Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 24-09-2008, 01:39   #1
Uregistrerte
Gjest
 
Meldinger: n/a
Lykkepillen

Hvordan blir man på lykkepillen? hva hvis man er usikker på om man er "syk" nok til å ta disse? min lege vil skrive dette ut til meg, men føler det ikke er helt riktig. Jeg har nesten aldri tatt en tablett i mitt liv..
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-09-2008, 17:49   #2
Medlem
 
ChiChi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 449
MP Rating: 0% (0)
ChiChi har et ubeskrivelig bra rykte.ChiChi har et ubeskrivelig bra rykte.ChiChi har et ubeskrivelig bra rykte.ChiChi har et ubeskrivelig bra rykte.ChiChi har et ubeskrivelig bra rykte.ChiChi har et ubeskrivelig bra rykte.ChiChi har et ubeskrivelig bra rykte.ChiChi har et ubeskrivelig bra rykte.ChiChi har et ubeskrivelig bra rykte.ChiChi har et ubeskrivelig bra rykte.ChiChi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Lykkepillen

huff, syns det er dumt at det ikke er mye informasjon rundt antidepressiver, for er så mange (nkl. meg når jeg begynte) som ikke vet hva det vil si.

Antidepressiver får man fordi man ikke lenger produserer et viktig stoff selv.
dette stoffet går på det å være oppstemt.
Så pillene hjelper kroppen din til å begynne med å produsere dette stoffet igjen.
så de erikke at man tar en tablett også 1 time etterpå så går man rundt å gliser som en klovn.
__________________
"I am not afraid to keep on living, I am not afraid to walk this world alone..."

Aug, 2005

"Strength of my life" 2007

25.07.2009

ChiChi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-10-2008, 23:10   #3
Supermedlem
 
Underlig sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vestlandet
Meldinger: 594
MP Rating: 0% (0)
Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Lykkepillen

Sitat:
Opprinnelig postet av Uregistrerte Vis post
Hvordan blir man på lykkepillen? hva hvis man er usikker på om man er "syk" nok til å ta disse? min lege vil skrive dette ut til meg, men føler det ikke er helt riktig. Jeg har nesten aldri tatt en tablett i mitt liv..
I norge er antidepressiva hos fastlegen første tiltak mot depresjon. Det finnes flere ulike typer - "lykkepillen" er en. Noen har god effekt av denne, andre har negative opplevelser (noen få opplever ekstrem likegyldighet og ansvarsfraskrivelse).

I England (se nice prosjektet) skal antidepressiva primært brukes kort tid / i påvente av kognitiv behandling som er mer effektiv og gir mindre tilbakefall. Det er imidlertid tid og innsatskrevende OG det krever at du klarer å få en dyktig terapaut (eventuelt har flaks når du blir henvist). Desverre.

For noen er det nødvendig med medisinering for at de skal orke å gå i terapi.

Det finnes også en myrade andre tilnerminger som enkeltmennesker opplever som hjelpsomt: psykomotorisk behandling, trening, kunsterapi, akupunktur - hovedregelen er at hvis det hjelper er det bra!

Det aller viktigste er å komme seg i litt aktivitet uansett hvor tungt det er. Ikke isoler deg. Jeg kan også anbefale deg å se etter kurs i mestring av depresjon (KID) som ofte arrangeres av kommunen.

Det er relativt enkelt å få en depresjonsdiagnose og desverre for mange som får det også ved helt normale reaksjoner på livshendelser og livsbelastninger (sorg, store økonomiske problemer, samlivsproblemer mm). Nå kan selvfølgelig disse tingene føre til deperesjon men de er ikke depresjon i utgangspunktet.

Det stemmer at medisiner kan regulere balansen av nevrotransmittere - men ubalanse er ikke alltid "feil". Alt vi opplever utrykkes også biologisk - sorg vil også føre til endrede nivåer. Sorg er ikke feil. Terapi er også vist å endre balansen - med andre ord så går vår psykologi og biologi hånd i hånd.

Det er viktig å ikke medisinere bort normale reaksjoner - det må man bare betale dyrere for senere.

Er du usikker synes jeg du skal lese om medikamentet legen har foreslått. Spør også om hvilke andre behandlingsalternativer som er tilgjengelig. Be eventuelt om viderehenvisning. Hvis du har belastninger i livet (økonomi, parforhold, relasjoner, studie, jobb mm) er det viktig at du forteller om dette. Videre er det viktig at du forteller om hvorvidt du har det like elendig uansett - en depresjon er som et tungt grått teppe over alt. Hvis alt er slik eksempelvis hjemme eller på jobb mens du har det helt bra andre steder/ i andre situasjoner (eg ute med venner) er det neppe depresjon.

Lykke til
__________________

Vår etterlengtede Ea ble født 26.03.08 kl 07:21
4000g, 52cm, hodeomkrets 37cm
Underlig er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.


Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:45.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com