Apr 2003
Meldinger: 2,421
MP Rating: 0% (0)
Baby har en strålende fremtid.Baby har en strålende fremtid.Baby har en strålende fremtid.Baby har en strålende fremtid.Baby har en strålende fremtid.Baby har en strålende fremtid.Baby har en strålende fremtid.Baby har en strålende fremtid.Baby har en strålende fremtid.Baby har en strålende fremtid.Baby har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av nynne

sånn helt hvitt "lokk" - er det det som er marsmellowsfondant??
vanskelig å få til?
Nei det er ikke vanskelig,jeg bruker det masse
Gammel 21-08-2007, 09:28   #3
Supermedlem

Mamacita sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Drammen
Meldinger: 855
Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.Mamacita har et ubeskrivelig bra rykte.

MMF er mye lettere enn marsipan, synes jeg.
Mamacita er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-08-2007, 07:04   #4
Medlem

Lady sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 279
Lady har mye å være stolt av.Lady har mye å være stolt av.Lady har mye å være stolt av.Lady har mye å være stolt av.Lady har mye å være stolt av.Lady har mye å være stolt av.Lady har mye å være stolt av.Lady har mye å være stolt av.Lady har mye å være stolt av.Lady har mye å være stolt av.Lady har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av Mamacita
MMF er mye lettere enn marsipan, synes jeg.
Har litt å gjøre med hva slags marsipan du bruker. Jeg bruker pals sin både vanlig og ekstra hvit (som på kjolen til prinsessekaken min). Lett å jobbe med, er ikke klissete og svetter ikke. Pals kan man bestille på noen bakerier. Hvis man ikke får tak i Pals er Rema1000 sin Landlord marsipan nest best. Men fortsatt langt fra kvaliteten som Pals marsipan har.

MMF er grei å jobbe med men litt arbeid å lage den og å få den helt perfekt.
Gammel 23-08-2007, 07:38   #5
Medlem

Mammainspe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Råde
Meldinger: 377
Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.

Heisan, her kommer det "svar på tiltale"....takktakk!

Det var overraskende lang steketid...er dette med utgangspunkt i en kakedeig med nettopp slik temp og tid?
"Min" langpanne stekes vanligvis midt i ovnen ved 175 grader i 30-40min... Kan jeg forvente at barbie-formen kan stekes ved samme fremgangsmåte som med langpanna (selvfølgelig med mindre av deigmassen i, ettersom formen er mindre..)???

Oppskrift på denne "uslåelige langpannekaka" finner du her:

300 g meierismør
600 g farin
3,5 dl melk
4 egg
500 g hvetemel
1 ss vaniljesukker
4 ts bakepulver
3-4 ss siktet kakao
Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Glasur:
300 g melis
120 g meierismør
6 ss sterk, kald kaffe
3 ts vaniljesukker
2 ss siktet kakao
Smør (kan erstattes av margarin) og sukker røres hvitt og porøst. Deretter tilsettes egg og melk vekselsvis med resten av "det tørre". Røren helles i langpanne som enten er smurt eller kledt med bakepapir i bunnen.
Stekes midt i ovnen ved 175º i ca 30 minutter.
Glasuren smøres på avkjølt kake (enten i pannen, eller vendt ut av pannen). Pynt gjerne med nonstop, kokos, seigmenn e.l. Kakestykkene tar seg godt ut dersom du skjærer snipper/ diagonalt.

Mammainspe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-08-2007, 13:01   #6
Medlem

Mammainspe sin avatar

Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.Mammainspe har mye å være stolt av.

ok, takk for gode svar

Jeg ringte nettopp det lokale bakeriet (råde bakeri og konditori) og spurte etter hvit PALS marsipan, men de selger ikke farget marsipan (-antageligvis pga prisen, sa dama..). Noen som vet hvor jeg kan kjøpe hvit PALS marsipan, og om den er så himla dyr?

En annen ting: å kjevle marsipanlokk er for meg en liten utfordring (har tidligere bare prøvd med billigmarsipan a la Landlord og Odense). Noen tips...spesielt mtp å løfte lokket etterpå og få det over kaka...det klisser jo til underlaget og revner raskt i lufta (i overføringsfasen..). Vil ikke feks mel under marsipanen synes?

Mammainspe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-08-2007, 14:16   #7
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Sted: Rogaland
Meldinger: 20,529
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Mammainspe
ok, takk for gode svar

Jeg ringte nettopp det lokale bakeriet (råde bakeri og konditori) og spurte etter hvit PALS marsipan, men de selger ikke farget marsipan (-antageligvis pga prisen, sa dama..). Noen som vet hvor jeg kan kjøpe hvit PALS marsipan, og om den er så himla dyr?

En annen ting: å kjevle marsipanlokk er for meg en liten utfordring (har tidligere bare prøvd med billigmarsipan a la Landlord og Odense). Noen tips...spesielt mtp å løfte lokket etterpå og få det over kaka...det klisser jo til underlaget og revner raskt i lufta (i overføringsfasen..). Vil ikke feks mel under marsipanen synes?
Jeg spretter opp en vanlig plastpose, og teiper den fast til kjøkkenbenken. Så kjevler jeg ut marsipanlokket på den. Bruker litt vanlig hvetemel til å strø med. Så løfter jeg bare hele plastposeunderlaget med marsipanen på, og legger det på kaka, og skreller av plastposen.
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-08-2007, 18:34   #8
Medlem

Mammainspe sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Niobe
Jeg spretter opp en vanlig plastpose, og teiper den fast til kjøkkenbenken. Så kjevler jeg ut marsipanlokket på den. Bruker litt vanlig hvetemel til å strø med. Så løfter jeg bare hele plastposeunderlaget med marsipanen på, og legger det på kaka, og skreller av plastposen.
Lurt!! Men jeg ser for meg at en plastpose blir for smalt for et stort, rundt lokk?? Og at plastfolie muligens revner om man bruker dét i stedet?
Jeg har selv prøvd et tupperware-underlag, men det endte bare med at det svinset-og-svanset rundt på benken når jeg prøvde å kjevle den relativt harde marsipanen...

Gammel 23-08-2007, 18:46   #9
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Sted: Rogaland
Meldinger: 20,529
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Mammainspe
Lurt!! Men jeg ser for meg at en plastpose blir for smalt for et stort, rundt lokk?? Og at plastfolie muligens revner om man bruker dét i stedet?
Jeg har selv prøvd et tupperware-underlag, men det endte bare med at det svinset-og-svanset rundt på benken når jeg prøvde å kjevle den relativt harde marsipanen...
Stort nok til en ganske høy 26 cm kake, hvertfall. Tar en stor plastpose, da.

Skal du bruke Tupperwareunderlaget så legg et vått kjøkkenhåndkle under, så holder det seg på plass.
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-08-2007, 21:43   #10
Seniormedlem

Ull-mor sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Saga-øya Giske
Meldinger: 1,621
Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Ull-mor har et ubeskrivelig bra rykte.

Her er minstemor sin Prinsesse-slott kake som jeg laget til hennes 4-årsdag som var på mandag.

Ikke like proff som mange av de andre kakene i denne tråden men lillemor var strålende fornøyd og det var jo det viktigste

Stolt mamma til fire go'jenter
Sunniva 22.2.09
Sofie 2000 - Johanne 2002 - Alida 2003
Tuppelina på SG og SM
Ull-mor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:06.