Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Reiser




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 25-03-2009, 11:11   #11
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Røkland
Meldinger: 13
MP Rating: 0% (0)
cepiah har mye å være stolt av.cepiah har mye å være stolt av.cepiah har mye å være stolt av.cepiah har mye å være stolt av.cepiah har mye å være stolt av.cepiah har mye å være stolt av.cepiah har mye å være stolt av.cepiah har mye å være stolt av.cepiah har mye å være stolt av.cepiah har mye å være stolt av.cepiah har mye å være stolt av.
Sv: Alanya, Tyrkia - anyone? Og generelle reisetips?

Jeg var i Tyrkia i Alanya da jeg var 3 månder gravid,så jeg vet ikke hvordan det er å ha med seg barn på tur. Det var jeg og samboeren min som dro på ferie, vi traff også to jenter som jeg kjente litt fra før. Disse to jentene havnet på samme hotell som oss etter at de hadde klaget på alle andre hotellene. Da fortalte de at de ble skikkeli dårlig behandlet. En selger hadde sagt at han skulle drepe henne hvis hun ikke kjøpte de skoene hun hadde stått å sett på. Kelenere og andre gutter der nede hadde vært skikkelig innpåslitne og ikke tatt nei for et nei...de fant ut at de skulle henge sammen med oss så de fikk en mannsperson sammen med seg. Det ble straks en helt annen tone.
Jeg personlig synes det var veldig slitsomt å gå gjennom gata der for alle selgerne kom bort til deg bare du kastet et lite øye på noe de hadde i butikken sin. "special price for you my friend" og "where are you from" har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg hørte iløpet av dagen!Det endte med at jeg gikk rett fram å nesten bare så rett i marka.

Vi var med på tyrkisk aften som hotellene bruker å arrangere hos seg, det var litt moro. Der vi som var gjester ble plukket opp sammen med magedanseren eller de som danset folkedans

Var også med på båttur..båten stoppet av og til slik at vi kunne hoppe fra båten og ned i vannet. Den hadde en lang stopp ved en kjempefin strand der vi måtte svømme inn til land. (de som hadde lyst). Så fikk vi grillmat iløpet av turen.

Vi fikk vel kanskje ikke så stor følelse av å være i syden, det ble kanskje mer som en storbytur..det er stort tempo der. Bilene kjører som noen idioter å du hører ikke annet enn fløyting og tuting når du er ved siden av veien.

Jeg tror ikke det er noe problem å komme seg rundt med en trille. Slik jeg husker var det asfaltert og gangstier stort sett over alt. Det er jo er unntak nede på Kleopatrastranda....der var det sånne ramper man kunne gå på mellom solsengene.

Kan ikke huske at jeg så barnemat i butikkene, men det skulle man tro fantes..
Vi savnet noe helt utrolig norsk mat,så neste gang jeg skal noen slike plasser skal jeg ta med meg knekkebrød og tubeost. Osten der nede er samme greia som fetaost her.
Vi ble overlykkelige da vi fant en norsk resturang som het vikingen. Der hadde de fiskeboller i hvit saus og kjøttkaker i brun saus

Jeg synes ikke Alanya var noe særlig til ferieplass,men det har kanskje noe å gjøre med at jeg bare har vært på gran canaria fra før
Håper du får en fin tur og ikke en så negativ opplevelse som vi hadde
cepiah er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-03-2009, 11:18   #12
Æresmedlem
 
_Kine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Rett ved Lillestrøm
Meldinger: 13,146
MP Rating: 0% (0)
_Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte._Kine har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Alanya, Tyrkia - anyone? Og generelle reisetips?

Men nå må du huske cephia, at tyrkerne (ja flere enn dem)
lever av det vi turister legger fra oss av penger.

Jeg har selv bodd Tyrkia, å skal jeg fortelle deg hvor mye en gjennomsnitt har i lønn i mnd?
lønnen de får, går gjerne videre til foreldre.
De sitter med ingenting, når pengene kommer, og det er ganger hvor sjefen ikke har råd til å lønne dem.

Men klart, det er ikke koselig å bli hylt etter.
Og ja, tyrkerne maser mer på jenter, enn jenter/gutter sammen.

Men det lønner seg å lære å lukke øra.
De kan være ganske så slitsomme i Spania også *erfart*

Noen enkle gloser på Tyrkisk er veldig lett hvis man vil slippe mas
eks: "Para jokk" skrives IKKE sånn, men utales sånn. Betyr "ingen penger"
Eller, "Hajer" som igjen ikke skrives sånn,betyr NEI

Det at tyrkerne vil be deg inn på te betyr ikke at du må kjøpe noe fra dem.
de er utrolig gjestfrie og deler aboslutt på det lille de har.

Føler jeg bare måtte forsvare Tyrkia litt.
Er så lett for oss som sitter med masse penger i mnd og se ned på dem, fordi de maser.
Ja, de maser.
Men de gjør det for å leve som deg og meg....

Også har jeg hørt noe rykter om at de ikke maser så mye lenger, for det er visst ikke lov lenger. Men om dette er fakta eller ikke vet jeg ikke.
Jeg håper hvertfall vi skal til Tyrkia i sommer.

men da blir det Side

En time unna flyplassen, Alanya er 2 timer unna.

Forresten, har ligget på sykehuset i Alanya, skulle det skje dere, så trenger du ikke å grue deg, hadde det kanonflott der
__________________
Des. Jan. og feb. har vært 3 drittmnd.
Mars har begynt dårlig
_Kine er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-03-2009, 14:28   #13
Seniormedlem
 
Alena sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 2,486
MP Rating: 0% (0)
Alena har et ubeskrivelig bra rykte.Alena har et ubeskrivelig bra rykte.Alena har et ubeskrivelig bra rykte.Alena har et ubeskrivelig bra rykte.Alena har et ubeskrivelig bra rykte.Alena har et ubeskrivelig bra rykte.Alena har et ubeskrivelig bra rykte.Alena har et ubeskrivelig bra rykte.Alena har et ubeskrivelig bra rykte.Alena har et ubeskrivelig bra rykte.Alena har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Alanya, Tyrkia - anyone? Og generelle reisetips?

Jeg har vært i Tyrkia 3 ganger.... første gang var vi 4 venninne. MYE oppmerksomhet, så man må lære seg å overse en god del. Eller utnytte det. Vi fikk super oppvartning på noen restauranter. Må ikke kødde med selgerene, for dei kan bli sinte.

Andre gangen var jeg i lag med mamma og en gjeng. Mamma fikk tilbud om kameler over alt vi gikk. Og dei begynte å drage meg inn i boder, så en av mannfolka i følget måtte holde fast i meg. LItt ekkelt, men dette var ikke i Alanya. Og vi var bare en dag i Tyrkia, så overlevde det.

Tredje gangen var jeg, mannen og guttungen på 23 mnd. Vi var i Alanya, men det sentrumet som er litt uten for. Kommer ikke på hva det heter.. Stor trivdes, og der var det ikke noe mas. Rolige gater.
__________________
07 05 82
Alena er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-03-2009, 14:51   #14
Supermedlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 776
MP Rating: 0% (0)
Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Alanya, Tyrkia - anyone? Og generelle reisetips?

Sitat:
Opprinnelig postet av _Kine Vis post
Men nå må du huske cephia, at tyrkerne (ja flere enn dem)
lever av det vi turister legger fra oss av penger.

Jeg har selv bodd Tyrkia, å skal jeg fortelle deg hvor mye en gjennomsnitt har i lønn i mnd?
lønnen de får, går gjerne videre til foreldre.
De sitter med ingenting, når pengene kommer, og det er ganger hvor sjefen ikke har råd til å lønne dem.

Men klart, det er ikke koselig å bli hylt etter.
Og ja, tyrkerne maser mer på jenter, enn jenter/gutter sammen.

Men det lønner seg å lære å lukke øra.
De kan være ganske så slitsomme i Spania også *erfart*

Noen enkle gloser på Tyrkisk er veldig lett hvis man vil slippe mas
eks: "Para jokk" skrives IKKE sånn, men utales sånn. Betyr "ingen penger"
Eller, "Hajer" som igjen ikke skrives sånn,betyr NEI

Det at tyrkerne vil be deg inn på te betyr ikke at du må kjøpe noe fra dem.
de er utrolig gjestfrie og deler aboslutt på det lille de har.

Føler jeg bare måtte forsvare Tyrkia litt.
Er så lett for oss som sitter med masse penger i mnd og se ned på dem, fordi de maser.
Ja, de maser.
Men de gjør det for å leve som deg og meg....

Også har jeg hørt noe rykter om at de ikke maser så mye lenger, for det er visst ikke lov lenger. Men om dette er fakta eller ikke vet jeg ikke.
Jeg håper hvertfall vi skal til Tyrkia i sommer.

men da blir det Side

En time unna flyplassen, Alanya er 2 timer unna.

Forresten, har ligget på sykehuset i Alanya, skulle det skje dere, så trenger du ikke å grue deg, hadde det kanonflott der
Må bare signere det du skriver Kine! Helt enig! Jeg og vil forsvare dette fantastiske ferielandet i vårt hjerte!!! Men nå har vi vært i Side da, skjønner det er litt mer "mas" i Alanya!

Blir ikke noe Tyrkia på oss i år; det føles nesten som det er bortkastet å ha ferie! hehe!
Frida* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-03-2009, 15:04   #15
Seniormedlem
 
Bea81 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 1,530
MP Rating: 0% (0)
Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.
Sv: Alanya, Tyrkia - anyone? Og generelle reisetips?

Sitat:
Opprinnelig postet av Frida* Vis post
Må bare signere det du skriver Kine! Helt enig! Jeg og vil forsvare dette fantastiske ferielandet i vårt hjerte!!! Men nå har vi vært i Side da, skjønner det er litt mer "mas" i Alanya!

Blir ikke noe Tyrkia på oss i år; det føles nesten som det er bortkastet å ha ferie! hehe!
Signerer Kine jeg også!
Ang. innpåslitne selgere, så er det plagsomt første dagen, men deretter må man bare ignorere dem, og svare høflig nei takk og gå videre hvis de stopper deg på gata.
Personlig synes jeg litt av sjarmen med å reise på ferie til utlandet er å oppleve en annen kultur, enten det er innpåslitne selgere eller maten...
__________________
Poden-05 Snuppa-08
Bea81 er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-03-2009, 20:35   #16
Medlem
 
wilmamor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 256
MP Rating: 0% (0)
wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.
Sv: Alanya, Tyrkia - anyone? Og generelle reisetips?

Takk for innspill
Ang innpåslitne selgere, så regnet jeg litt med at det ville være slik i Tyrkia, og syns det kan være litt slitsomt, er jo slik en del andre steder også. Greit å være forberedt på det iallfall! Men så er jo også Tyrkia en smeltedigel mellom Øst og Vest, og det syns jeg blir spennende! Vi er to småbarnsfamilier som drar, og håper dermed det blir litt annerledes enn når man drar som f.eks. jenter alene som får litt vel mye oppmerksomhet av enkelte..

Så enig med Bea- en del av reisen er jo opplevelse av en annen kultur med alt det innebærer - å dra til syden for å spise på norsk restaurant er noe vi unngår - kjøttboller kan vi spise nok av hjemme (sorry cepia, men der er vi nok litt ulike )

Bea; vi skal bo på Flower Garden, et leilighetskompleks

Hvordan er det med kleskodeks i Tyrkia og Alanya - bør vi jenter unngå korte skjørt/shorts og singlet, eller er Alanya såpass bade-/turistifisert at det ikke er så farlig? Opplevde som litt naiv 20-åring å få en del oppmerksomhet og blikk pga korte sommerklær i et annet muslimsk land og syns det er greit å heller følge lokale normer nå..
__________________
wilmamor er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-03-2009, 20:46   #17
Medlem
 
solstrålen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2003
Sted: Sogn og fjordane
Meldinger: 433
MP Rating: 100% (1)
solstrålen har en strålende fremtid.solstrålen har en strålende fremtid.solstrålen har en strålende fremtid.solstrålen har en strålende fremtid.solstrålen har en strålende fremtid.solstrålen har en strålende fremtid.solstrålen har en strålende fremtid.solstrålen har en strålende fremtid.solstrålen har en strålende fremtid.solstrålen har en strålende fremtid.solstrålen har en strålende fremtid.
Sv: Alanya, Tyrkia - anyone? Og generelle reisetips?

Så lenge du er i alanya sentrum (eller mahmutlar, oba ol) kan du gå med akkurat det du vil. Men reiser en på utflukter opp i fjellene eller ut på landsbyene, brukte vi alltid litt mer klær når vi bodde der nede.

Jeg har sett alt fra lokale, tyrkiske damer bade med full påkledning (mest søndager) til 60 åringer i bare stringtrusa. Alanya er for alle
__________________
23 år, gift og velsignet med 3 nydelige barn
Kristian født 16/8 - 03
Joakim født 31/1 - 07

Anniken født 13/1 - 09



solstrålen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-03-2009, 20:48   #18
Seniormedlem
 
Bea81 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 1,530
MP Rating: 0% (0)
Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.Bea81 har en strålende fremtid.
Sv: Alanya, Tyrkia - anyone? Og generelle reisetips?

Man kan helt klart kle seg i skjørt/singlet etc. i Alanya.
I andre deler av Tyrkia kan det imidlertid være svært så konservativ kleskodeks, men der ferdes sjelden turister.

Ååå, gleder meg til å reise jeg nå!

Ligger Flower Garden i Oba?
__________________
Poden-05 Snuppa-08
Bea81 er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-03-2009, 20:48   #19
Medlem
 
Snuppa83 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Østfold
Meldinger: 377
MP Rating: 0% (0)
Snuppa83 har mye å være stolt av.Snuppa83 har mye å være stolt av.Snuppa83 har mye å være stolt av.Snuppa83 har mye å være stolt av.Snuppa83 har mye å være stolt av.Snuppa83 har mye å være stolt av.Snuppa83 har mye å være stolt av.Snuppa83 har mye å være stolt av.Snuppa83 har mye å være stolt av.Snuppa83 har mye å være stolt av.Snuppa83 har mye å være stolt av.
Sv: Alanya, Tyrkia - anyone? Og generelle reisetips?

Da vi var i Tyrkia for snart 2 år siden, gikk jeg i både korte skjørt og singleter uten at det var noe problem. Dem er nok som du skriver, såpass turistifisert at det ikke er noe problem

*lengte tilbake*

Vi var i den gamle delen av Alanya da, og storkoste oss. Bodde på hotell Margeritha, 10 minutters spasertur fra Kleopatrastranden. Synes det var ett herlig land, god mat og utrolig hyggelige mennesker. Ja, selgerne kunne være fryktelige innpåslitne, guttene likeså,men man lærte seg å overse dem etterhvert.
__________________
Snuppa83 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-03-2009, 21:05   #20
Medlem
 
wilmamor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 256
MP Rating: 0% (0)
wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.wilmamor er fantastisk mot andre.
Sv: Alanya, Tyrkia - anyone? Og generelle reisetips?

Sitat:
Opprinnelig postet av solstrålen Vis post
Jeg har sett alt fra lokale, tyrkiske damer bade med full påkledning (mest søndager) til 60 åringer i bare stringtrusa. Alanya er for alle
Haha, litt av et syn ser jeg for meg..
Bea; jeg har faktisk ingen aning hvor det ligger, jeg Har litt research- arbeide å gjøre
__________________
wilmamor er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:13.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com