Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 09-10-2008, 09:14   #1
Uregistrert
Gjest
 
Meldinger: n/a
lei_seg Plutselig nybakt mamma

Lille dattera vår er nå 6 dager gammel, og pappa'n er den som står opp med en gang hun skriker, skifter bleier, mater henne med flaske osv. Jeg kan bli sittende å se på, føler at det lille underet han holder i armene ikke er min.

Hun ble født tre uker for tidlig, uten ett eneste forvarsel om sin ankomst. Var på sykehuset for å ta en EKG da morkaken plutselig løsnet. På under ti minutter undersøkte de meg, la meg i narkose og tok keisersnitt. Det gikk ikke opp for meg at hun var blitt født flere timer etter at de tok henne ut. Inne i livmorhulen hvor hun lå var alt fostervannet borte og blitt erstattet med blod. Hadde de brukt ett par minutter lenger hadde hun antageligvis ikke overlevd.

Så jeg føler at jeg BURDE føle meg overlykkelig. I stedet for klarte jeg ikke amme henne og tok valget å stoppe melkeproduksjon. Noe som kan ha vært positivt for henne for hun mistet mye vekt de tre første dagene.
Etter ks har jeg hatt to blodoverføringer, har fortsatt problemer med å bevege meg, er nå redd for å få brystbetennelse, og alt er generelt for mye for meg å takle.
Jeg er så redd for hva veien videre kommer til å bringe. Hvor lenge kommer det til å ta før jeg kan stå og beundre dattera mi uten å føle skyld?

Dette ble ett langt innlegg, men jeg følte jeg måtte få det ut. Kanskje er det noen her som har hatt det lignende?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-10-2008, 20:30   #2
Seniormedlem
 
lied74 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 1,912
MP Rating: 0% (0)
lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.lied74 har en strålende fremtid.
Sv: Plutselig nybakt mamma

Du har virkelig blitt kastet inn i dette, så det er ikke rart at du sliter med etterreaksjoner. -har du fått pratet med noen på sykehuset? Tror det er veldig viktig for deg å bearbeide det du har vært gjennom med noen som har vært borti lignende tilfeller tidligere.

Masse, masse lykke til, det er slett ikke uvanlig at morsfølelsen lar vente på seg, ihvertfall ikke i slike tilfeller som ditt.

__________________
Lied74 og mars 2003 og februar 2008
lied74 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-10-2008, 21:24   #3
Veteranmedlem
 
hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Sted: Buskerud
Meldinger: 4,071
MP Rating: 0% (0)
hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.hondacrv har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Plutselig nybakt mamma

Jeg er for trøtt til å skrive mye nå, men vil gi deg en klem, og si: Morsfølelsen kommer. Men kjære deg, du er vel nesten i sjokk ennå?
Ikke krev mer av deg selv enn å se på at hun har en pappa som tar seg av henne nå, og DIN TID KOMMER.
Du har vært gjennom operasjon, sjokk over å nesten miste, koplikasjoner etterpå.... forstår godt at du er redd!
Pakk brystene dine inn i masse ull, ring ammehjelp hvis du er redd.

PM meg gjerne.
__________________
Juli-05-prinsessa!
hondacrv er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-10-2008, 21:29   #4
Veteranmedlem
 
Reppis sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Sted: Sør-Trøndelag
Meldinger: 4,034
MP Rating: 0% (0)
Reppis har en strålende fremtid.Reppis har en strålende fremtid.Reppis har en strålende fremtid.Reppis har en strålende fremtid.Reppis har en strålende fremtid.Reppis har en strålende fremtid.Reppis har en strålende fremtid.Reppis har en strålende fremtid.Reppis har en strålende fremtid.Reppis har en strålende fremtid.Reppis har en strålende fremtid.
Sv: Plutselig nybakt mamma

Vil bare gi en god klem! Ta tiden til hjelp!
__________________
Storesøster 24.04.05
Lillebror 20.02.07
08.08.09
Reppis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-10-2008, 21:38   #5
Sun
Supermedlem
 
Sun sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Sted: Rogaland
Meldinger: 818
MP Rating: 0% (0)
Sun har en strålende fremtid.Sun har en strålende fremtid.Sun har en strålende fremtid.Sun har en strålende fremtid.Sun har en strålende fremtid.Sun har en strålende fremtid.Sun har en strålende fremtid.Sun har en strålende fremtid.Sun har en strålende fremtid.Sun har en strålende fremtid.Sun har en strålende fremtid.
Sv: Plutselig nybakt mamma

Ville bare gi en stor klem
Jeg hadde "bare" en kolikkunge, og ingen dramatisk fødsel. Jeg var et godt stykke unna dine følelser, men slet likevel endel med morsfølelsen. Beundret min lille baby på min måte, men følte meg ikke særlig bundet til den lille skrikende babyen før etter noen uker. Uansett om det tar en time eller noen måneder, morsfølelsen kommer til slutt. I mellomtiden ville jeg gjort som nevnt over her og søkt hjelp. Dramatiske fødsler bør man jobbe seg gjennom i ettertid, og spesielt når man har det litt vanskelig som deg. Lykke til
__________________
Storebror feb.04 og lillebror apr.07
Sun er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-10-2008, 21:38   #6
Medlem
 
Chrissy78 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Meldinger: 444
MP Rating: 0% (0)
Chrissy78 har mye å være stolt av.Chrissy78 har mye å være stolt av.Chrissy78 har mye å være stolt av.Chrissy78 har mye å være stolt av.Chrissy78 har mye å være stolt av.Chrissy78 har mye å være stolt av.Chrissy78 har mye å være stolt av.Chrissy78 har mye å være stolt av.Chrissy78 har mye å være stolt av.Chrissy78 har mye å være stolt av.Chrissy78 har mye å være stolt av.
Sv: Plutselig nybakt mamma

Uffda. Dette hørtes ut til å være en forferdelig start på det som skal være det mest fantastiske i vårt liv.
-Men trøst deg med at det er mange som har slitt den første tiden!
Så flott at du har en snill og flink mann, som tar seg av babyen.

Jeg måtte også ha keisersnitt (men fikk litt bedre tid til å forberede meg, da ca 16 timer), og hadde ikke alle komplikasjonene etterpå.
Men det ER vondt å ha tatt keisersnitt. Luftsmertene varer i mange dager, det er vondt å gå, stå, reise seg, ligge osv.

Og dette med at du ikke har fått den "oh store morsfølelsen" enda; Den kommer!
Det er vanlig at det kan ta flere uker for noen før de virkelig blir glade i barnet sitt. Ta tiden til hjelp du så går det nok bra.

Håper du har noen å prate med om de vanskelige tankene.
Sender deg og familien en goood klem!!
Lykke til!
__________________
Vi fikk verdens beste 27.06.08

Nå gleder vi oss villt til første julen sammen!
Chrissy78 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-10-2008, 21:39   #7
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,242
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Plutselig nybakt mamma

Jeg hadde ingen store komplikasjoner som det du hadde med min fødsel, allikevel tok det tid før jeg fikk den beryktede, og til tider oppskrytte morsfølelsen som en "skal få så fort en ser barnet sitt". Det er svært mange som ikke opplever denne før etter at barnet har blitt både noen dager gammel og også uker og noen ganger måneder.

Kjære deg, det har gått bare 6 dager og du trenger nok litt tid, På en annen side er det viktig at du føler du har lov til å snakke høyt om disse følelsene du står i, at det ikke er tabu og at det er viktig å ha noen å betro seg dette til. Hva med mannen din, venniner, helsesøster? Kan du snakke med dem?

Har du fått noen oppfølging av sykehuset i ettertid? Det er tross alt et traume du har gått igjennom og det kan trenge bearbeiding for å komme seg over og videre.
__________________
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-10-2008, 21:43   #8
Medlem
 
Jiin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 498
MP Rating: 0% (0)
Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.
Sv: Plutselig nybakt mamma

Høres ut som en dramatisk fødsel ja! Først og fremst synes jeg du skal gi mannen din en kjempeklem for alt han gjør nå. Han virker som en riktig kjernekar.

Og morsfølelsen vil komme. Kanskje du skal prøve å ikke tenke så mye på hva du føler og sånn og heller slappe av og hvile deg? Det vil ikke nytte å tvinge frem følelser, det bare øker frustrasjonen. Men vit dette: Morsfølelsen VIL komme. Kanskje ikke i morgen, kanskje ikke om en uke, men den VIL komme. Garantert. Hvis du begynner å føle deg deprimert så ta kontakt med HS fort som svint. Jo tidligere du får hjelp med en evt. fødselsdepresjon jo bedre.


Vær tålmodig.
__________________
Verdens vakreste!
Jiin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-10-2008, 22:19   #9
VIP-Medlem
 
Tammis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Utenfor bygrensen..
Meldinger: 6,395
MP Rating: 100% (1)
Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Plutselig nybakt mamma


Ja, jeg har hatt det på lignende måte, med førstemann. Endte med hastesnitt, ammingen fungerte ikke, jeg orket ikke se henne, mate eller steller henne i begynnelsen. Vi hadde ønsket oss barn i mange år, og da hun endelig var her ble jeg bare tom, helt tom liksom. Skyldfølelsen tok overhånd pga ammingen, og det ble ikke bedre når alle spurte om hvorfor jeg ikke ammet :arg:

IKKE HA SKYLDFØLELSE, da ødlegger du deg selv. Ta tiden til hjelp, ikke press deg til å føle kjærlighet for henne. Dere må bli kjent først. Ta ett steg om gangen, så går det nok bra til slutt.
Kanskje du kan prate med HS. Og du må gjerne sende en pm om du vil snakke. Jeg er her jeg.



Også må du aldri glemme det viktigste: Du er verdens beste mamma for datteren din, uansett.
__________________
Gleder meg til jul jeg
Tammis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-10-2008, 22:28   #10
Veteranmedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 3,593
MP Rating: 100% (1)
lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Plutselig nybakt mamma

Må bare signere Lied og Tammis.. kloke ord fra kloke kvinner..

Gi deg tid, du er ikke alene om å ha det slikt.. Snakk med fagfolk om du har mulighet! Lykke til..
__________________

Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
lucifine er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.


Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:07.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com