+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 9 av 9

Diskusjon: Fast føde

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mathildex2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    116

Fast føde

Ja, når begynner/begynte dere med fast føde.
    Jeg begynte å introdusere litt grøt når hun var 4mnd kronologisk. Dette var fordi hun virket utilfreds til alle døgnets tider.

Nå er hun jo 6mnd om noen dager og får noen skjeer med grøt om morningen og en porsjon med grøt om kvelden (så sant hun spiser den). Får litt grønnsaker midt på dagen. Jeg pratet med HS om dette og sa at jeg alltid prioriterte melka først og så fikk hun grønnsaker/grøt dersom hun ikke var tilfreds. På kvelden begynner jeg med grøten. HS spurte om hvorfor jeg prioriterte melk, og kunne bare svare: vet ikke...?
    Så derfor lurer jeg veldig på hvordan man skal gjøre dette. Går det etter kronologisk alder/hvor lenge de har fått mat i magen eller korrigert alder? Vil jo ikke at hun skal få masse matallergier og slikt p.g.a for rask overgang til fast føde
    Så da vender jeg meg til dere kloke damer
    20.04.09

2.  
    Supermedlem
    Sondre sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    1,050

Sv: Fast føde

Vi fikk beskjed om å begynne med fast føde mellom 4-6mnd etter fødsel.
    Vi gir veldig lite fast føde enda ettersom frøkna er så allergisk på det hun får. Men så lenge jeg ikke ammer lenger gir jeg grøt først. Da vil ho som regel ikke ha melk etterpå.Får ho melk først vil ho ikke ha grøt.
    Storesøster M født 8januar 2005.5uker for tidlig.2600gram og 47cm lang
    Lillesøster I født 24februar 2009.10uker for tidlig.1390gram og 40cm lang

Mini ble 6 måneder for 1 uke siden (4 mnd korrigert). Vi skal begynne med litt smaksprøver til helga nå. Vi har ikke begynt før for han har lagt veldig fint på seg med bare morsmelk. Jeg kommer til å følge den korrigerte alderen med tanke på hva slags mat han skal få. Jeg har heller ikke lyst til å risikere at han skal få matallergier ol...
    gutt født 01.04.09 - uke 32+3

Medlem
    Mathildex2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    116

Her var hun jo bare 2 mnd korrigert når vi begynte med smaksprøver.. Håper ikke det gjør noe. Hun ble mer tilfreds når hun fikk grøt og var veldig glad i å spise det. Hun får jo bare 4mnd produkter fra Nestle og jeg kommer nok til å gi det frem til hun er 6 mnd korrigert.
    Vil disse allergiene komme senere i livet eller vil de få reaksjon nå?
    20.04.09

Det er jo viktigist at babyen er fornøyd da. Jeg har ikke peiling på når allergiene eventuelt kan slå ut... Jeg har alltid trodd at det ville komme med en gang, men... Helsesøsteren vår ga råd om å starte med grøt for det var "snillere" mot tarmene enn middag. Så da blir det det her. Blir spennende å se hvordan han reagerer.
    gutt født 01.04.09 - uke 32+3

Juniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Dec 2008
    Meldinger
    40

Jeg aner dessverre ikke hva som er fasit svaret på når å begynne med fast føde. Lurte veldig på det selv også. Jeg begynte med fast føde når lillejenta var ca. 3 1/2 mnd. korrigert. Det gikk tålig greit, men hun fikk litt vondt i magen, så da ventet jeg noen uker før jeg startet igjen. Da hadde hun passert 4 mnd. Da var magen klar. Så har jeg gradvis økt mengden. Dvs. hun har vel stort sett styrt det helt selv

Jeg snakket med en dame som også hadde en ekstremprematur baby. Hun hadde vært hos en ernæringsfysiolog og hun hadde visst rådet henne til å starte med fast føde så tidlig som mulig for å få mest mulig mat i barnet. Denne babyen hadde spiseproblemer da, så kan jo ha hatt med det å gjøre. Tror likevel det er lurt å starte tidlig dersom barnet tåler det, og selvsagt i samråd med helsepersonell. For vår del tror jeg det at jeg startet tidlig gjør at det går ganske greit å gi grøt og middag nå. Den ekstra maten er viktig for en spinkel liten kropp.
    Sist endret av Mina34; 04-11-2009 kl 23:35

ICSI-Lassie
    Gjest

Har hørt de sier at maten skal følge fødselsalder, ikke korrigert. Men det sies visst tydelig forskjellig rundt på sjukehusene.

Vi begynte med grøtsmaking da Sebastian var 6mnd etter fødselen, dvs han var jo 4mnd korrigert. Men han hadde jo fått mat i magen i 6mnd..

Hei!

Vi startet med smaksprøver på grøt når lillegutt var 6 mnd. Etter fødsel, ikke korrigert. Vi fikk beskjed om det både på sykehuset og på helsestasjonen. Han tålte det bra. Fikk beskjed om å amme før grøt...dette for at ikke melkeproduksjonen skulle gå ned. Ammet først helt til jeg slutta å amme jeg... Lurte veldig på alt dette jeg også, men dere må nesten bare prøve dere fram.

Når vi skulle introduserer middag kjøpte vi oss en stavmikser med beholder på og den har bare vært helt superduper! Det anbefaler jeg på det varmeste. Startet med litt most potet+mm, etter noen dager prøvde vi potet, gulrot og mm. Etter en stund ga vi forskjellige grønsaker, fisk, kylling eller karbonadedeig, rapsolje og mm. Gutten min elsker hjemmelaget middag, men ikke middagsglass...

Lykke til alle sammen

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Karette sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    1,344

Vår gutt har litt spisevegring og har hatt et siden han kom.
    Vi introduserte grøt til frokost da han var vel 5 mnd (veldig greit å vennen magen til dette på dagtid først, så slipper man urolige netter), deretter fikk han smake litt frukt på glass, eller banan, avocado. Middag tok vi til slutt.

Så lenge du vil amme lengst mulig, er det lurt å tilby puppen først.
    Gi gjerne grøt med mm også, det er masse væske i grøt så det kan erstatte et puppemåltid i helhet når du/dere er klare for det.

Her er vi glade for at vi startet ganske tidlig med introduksjon av smaker og konsistens - da det har tatt fryktelig lang tid for han å bli vant.

Det eneste jeg vet er at dersom man følger rådet om å fullamme til barnet er minst 6 mnd og venter med introduksjon av annen føde til da - så kan et ta veldig lang tid til barnet vil spise normalporsjoner/måltider med fast føde. - Dette har jo ingen betydning egentlig, spesielt våre premature får jo ekstra vitaminer og jern, og trenger ikke dette via annen kost frem til de er 1 år.

Ville gjort som de andre sier, prøve deg frem og føl på hva du kjenner er riktig for solstrålen din
    Karette
    Stolt mamma til gutt -08 og jente -10

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine