+ Svar på diskusjon
Side 1 av 12
1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 231

Diskusjon: Dere med barn som må ta veksthormoner

  1. #1
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Starlight sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2002
    Meldinger
    1,784

    Dere med barn som må ta veksthormoner

    Legger det her om noen vil svare anonymt.

    Har en gutt på snart 7 år som bare er 108 cm. han skal snart inn og teste om han mangler veksthormon. Han må uansett begynne med hormoner.

    Noen som kan fortelle meg litt hvordan alt dette foregår?

  2.  
  3. #2
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    E-78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,435

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Gutten min er nettopp fylt 7 (11 mars) og han er bare 110. Han bruker 28 i sko og d har han brukt i 1 år nå. Vi skal sjekke om han trenger veksthormon for legen sa at hvis han fortsetter i dette tempoet vil han max bli 160 høy. Jeg vil jo ikke at han skal bli noe mindre så derfor må han vel få tilført noe Han har også forsinket skjelett vekst og d fant de ut på røntgen. Har ikke felt tenner enda heller.
    Abonerer på tråden din.
    f.01 f.02 f.05

    Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.

  4. #3
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Starlight sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2002
    Meldinger
    1,784

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Gutten min har ike forsinket skjelettvekst og har mistet 4 tenner (like før og etter 6 årsdagen) han er også målt til og bli ca 160. Syns det er litt synd om han ikke blir høyere enn det da ( i dette perfekt samfunnet vi lever i) Nå skal det sies at vi foreldre ikke er så veldig store heller da.Jeg er 156 og min mann 173. Men legen hans mener at han absolutt burde vært lenger nå. han følger kurven sin men ligger langt nedom den nederste streken på vekstskjemaet.

  5. #4
    Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    10,052

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Starligth: jeg har ei jente som har "miste" 10 cm ifølge den kurven hun lå på iløpet av de 2 siste årene. Hun følges opp på sykehuset, men siden hun bare er 4 1/2 år er det bare observering så langt.

    Jeg er også bare 156 cm, men jeg var lang hele barneskolen. Har vokst 1 1/2 cm siden 5. klasse. Dette gjorde at legen likevel var bekymret for hvordan Sprell vokste. Følte at han "trøstet" meg med at jeg var jo lav og derfor var det naturlig at barna mine ikke er så lange, er jo noe i de, men når jeg ikke var et lite barn var det ikke så mye trøst likevel. Mannen min er ca 180.

    Når viste legene sin bekymring over høydeveksten itl ungene deres?
    - Happy -
    Turbo (-02), Sprell (-03), Liten (-05)

  6. #5
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bergensis sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2002
    Sted
    Ikkje i Bergen
    Meldinger
    4,715

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Lurer også på dette, for vår jente faller stadig på kurvene.

    Eg er jo 165 og mannen 185, så me har fullstendig normal høgde sjølv.

    Korkje helsesøster eller helsestasjonslege (som forøvrig sjølv er ein mann på 165) har ikkje nevnt noko om at ho er unormal, men eg synes det er greit å følge med.
    Bergensis
    Storesøster 2002
    Lillebror 2007

  7. #6
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Starlight sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2002
    Meldinger
    1,784

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    På min side av slekten er vi alle ganske små, mine foreldre iallefall, mens mine søsken er normalt høye .men på min manns side er det ganske høye egentlig,bare han som er "liten"

    De begynte vel og reager da han var 4-5 år og vi var inne og tok masse tester ( cøliaki og diabetes ++) tok også røntgen, og alle prøver var normale, men hun (legen) mente at han burde ha hatt et veksthopp på kurven sin nå. De andre er jo også litt mindre enn gjennomsnittet .Har ei på 5 år som er 101cm (47cm da hun ble født) og en på snart 3 år som er ca 90 cm (49,5 ved fødsel)

    7 åringen var 48 cm da han ble født og det var vist på grensen til det som var normalt for gutter bært til termin sa hun ( født 10 dager før UL termin)

  8. #7
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    E-78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,435

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Jeg er 160 hvis jeg tar hardt i og gubben er 183 ca.

    Søsteren på 5 er like liten/høy men har vokst jevnt, Storebror ble fulgt opp fra ifjor høst og vi skal måle igjen til høsten på sykehuset og da vil legene sammen vurdere frem og tilbake. Aller først sjekke om han har nok veksthormoner. Har du barn født 01, 02 og 05 Starlight?? Leser at du har en på 5 år og en på snart 3. Har også en jente på 5 og minste jenten min fyller 3 om 1 uke.
    f.01 f.02 f.05

    Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.

  9. #8
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Starlight sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2002
    Meldinger
    1,784

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Hun på 5 er født i -03. De har begynt og følge med veksten på henne også.

    Har 5 barn da. (- 99, -01,-03 -05 og -08) Eldste på snart 9 har en annen pappa (en på 196cm) så han er litt over gjennomsnittet, er vel ca 140 nå.

    Minstesnuppa er bare 5 uker og var bare 45 cm da hun ble født ( 3 uker før termin)

  10. #9
    Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    10,052

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Sprell strakk seg normalt til hun var drøyt 2 år. Da slet vi med vekt og hun var på grensen til å være undervektig. Hun fikk konstansert cøliaki (negativ blodprøve, positiv biopsi) da hun var nesten 3. Hun har også astma og går fast på medisiner og har brukt disse siden hun var et halvt år. Etter at hun begynt på glutenfri diett har hun lagt greit på seg og har nå normal bmi, men da sluttet hun nesten å strekke seg. Skal ikke være lett dette!

    Da hun ble født var hun et flott gjennomsnittsbarn på 51 cm og 3640g. Født til termin.
    - Happy -
    Turbo (-02), Sprell (-03), Liten (-05)

  11. #10
    super sjefa
    Gjest

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Jeg har selv gått på hormoner, men det var for å stoppe veksten. Jeg er i dag 186cm, å jeg ble målt til å skulle bli nærmer 195cm. Selv om jeg ikke har noe spesiellt komplekser pga. høyden min så er jeg svært glad for at jeg ikke ble lengre enn det jeg er i dag. Tror det er stor sjans for at hu eldste snuppa mi vill måtte ende opp med hormoner for å stoppe veksten, da hun er ganske høy for alderen. Det jeg vet er at hu skal få begynne mye tidligeren enn meg. Ble ikke satt i gang noe før jeg begynnte på ungdomskolen, å hadde de startet 2-3 år tidliger så hadde jeg sikker ikke vært mer enn 180cm.

  12. #11
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Sitat Opprinnelig postet av super sjefa Vis post
    Jeg har selv gått på hormoner, men det var for å stoppe veksten. Jeg er i dag 186cm, å jeg ble målt til å skulle bli nærmer 195cm. Selv om jeg ikke har noe spesiellt komplekser pga. høyden min så er jeg svært glad for at jeg ikke ble lengre enn det jeg er i dag. Tror det er stor sjans for at hu eldste snuppa mi vill måtte ende opp med hormoner for å stoppe veksten, da hun er ganske høy for alderen. Det jeg vet er at hu skal få begynne mye tidligeren enn meg. Ble ikke satt i gang noe før jeg begynnte på ungdomskolen, å hadde de startet 2-3 år tidliger så hadde jeg sikker ikke vært mer enn 180cm.
    Jeg ble litt nysgjerrig.. når er det vanlig at man begynner å følge med, hvordan foregår dette og når er det vanligst at man eventuelt setter i gang behandling?

  13. #12
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    E-78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,435

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Sitat Opprinnelig postet av Happy Vis post
    Sprell strakk seg normalt til hun var drøyt 2 år. Da slet vi med vekt og hun var på grensen til å være undervektig. Hun fikk konstansert cøliaki (negativ blodprøve, positiv biopsi) da hun var nesten 3. Hun har også astma og går fast på medisiner og har brukt disse siden hun var et halvt år. Etter at hun begynt på glutenfri diett har hun lagt greit på seg og har nå normal bmi, men da sluttet hun nesten å strekke seg. Skal ikke være lett dette!

    Da hun ble født var hun et flott gjennomsnittsbarn på 51 cm og 3640g. Født til termin.
    Storebror går også på glutenfri diett. Er d derfor han er sluttet å vokse? Prøver å få i han litt kalsium men kresen Spiser mye av d han liker da.
    f.01 f.02 f.05

    Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.

  14. #13
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    E-78 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    3,435

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Sitat Opprinnelig postet av Starlight Vis post
    Hun på 5 er født i -03. De har begynt og følge med veksten på henne også.

    Har 5 barn da. (- 99, -01,-03 -05 og -08) Eldste på snart 9 har en annen pappa (en på 196cm) så han er litt over gjennomsnittet, er vel ca 140 nå.

    Minstesnuppa er bare 5 uker og var bare 45 cm da hun ble født ( 3 uker før termin)
    Ja da har du en liten gjeng ja. Er ikke enkelt å skulle følge m alle. Storebror her er autist og han kan godt bare bli 160. Håper de finner ut av det og at sønnene våre vokser.
    f.01 f.02 f.05

    Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.

  15. #14
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
    Jeg ble litt nysgjerrig.. når er det vanlig at man begynner å følge med, hvordan foregår dette og når er det vanligst at man eventuelt setter i gang behandling?
    Dette lurer jeg også på..
    Har en liten gutt som blir 4 om 3 uker. Han er bare 94-95 cm. De er obs på dette på helsestasjonen, men jeg stoler nå ikke helt på dem.. Har egentlig aldri tenkt at han kan kunne komme til å trenge veksthormoner.. Men han er kanskje ikke sååå liten?

  16. #15
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rhiina sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    2,848

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Litt nyskjerrig nå jeg, har noen av barna deres brukt noen medesiner som kan gå direkte på lengen til ungene?

    For vår største fikk noe astma medesin, å der stod det på pakningsvedlegget at det i skjeldene tilfeller kunne gjør noe med veksten. Noe det virket som det gjorde i en periode til han. For da vokste han ikke stort. Men nå som han er 3 år så er han 94,5 cm lang. Men nå er det snart 1 år siden han sluttet med medesinen også. Feil medisinert som den nye legen sa.
    februar 05 ~ mars 07 ~ Frøkena 2 juni 2011

  17. #16
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Jeg vet litt om dette med utredning for veksthormonmangel, da jeg går gjennom denne prosessen nå. Mye er likt i utredning for barn/voksne, men jeg kan ikke "garantere" at det jeg sier gjelder 100% for barn.
    Det finnes to måter, så vidt jeg vet, å teste veksthormonmangel på. Begge prøvene taes på tom mage, og målet med testene er å presse/stresse kroppen til å produsere max mengde veksthormon.

    Nr 1:
    "Insulin-presstest"/Hypoglykemitest: Et bestemt antall iE (internasjonale enheter) insulin settes direkte i blodet, via en veneflon. Målet med dette er å gi "føling", sånn som diabetikere kan få når de har for lavt blodsukker. Målet (for voksne, iallefall) er 2,5 mmol/l, og det kjenner man! Blodprøver taes hyppig (hvert 15. min) i løpet av den tiden testen tar, noe som tilsammen er 2-3 timer, sånn ca.
    Jeg -tror- denne testen bare gjøres på voksne, men jeg er ikke sikker.
    I tillegg satte de noe(n) annet (andre) medikament(er), for å måle div andre hypofysehormoner. (Hypofysen er en liten del i hjernen som produserer div hormoner, inkl. veksthormon.)

    Nr 2:
    GHRH/Arginin-test: Venefloner settes i begge underarmer, og arginin settes som en støtdose, mens GHRH går inn over 30 min. Man kan få "hetetokter" rett etter/under argininen, og noen kan bli litt kvalme av GHRH. Jeg ble ingen av delene. Blodprøver taes hvert 15. min her også, fra 15 min før prøven. Jeg mener at denne er hyppigst brukt på barn, og på "risikopasienter" (diabetes, hjerte/kar m.fl.)

    Behandling for veksthormonmangel:
    Ett lite sprøytestikk hver kveld. Barn kan ofte avslutte behandlingen i/etter puberteten, mens voksne som får diagnosen må ha livslang behandling.
    Veksthormonet settes om kvelden, fordi vi mennesker naturlig produserer veksthormon om natta. Sprøyta ser ut som en insulinpenn.

    Ekspertisen for dette i Norge holder til på Rikshospitalet.

    Tror jeg fikk med alt nå....

  18. #17
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Min datter ble tilbudt dette. Men vi har sagt nei. For naturen er som den er og vi vil ikke tukle med det.

  19. #18
    super sjefa
    Gjest

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
    Min datter ble tilbudt dette. Men vi har sagt nei. For naturen er som den er og vi vil ikke tukle med det.
    Så fint at dere klarer å ta det valget,å stå for det. Jeg vet at om vi får beskjed om at vår eldste kommer til å bli nærmere 2 m så skal i hvertfall ikke jeg takke nei. Bare tanke på en utgrått 13.14,15,16 åring gir meg frysninger. Jeg kan fremdeles ikke gå ut på byen en lørdagskveld uten at noen bare må bemerke høyden min, å jeg er ikke mer enn 186cm.
    Sist endret av super sjefa; 19-03-2008 kl 20:23

  20. #19
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Starlight sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2002
    Meldinger
    1,784

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
    Min datter ble tilbudt dette. Men vi har sagt nei. For naturen er som den er og vi vil ikke tukle med det.

    Syns det blir litt forskjell om ei jente blir 160, det er ikke så unormalt for jenter,men en gutt som ikke blir mer enn 160, kan gi ham en del problemer.Og gutten min er minst av alle i klassen og bli mobbet for det og syns det er kjempetrist. Så det plager han allerede.

    men forøvrig trenger kroppen veksthormon av andre grunner enn bare lengdevekst.*husker ikke helt hva legen sa*

  21. #20
    Æresmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    10,052

    Sv: Dere med barn som må ta veksthormoner

    Sitat Opprinnelig postet av E-78 Vis post
    Storebror går også på glutenfri diett. Er d derfor han er sluttet å vokse? Prøver å få i han litt kalsium men kresen Spiser mye av d han liker da.
    Sprell har hatt flere kostregiostreringer og hun er småspist. Hun får for det meste i seg det viktigste. Skulle ønske jeg fikk i henne mer fisk eller i det minste tilskudd av omegafettsyrer. Ifølge både lege og ernærings-damen skal ikke dietten hennes ha noe å si på veksten.
    - Happy -
    Turbo (-02), Sprell (-03), Liten (-05)

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 12
    1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

    Stikkord for denne diskusjonen

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine