+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 16
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    j@9ke sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    1,199

Gjerde-hekk-gjerde-hekk-gjerde-hekk-gjerde- eller hekk.....eller skal jeg ha gjerde??

Ønsker "noe" som:

-Rammer inn tomta på en pen måte.
    -Hindrer ballen i å trille ned i skråningene.
    -Hindrer litt innsyn fra husene nedenfor oss.
    -Det ikke er mye arbeid med.
    -Ikke bruker årevis på å bli slik jeg vil.
    -ikke mister blader og blir igjennomsiktig på høsten.
    -er relativt smalt, slik at det ikke "tar" for mye av vår allerede smale plen.
    -ikke stikker.
    -Ikke mister bladene sine så de faller ned til naboen.
    -ikke huser mer eller mindre ekle fluer og edderkopper, og andre "udyr"......
    -ser pent og ryddig ut
    -Er enkelt for meg som ikke har hverken peiling på hage og hekk, eller har noen stor interesse for hage og hekk.

Ja og sikkert ørten pungt til kunne jeg skrevet opp her.................så da er det store spørsmålet om den "hekken" som passer best for meg er lang og flat, og laget av tre.........

Hva synes dere om å ha gjerde runt hele tomta?.....
    .....................................
    ......................................

Lykkelig mamma til solstrålen 05

Supermedlem
    *KF sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    1,481

Sv: Gjerde-hekk-gjerde-hekk-gjerde-hekk-gjerde- eller hekk.....eller skal jeg ha gjer

Det høres ut for meg som om den hekken du leter etter heter gjerde ja Gjerde kan være veldig pent det!

Medlem

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    290

Sv: Gjerde-hekk-gjerde-hekk-gjerde-hekk-gjerde- eller hekk.....eller skal jeg ha gjer

skjønner deg godt. det er ikke et enkelt spørsmål, men også umulig (synes jeg) å svare på uten å se et bilde av tomten. Med små barn ville jeg helst selv hatt gjerde.. som de ikke kommer over.. da vet du at de er innenfor gjerdet.. litt trygt det og.. men smatidig synes jeg at hekk - en vintergrønn en- tjua eller barlind- er penere å se på og rammer inn hagen

så egentlig vil jeg ta en ole brum og si ja takk begge deler.. hva med å begynner med et pent gjerde i samme stil som huset og så kan man etter noen år plante en hekk ?

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    NovemberEmma sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    2,441

Buksbom ville jeg valgt. Det er lekkert hele året. Å gi hekken en
    stuss en gang i året er ikke spesielt tidkrevende. Et gjerde er jo på
    ingen måte vedlikeholdsfritt, det må males om man vil holde det
    pent -og det er litt av en jobb! slipe, skrubbe, male....

Lykke til med valget
    Emma04 & Celina06

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    silkepels sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    På øya
    Meldinger
    9,256

Jeg ville ha valgt gjerde. For det kan fjernes enklere dersom du ikke føler behov for det når behovene blir annerledes.

Pluss at du kan jo ha noen små enkle bed på innsiden av gjerdet, sånn her og der?
    silkepels

Supermedlem
    AnJo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    586

Vi hadde nettopp landskapsarkitekt her, og hun anbefalte oss gjerde av royalimpregnert kledning med klatreplanter på innsiden. Da blir det noe grønt og fint å se på, og enkelt vedlikehold. (kledningen skal stå i 10 år før den males)
    november-06 april-09

Supermedlem
    iana sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Meldinger
    774

Vi har hvitt stakittgjerde rundt store deler av eiendommen. Jeg synes det er mye arbeid med gjerdet. Det er ikke nødvendig å male hvert år, men det må vaskes. Blir lett grønt og skittent. Vi har også en stor hekk av buksbum. Nydelig, men meget sentvoksende.

Jeg vet at mange ikke er så glad i Tuja. Men den dekker bra, vokser fort, er vintergrønn, lettstelt og lett å lykkes med. Kan det være noe for dere?

Ikke noe enkelt valg - lykke til!

Medlem
    wimza sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Spydeberg
    Meldinger
    396

Ja takk begge deler sier jeg og. Stemmer i med gjerde og thujahekk.

Eventuelt sånn som ei lengre opp her skriver tregjerde med klatreplanter på.
    Vi ble foreldre til Lille Angelica 150808

Seniormedlem
    Nerthus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Meldinger
    2,057

men buksbom stinker da virkelig kattepiss...???? eller er det bare naboen vår som har fått sprayet buksbomen sin???
    "Det farlige og fryktelige med kvinnfolkene er at de er uunnværlige. " Alexander Kielland.

Seniormedlem
    Nerthus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Meldinger
    2,057

foresten......... ang gjerde: er det enklere å vedlikeholde om man ikke har det hvitt???
    noen som vet vilken alternativer som finst ang gjerde???
    "Det farlige og fryktelige med kvinnfolkene er at de er uunnværlige. " Alexander Kielland.

+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye diskusjoner
  • Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine