+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 16 av 16

Diskusjon: Leggetid på julaften?

  1. #1

    Leggetid på julaften?

    Jeg har en datter på snart 6 mnd. Hun har fast leggetid klokken 19:00 hver kveld. Men nå har jeg begynt å tenke på julaften som vi skal feire hos min mamma og pappa som vi ikke møter så ofte pga avstand. Vi pleier å spise julemiddag klokken fem, så blir gavene åpnet rundt 19-20 tiden. Både jeg og sikkert iallefall bestefireldrene ønsker jo at barnebarnet skal være med å feire jul.

    Hva gjør dere med babyen på julaften? Spiser mat og åpner gaver tidligere? Holder babyen våken lengre? Eller bare legger babyen slik at den ikke er med på julefieringen?

    Er litt redd for å lage kaos i rutinen, som vi endelig har fått til å fungere.

  2.  
  3. #2
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Cinaen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Øvre Romerike
    Meldinger
    1,863

    Sv: Leggetid på julaften?

    Når mine barn var så små, fikk de en ekstra dupp på ettermiddagen, sån at de holde seg våken litt lengre på kvelden juleaften.
    Storesøster 12.11.95
    Mellombror 07.04.04
    Lillesøster 16.11.05

  4. #3
    VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    guttem@mm@ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Helt øst i Norge
    Meldinger
    5,750

    Sv: Leggetid på julaften?

    Vi har holdt på leggetidene siden jeg tenker at barna ikke har så voldsomt mye igjen for det om vi holder dem våkne lenger. Det er helst for oss voksne. Vi har heller hatt en liten gaveåpning på formiddagen julaften og resten på formiddagen 1. juledag.
    Lykkelige Guttem@mm@ med
    02 04 07 11

  5. #4
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

    Sv: Leggetid på julaften?

    Når poden var 4 mnd so han en ekstra dupp så han holdt ut hele kvelden.
    Året etterpå hadde han sluttet å sove, men holdt seg våken til 22- Han elsket å være oppe å få pakke topp gaver å være med familien. Var ett stort smil helt til leggetid.
    Sist endret av Bambi; 26-11-2011 kl 15:58
    Sitat Opprinnelig postet av Kreps-77 Vis post
    Du er ei fantastisk mor, Bambi!

  6. #5
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Kreps-77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    2,660

    Sv: Leggetid på julaften?

    Når ungene her har vært små, så har vi lagt de til vanlig tid. De skjønner jo ikke noe av det allikevel.

  7. #6
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

    Sv: Leggetid på julaften?

    Vi har fulgt vanlig leggetid til barna når de har vært så små. Ser ikke helt poenget med å ha babyer våken for gavenes skyld? Når de er 1-2 år har vi fått de til å sove senere på dagen slik at de har fått med seg noe av gaveåpningen, men fortsatt har de lagt seg innenfor rimelighetens grenser. Da har de fått åpnet sine gaver også har vi andre åpnet resten etter at de har vært i seng.

  8. #7
    Æresmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    millact sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    10,482

    Sv: Leggetid på julaften?

    Jeg husker ikke helt hva vi gjorde, men jeg tror nok det var mer eller mindre normal leggetid, ja.
    05
    08

  9. #8

    Sv: Leggetid på julaften?

    Vi tar hensyn til ungene og tar middagen tidligere. Vil at de skal være opplagte og få glede av dagen. Snuppa på 7 mnd legges før kl.19 uansett og mellomste er også sikkert klar for sengen ikke lenge etter det, ikke sjans om at han vil sove noe på dagen. Eldste får være litt lenger oppe enn vanlig, hvis han vil.
    06 09
    april-11

  10. #9
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mama Maria sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Porsgrunn
    Meldinger
    457

    Sv: Leggetid på julaften?

    Når dokka var så liten så var hun ikke i seng for natta før 21-tiden så for oss var det ikke noe problem.
    Hun fikk pupp hver 2. time og sov midt på dagen...

    Jeg ville nok ikke forandret hverken på våre spisetider eller babyens leggerutiner når den er så liten. Annet enn justering av spisetider kanskje så babyen er mett (og helst sover) under middagen så du får spist maten mens den er varm Babyen kan jo få sine gaver rett etter middagen så den får rive av litt papir. Det er jo stas
    savner min og og vil ha

  11. #10
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    2,869

    Sv: Leggetid på julaften?

    Babyer skjønner ikke så mye av dagen, men den vil kanskje merke at noe er annerledes den dagen. Mange mennesker, mange nye lyder, stemmer osv. Det første året jeg hadde baby (7 mnd) måtte vi til slutt legge han i vogga i stua, sikkert 2 timer etter vanlig leggetid. He, he, snakk om å ikke ville gå glipp av noe.

    Fra de var ett år har de vært oppe så lenge de har orket og fått med seg hele pakkeåpnngen. Signerer Bambi der. Ikke noe problem å være våken til langt på kveld.
    2006 2008

    Når man er ung, lengter man ut.
    Når man er gammel, lengter man hjem.


  12. #11
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Paddington sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    168

    Sv: Leggetid på julaften?

    Mine barn er født i november og desember, så den første julen fikk de ikke med seg så mye av uansett, så da fikk de sove når de hadde behov for det, så vidt jeg husker. Andre og tredje jula (ihvertfall for storesøster, lillesøster har ikke opplevd sin andre jul enda) hadde jeg ikke noe problem med å holde henne våken til gavene var ferdig utdelt og pakket opp, men nå er hun jo (dessverre) ikke et barn som sovner tidlig til vanlig heller da.
    To jenter, 2008 og 2010. Xeni på SM.

  13. #12
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

    Sv: Leggetid på julaften?

    Sitat Opprinnelig postet av Simane Vis post
    Babyer skjønner ikke så mye av dagen, men den vil kanskje merke at noe er annerledes den dagen. Mange mennesker, mange nye lyder, stemmer osv. Det første året jeg hadde baby (7 mnd) måtte vi til slutt legge han i vogga i stua, sikkert 2 timer etter vanlig leggetid. He, he, snakk om å ikke ville gå glipp av noe.

    Fra de var ett år har de vært oppe så lenge de har orket og fått med seg hele pakkeåpnngen. Signerer Bambi der. Ikke noe problem å være våken til langt på kveld.

    Sånn varpoden også første julen, han hylte om vi prøvde å legge han. Skulle absolutt ikke gå glipp avnoe. Så han var oppe til vi dro hjem, da sovnet han i bilen.
    Sitat Opprinnelig postet av Kreps-77 Vis post
    Du er ei fantastisk mor, Bambi!

  14. #13

    Sv: Leggetid på julaften?

    Vi flyttet middagen en time tidligere, så fikk lillemor med seg litt av pakkeåpningen. Passet på at hun fikk åpne pakker først, og så koste vi voksne oss når hun var lagt.

  15. #14
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Leggetid på julaften?

    Da ungene her var så små, forskøyv vi hele julaften. Dvs at vi spiste seinest kl 16 og begynte å åpne pakkene ca kl 18. Det hadde vært totalt uaktuelt å åpne pakker fra kl 19-20 om kvelden. Om det lot seg gjøre, la vi barnet der vi var og tok med oss barnet videre i bilen og hjem igjen i egen seng. Noen ganger gikk det greit med lite trøbbel, andre ganger betydde det en våkentid mellom øktene og dermed seinere natta. Vi har overhodet ikke hatt noen sovebarn hos noen av våre tre, men vi har nå allikevel klart å få til dette på en ok måte allikevel uten at det ødela noe.

    Å forskyve handlet ikke nødvendigvis om at barnet skulle få med seg pakkene, men at hele kvelden skulle avsluttes før så vi kom oss hjem i rimelig tid.

  16. #15
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lykkelig77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Harestua
    Meldinger
    2,495

    Re: Sv: Leggetid på julaften?

    Vi skal feire jul hos oss i år og jeg lurer litt på hvordan vi skal gjøre det med leggetid.. Eldste på 3,5 klarer å være lenger oppe den ene dagen men hun på 8 mnd kommer nok til å bli trøtt kl 19 når hun pleier å legge seg. Rommet hennes ligger mellom stuen og doen så jeg regner ikke med at hun får sove uforstyrret der heller.
    Stolt mamma til Alva, født 14. april 2008 og Vera, født 24. mars 2011

    "Babies will wean and someday they will sleep through the night. This high maintenance stage
    of nighttime parenting will pass. The time in your arms, at your breast, and in your bed is a relatively
    short while in the life of a baby, yet the memories of love and availability last forever."

  17. #16
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

    Sv: Re: Sv: Leggetid på julaften?

    Sitat Opprinnelig postet av Lykkelig77 Vis post
    Vi skal feire jul hos oss i år og jeg lurer litt på hvordan vi skal gjøre det med leggetid.. Eldste på 3,5 klarer å være lenger oppe den ene dagen men hun på 8 mnd kommer nok til å bli trøtt kl 19 når hun pleier å legge seg. Rommet hennes ligger mellom stuen og doen så jeg regner ikke med at hun får sove uforstyrret der heller.

    Da hadde jeg satt opp reiseseng el flyttet sengen hennes inn på et annet rom for den ene kvelden slik at hun får sove godt og uforstyrret om dere er redd hun skal bli forstyrret av dere. Og evt flyttet henne tilbake når huset faller til ro til natta

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. MME før leggetid?
      Av Henni i forum Amming og flaske
      Svar: 5
      Siste melding: 17-08-2007, 23:29
    2. leggetid
      Av miss_linda i forum August
      Svar: 5
      Siste melding: 18-04-2007, 18:20
    3. Leggetid
      Av Tidl. bruker i forum Oktober
      Svar: 22
      Siste melding: 05-11-2006, 16:38
    4. Leggetid
      Av mamma-1 i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 17
      Siste melding: 04-05-2005, 14:26
    5. 10 år..leggetid?
      Av Malinkk i forum Arkivet
      Svar: 8
      Siste melding: 29-10-2002, 10:31

    Stikkord for denne diskusjonen

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine