+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30

Diskusjon: Hun er kresen på kanten til hysterisk...

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    adina sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    123

Hun er kresen på kanten til hysterisk...

Jeg har en tre år gammel jente. Da hun var mindre spiste hun alt mulig. Pizzabiter, fiskepudding, fiske/kjøttkaker, poteter, lasagne, noen grønnsaker osv. Nå i et års tid er det KUN pølse og knekkebrød med brunost som går ned. Og da mener jeg KUN!! Ikke noe annet........ jeg blir så fortvilet. Argumentet er at hun ikke liker, noe jeg selvsagt sier at det kan hun ikke vite/eller at hun HAR da virkelig likt det.

Har tatt det opp med barnehage og helsestasjon. Forskjellige råd... "ikke bry deg, det kommer"," la henne spise det hun liker", "stresser du med det kan hun føle seg tvunget og det er heller ikke bra", "tilby middag, la den stå hvis hun ikke spiser, og ikke tilby noe annet"...

Nå har jeg kommet til den siste, og det virker ikke i det hele tatt. Hun er sta som et lite fjell!! Det er lørdag, fiskepuddingen (som hun spiste store mengder av til for ca 4 mnd siden) er nå også på nei listen... Det har ikke blitt lørdagssnop på henne i dag, ei heller dessert selvsagt. Hun har fått vite at hvis hun spiser bare LITT middag kommer disse godene med glede etterpå.

Noen som har noen gode råd her? Jeg kjenner at dette går på psyken løs snart!!
    Adina
    17.04.09

2.  
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

Sv: Hun er kresen på kanten til hysterisk...

Jeg ville ikke stresset så mye med det, at dere lager mye styr tror jeg fører til mer spisenekt, å det å presse med lørdagsgodt for å få henne til å spise er vel ikke så luurt det heller.
    De fleste barn har perioder som det der, det går heldigvis som regel over.
    Vi har hatt ett barn som har slitt i mange år med spising, først i en alder av 5 år, løsnet det litt. Vi har aldri stresset med, litt fordi at jeg husker med gru min egen barndom å alt presset om å spise, ikke få gå fra bordet osv, sånn vil ikke vi ha det.
    Vi har alltid noe han liker da i form av gørnnsaker eller tilbehør, så litt spiser han uansett, like rhuin ikke noe grønnsaker, pasta elle rnoe sånt?Om hun ikke gjør det så ville jeg kjøpt inn noe ernæringsdrikk på apoteket , vi fikk tips om det fra barnelegen
    Sitat Opprinnelig postet av Kreps-77 Vis post
    Du er ei fantastisk mor, Bambi!

Medlem
    adina sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    123

Nei... det er rett og slett INGEN ting utenom knekkebrød med brunost og pølse.... jeg tenker med gru på hva mangler hun må ha i den lille kroppen sin snart.
    Før spiste hun brokkoli, tomat, en og annen minimais, gulrøtter... nå er alt dette på "liker ikkje" listen. Samme med frukt å bær... i fjor sommer hev hun innpå med jordbær, bringebær, bananer og appelsiner.... Nå er det og på listen Kjenner jeg og at det føles litt fælt å gjøre så stort nummer av dette, men man blir fortvilet til slutt..... men kjekt å høre andres mening!! Da får man uansett litt nye tanker/mot til å fortsette. Skal kjøpe ernæringsdrikk! Godt tips!
    Adina
    17.04.09

Medlem
    adina sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    123

Hun har forresten aldri blitt presset til å spise noe hun ikke liker.... hun får lov å gå fra bordet når hun sier hun er ferdig... men jeg prøver å få henne til å gå med på ideen om å SMAKE. Har sagt at det er greit å spytte ut igjen hvis hun ikke liker osv... jeg prøver å være så mild jeg klarer (frem til i dag, da lyset slukket litt her hos meg)
    Adina
    17.04.09

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig ja Det er vanskelig når det er sånn, jeg håper det går over snart. Hvis ikke ville jeg tatt kontakt med barnelge for å få litt tips og muligens henvisning videre.

VIP-Medlem
    Rykte
    Februarmamsen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Eidsberg
    Meldinger
    7,035

Om det er noen trøst så kjenner jeg mange som har levd på heller begrensede ting i en lengre periode som barn... det har blitt folk av de også.

Jeg har en nevø som har hatt spiseproblematikk og der fikk de vel beskjed om å sette frem det samme som de serverte. Han fikk velge om han ville spise eller ikke, men det var ikke noe alternativ. Med andre ord ble han sulten og spiste en liten bit til slutt. Dette har de jobbet med over lang periode. Han turte ikke smake på ting

Har du prøvd å ta henne med på matlagingen? Jeg har også en poden på 2 som ikke spiser noe særlig. Spesielt ikke til middag. Men når han får sitte på benken og "hjelpe" meg med matlagingen, spiser han både frukt og grønt og alt annet vi forbereder. Dersom han får det ferdig laget på tallerkenen, rynker han bare på nesen og nekter å spise det.

En annen stor hit hos oss er smoothie. Frosne bær fra fryseren med litt yoghurt, havregryn ol gir ihvertfall litt ekstra næringsstoffer. Og ikke minst er det UTROLIG stor stas når han får sitte på benken og bestemme fruktforholdene.
    Vi har også kjøpt sånne plastikkpressisgreier, sånn at vi kan fryse ned smotthien. Det er en kjempesuksess, og han vil feks mye heller ha smoothieis til lørdagsgodt enn noe annet.

Her ber vi han sette seg ned sammen med oss, og prøver også å oppmuntre til å smake på maten. Dersom han har hjulpet til, er han ofte litt mett allerede siden han har spist så mye råe grønnsaker. Han får gå fra bordet når han sier at han er ferdig.
    Det å fjerne goder som lørdagsgodt ville jeg personlig ikke gjort. Det er vanskelig å ikke skape mas rundt spisingen når de ikke spiser noe (vår har ikke lagt på seg på 1,5 år), men jeg tenker at det er desto viktigere å klare å beholde roen når de ikke spiser.

Det går seg nok til, skal du se. Men det er tøft når det først pågår
    Stolt trebarnsmor

Medlem
    adina sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    123

Hun er gjerne med å lage mat, det synes hun er kjempestas.... men smaker ikke en flekk! Med mindre det er noe hun lukter er godis. Som muffins deig.... Jeg vil ikke ha en jente som lever på godis!! Smoothis fikk jeg også i henne før, nå er det ekkelt. Klumper/for tykk/feil smak/liker ikke. Får i henne litt juice av og til!! Det er nå bra i det minste.

Nei, får prøve å glemme denne dagen da irritasjonen ble i overkant hos mor og finne tilbake til roen og tolmodigheten.... men i dag kjente jeg at det begynte å gå meg på nervene.

Store deler av tiden klarer jeg å tenke at hun faktisk ikke TØRR å smake, og tar frem pedagogen i meg (later som jeg aldri har smakt jeg heller... lager historier... later som ingenting osv). Andre ganger (les. idag) får jeg en følelse at det bare handler om trass og da blir jeg og trassig. Ikke videre stolt av det, men sånn er vel enkelte dager for flere enn meg håper jeg.

Takk for innspill!! Alle gode råd vil bli prøvd etter tur!
    Adina
    17.04.09

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ariadne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Fredrikstad
    Meldinger
    4,582

Min har levd på brødskive med brunost og kaviar i over et år, deretter begynte han forsiktig å smake litt annet. Nå er han straks seks og kan spise noen få ting. Fiskepinner, kylling, pølser(lompe), ris, pasta, egg (starta med denne uka!),pannekaker, muffins, sjokoladekake, brød med brunost, kaviar, gulost. Og det er vel det tror jeg...
    Den heldige mammaen til lille store M f. sept. 06, lille O f. juli 11, og bittelille E f/d 25/03-10 i uke 19.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bonsai sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Meldinger
    1,400

OK: Dette blir langt... Vår eldste "bestemte seg" for at han ikke likte annet enn brødskiver, pølser, gulos og prim da han var rundt 2, 1/2. I starten tok vi det rolig, men etterhvert blir man ganske desperat... Vi har hatt samtaler med barnelege og helsestasjonen. Vi har aldri pusha han til å spise noe han ikke vil, men oppfordret til å smake. Det har tatt og lang tid og vi har et stykke igjen, men nå spiser han kjøtt av forskjellige typer, ris, poteter, laks , smoothier. Grønnsaker rører han fortsatt ikke, men han godtar nå at det ligger på tallerkenen. For Mathias sin del tror jeg det går på konsistensen på maten.
    Mitt eneste råd er tilby, tilby og tilby. Vil ikke barnet spise det som settes frem til middag, så får det ikke noe annet. Ikke gi annet en vann til tørstdrikk. Så lenge man vet at barnet ikke er sykt, så vil det før eller senere spise. Jeg hadde ikke noe tro på det selv, men stemmer... Det kan jo få knekkebrød med prim til både frokost, lunsj og kvelds.. Sprettprimen er tilsatt jern forresten. Lykke til!
    Det er ingen vits i å se tilbake på fortiden, det er ikke den veien man skal likevel!

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

Jeg må protestere litt på den der om barne tikke er sykt så vil det spise tilslutt, for det stemmer ikke alltid. Det gjelder både min sønn og flere andre jeg har lest om.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

Jus? hun drikker jus? Kan du lage jus selv? Min mor lager jus som inneholder frukt og grønnsaker som hun drikker. Du kan også lage is av jus (må ikke si det er brokkoliblåbæreple is da
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

Jeg vil også tips om "the sneaky chef" (MÅ BARE GOOGLES!) der lager hun masse som barna tror er usunt men som hun har gjemt masse sunt oppi (muffins med grønnsakspure oppi feks). Så på den ene siden gjør du alt pedagogisk korrekt og tilbyr maten som vanlig, og på den andre siden finner du på måter å lure i henne de nødvendige vitaminer og mineraler som hun så sårt trenger. Da snuppa her fikk det føre seg at hun skulle bare spise havregrøt hadde vi oppi tørket frukt, litt jus, frisk frukt, allslags frø, litt gulrot/potetpure, og hva ellers vi fant på som kunne gjemmes oppi grøten. ungen har aldri spist så variert (men alikevel så ensidig: grøt to ganger om dagen, hver dag ).

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

Det kan jo være flere måter å lure de til å spise sundt, men som de tror er godis. Feks grove vaffler, grove muffins, pizzahorn med div sunt fyll, grove tacolefser med kyllingkjøttdeig og de evt grønnsaker barnet spiser.
    Havregrynsgrøt, haveegryn i vaffler, grovt mel i pannekaker. Skjære opp masse gode grønnsaker , lag en skål med dip, feks mager kesam og mango chutney, el mager kesam og hollidaydip fra maarud. Så får de spise med masse dip på hver enkelt ting, men da får de ihvertfall i seg gullerot, kålrabi, agurk, paprika . Selleri, brokkoli, blomkål og ost som jeg bruker.

Og lag samme mat til dere alle sammen, også må hun spise litt av alt. For gode og lette oppskrifter bruker vi mye middag for under 100 lappen konseptet til rema 1000. Lært barna å like mye nytt etter de oppskriftene.

Medlem
    adina sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    123

Hun er nok rimelig kresen på godis og desverre... Vaffler f.eks.... nei det vil hun ikke smake. Pannekaker, grøt, tacolefser, pizzahorn er alt sammen ting hun ikke vil smake
    Men skal fortsette og tilby! Juice... har prøvd å variere med flerfruktsjuice av forskjellig slag, men da kommer det ut igjen med noen sinte gloser. Appelsinjuice er det som teller. Men lage is til henne skal jeg jammen gjøre. Om ikke for annet enn litt variasjon. Og der KAN det jo være at jeg kan lure inn noe... Det skal ikke stå uprøvd ihvertfall

Virker litt som det er en blanding av konsistens og smaks problemer vi har. For hvis det er det minste klumpete brekker hun seg. Før det låste seg spiste hun potetmos, og da lurte jeg i litt forskjellig. Åh, jeg gleder meg til dette løsner litt igjen!! Slitsomt med unger som ikke spiser mer enn to forskjellige ting!!

Sjokolade, chips, sjokoladepudding, sjokolademuffins.... DET er godis som går ned på høykant. Det er jeg ikke videre fan av, men besteforeldre spesiellt mener at NOE MÅ hun jo spise. Så når hun er hos de har jeg en mistanke om at det er sånne ting hun lever på De mener nærmest at jeg er fæl som ikke "unner" henne sånne ting til hverdags når hun ellers er så kresen. Hva mener dere om det???
    Adina
    17.04.09

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

Hadde IKKE gitt henne sukkerholdig mat som erstatning nei!!

Jobb med det hun liker, se om det går ann å "fiffe dem opp" med noe ekstra i, og jobb ut i fra det. Supper kan også være noe? Kok grønnsakssuppe og sil ut kraften. Hun kan smake på kraften eller på grønnsakene hver for seg, men hun må smake (lov å spytte ut og sinnsyk ros for at hun var tøff nok til å prøve).

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

Hadde besteforeldre her gitt Snuppa sånn mat hadde de ikke fått passe henne. Det er sabotasje og høyst upassende.

Medlem
    adina sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    123

Sitat Opprinnelig postet av lucifine Vis post
    Hadde besteforeldre her gitt Snuppa sånn mat hadde de ikke fått passe henne. Det er sabotasje og høyst upassende.
    TAKK!! Da er det altså ikke bare meg...... For i denne familien (og mannen blir jo påvirket av SINE enten jeg vil eller ikke) så ligger jeg litt ann til å bli kåret til årets verste person som nekter ungen min næring. Men i mine øyne er den næringen så "tom" som du får det, og nærer bare oppunder matnekt når man er tre år og sta i tillegg til kresen.
    Adina
    17.04.09

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte
    Bambi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Meldinger
    6,073

Har du sjekket om hun har store mandler?

Om hun ikke er os besteforeldre ofte så hadde jeg virkelig ikke laget noe styr utav det, å nekte de å passe henne pga det synes jeg er drøyt.
    Forøvrig sa faktisk flere barneleger at vi bare skulle pøse på sukkerting, ikke at vi gjorde det men, nå var poden ekstremt tynn da så legene var litt desperate etterhvert for å få i han mat

Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

Sitat Opprinnelig postet av Bambi Vis post
    Jeg må protestere litt på den der om barne tikke er sykt så vil det spise tilslutt, for det stemmer ikke alltid. Det gjelder både min sønn og flere andre jeg har lest om.

Den er jeg lei av å få å.

Jeg har ei å 7år, hun spiser ingenting, og selv om hun er skrubbsulten så spiser hun ikke hvis det ikke inneholder noe av det hun liker. Altså feks pølse eller pølse.
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

Hjemmeside

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Lignende diskusjoner

1. 6 mnd og mer kresen...
      Av Pelle i forum Barnemat
      Svar: 0
      Siste melding: 19-08-2007, 14:56