Vi har vært på Kreta 2 ganger. En gang på Agia Marina (2 uker fra 21.juli), og en gang helt vest i Platanias (2 uker fra 30.aug). Ikke sett snurten til mygg.
Vi vil veldig veldig gjerne tilbake til Agia Marina, stortrivdes!! Fine strender og god mat
Vi bodde på et billig "rammel"hotell, Relax øvre del (og jeg falt i trappa og slo meg. Ja for hotellet består mest av trapper, hehe). Vi siklet veldig på Alexandr(i?)a beach hotel
Må si meg enig med fortauene på Kreta, de er ikke så veldig barnevognvennlige, menmen.. Og frukt og maaasaaaaaasjieeee??? Neitakk! Det var mye mas. Men de tok et hint da jeg tilslutt ble litt frekk, da ble det slutt på maset. Men sikkert godt med massasje etter en tur i Samaria, hehe.
Brødmannen som bærer brød under svett armhule fristet heller lite.
Relax-hotellet er rett ved orion star mener jeg å huske, og vi var ikke plaget av mygg
Hotell å anbefale: Mithos (as in Mythos, god gresk øl. Egenkomponert pizza er å anbefale!) og Raeti (der er dolmades og drunk chicken knall!). Cactus var vi også på, god mat og kjekt for barn. MEN vi satt i en evighet for å få tak i de som jobbet der. De tok tydeligvis vare på stamgjester, og løp ikke over hverandre for å hjelpe oss..
Som Connecta sier så er det snarvei til stranda fra Orion Star ja. Også hvis dere fortsetter rett ned, (gjennom en litt trang passasje med masse planter) kommer dere på en strandpromenade med strand, strandstoler etc hvor de har god stuffed tomatoes. Men det virker litt uhygienisk. Grekeren som eier stedet har norsk kjæreste, og snakker litt skandinavisk. Til tider superhyggelig, dagen etter kan han være skikkelig gretten
Han har en halt mann som jobber for seg. Gammel stakkar som leverer mat med halt bein, mens han selv står og sjefer med pengene. Den gamle mannen som serverer mat har lange negler. Fysj. Så han kan man miste litt matlyst av.
Skal man på Kreta så er det to ting man bør få med seg (etter min mening). Først og fremst er det Elafonissi. Grekernes svar på Maldivene. Det er knallfint der. Laaaanggrunt, hvit strand. Fint å snorkle også. Paradis for barnefamilier. MEN sikkert lurt å ha med mynter til dokø, kjølebag til drikke/mat, mener å huske det var litt dyrt der, og underholdning til biltur. Ja, også anbefaler jeg å leie bil og kjøre dit. ALDRI i verden om jeg hadde turt å ta buss dit, hehehe. Trange fjellveier, bratte stup rett ned
Men så fin natur!
Andre plassen å se er Samaria Ravinen. Men der tar man ikke med seg små barn. Forøvrig finnes mindre raviner som barnefamilier kan gå i. Om man skal gå Samaria har man hvertfall en lang, slitsom men fantastisk opplevelses-dag foran seg! Men det blir for langt for barn såklart. Med mindre man har superbarn som elsker å stå opp grytidlig for å få med seg soloppgangen fra fjellet OG gå ca 13-16 (husker ikke helt) km fra 1200 meters høyde, rett ned, gjennom fjell
Men kanskje papsen kan gå seg en tur? Hehe. Flott tur hvertfall!
Mat å anbefale:
Alt nesten
Jeg og vil til kreta!! :love: