+ Svar på diskusjon
Side 1 av 6
1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 116

Diskusjon: Sliten gutt på 4 år...

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

Sliten gutt på 4 år...

Minsten på 4 er så utrolig sliten. Legger seg 19-1930 og sovner i løpet av 5 min. Må stort sett vekkes om morgenen. I barnehagen har de reagert på at han er så slapp, kan finne på å legge seg ned på gulvet mens han er på tur for å hente noe. Går i en døs hele ettermiddagen også, og er klar til å legges rundt barne-tv. Han hadde en periode i høst hvor det var på samme viset. Legen konkluderte med jernmangel ut fra blodprøver og han gikk ganske lenge på neofer. Formen ble bedre, men han fortsatte på neofer en stund til. Nå er det på samme viset igjen. Har bestilt time hos legen til han, og vi har startet opp med neofer igjen. Jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med at det skal være kun jernmangel... Kan virkelig jernlageret tømmes så kjapt etter å ha blitt fylt opp igjen? Max 2 mnd har han vært i fin form.
    Han har også lymfeknuter på halsen. De har vært der i hvertfall 2 år. Legen har sett på de tidligere og sagt at de er innenfor normalen. Han har også fått en under armen. Den er ganske stor, ser den lett om han strekker armene i været.

Liker ikke å ha en gutt som er så slapp. Er så redd det skal være noe alvorlig som de ikke oppdager...
    Snuppa 04
    Lillemann 07

2.  
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

Sv: Sliten gutt på 4 år...

Jernlageret kan tømmes fort igjen ja, det kommer jo an på hvor lavt det var når han startet å om det ble så høyt som det skal være.
    Poden her hadde på 5, å måtte gå 4 mnd på neofer, så gikk det noen mnd så var det lavt igen.
    Sitat Opprinnelig postet av Kreps-77 Vis post
    Du er ei fantastisk mor, Bambi!

VIP-Medlem
    Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

Hvordan var gutten din da han hadde lite jern da?
    Snuppa 04
    Lillemann 07

VIP-Medlem
    Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

Hvordan var gutten din da han hadde lite jern da?
    Snuppa 04
    Lillemann 07

Supermedlem
    Karette sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    1,344

jeg tenker at nå kan legen gå videre å ta ytterligere prøver i tillegg til å måle blodprosenten igjen.
    Bedre å sjekke skikkelig med engang enn å vente.
    Karette
    Stolt mamma til gutt -08 og jente -10

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

Han var mye slapp, lå stort sett på gulvet å hvilte.

VIP-Medlem
    Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

OK. Sånn er det jo her også. Synes det er skikkelig kjipt. Han får jo faktisk dårligere livskvalitet av å ha det på dette viset. Klarer jo ikke å være med på alt som han egentlig vil, og blir trøtt, sur og grinete....

Fikk du noe svar på hva som kunne tappe lageret så fort igjen?? Er han blitt bra nå?
    Snuppa 04
    Lillemann 07

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bulla sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    470

Re: Sliten gutt på 4 år...

Be legen sjekke stoffskifte til gutten også. Selv om trøbbel med stoffskifte ofte vil gi flere symptomer er tretthet, ukonsentrert, slapp absolutt symtomer som får meg til å tenke at det er lurt å sjekke stoffskifte ut av saken i hvert fall..
    Hilsen Bulla med Tulla

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Taina sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    2,259

Sv: Re: Sliten gutt på 4 år...

Sikkert ufarlig, men jeg ville ha hørt med en annen lege, om ikke annet bare for å få en annen vinkling og bedre oppfølging. Barn skal jo slippe å føle seg slappe. Men så skal det sies at jeg har en gutt med godt sovehjerte som sovner på minutter på kvelden og kan sovne både ute og stående i barnehagen. Noen er bare sånn.

Hvis han plages med lavt jernlager ville jeg redusert melkeinntaket til et minimum, men dette vet du sikkert. Håper dere finner ute av det!
    Du, lilla sparvöga, flyg över ängarna
    Dröm dina drömmar så länge du känner liv

VIP-Medlem
    Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

Sitat Opprinnelig postet av Taina Vis post
    Sikkert ufarlig, men jeg ville ha hørt med en annen lege, om ikke annet bare for å få en annen vinkling og bedre oppfølging. Barn skal jo slippe å føle seg slappe. Men så skal det sies at jeg har en gutt med godt sovehjerte som sovner på minutter på kvelden og kan sovne både ute og stående i barnehagen. Noen er bare sånn.

Hvis han plages med lavt jernlager ville jeg redusert melkeinntaket til et minimum, men dette vet du sikkert. Håper dere finner ute av det!
    Nei, det er det faktisk ingen som har sagt noe om. Men, han drikker ikke spesielt mye melk hjemme hvertfall. Vil heller ha vann om han får velge.
    Fikk time hos turnuslegen neste gang da, så kanskje hun kan være interessert i å sjekke ting bedre (i og med at hun er nyutdannet, og kanskje har andre tanker om ting, selv om ikke legen vi har vært hos er spesielt gammel...). Vi har også vært hos barnelege på sykehuset, men han sjekket også bare blodprøver og lymfeknutene.
    De har sjekket for kyssesyke, da det gikk en del kyssesyke her i høst, men fant ikke symptomer på det.

Er det blodprøver for å sjekke stoffskiftet også? men, slår ikke det ut på litt andre måter? Tenker i forhold til å være varm/kald, legge på seg eller bli kjempetynn?

Han har også kjempedårlig matlyst....i dag spiste han greit til frokost (1,5 skive ca), til lunsj spiste han kun en skive brunost, resten av maten rørte han ikke...til middag spiste han greit med spagetti og et par kjøttboller, og til kvelds 3 skjeer yoghurt....synes det er lite på en hel dag.....
    Skal sies at han også blir veldig påvirket om han får lavt blodsukker. Merker godt på han om han trenger mat....vet ikke om det har noe å si da..

Jeg føler at det må sjekkes skikkelig ut nå, for jeg klarer ikke å slå meg til ro med at det kun er jernlageret som er tomt før alt er sjekket ut. Vi fikk en ny gutt da han gikk på jern sist, så det kan jo hende at det er bare det, men likevel.....
    Snuppa 04
    Lillemann 07

Høres ut som min gutt som blir fire om 2 mnd
    Legetime på fredag og håper på no svar

VinterPrinsen 2004, VårPrinsen 2007 & LitjPrinsessa født 22.2.11

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

Sitat Opprinnelig postet av Tuppesjura Vis post
    OK. Sånn er det jo her også. Synes det er skikkelig kjipt. Han får jo faktisk dårligere livskvalitet av å ha det på dette viset. Klarer jo ikke å være med på alt som han egentlig vil, og blir trøtt, sur og grinete....

Fikk du noe svar på hva som kunne tappe lageret så fort igjen?? Er han blitt bra nå?

De finner ikke noe svar på det.
    Han kommer nok alltid til å måtte ta jerntiskudd md jevne mellomrom, men det går helt fint.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

Sitat Opprinnelig postet av Taina Vis post

Hvorfor skal mn det?
    Ingen av barnelegene vi går til har sagt noe om det.

Tidl. bruker
    Gjest

Når det gjelder prosessen å gå fra jernlager til å få laget hemoglobin til de røde cellene som skal frakte oksygenet rundt i kroppen, er det mange ting som spille inn. Man må finne ut hvor i systemet det er en feil/mangel, det hjelper ikke alltid å bare ta jern. Noen mangler i tillegg B12 som også må til for å lage hemoglobin og noen har også dårlig oppsugning av B12 eller jern fra tarmen selv om man tar tilskudd, og må derfor få injeksjoner i tillegg. Derfor skal man følges med blodprøver på både HB (i gamle dager kalt blodprosenten) og Ferritin (jernlager) også etter tilskudd er inntatt for å sjekke at tilskuddet suges opp fra tarmen og at prosessen går som den skal i kroppen for å sikre at det ikke er andre mangler ol.

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Bambi Vis post
    Hvorfor skal mn det?
    Ingen av barnelegene vi går til har sagt noe om det.
    Man bør ikke innta jerntilskudd sammen med store melkeprodukter fordi det reduserer oppsugingen av jern i tarmen. Dvs ta det en time før måltid med mye melk eller to timer etterpå.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Man bør ikke innta jerntilskudd sammen med store melkeprodukter fordi det reduserer oppsugingen av jern i tarmen. Dvs ta det en time før måltid med mye melk eller to timer etterpå.
    Det vet jeg. Han får aldri melk når han får jern.

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Bambi Vis post
    Det vet jeg. Han får aldri melk når han får jern.
    Siden du spurte

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Dolly sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Tjelta
    Meldinger
    6,098

Men når står han opp da? Snuppa mi på 6 legger seg 18:30 men står opp 06:30 hvis hun ikke får 12 timer er hun ikke til å ha i hus... Hun er veldig slakk på morgenen.. Kan du ikke legge han tidligere?
    Dolly
    Elsker jentene mine over alt på denne jord!!
    -05 og -08 Og en liten prins på vei som kommer i Juni 13
    “Be Who You Are and Say What You Feel Because Those Who Mind Don't Matter and Those Who Matter Don't Mind."

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Siden du spurte

Det var jo fordi det sto:
    Hvis han plages med lavt jernlager ville jeg redusert melkeinntaket til et minimum,
    Sto ingenting om at det var når han skulle ta jern

VIP-Medlem
    Rykte
    Tuppesjura sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    I eget hus!
    Meldinger
    8,104

Sitat Opprinnelig postet av Dolly Vis post
    Men når står han opp da? Snuppa mi på 6 legger seg 18:30 men står opp 06:30 hvis hun ikke får 12 timer er hun ikke til å ha i hus... Hun er veldig slakk på morgenen.. Kan du ikke legge han tidligere?
    Det varierer litt, men nå må som regel mannen vekke han om morgenen når de skal i barnehagen. I og med at eldste skal på skolen, så vekkes han ca 0715. Har har i perioder hvor han ikke har vært slapp klart meg med mye mindre søvn, så det har ikke noe med det å gjøre.

Lette litt på forumet, og ser at jeg skrev lignende innlegg både da minsten var 1,5 år, i fjor da han var slapp og nå........vi får se hva legen sier...
    Snuppa 04
    Lillemann 07

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 6
    1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende diskusjoner

1. Dere som har fire barn, 1. er gutt, 2. er gutt og 3. er jente....
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 17
      Siste melding: 03-05-2009, 20:51
    2. Til dere som har fått gutt, eller venter gutt!
      Av -diCtE- i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 12
      Siste melding: 26-10-2008, 13:09
    3. Sliten ja...
      Av ayli i forum November
      Svar: 9
      Siste melding: 18-01-2006, 16:01
    4. Så sliten i dag...
      Av HeidiC i forum Mai
      Svar: 9
      Siste melding: 07-09-2005, 15:27
    5. Fysisk sliten vs. psykisk sliten - hva er verst?
      Av Nome i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 17
      Siste melding: 07-11-2002, 11:31

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine