+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 4 av 4

Diskusjon: Tett i nesa...

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Hanne80 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Utenfor Stavanger
    Meldinger
    4,841

Tett i nesa...

Lillejenta har vært tett i nesa konstant de siste 3 ukene. Prøver å dryppe i litt saltvann før soving og før mat, klarer å fange noen "buser" innimellom.

Er dette noe som vil gå over etterhvert? Merker jo at hun plages med det, snøfter/snorker som en gris av og til.

Har hørt at man kan dryppe litt morsmelk i nesa, hvordan er det i forhold til saltvann? Bedre/samme?

Tidligere bruker
    Gjest

kidoki Sv: Tett i nesa...

Hvis barnet er helt tett er det kanskje best med ordinær nesespray, men mot sånn snøfting holder det lenge med saltvann eller morsmelk. Morsmelk er jo også noe antibakteriell, så jeg ville forsøkt med det. Melk ut litt i en eggeglass el.l. og bruk en liten sprøyte fra apoteket og spray inn i nesa. Utrolig at de finner seg i det, men de liker jo smaken... Min lille på 2.5 uker hadde rennende snørrenese forrige uke (storesøster går i barnehagen...) og etter et par runder med morsmelk var hun bra igjen. Men snøfter gjør hun hele tiden, kaller henne bare lille grisen min jeg, for hun har jo ikke fått noe navn enda...

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Taina sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    2,259

Sv: Tett i nesa...

Vi har en liten snøfteguri vi også. Tre-fire dager etter at hun var født, begynte hun å få melk og gulp opp i nesa. Vi trodde først det var forkjølelse, men fikk det avkreftet av lege.

Vi har fått anbefaling om å bruke morsmelk framfor saltvann, siden saltvann kan gjøre dem litt kvalme og fordi det iblant kan gjøre vondt verre. Har derfor hatt en del runder med morsmelkskylling, og nå har vi hatt tre dager uten snøfting. (Måtte det fortsette slik!) Det var visst viktig å skylle med nok melk, slik at det som eventuelt blokkerer ble skylt ut. Vi bruker pipette kjøpt på apotek.
    Ellers kan det hjelpe å heve senga litt i ene enden, slik at de ligger litt i oppoverbakke.
    Du, lilla sparvöga, flyg över ängarna
    Dröm dina drömmar så länge du känner liv

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

Sv: Tett i nesa...

Vår lille frøken er også blitt tett i nesa, så jeg har skyllt med saltvannsdråper og sugd ut igjen med en slik "nesesuger" som jeg kaller det. Vet ikke om det heter det altså. Og da får jeg ut masse snørr og slim som ligger inne i nesa hennes.

Hun er generelt litt plaget med tiltetting i nesen siden hun har ganespalte, og noe av melken rinner opp og ut av nesen når jeg mater henne + at når hun gulper så kommer det gjennom nesen istedet for gjennom munnen.
    Så da blir det liggende igjen litt oppi nesen som størkner til små klumper.

Til storesøster brukte jeg slik "nesesuger" når hun var tett i nesen til hun var ganske stor, for de er skikkelig effektive. Anbefales altså..

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine