+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 16 av 16

Diskusjon: Hva tillater du?

  1. #1
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mama Maria sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Porsgrunn
    Meldinger
    457

    Hva tillater du?

    Sett.. Dere har to unge jenter som barnevakt (16 - 17 år) på en lørdagskveld.
    De kommer tidlig for å hilse på ungen før h*n legger seg, barnet sovner, ungdommen har brus, snacks og opplæring i bruk av tv mm. I det du går sien den ene "... forresten, kan ei venninne av oss komme innom seinere?" Du sier Ja.

    Du kommer hjem, To av jentene får betalt (betaler ikke venninna som holdt dem med selskap), de tre jentene blir sendt hjem i bil og du legger deg.
    Neste dag oppdager du at en porselensskål (fra kjøkkenskapet) står på verandaen fullt av sneiper.
    Laptopen din, som var avslått og lå under sofaen, har blitt slått på og blitt brukt til å lese e-post og å være på facebook. De hadde ikke skrudd den av - mulig du kom litt brått hjem?
    Ellers var leiligheten rein og pen. Sofaen bar selvfølgelig preg av at 3 mennesker hadde slanget seg der, men det må en forvente

    Ville dere ha kommentert bruken av datamaskinen? Ville dere ha nevnt røykinga til foreldrene til den av jentene som du kjente? Ville du ha brukt disse jentene igjen?

    Jeg har ikke nevnt noe, men er ikke sikker på om det var riktig.
    Og jeg er i tvil om jeg vil bruke dem igjen.

    Hva hadde dere gjort?
    savner min og og vil ha

  2.  
  3. #2
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

    Sv: Hva tillater du?

    Vel, jeg satt mye barnevakt når jeg var 13-17 år. Og ja jeg var ute å røykte når jeg var der alene, ja jeg hadde besøk av venninder, kun jeg som fikk betalt siden det var jeg som satt barnevakt. Jeg ryddet forsåvidt opp etter meg, dvs bar ut brusglassene, fatene etter pizza ol. Data hadde de ikke på den tiden, men hadde det vært tilgjengelig hadde jeg nok brukt den vil jeg tro. Ser ikke noe galt i det så lenge ikke noe var ødelagt?
    Ville ikkke kommentert røykingen tror jeg.

  4. #3
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    2,869

    Sv: Hva tillater du?

    Hadde de røkt inne? Det hadde i såfall vært helt uakseptabelt her!!

    Bruk av PC'en?? Tja, jeg synes kanskje det er litt frekt å bruke den uten å sende deg en forespørsel først, men jeg tror ungdommen i dag er så avhengig av Facebook og andre chattesteder at de ser på det som helt naturlig. (Trodde forresten alle hadde internett via mobil nå, jeg da...)

    Om å bruke disse jentene igjen?? Hvis alternativet er å sitte hjemme hver helg så hadde jeg nok spurt de igjen, men kanskje satt noen regler og retningslinjer. Satt vekk PC'en feks, fortalt hvor det er lov til å røyke og satt frem askebeger. Jeg tror ikke jeg ville ha sladret til foreldrene om røykingen.
    2006 2008

    Når man er ung, lengter man ut.
    Når man er gammel, lengter man hjem.


  5. #4
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Hva tillater du?

    Jeg synes ikke de to tingene var så graverende jeg, da. Når det gjelder pc'en, ville jeg bare ha snakka med de om at den er privat, og at de ikke får lov til å bruke den. Når det gjelder røyking, ville jeg kanskje kommentert noe sånt som: "Jeg visste ikke at dere røyker, men siden det er tilfelle, skal jeg finne noe mer passende til å stumpe røyken i". De har faktisk gjort et forsøkt på å finne noe å stumpe røyken i fremfor å bare slenge de der det måtte passe seg. Når det gjelder foreldrene, ville jeg spurt rett ut etter det med å finne noe å stumpe røyken i - og jeg regner med at foreldrene deres er klar over at dere røyker...? Ut ifra svaret vil du forhåpentligvis få en magefølelse på om det er sant svar eller ei.

    Hadde jeg vært forelder til et barn på 16-17 år og ikke visste at det røyka, ja da skulle jeg likt å vite om det. Jeg synes ikke det er å kalle det sladring når man sier ifra om noe så viktig!

    Om vi skal se det på den andre siden, kunne huset sett ut som en svinesti og de hadde forsynt seg av alkohol i huset

  6. #5
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

    Sv: Hva tillater du?

    Synes det er litt frekt å bruke pc uten lov, det kunne ikke falt meg inn selv å gjort det - Da jeg satt barnevakt sa foreldrene fra om jeg kunne bruke pcen eller ikke.
    Røykingen hadde jeg ikke sagtnoe på.
    Sitat Opprinnelig postet av Kreps-77 Vis post
    Du er ei fantastisk mor, Bambi!

  7. #6

    Sv: Hva tillater du?

    Sitat Opprinnelig postet av Simane Vis post
    Bruk av PC'en?? Tja, jeg synes kanskje det er litt frekt å bruke den uten å sende deg en forespørsel først, men jeg tror ungdommen i dag er så avhengig av Facebook og andre chattesteder at de ser på det som helt naturlig
    Som Simane sier, så tror jeg det er så vanlig for ungdommer nå, at de ikke tenker over det en gang. Det blir som å slå på TV`n. Men jeg hadde ikke likt det om noen brukte min private PC, og jeg gjemmer unna min PC når jeg har barnevakt. Den inneholder alt for mye personlig til at jeg lar andre bruke den uten tilsyn.
    Hadde ikke satt noe pris på røykingen heller, men hva skal man si ?? Hadde satt pris på at de ikke kastet sneipene rundt da, for sneiper er det værste jeg veit. Er litt usikker på om jeg hadde sagt fra til foreldrene, for det er jo litt vanskelig å vite hvem av de som har røyka, og da er man på en måte like langt. Hvis disse foreldrene ikke vet at barna røyker, så skylder de vel bare på hverandre uansett, og man er like langt ???

  8. #7
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Zemoc sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Meldinger
    7,203

    Sv: Hva tillater du?

    Syns ikke noe av dette var sånn hårreisende, de er jo såpass gamle at røyking (desverre) er noe man må regne med. De hadde nå samlet sneipene da, og ikke bare kastet dem rundt omkring. Når det gjelder pc'n så hadde jeg ikke reagert på det heller, har man en åpen konto så bør det jo ikke være noe problem? Hvis du ikke ønsker at folk skal bruke pc'n din så bør du kanskje ordne deg en konto med passord.

    Når det gjelder om jeg ville sagt i fra til foreldrene, så hadde det kommet litt an på hvor godt jeg kjente foreldrene faktisk.. Føler ikke at det er mitt ansvar å informere Gud og en hvermann om alt jeg vet, så lenge det ikke er akutt farlig eller skadelig(så klart er røyking skadelig, men ikke på den måten jeg tenker på). Men hadde foreldrene vært noen jeg kjente, så hadde jeg nok sagt i fra.

    Og ja, om det er ordentlige og greie jenter så hadde jeg uten tvil brukt dem på nytt.
    T mar-09
    R jan-06
    O okt-03
    For verden er dere tre i mengden
    For meg er dere alt

  9. #8
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mama Maria sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Porsgrunn
    Meldinger
    457

    Sv: Hva tillater du?

    Takk for svar jenter.
    Det med røykinga ser ikke jeg heller på som alvorlig, jeg røykte selv på den alderen Men jeg ble så paff - det er ikke så mange i min umiddelbare vennekrets som røyker lengre Jeg hadde rett og slett ikke tenkt tanken at de kanskje røykte Og det stod et uteaskebeger litt lenger borte på terrassen, men det var vel så mørkt at de ikke så den. Og ja, jeg er glad for at de ikke bare heiv sneipene rundt, og ikke rotet gjennom alle skapene mine for å finne et skikkelig askeberger (som jeg fremdeles har en plass inni der)

    Det med laptopen ser jeg på som mer alvorlig. Den var avslått og stod ikke fremme, men lå under sofaen. Det trodde jeg var et signal på at den ikke var fritt frem?
    Trenger jeg å ha en konto med passord når det er min laptop og vi bare er to i huset? Dokka har ikke begynt å bruke pc ennå. Mulig jeg er gammeldags, men en datamaskin er vel en privat ting?
    Om jeg hadde lagt igjen mobilen min (lite trolig ), ville det da vært greit at de brukte den?
    Ville det vært greit at de brukte din telefon (fast eller mobil) til å ringe land og strand rundt eller gå på nettet?
    Har "verden" forandret seg så mye at jeg ikke kan forvente at besøkende ikke roter gjennom skap og skuffer, ikke lar mine private ting være?
    Om jeg har en papirutskrift liggende i en fysisk skuff eller om jeg har et dokument liggende på datamaskinen så går det ut på ett i mine øyne. For meg er datamaskinen som en kommode om du skjønner

    Nei, det er ikke alle som har internett på mobilen. Noen av oss velger å slippe å være "på nett" til enhver tid
    savner min og og vil ha

  10. #9
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

    Sv: Hva tillater du?

    Her legger vi frem pcen for barnevaktene. Dersom en ikke ønsker at de skal bruke den så burde du fjerne den før de kommer. Er ikke alt en ønsker å dele med folk, ting kan skje osv osv..

    Dersom du føler de er pålitelige jenter som passet godt på barnet ville jeg ikke brydd meg om hverken røyking eller pc. (Bare de røyker ute).

    Neste gang kan du gå over noen regler slik at de vet hva som er ok/ikek ok hos dere.
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

  11. #10
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mama Maria sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Porsgrunn
    Meldinger
    457

    Sv: Hva tillater du?

    Jeg antar de passet på ungen... hun sov i allefall godt (like godt som vanlig) da jeg kom hjem
    De var jo høflige for de spurte om det var greit at det kom ei jente til. De turde nok ikke innvitere flere for konserten jeg var på var tvers over gata. Der var også onkelen hennes og flere venner av foreldrene hennes
    Jeg bør nok være klarere på regler neste gang. Er ikke vandt med å ha "fremmede" barnevakter hjemme... Jeg har som regel sendt Dokka bort
    Jeg har allerede begynt på en liste over ting jeg må huske på til neste gang så det blir lettere å gi klare instrukser

    Takk jenter
    savner min og og vil ha

  12. #11
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

    Sv: Hva tillater du?

    Jeg hadde nok forventet at de ikke tok en pc som lå under sofaen. Jeg hadde blitt rimelig gretten gitt..
    Sitat Opprinnelig postet av Kreps-77 Vis post
    Du er ei fantastisk mor, Bambi!

  13. #12
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Carrera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trånnheim
    Meldinger
    9,666

    Sv: Hva tillater du?

    Jeg hadde ikke sagt eller gjort noe ang hverken røyking eller pc.

    At de røyker er deres sak, og i 16-17 års alderen så tenker jeg at foreldrene sikkert vet.
    Ang lån av pc så hadde jeg notert for meg selv at neste gang så legger jeg vekk pc`n når jeg skal ha barnevakt, om jeg ikke ønsker at de skal låne den. (ikke et tema her i huset, for maskinene våre er låst med passord)

    Og jeg hadde fint brukt disse jentene senere. De var høflige og spurte om en venninne kunne stikke innom, barnet har hatt det bra, og huset så ok ut. Null problem!
    Abritta has left the building...

  14. #13
    Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    valkyrien sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Birkenes
    Meldinger
    320

    Sv: Hva tillater du?

    Siden de spurte om venninnen kunne komme, men ikke spurte om bruk av pc så ser jeg for meg at de så det som en selvfølge at det var greit. Virker som om ungdom i den alderen er vant til at pc er fritt frem rundt om kring, ihvertfall når det ikke er passord på. Hadde nevnt det for dem hvis de skal være barnevakter igjen.

    Nå har ikke vi hatt barnevakt her hjemme, men de yngste søstrene til mannnen min har passet hus og bikkje for oss. Da lagde jeg gjestekonto på pcen min, sånn at de kunne ha nett uten å komme inn på personlige ting.

    Angående røykingen så ville jeg vært glad for at sneipene ikke var overalt etterpå, så jeg ville ikke nevnt det i det hele tatt.

  15. #14
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Annba sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    på høyden!
    Meldinger
    1,718

    Sv: Hva tillater du?

    Du kan jo opprette en gjestebruker på PC'n din, slik at de kan bruke den kontoen neste gang. Så kan du ha kun internettilgang eller noe sånt på den kontoen. Da kommer de ikke inn på noe av ditt personlige når de bruker PC'n

    Jeg hadde ikke reagert på noe av det du beskriver, men så har jeg altså gjestebruker på PC'n min.
    Keiserinna '03 Kronprinsen '07 Lynvingen '09
    bitttittpassesegboAnnba er endelig Mrs. T
    flyttelittpå denne bortover h

  16. #15

    Sv: Hva tillater du?

    Å bruke andres PC syns jeg er skikkelig frekt uten lov. Det er en privat ting ja, på lik linje som andre mobiltelefon og brevpost.
    Men jeg ville latt PC'en min stått til disposisjon for barnevakter mens jeg var borte da, dog selvfølgelig med en gjestekonto. Først lurer jeg på hvordan disse jentene her hadde klart å komme inn på PC'en din overhodet, men forstår jo nå at du ikke har den låst. Det er utenkelig for meg. Men det verste var vel at de bare brukte den uten å spørre... men som andre nevnte her, de er ungdommer i en tid der det kanskje er naturlig at det ligger PC'er til "alles bruk overalt". Røykingen ute i skålen din syns jeg heller ikke var så ille, selv om du ble paff over at de røkte.

    Det JEG ville gjort i denne situasjonen (spesielt hvis det generelt er vanskelig å få barnevakt) er å bruke jentene igjen. Bortsett fra denne PC-episoden så virker de som høflige og ordentlige jenter. Men jeg ville nevnt at PC'n din ikke er lov å bruke (eller opprette en gjestekonto du kan si de kan låne). Og så tar du det derifra... Dersom det skulle bli noen episoder da som du ikke liker, så ville jeg kanskje "sagt dem opp". Det er jo ikke hyggelig å ha barnevakter hjemme man er i tvil om man vil ha der.
    2004 2010 20.02.15 19.05.15

  17. #16
    Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Wit sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    På landet....
    Meldinger
    3,588
    Blogginnlegg
    6

    Sv: Hva tillater du?

    Vi lar barnevakten bruke PCen. Har opprettet en egen gjestekonto som de bruker. Om de røyker, vel.... Egentlig er ikke det mitt problem så lenge de ikke røyker inne.
    Enig med flere her om at PC idag er en helt vanlig ting å bare låne akkurat som TVen.

    Jeg hadde brukt de igjen hvis det ikke var andre ting jeg hadde å "pukke" på. Ellers tenker jeg det er viktig å se fra om hva som er lov å ikke.
    Wit
    med ICSI-prinsessa Ida født i 2003

    Min blogg

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Hvordan tillater jeg pop ups?
      Av pat i forum Forumhjelp og datahjelp
      Svar: 4
      Siste melding: 12-11-2004, 15:44

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine