+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 20 av 20

Diskusjon: Hva har dere i matpakka til barna?

  1. #1
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,203

    Hva har dere i matpakka til barna?

    Ja, nå er jo ferien over, og mange hjem er vel godt i gang med matpakkelaging hver dag.

    Selv merker jeg at fantasien er litt dårlig, det blir ofte det samme - 2 brødskiver og en yogurt. På turdager legger jeg oppi litt nøtter og/eller grove kjeks også, men det må da finnes annet småtteri man kan putte oppi for å gjøre matpakka litt mer spennende?

    Håper derfor noen vil komme med sine gode matpakketips, både "hovedmat" og snacks man kan putte oppi ved siden av
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For verden er dere tre i mengden
    For meg er dere alt

  2.  
  3. #2
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Humlesnurr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    4,770

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Tar gjerne imot tips her også tenker ofte at jeg skal begynne å lage mer spennende matpakker, men det blir som regel bare med tanken...
    April-04 August-07 : 03.06.10




  4. #3
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Ungene foretrekker brødskiver som niste, mens de en dag i uka får med feks God Morgen Yoghurt isteden. Det handler nok mer om hvordan brødskiva er, feks at vi har godt pålegg, ekstra pålegg osv. Noen ganger slenges oppi plommer, clementin, sukkererter, knaskegulrøtter eller annet ved siden av. Noen ganger har vi middags-salat (salat med mye godt i), da lager jeg ekstra mye så vi har å bruke til niste dagen etterpå, veldig populært! Riskjeksen er også populær som "side orders"

    Ellers er det ikke så mye som holder seg bra i matboksen over så mange timer som det må og dette begrenser i grunnen utvalget her en del. Lunsjen på skolen er ofte også så urolig at ungene knapt tar seg til tid å spise uansett hvor godt det er, så jeg kjenner at det ikke er så viktig at det skal være så spennende og nytt hver dag. Håndmat er gjerne mest praktisk.

  5. #4
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Vi har mye forskjellig

    Middagsrester
    Pizzasnurrer
    Fiskekaker
    Rundstykker
    Drikkeyoghurt
    Diverse bær
    Frukt
    Grønnskaer
    Tortillalefser fyllt med diverse
    Kjøttboller
    Pasta en gang i blant

    Tenkte jeg skulle prøve lage matmuffins etterhvert også.
    Sitat Opprinnelig postet av Kreps-77 Vis post
    Du er ei fantastisk mor, Bambi!

  6. #5
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Bambi, hva gjør du med denne kjøttmaten (fiskekaker og middagsrester feks) for at de skal holde seg i matboksen? Hos oss blir maten liggende ca 4 timer i romtemperatur før maten blir spist, og da er det mye som er uaktuelt å sende med pga dette.

  7. #6
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Simba77 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,391

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Jeg har kjøpt en matboks med kjøleelement på apoteket
    Etter jeg tok i bruk den har guttungen begynnt å spise opp all maten sin hver dag.
    Han vil ha det samme i matboksen hver dag.
    Ei brødskive med gomme og kanel,ei med gomme og salami,ei havrekjeks med brunost,ei stor gulerot og tyggetabletter med omega3.
    november-05 februar-09

  8. #7
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Jeg lager opp i store mengder med div baguetter/horn som jeg tar rett fra fryseren og putter i matboksene hver dag.
    Feks så har jeg nå grove baguetter med skinkebiter inni og ost oppå, eller grove horn som har masse gulrot i deigen som er fylt med karbonadedeig(har også brukt kyllingkjøttdeig, svinekjøttdeig) litt tomatpure grovhakkede tomater og litt matfløte, strødd ost på toppen.
    Eller lag samme deigen som en minipizza, smør utover litt ketsjup, grillkrydder og ost på toppen. Ungene digger disse tingene i matboksen så lager opp så jeg har noen uker i gangen også bytter jeg fyll så det ikke blir det samme hver gang.

    Så har jeg delt opp fiskekaker i tykke striper, pakket de i folie og sendt med en liten boks med ketsjup oppi matboksen sammen med feks vanlig brødskive med leverpostei. Så spiser de brødskiva først og dypper fiskekaka etterpå.

    Kutter også opp endel agurk, gulrot, eple, pære, banan ol og legger alltid med oppi matboksen. Eller en youghurt, eller kokt egg ved siden av som de spiser etter den andre maten.

    Så har kjøpt meg noen sett med små bokser som går oppi de andre matboksene vedsiden av baguetter eller brødskiva som jeg putter egg, grønnsaker, frukt ol oppi. Eller så pakker jeg det i folie ved siden av brødmaten. Passer på at det ikke kommer borti hverandre ihvertfall så ikke div ting setter smak, gjør maten fuktig el.
    Så får de melk på skolen også sender jeg med slike camelback flasker som jeg fyller med isbiter og vann hver morgen, så holder det seg kaldt vannet utover formiddagen.

    Hender også jeg steker grove vaffler til kvelds, da putter jeg det i matboksen dagen etter, eller pastasalat, havregrynsgrøt, pastaskruer og pølsebiter, omelett som jeg lager i ildfast form i stekovnen og skjærer ut passende stykker av og legger i matboksene sammen med brødskiver el. Og da tar jeg jo inni det barna liker i omeletten, feks mais, skinke, ost, salami, tomat, paprika osv.

    Ang å få maten til å holde seg, så går det nok bra de timene der i romtemperatur. Fordelen er jo da om det ligger frossen mat i matboksen som hjelper til med å holde det andre kaldt fram til lunsj.

    Jeg hatet matpakker selv som lita, så prøver å gjøre det spennende, sunt og godt til barna så de får i seg nok og riktig mat i løpet av en dag.

  9. #8

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Det er for det meste brødskiver i matpakken her også. Men prøver å gjøre pålegget litt fristende da. Med agurk, paprika o.l på. Små bokser med syltetøy kan også bli sendt med av og til. 8-åringen er glad i forskjelige typer spesiell kjøttpålegg og oster. 2-åringen er glad i at jeg "slenger" litt cheerios oppi matboksen, eller sorte oliven.
    Ellers blir det litt pålegg- og middagsrester av typen eggerøre, pølsebiter o.l.
    2004 2010 20.02.15 19.05.15

  10. #9
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,203

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Takk for tips

    Frukt får de på skolen hver dag her, men det var mye annet her som jo er lettvindt og greit å putte oppi matboksen
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For verden er dere tre i mengden
    For meg er dere alt

  11. #10
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Humlesnurr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Meldinger
    4,770

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Jeg kjøpte en oppskriftsbok i dag, I boks- den lille matpakkeboka. Den syns jeg var fin, og den inneholder masse tips til flotte, spennende og næringsrike matpakker Har ikke sett så nøye på den enda, men den vil nok bli mye brukt som inspirasjon.
    April-04 August-07 : 03.06.10




  12. #11
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Banan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    2,526

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Her er det mye det samme som Bambi. Pakker maten inn i aluminiumsfolie.
    Her har de fruktpause kl 9 og lunsj i 11 tiden, så det går fint.
    Split -07

  13. #12
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Arachnida sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    3,163

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Min yngste spiser matpakke både til frokost og lunsj i barnehagen, så han får stort sett:
    4 brødskiver og 2 knekkebrød med ulik pålegg på alle (brunost, skinke, baconost, kokt egg, salami, peanøttsmør, gulost. På fredag får han èn brødskive med nugatti).
    I tillegg sender jeg med to ulike frukter (1/2 banan, 1/2 kiwi, 1/4 eple, 1/4 pære, jordbær)
    Noen ganger får han nøtter/rosiner i tillegg.

    Skolegutten får to brødskiver og et knekkebrød til skolelunsjen + frukt.

    Jeg er veldig opptatt av variasjon.



    Bonus August 2005 i Besafe iziup X3.
    Juli 2006 i Besafe iziup X3
    Bonus September 2007 i
    Besafe iziup X3
    Oktober 2008 i Besafe iziup X3

    ...og lille bonus som kommer i Mai...


  14. #13
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bimbeline sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Den blaude kyststribe
    Meldinger
    3,740

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Her går det også mye i brødskiver med enten brunost eller dansk salami, som er noen av ytterst få ting hun faktisk spiser. Har prøvd meg på matmuffins, det ville hun IKKE ha, også fylte horn med ost, men ettersom hun ikke får varmet dem opp, så er det visst ikke så stas, dessverre.
    Hun spiser ikke yoghurt og er veldig kresen på frukt også, så jeg sender med et eple.
    Noen ganger er bare eplet spist, andre ganger er jeg "heldig" og hun har spist mye av nisten også.
    Jeg får henne ikke til å spise noen form for salat heller, så hos oss er variasjonsmulighetene veldig små.

    Vi kompenserer med at vi alltid har grønnsaker til middagen, broccoliblanding spiser hun faktisk, så det går til nesten alle måltider hos oss. I tillegg får hun helt ok mat på SFO også, så totalt sett tror jeg vi ligger ganske greit an.
    Stolt ikkesånybaktmamma til frk. Fryd f. 04

  15. #14
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Her får ungene kun yoghurt i barnehagen, hvor de har kjøleskap, jeg stoler ikke helt på at yoghurten er spiselig etter tre-fire timer i skolesekken.

    Ellers synes jeg at jeg er flink til å variere innholdet i matboksene. Nesten alltid er det brødskiver, med varierende pålegg, men de får alltid noe ved siden av. Frukt i biter, grønnsaker i biter, hele frukt eller grønnsaker som får plass i matboksen, f eks cherrytomater og kiwikjøttboller, salte kjeks, egg, eggerøre/omelett (får da gjerne spekemat på brødskivene), pølsebiter, spyd med f eks skinke, ost, tomat og agurk, pasta. Noen ganger lager jeg salat. De får dessuten frukt på skolen.

  16. #15
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Glemte å skrive at for å få litt variasjon fra brød, hender det at jeg lager wraps eller fyller pitabrød med noe godt. Kalde pizzasnurrer har de også fått. Men dette er maks et par ganger i måneden og altså heller unntaket enn regelen.

  17. #16
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Lille og store er bikket ett og fire.
    De er veldig glade i hjemmelaget kefir, hjemmelaget yoghurt med eggeplommer osv.
    Jeg lager ALT fra bunnen av, og det er derfor både økologisk og glutenfritt.
    De får med lite bakst, en sjelden gang fylte horn f eks (restemat) eller annet karbofyllt mat.
    Jeg opplever at ungene har mye bedre magesyrepoduksjon og mer energi ved mindre karbo (tomme elementer) og mer fett og protein f.eks.
    De kan med tørket kjøtt (hjemmelaget beef jerky), eggemuffins (ikke alle bhg tillater egg), masse grønt, gode tykke osteskiver (naturfermentert), en god klatt smør, gjerne en del pølse og mye grønt ved siden av.

    For oss er det viktig å sende med næringsrik og mettende mat, da i form av mettet fett og gjerne mye ubehandlet mat.
    Hver pizza eller brødskive (surdeig) har syltynne skiver og enormt med pålegg/fyll. Det er her ungene får energien fra, ikke brøddeigen.
    Sender gjerne med den hjemmelaget saft med gelatin og litt mineraler for å kompletterer evnt brødmat, slik at mage og tatt lettere bryter ned stoffene.

    For de som er ute etter variasjon er et godt tips godt med grønt, kjøtt og fete animalske produkter.
    Alt gjerne upasteurisert og økologisk, men her er vi alle forskjellige

  18. #17
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    2,869

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Etter at eldste sluttet i barnehagen merker jeg at variasjonen blir mindre. Før kunne jeg feks sende med middagsrester som han fikk varmet opp i mikroen og servert på tallerken og med bestikk. Nå som matboksen ligger i sekken hele dagen går det mest i brødskiver. Men jeg overrasker av og til med å putte oppi litt bokstavkjeks, havrekjeks eller rester av gjærbakst/vafler hvis vi har hatt det dagen før. Og så forsøker jeg å variere pålegget og gjøre matpakka mest mulig fristende med middagsrester, ost m/paprika, leverpostei m/agurk ol.

    En ting som er populært her i huset er når jeg tar meg tid til å lage salat om morgenen. Med litt planlegging og handling dagen før går det fort når man har:

    - Ferdigkuttet isbergsalat
    - Cherrytomater (Jippi sine er veldig populære)
    - Mais på boks
    - Ferdig reven ost
    - Litt paprika og agurk kuttes
    - Pasta (som kokes mens det andre blandes)
    2006 2008

    Når man er ung, lengter man ut.
    Når man er gammel, lengter man hjem.


  19. #18
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    LeaMarika sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    1,042

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Leser , og merker at inspirasjonen flyter i hodet Dette må jeg prøve å bli flinkere på
    Vår lille prinsesse kom juni 09
    ,og vi ble endelig en familie på 3

    Lea fra sm

  20. #19
    Administrator
    Rykte

    Medlem siden
    Nov 2001
    Meldinger
    11

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Vil bare tipse om denne siden http://www.laptoplunches.com/photo-gallery.php
    Her er det masse inspirasjon å hente

  21. #20
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    2,838

    Sv: Hva har dere i matpakka til barna?

    Her var det mange gode forslag og masse godt på bilder i den linken. Min straks-3.klassing er generelt glad i mat og liker det aller meste av frukt, grønt, kjøttmat, salater, middagsmat osv. så det hadde ikke vært noe problem å lage gode og spennende matpakker for han. Det vi dessverre har opplevd når han begynte på skolen var at de aller, aller fleste barna i klassen hadde med seg den typiske matpakken med et par-tre brødskiver med ost/salami/leverpostei eller lignende og evt. noe frukt/yoghurt, og han ble faktisk sett på som en "raring" og fikk høre mange kommentarer av sine medelever da han fikk med seg litt "utradisjonelle" ting som f.eks. pastasalat, små kjøttboller, omelett osv. i matboksen sin. Så dette ble det dessverre slutt med veldig fort. Nå er vi også veldig tradisjonelle og holder oss til brødskiver og frukt (han liker ikke yoghurt). Han synes det er kjedelig men det er det han selv vil ha i matpakken. Synd, det var mye enklere å være "annerledes" i barnehagen, der var ungene bare nysgjerrige og ville smake på maten hans. Men nå begynner også lillesøster på skolen og jeg skal gjøre et nytt forsøk og prøve å lage matpakker "utenfor boksen" for dem begge, kanskje går det bedre denne gangen...
    Novembermamma med to novemberbarn
    02.11.2005
    19.11.2007

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Hva har de på matpakka i barnehagen.
      Av Rhiina i forum Barnemat
      Svar: 11
      Siste melding: 02-09-2006, 19:34
    2. Hva har de på matpakka i barnehagen.
      Av Rhiina i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 13
      Siste melding: 28-08-2006, 14:51
    3. Hva har de på matpakka?
      Av Mimosa i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 43
      Siste melding: 03-03-2006, 16:45
    4. Matpakka
      Av mac i forum Barnemat
      Svar: 3
      Siste melding: 03-02-2006, 14:42
    5. Matpakka!!
      Av Tidl. bruker i forum Mat for små og store mager
      Svar: 5
      Siste melding: 29-09-2005, 12:49

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine