Hei.
Jeg har veldig lyst å lage kubbelys med bilde av mine søte små. Er det bare til å stryke på bildet med bakepapir? Eller hvordan er egentlig fremgangsmåten?
Blir glad for hjelp og tips
Hei.
Jeg har veldig lyst å lage kubbelys med bilde av mine søte små. Er det bare til å stryke på bildet med bakepapir? Eller hvordan er egentlig fremgangsmåten?
Blir glad for hjelp og tips
Tror du må ha en lim fra hobbybutikk for å ta på. Ihvertfall ikke stryke.
Split -07
Du printer ut bildet du vil ha på vanlig papir (evt. serviett). Klipper til bildet/skrift og legger det på lyset med bildet mot deg. Så klipper du ut matpapir og legger over bildet. Tape det fast, så det ikke sklir. Så stryker du over med strykejern på svak varme og UTEN damp! Stryker frem og tilbake til stearinen har smeltet over bildet. Ikke stopp, da blir ikke resultatet pent. Se etter av og til for å se om du er ferdig. Burde ikke ta mer enn noen få minutter. Jeg lagde sånne til dåpen til minsten. Ikke noe vanskelig i det hele tatt!
Nre og 1997-1999, 2003, 2005, 1. desember 2011
Jeg har kjøpt silkepapir i A4-ark på hobbybutikk, tapet alle sidene fast til et vanlig ark og printet ut bildene jeg ville ha på det. Sørg bare for at det ikke blir noen åpninger hvor papiret kan krølle eller rives opp.
Når blekket fra printeren har tørket, klipper du ut det motivet du vil ha.
Så tar du en vanlig spiseskje eller annen skje med langt skaft, et telys eller bruker annen varmekilde (noen har brukt komfyrplata har jeg lest) og så varmer du baksiden på skjea så den blir glovarm. Hold bildet (altså silkepapiret med motiv) fast på lyset med bakepapir over. Gni den varme skjea over bakepapiret. Den blir ganske raskt kald, så du må gjenta mange ganger. Bruk gjerne flere skjeer, da de kan bli varme og holde i. Og selvsagt må du IKKE bruke skjeer med plasthåndtak.
Dette var i allefall den metoden jeg fant ut var best. Jeg har også prøvd strykejern, men det ble både noe klissete med stearin på strykejernssålen + at "finishen" ikke ble på langt nær så fin som når jeg bare brukte oppvarmede skjeer. Det rant dessuten alltid litt stearin så resultatet ikke ble så fint.
Men nå skal det sies at jeg kun har prøvd dette èn gang. Så det kan være andre har hatt mer hell med strykejern enn det jeg har hatt.
Men vanlig printerark har jeg ikke prøvd. Ser bare for meg at det blir litt tykt og kanskje litt mer brannfarlig når lysene brenner (uten at jeg skal si noe sikkert).
Augustgutten ble juligutt! Lillegull kom til verden den 18.07.07!
Dette skal jeg gjøre Høres så gøy og koselig ut jo
Vår lille prinsesse kom juni 09
,og vi ble endelig en familie på 3
Lea fra sm
Var veldig koselig. Og det jeg likte var at det ikke ble så mye rot som det blir av en del andre kreative hobbyer. Og hvis du ser litt rundt på nettet, finner du en haug sånne småting som man kan pynte lys med også.
Skal finne frem lysene jeg har stående og lage noen flere kjenner jeg .
Ikke lurt å høre på meg
Dette skal jeg jammen prøve! Det går fint når man tenner på lyset?
Split -07
Sosiale Bokmerker