+ Svar på diskusjon
Side 1 av 3
1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50

Diskusjon: Hva gjør man når 2 åringen slår?

  1. #1

    Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Ja, hvordan skal man reagere?

    Vi har alltid sagt tydelig i fra om at det er ikke lov, med bestemt stemme. Vi oppfordrer ham til å klappe forsiktig heller og sier at vi blir leie oss når han slår, at vi får vondt osv. Slutter han ikke har vi fjernet ham fra situasjonen, dvs en slags timeout hvor han må sitte og tenke på hva han har gjort. Vi har såvidt begynt å be ham si unnskyld etterpå, så gjerne gi en klem eller noe, men det er ikke alltid han vil si unnskyld.

    Men denne slåingen slutter ikke...
    Det er ikke bare oss nærmeste familien han slår (inkl lillesøster!), det er også vilt fremmede. Barn på lekeplassen, helt uprovosert.

    I barnehagen sier de at de gjør mye av det samme som oss og at det er helt normalt, de fleste går igjennom en slik periode og at det går over.

    Men jeg ser få andre barn oppføre seg sånn....
    Storsjarmøren -08 Vinterprinsessa -10

  2.  
  3. #2
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Ho på 2,5år her i huset har også en lei tendens til å slå.
    Vi gjør som dere, fjerner henne fra situasjonen (dog ikke time-out) og sier det ikke er greit at hun slår.

    Jeg tror at dette på sikt vil gi endring til positiv atferd, og man må ikke miste motet. Enkelte ganger tar det lang tid før man ser endring, men jeg er overbevist at om man fortsetter å sette grenser så vil man til slutt se den atferden man ønsker.

  4. #3

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Hadde en gang en i bhg som beit no si inni ..... alle barna, og hele tiden. Det som tilslutt var det som hjalp var å ta ham bestemt vekk, sett han bort, ikke si et ord til ham. Barnet som ble bitt derimot fikk masse trøst og kos innen hans synsfelt.

    Ikke alltid all denne forklaringen går inn hos de små, men at slik visualisering kan være mer effektivt.

    Og når de gjør positive ting overfor andre er det selvsagt viktig med (overdreven) ros.

    05 og 07

  5. #4
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Edel sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    550

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Jeg har en 2 åring som biter, og slår litt.

    Biting besvares med et umiddelbart klyp i kinnet, og jeg sier AU! Slåing besvares med et fy! og intens kikking i øynene. Det har blitt mindre av begge deler, flere dager uten, men så er det tilbakefall. Den eldste er 3,5 år og litt vanskeligere å straffe med et ord og litt krops språk. Jeg vet de i barnehagen har bruk time out og å sette fokus på de som er blitt slått, jeg er uenig, men også ferdig i den barnehagen. Og de har ikke lykkes det året hun har vært der. Jeg har tro på umiddelbar reaksjon og se de i øynene. Og gjerne ta de i forkant av uønsket handling, vi ser når det kommer.
    nov 06 mai 08

  6. #5
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Sitat Opprinnelig postet av Edel Vis post
    Jeg har en 2 åring som biter, og slår litt.

    Biting besvares med et umiddelbart klyp i kinnet, og jeg sier AU! Slåing besvares med et fy! og intens kikking i øynene. Det har blitt mindre av begge deler, flere dager uten, men så er det tilbakefall. Den eldste er 3,5 år og litt vanskeligere å straffe med et ord og litt krops språk. Jeg vet de i barnehagen har bruk time out og å sette fokus på de som er blitt slått, jeg er uenig, men også ferdig i den barnehagen. Og de har ikke lykkes det året hun har vært der. Jeg har tro på umiddelbar reaksjon og se de i øynene. Og gjerne ta de i forkant av uønsket handling, vi ser når det kommer.
    Mulig jeg forstår deg feil, men klyper du ungen din i kinnet når h*n biter? Så du oppdrar ungen med at det er feil å bite, men man kan godt klype?

    Håper inderlig jeg missforstår...

  7. #6
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Edel sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    550

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Sitat Opprinnelig postet av Kreps-77 Vis post
    Mulig jeg forstår deg feil, men klyper du ungen din i kinnet når h*n biter? Så du oppdrar ungen med at det er feil å bite, men man kan godt klype?

    Håper inderlig jeg missforstår...
    Du leser riktig!
    nov 06 mai 08

  8. #7
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Da lurer jeg på hva du gjør når unge din klyper?

  9. #8
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Edel sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    550

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Ingen av jentene har klypet, helt sant. Men begge har vært "bitere" fra 6 mnd alder. De har også bitt andre barn. Da den eldste bet sår på et barn i barnehagen, bestemte jeg meg for å endre reaksjon, jenta var da 18 mnd. Slåing har kommet siste halvår, tror den yngste har tatt etter den eldste. Et umiddelbart klyp og AU! har vært det eneste de har reagert på. Begge jentene lo så de ristet første gang de bet meg i puppen og jeg skrek i refleks. Har selvsagt prøvd det Helsesøster har sagt de første 18 mnd. Klyp er ikke føste valg, men ved 18 mnd alder og de skader andre, da blir jeg utålmodig. Kanskje time out blir straff for barna senere, nå har de det bare gøy når de sitter alene. Synger og studerer strømpebuksene sine, lite tegn til anger.

    Det er forresten 2 åringen jeg klyper. Den eldste blir tilsnakket, kan ikke huske sist jeg kløp henne.
    Sist endret av Edel; 02-07-2010 kl 12:36
    nov 06 mai 08

  10. #9
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Men man kan kankje ikke forvente den altfor store grad av anger hos små unger.

    I morges slo min 2,5åring meg i ansiktet, fordi hun ble sint og klarte ikke ordlegge seg. Jeg synes langt fra det er greit å bli slått i ansiktet, og vil ha vekk denne atferden. Jeg gjorde, som tusen ganger før, at jeg tok tak i handa hennes, senka den og sa at dette er ikke greit. Jenta lo tilbake, og syntes det var frydefullt. Jeg sa igjen at dette ikke var greit, og ga henne ikke mere oppmerksomhet. Jeg tror heller ikke hun føler anger for det hun gjorde, det betviler jeg at hun har god nok utviklet empati for enda - men jeg håper at på sikt vil denne empatien utvikle seg, og at hun da vil la være å slå. I tillegg håper jeg at jeg viser henne en strategi for å reagere i slike situasjoner selv. Jeg øsnker at mine barn skal snu ryggen til å gå når de blir slått, og at de kan si rolig og saklig at de ikke liker slik oppførsel. Jeg ønsker definitivt ikke at de skal slå eller klype tilbake - og jeg mener at det er vi voksne som har ansvar for å lære ungene hva som er grei oppførsel og ikke.
    Mine unger skal ikke slutte med negativ atferd fordi de vet at den fører til klyping fra meg, men fordi de vet at slik atferd ikke er riktig.
    Sist endret av Kreps-77; 02-07-2010 kl 12:46

  11. #10
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Edel: Hva tror du barne tditt lærer når du klyper? At voksne har lov men ikke barn.
    Jeg forstår ikek tankegangen din kjenner jeg. For meg høres det helt absurd ut å klype barnet tilbake.
    Sitat Opprinnelig postet av Kreps-77 Vis post
    Du er ei fantastisk mor, Bambi!

  12. #11
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Sitat Opprinnelig postet av Edel Vis post

    Det er forresten 2 åringen jeg klyper. Den eldste blir tilsnakket, kan ikke huske sist jeg kløp henne.
    Men jeg vil tro din eldste ser at du klyper 2åringen.

  13. #12
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Cathie sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    3,024
    Blogginnlegg
    14

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Jeg har litt tro på å prate med ungene jeg, ikke bare "fortelle" de! Selv om de har lite/inget språk.
    Når barnet slår, spør du hvorfor h*n slår! På en ikke sint måte, men med en oppriktig interesse! Mest sannsynlig får du ikke noe svar, men barnet tenker garantert over det!
    Også etter at du har gitt barnet mulighet til å svare sier du at "det er ikke noe fint å slå, da får xx vondt, og ingen liker å få vondt."
    End of story, ikke noe mer oppmerksomhet! Det er en fin balansegang mellom å "se" barnet, om det er noe som plager det, og å ikke belønne dårlig atferd med oppmerksomhet.

    Og å klype barnet mitt bevisst og med vilje... Kan jeg ikke se for meg at jeg kunne vurdert en gang! Det er faktisk vondt for meg å høre at noen med viten og vilje kan påføre et barn smerte uansett hvor "ubetydelig" det er. Det er nok ikke like ubetydelig psykisk! *grøss*
    September 06
    Juli 08

  14. #13

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Edel: du vet at fysisk avstraffelse er ulovlig?

    Når du klyper barna dine og er sint, så lærer de at det er lov å klype/bite når de er sint. Forkastelig å lese.
    En stor og en liten.

  15. #14
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Sitat Opprinnelig postet av Sjöstjerna Vis post
    Hadde en gang en i bhg som beit no si inni ..... alle barna, og hele tiden. Det som tilslutt var det som hjalp var å ta ham bestemt vekk, sett han bort, ikke si et ord til ham. Barnet som ble bitt derimot fikk masse trøst og kos innen hans synsfelt.
    .
    Må inrømme at den måte og straffe på syns jeg LITE om. Og jeg håper ikke de holder på sånn i barnehagen til mine unger.

    Ja sette han bort er riktig
    Ja trøste den som ble bitt er riktig
    Men og gi ekstra masse kos og trøst sånn at han som beit skal bli sjalu syns jeg ingenting om.

    Sitat Opprinnelig postet av Edel Vis post
    Jeg har en 2 åring som biter, og slår litt.

    Biting besvares med et umiddelbart klyp i kinnet, og jeg sier AU! Slåing besvares med et fy! og intens kikking i øynene. Det har blitt mindre av begge deler, flere dager uten, men så er det tilbakefall. Den eldste er 3,5 år og litt vanskeligere å straffe med et ord og litt krops språk. Jeg vet de i barnehagen har bruk time out og å sette fokus på de som er blitt slått, jeg er uenig, men også ferdig i den barnehagen. Og de har ikke lykkes det året hun har vært der. Jeg har tro på umiddelbar reaksjon og se de i øynene. Og gjerne ta de i forkant av uønsket handling, vi ser når det kommer.

    Seriøst?? Så du har lov og klype? Men barnet har ikke lov

    Regner vel med at du også er klar over at det du gjør er ulovlig? I henhold til norsk lov.
    Ergo det er ikke bare en håpløs måte og oppdra barn på, men den er ulovlig.


    Sitat Opprinnelig postet av Edel Vis post

    Det er forresten 2 åringen jeg klyper. Den eldste blir tilsnakket, kan ikke huske sist jeg kløp henne.
    Og da er det greit? Siden du ikke husker sist du kløyp henne og det er "bare" 2åringen du nå klyper
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

    Hjemmeside

  16. #15
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Brusglass sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    I det hvite hus...
    Meldinger
    603

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Sitat Opprinnelig postet av Strikkis Vis post
    Edel: du vet at fysisk avstraffelse er ulovlig?

    Når du klyper barna dine og er sint, så lærer de at det er lov å klype/bite når de er sint. Forkastelig å lese.
    Signerer

    Uansett alder på barnet,har jeg stor tro på kommunikasjon i alle sammenhenger. Barnet forstår at det er galt å slå andre når det er 2 år gammelt,og man trenger ikke klype barn for at de skal "fatte poenget"
    Stolt mamma til '90,'92,'99 og '00

  17. #16
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kii sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Eidsvåg
    Meldinger
    1,930

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Hvorfor synes du det er galt å gi det andre barnet ekstra oppmerksomhet, slik at den som biter/slår ser at god oppførsel belønnes, mens dårlig oppførsel blir oversett?

  18. #17
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Sitat Opprinnelig postet av Kii Vis post
    Hvorfor synes du det er galt å gi det andre barnet ekstra oppmerksomhet, slik at den som biter/slår ser at god oppførsel belønnes, mens dårlig oppførsel blir oversett?
    Syns man bygger litt oppom sjalusi, og det ville jeg ikke gjort, og det er heller ikke måten jeg gjør det på hjemme.

    At man sender barnet ut i gang, på rom osv alt ettersom hvor man er, er helt ok. Men og liksom gni inn at den andre får mer kos, syns jeg lite om.
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

    Hjemmeside

  19. #18
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Cathie sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    3,024
    Blogginnlegg
    14

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Til en viss grad er det greit! Men det er ikke så enkelt alltid!
    Overfør det litt til voksen tankegang! Du gjør noe i affekt som du ikke skulle gjort, muligens fordi du ikke visste bedre (satt på spissen siden ikke så små barn vet omfanget av hva de gjør) Så reagerer alle rundt deg med å avvise deg! Hvor lærer man da empati? Evt hva du gjorde som var feil, og viktigere, hva du skulle gjort, eller hva som var riktig reaksjon!
    September 06
    Juli 08

  20. #19
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Edel sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    550

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Sitat Opprinnelig postet av Bambi Vis post
    Edel: Hva tror du barne tditt lærer når du klyper? At voksne har lov men ikke barn.
    Jeg forstår ikek tankegangen din kjenner jeg. For meg høres det helt absurd ut å klype barnet tilbake.
    Jeg har ikke erfart at den eldste har endret adferd etter klyp, eller var det knips ved biting. I følge barnehagen er hun ikke den som tar igjen, men leker gjerne alene, vi snakker om dette fordi det i perioder er tilfeller av dytting og slåing i gruppen.

    Hvordan tror du klyp endrer mine barn, noen senvirkninger ?
    nov 06 mai 08

  21. #20
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Brusglass sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    I det hvite hus...
    Meldinger
    603

    Sv: Hva gjør man når 2 åringen slår?

    Fysisk avstraffelse av barn er ALDRI greit,rett og slett Ikke bare er det ulovlig,det gjør også noe med et barnesinn. Man kan ALDRI lære et barn at noe er galt å gjøre ved fysisk avstraffelse. Eller,joda,man kan sikkert det,om man vil ha et barn med store skader på psyken pga foreldrenes mangel på empati. OM mitt barn slo et annet barn eller en voksen,ville jeg fjernet h*n fra situasjonen og heller gjentatt til det kjedsommelige at det ikke er lov å slå,og forklart hvorfor,barn forstår så mye mer enn de gir uttrykk for..
    Stolt mamma til '90,'92,'99 og '00

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 3
    1 2 3 SisteSiste

    Lignende diskusjoner

    1. Han slår. Hva gjør vi? (langt)
      Av Mrs. S i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 3
      Siste melding: 25-09-2009, 09:55
    2. Hva gjør/gjorde du når barnet slår/slo?
      Av Jea i forum Lek, stimulering og oppdragelse
      Svar: 3
      Siste melding: 14-09-2007, 23:00
    3. Barnet mitt blir sint av å få nei, og han slår. Hva gjør vi?
      Av Mor til gutt i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 3
      Siste melding: 10-01-2007, 15:56
    4. Hva gjør du når andre barn slår ditt?
      Av Poppy i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 52
      Siste melding: 18-07-2006, 12:39
    5. Når venner slår barna sine, hva gjør man?
      Av Cali i forum Lek, stimulering og oppdragelse
      Svar: 19
      Siste melding: 20-05-2005, 20:27

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine