+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 10 av 10

Diskusjon: Rettigheter ved separasjon

  1. #1
    Ulykkeligogusikker
    Gjest

    Rettigheter ved separasjon

    Er det noen som kan hjelpe meg i jungelen? Vi har to barn, som begge er for små til at vi skal gå fra hverandre. Men ingen av oss holder ut lenger. Jeg har gjort masse for å redde forholdet, den andre svært lite. Dette har også familieterapeuten bekreftet. Under en av samtalene ble det også sagt at vi har det best hver for oss, om ikke den andre kunne endre situasjonen.

    Hva har jeg rett på? Den andre vil ha 50%, til tross for full jobb (og litt til). Barnehageplass er ikke i sikte... Overgangsstønad? Dobbel barnetrygd? Barnebidrag? Den andre tjener veldig mye mer enn meg (3-4 ggr så mye). Den andre eier alt, jeg ingenting.

    Noen fallgruver jeg må passe på å aldeles ikke gå i? Noe jeg definitivt må passe på å gjøre?

    Fy f**n så tungt og vanskelig! Jeg håper det er til alles beste at jeg gjennomgår dette h*lvetet.

  2.  
  3. #2
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Rettigheter ved separasjon

    Hei, det kommer litt ann på om dere er gift eller ikke.

    Og der leste jeg overskriften helt, dere er tydligvis gift. Har dere noe særeie, hvis ikke har du krav på din del av boet selv om han tjener mer enn deg. Jeg ville tatt kontakt med advokat for å være sikker på å få det jeg skulle ha.

  4. #3
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    @llimaC sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Os
    Meldinger
    5,121

    Sv: Rettigheter ved separasjon

    du vil få dobbel barnetrygd, bidrag, overgangstønad om barna er under 7år(om jeg ikke tar helt feil der) pluss konantstøtte for to!



    god håper at det ordner seg for det etterhvert og at ting blir bedre!!


    Mathias - 04

    Knøttet ventes i februar 13

  5. #4
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    snedig sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Meldinger
    7,438

    Sv: Rettigheter ved separasjon

    Om dere velger 50- 50 deiling vil ingen av dere bli regnet som aleneforelder. Du må ha minst 60 % av omsorgen for barna om du skal få "godene" av å være enslig forsørger.

    Du vil da få:
    overgangsstønad ( redusert i forhold til inntekt. Sålenge yngste barn er under 8),
    en ekstra barnetrygd (du med to barn vil få barnetrygd x 3),
    bidrag fra far regulert etter inntekt til begge og grad av samvær
    og stønad til barnetilsyn på 64 % av DOKUMENTERTE utgifter (Barnehage eller dagmamma spiller ingen rolle sålenge utgiftene er dokumentert)
    ♥ ♥ ♥ 03 - 01 ♥ ♥ ♥

  6. #5
    ulykkeligogusikker
    Gjest

    Sv: Rettigheter ved separasjon

    Takk for svar! Det med overgangsstønaden og 50% mistenkte jeg. På søknadsskjemaet står det utover vanlig samvær iflg. barneloven (som er en dag i uka, annenhver helg og 14 dager i ferien). Da får jeg se hva jeg får til på samværsdelen. Slik det er nå, truer den andre med å ikke signere separasjonspapirene uten 50/50.
    Jeg har i dag mellom 10.000,- og 12.000,- brutto (litt over 8.000,- netto) inn hver måned. Skjønner ikke åssen jeg skal klare å betale husleie, strøm, mat og to barn for den inntekten!
    Ang. særeie, så vet jeg hva jeg kunne truet gjennom med advokat. Det er ikke stort. Men den andre deler villig innboet med seg. Noe mer vil jeg ikke ha, for da får jeg bare et lån også - og det har jeg jo ikke råd til!

    Jeg skal skrive opp en liste hva jeg skal gjøre:
    - trygdekontoret
    - sosialkontoret (?)
    - advokat (fri rettshjelp?)
    - fellesbanken (skrive meg av det felles lånet)
    - min bank (hente ut de få kronene som står i fond)
    - lete opp og ringe på leieleiligheter

  7. #6
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Rettigheter ved separasjon

    Du kan ringe ditt trygdekontor og få time hos den som har med støtte til alenemor . Du forklarer bare at du er på vei til å bli separert. Da vil du få en del litt bedre forklart enn her . Sosialkontoret kan også støtte deg med en god del...strøm, innbo . Ved seperasjon er din mann pliktig til å gi dere underhold til papirene er registrert, gjør han ikke det vil det bli gitt støtte via sosialen som deretter vil kreve pengene tilbakebetalt av din mann. Deretter vil trygdekontoret ta over støtten.
    Å bli alene er skremmende , men ikke så ille som vi tror . Ring og snakk med trygdekontoret du. fri rettshjelp får man når man tjener under en viss sum i året . men er usikker på om man får det som gift . Men det finnes Jurk , det er juss studenter som gir gratis hjelp.
    Lykke til

  8. #7
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    @nne sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Meldinger
    3,118

    Sv: Rettigheter ved separasjon

    dersom dere for eksempel har aleneansvar for et barn hver, vil BEGGE få dpbbel barnetrygd og stønad til barnehage/pass av barn. Kjenner mange som ha gjordt det, og så har de begge barna samlet hs den ene av foreldrene. En uke hos mor og en hos far for eks.
    Hilsen @nne

    Pål-Sondre april-98
    Cathrine oktober -01
    Anna Charlotte januar-04

  9. #8
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    3,020

    Sv: Rettigheter ved separasjon

    Jeg hørte at om barna er 50/50 så skal alikevel den som tjener mest måtte betale barnebidrag. Dette fikk jeg høre av noen som har 2 barn og 50/50
    (Har desverre ikke greie på dette)
    Men håper det ordner seg for deg
    Lita, 01 og 04

  10. #9
    Unregistered
    Gjest

    Re: Sv: Rettigheter ved separasjon

    Sitat Opprinnelig postet av ulykkeligogusikker Vis post
    Takk for svar! Det med overgangsstønaden og 50% mistenkte jeg. På søknadsskjemaet står det utover vanlig samvær iflg. barneloven (som er en dag i uka, annenhver helg og 14 dager i ferien). Da får jeg se hva jeg får til på samværsdelen. Slik det er nå, truer den andre med å ikke signere separasjonspapirene uten 50/50.
    Jeg har i dag mellom 10.000,- og 12.000,- brutto (litt over 8.000,- netto) inn hver måned. Skjønner ikke åssen jeg skal klare å betale husleie, strøm, mat og to barn for den inntekten!
    Ang. særeie, så vet jeg hva jeg kunne truet gjennom med advokat. Det er ikke stort. Men den andre deler villig innboet med seg. Noe mer vil jeg ikke ha, for da får jeg bare et lån også - og det har jeg jo ikke råd til!

    Jeg skal skrive opp en liste hva jeg skal gjøre:
    - trygdekontoret
    - sosialkontoret (?)
    - advokat (fri rettshjelp?)
    - fellesbanken (skrive meg av det felles lånet)
    - min bank (hente ut de få kronene som står i fond)
    - lete opp og ringe på leieleiligheter
    Hei hei,du får alt du ikke har nok til å betale selv dekket
    På sosialkontoret! Bare nekt på å skrive under
    På 50% ta heller en rettsak! Du har fri rettshjelp
    Så lenge du ikke har veldig høy inntekt.
    Du får en forsikring fra sosialkontoret på evt, depositum
    Ved leie av leil om du ikke har penger til det.
    Hvis du har daglig omsorg så kan du jobbe 50%
    Og få full overgangsstønad inntil minste barnet er 6-7 år

  11. #10
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Re: Sv: Rettigheter ved separasjon

    Sitat Opprinnelig postet av Unregistered Vis post
    Hei hei,du får alt du ikke har nok til å betale selv dekket
    På sosialkontoret! Bare nekt på å skrive under
    På 50% ta heller en rettsak! Du har fri rettshjelp
    Så lenge du ikke har veldig høy inntekt.
    Du får en forsikring fra sosialkontoret på evt, depositum
    Ved leie av leil om du ikke har penger til det.
    Hvis du har daglig omsorg så kan du jobbe 50%
    Og få full overgangsstønad inntil minste barnet er 6-7 år
    Siden det er 8 år siden har vel mest sannsynlig barna det bra nå. Blir dårlig av slike jeg vil ha barna pga penger saker.

    Rettsak for å få penger liksom.

    Lurer på når barna skal komme i fokus.

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Stikkord for denne diskusjonen

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine