+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 11 av 11

Diskusjon: Ang. å bli samboer

Uregistrert
    Gjest

Ang. å bli samboer

Jeg er nå enslig forsørger for 2 barn og mottar overgangsstønad,brnetrygd for 3 og får dekket 64 eller 66 % av barnehagen til ungene.

Jeg har inegn jobb og fikk avslag på dagpengesøknaden. Mister jeg overgangsstønaden fra 1.dagen jeg blir samboer?

jeg mener det er et eller annet med at etter du har vært samboer i 12 av de siste 18 mnd. eller noe sånt så er det et eller annet som må endres. Er det skatteklasse elller kan jeg ha ovg.stønad så lenge når jeg er samboer??

Noen som vet??

Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ise sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    På bygde!
    Meldinger
    22,077

Sv: Ang. å bli samboer

Overgangsstønaden opphører etter de 18 mnd,mener barnetilsynet også forsvinner,men det er jeg ikke sikker på.
    Mamma til 3 gutter.

Hovedinnlegger
    Gjest

mener du at jeg fortsatt får ovg. stønad og evt. tilsynspenger det første året iallefall?

Gjelder det selvom det er faren til barna jeg flytter sammen med igjen? Vi har bodd fra hverandre noen år, men vil prøve på nytt igjen

Æresmedlem
    Rykte
    Ise sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    På bygde!
    Meldinger
    22,077

Fra nav.no

Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. Du må også være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan heller ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene. Du må ha vært medlem i folketrygden i de siste tre årene og du og barnet må bo og oppholde dere i Norge. Noen av vilkårene kan fravikes etter bestemte regler.
    Alle som får stønad som enslig mor eller far, må melde fra til NAV lokalt om endringer som kan ha noe å si for retten til stønad eller størrelsen på den.
    Mamma til 3 gutter.

Uregistrert
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Hovedinnlegger
    mener du at jeg fortsatt får ovg. stønad og evt. tilsynspenger det første året iallefall?

Gjelder det selvom det er faren til barna jeg flytter sammen med igjen? Vi har bodd fra hverandre noen år, men vil prøve på nytt igjen
    Nei da mister du alle rettigheter som aleneforsørgere har fra dag 1. Dette må du fortellle trygdekontoret ellers kan du bli tatt. Er det ikke barnefaren så kunne du beholdt pengene i 18 mnd til ja. Slik er reglene.

Uregistrert
    Gjest

Når det er barnefar faller stønadene bort med en gang. Da må du i så fall trikse litt og svindle til deg trygd for å beholde det du har.

Æresmedlem
    Rykte
    Ise sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    På bygde!
    Meldinger
    22,077

Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert
    Når det er barnefar faller stønadene bort med en gang. Da må du i så fall trikse litt og svindle til deg trygd for å beholde det du har.
    det er overhodet ikke noe man bør gjøre.Hvis dere leser inne på nav.no så er det mange som blir tatt for dette.Og heldigvis sier bare jeg.
    Mamma til 3 gutter.

Hovedinnlegger
    Gjest

Detb tørr jeg ikke. Da må jeg gå på sosialen da. :-( Sambo har ikke plikt til å forsørge meg iallefall.

Uregistrert
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Hovedinnlegger
    Detb tørr jeg ikke. Da må jeg gå på sosialen da. :-( Sambo har ikke plikt til å forsørge meg iallefall.
    Jo, det er akkurat det han har. Så lenge dere har barn sammen og bor sammen så har han plikt til å forsørge sine barn og deg. Så dumt at du tror noe annet. Du vil ikke få et rødt øre så lenge samboeren din tjener over 120 000 kroner. Dere kan søke bostøtte og få dette hvis dere har store utgifter og lav inntekt. HVorfor benyttet du deg ikke av skoletilbud eller søke en jobb mens du fikk alenemorsstønader da?

Æresmedlem
    Rykte
    Ise sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    På bygde!
    Meldinger
    22,077

Du kan ikke tenke deg å bli dagmamma eller noe da?

Nå vet jeg ikke om du får kontantstøtte,men du får barnetrygd for 2 og eventuelt kontantstøtte hvis de er i den alderen.Med å spe på med en dagmammajobb så vil jo det bli litt.
    Mamma til 3 gutter.

Uregistrert
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert
    Jo, det er akkurat det han har. Så lenge dere har barn sammen og bor sammen så har han plikt til å forsørge sine barn og deg. Så dumt at du tror noe annet. Du vil ikke få et rødt øre så lenge samboeren din tjener over 120 000 kroner. Dere kan søke bostøtte og få dette hvis dere har store utgifter og lav inntekt. HVorfor benyttet du deg ikke av skoletilbud eller søke en jobb mens du fikk alenemorsstønader da?

Jeg var ferdig med fødselsperm 5 okt. og jeg tok utdannelse i 2004. Jeg får ikke mer utdannelse. Det er veldig vanskelig å få jobb i reiseliv, men jeg søker jobber og jobber i vikarbyrå.Samboern som jeg etterhvert får har IKKE plikt til å forsørge meg, men ungene. Hadde vi vært gift hadde det vært annerledes. Jeg har fått livsopphold fra sosialen før da vi var samboere, så det vet jeg at er riktig..Hvis det ikke kommet nye regler i løpet av de 3 siste årene da. Det kan det jo ha gjort...

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine