Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Spørsmål fra SnartMammaer

Vis resultat: Hvordan var din igangsatte fødsel?moden/ikke moden/hasteks/. Flere valg er mulig!
Moden, og den vaginale fødselen var en positiv opplevelse 18 32.14%
Moden, men den vaginale fødselen var en negativ opplevelse 5 8.93%
Ikke moden, men den vaginale fødselen var en positiv opplevelse 21 37.50%
Ikke moden, og den vaginale fødselen var en negativ opplevelse 5 8.93%
Igangsettingen førte til hastekeisersnitt 11 19.64%
Jeg ville vurdert igangsetting igjen med neste barn hvis det ble aktuelt 14 25.00%
Flervalgs spørreundersøkelse Velgere: 56. Du kan ikke stemme i denne spørreundersøkelsen

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 18-03-2009, 10:02   #1
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 8
MP Rating: 0% (0)
Mierin er fantastisk mot andre.Mierin er fantastisk mot andre.Mierin er fantastisk mot andre.Mierin er fantastisk mot andre.Mierin er fantastisk mot andre.Mierin er fantastisk mot andre.Mierin er fantastisk mot andre.Mierin er fantastisk mot andre.Mierin er fantastisk mot andre.Mierin er fantastisk mot andre.Mierin er fantastisk mot andre.
Dere som ble satt igang/indusert-hvordan var fødselsopplevelsen?

Pga av stort barn ser det ut til at jeg muligens må vurderes for induksjon før termindato. Jeg har googlet rundt på nettet og bare funnet negative opplevelser og info om økt risiko for ks ved å settes i gang. Dette skremmer meg og jeg lurer litt på andres erfaringer...Blir kjempeglad hvis dere svarer på spørrisen og gjerne utbroderer litt under også. Spesielt om du ville vurdert igangsetting på nytt hvis du fikk valget.

Spørsmålet er derfor "Var du moden når du ble satt igang og hadde du en positiv fødselsopplevelse?"
Mierin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-03-2009, 10:44   #2
Supermedlem

Monen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Lier
Meldinger: 1,010
Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dere som ble satt igang/indusert-hvordan var fødselsopplevelsen?

Jeg var ikke moden, og alt i alt var det en positiv opplevelse. Men det var en skikkelig hard fødsel, med rier nesten uten pause i mange timer.
Uten å ha noe å sammenlikne med, tror jeg ikke den hadde vært fullt så hard om jeg ikke hadde blitt igangsatt. (De sier jo at man får heftigere rier når de tar vannet og setter deg på drypp.)

Jeg føler at jeg hadde en fin fødsel, og ville ikke gjort noe annerledes. (Det var det beste å bli igangsatt.) Samtidig så håper jeg at jeg slipper å bli satt igang neste gang.
Monen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-03-2009, 11:02   #3
Supermedlem

Banan sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 1,140
Banan har et ubeskrivelig bra rykte.Banan har et ubeskrivelig bra rykte.Banan har et ubeskrivelig bra rykte.Banan har et ubeskrivelig bra rykte.Banan har et ubeskrivelig bra rykte.Banan har et ubeskrivelig bra rykte.Banan har et ubeskrivelig bra rykte.Banan har et ubeskrivelig bra rykte.Banan har et ubeskrivelig bra rykte.Banan har et ubeskrivelig bra rykte.Banan har et ubeskrivelig bra rykte.

Første gang fikk jeg drypp, andre gang fikk jeg modningstabletter.
Riene kom fort og fra da til fødsel ca 4 timer. Gikk fort og var vondt, men absolutt herlige fødsler.
Gammel 18-03-2009, 11:06   #4
Supermedlem

Lubelillen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Akershus
Meldinger: 1,400
Lubelillen har en strålende fremtid.Lubelillen har en strålende fremtid.Lubelillen har en strålende fremtid.Lubelillen har en strålende fremtid.Lubelillen har en strålende fremtid.Lubelillen har en strålende fremtid.Lubelillen har en strålende fremtid.Lubelillen har en strålende fremtid.Lubelillen har en strålende fremtid.Lubelillen har en strålende fremtid.Lubelillen har en strålende fremtid.

Denne er jo kjempevanskelig å svare på synes jeg. Fødselen min var veldig tøff, fikk en del komplikasjoner underveis og endte med vakum og totalruptur. Allikevel er jeg jo fornøyd fordi vi kom oss vel i mål, og jeg slapp KS som jeg virkelig ikke ville.
Og jeg skal både føde vaginalt og induseres igjen neste gang. (Blir indusert grunnet stor fare for infeksjon hos fosteret - lang og ikke relevant historie. )

Det er økt risiko for komplikasjoner som vakum og tang når man blir indusert. Men hvis valget er KS vil jeg bare si at KS heller ikke er risikofritt og det er mange som blir indusert og har helt komplikasjonsfrie fødsler.

Lykke til!

Lubelillen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-03-2009, 11:06   #5
Supermedlem

Ellaell sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 674
Ellaell har en strålende fremtid.Ellaell har en strålende fremtid.Ellaell har en strålende fremtid.Ellaell har en strålende fremtid.Ellaell har en strålende fremtid.Ellaell har en strålende fremtid.Ellaell har en strålende fremtid.Ellaell har en strålende fremtid.Ellaell har en strålende fremtid.Ellaell har en strålende fremtid.Ellaell har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Monen Vis post
Jeg var ikke moden, og alt i alt var det en positiv opplevelse. Men det var en skikkelig hard fødsel, med rier nesten uten pause i mange timer.
Uten å ha noe å sammenlikne med, tror jeg ikke den hadde vært fullt så hard om jeg ikke hadde blitt igangsatt. (De sier jo at man får heftigere rier når de tar vannet og setter deg på drypp.)

Jeg føler at jeg hadde en fin fødsel, og ville ikke gjort noe annerledes. (Det var det beste å bli igangsatt.) Samtidig så håper jeg at jeg slipper å bli satt igang neste gang.
Signeres i sin helhet.
Jeg ble satt igang pga. skyhøyt blodtrykk. Men jeg var allerede på overtid, og jeg var ganske moden. Det tok 26 timer fra første vonde ri, til han var ute, og det var knalltøft. Men jeg synes likevel jeg hadde en fin fødsel. Jeg følte meg utrolig godt ivaretatt, og var aldri i tvil om at alt kom til å gå veldig bra.
Lykke til!

Edit: Jeg fødte forresten "helt normalt", uten tang eller vakuum.

Sist endret av Ellaell; 18-03-2009 kl 11:09. Begrunnelse: La til
Ellaell er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-03-2009, 11:34   #6
Seniormedlem

Kattrine sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Jevnaker
Meldinger: 2,074
MP Rating: 100% (6)
Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg ble satt i gang med modningstabletter 14 dager over termin. Alt i alt var det en positiv opplevelse, men fødselen var hard ja, og det var rett før jeg måtte ha vakum. Riene forsvant så godt som pga epiduralen, og jeg presset han ut nesten uten rier (med hjelp av to jordmødre som lå oppå magen).

Ser helst at fødselen starter av seg selv neste gang, men man kan jo ikke bestemme alt selv bestandig.
Gammel 18-03-2009, 12:32   #7
Medlem

hejsa80 sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: På landet
Meldinger: 92
hejsa80 er som en uslipt juvél.hejsa80 er som en uslipt juvél.hejsa80 er som en uslipt juvél.hejsa80 er som en uslipt juvél.hejsa80 er som en uslipt juvél.hejsa80 er som en uslipt juvél.hejsa80 er som en uslipt juvél.hejsa80 er som en uslipt juvél.hejsa80 er som en uslipt juvél.hejsa80 er som en uslipt juvél.hejsa80 er som en uslipt juvél.

Jeg ble satt igang med nummer to og tre.

Med nummer to gikk vannet i uke 37, men fødselen startet ikke av seg selv. Jeg var ikke moden. Jeg fikk 4 eller 5 tabletter før det endelig startet. Fødselen tok 11 timer fra første antydning til rier. Tøff fødsel med rier i ett, som endte med at jenta ble tatt med sugekopp pga forhodefødsel.

Med nummer tre ble først vannet tatt 14 dager over termin. Jeg var moden og hadde 3cm åpning før dette. Ble etter et par timer satt på drypp og riene tok seg godt opp. Fødselen tok 5 timer fra første rie, og var tøff men helt overkommelig.

Maren født 11.11.07 - 4900g, 54cm, 37ho (uke 42+3)
Fride født 17.07.05 - 3440g, 50cm, 35ho (uke 37+2)
Håvard født 20.04.04 - 5050g, 55cm, 39ho (uke 42+0)

hejsa80 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-03-2009, 13:56   #8
Medlem

Medlem siden: Jul 2008
Meldinger: 90
Sirene er som en lysfontene.Sirene er som en lysfontene.Sirene er som en lysfontene.Sirene er som en lysfontene.Sirene er som en lysfontene.Sirene er som en lysfontene.Sirene er som en lysfontene.Sirene er som en lysfontene.Sirene er som en lysfontene.Sirene er som en lysfontene.Sirene er som en lysfontene.

Jeg ble igangsatt 15 dager på overtid med modningstabletter. De ble satt klokka 20, vi dro hjem og riene startet 03 på natta. De var knallharde og hadde knapt opphold fram til klokka 09. På den lange tida var åpningen bare blitt 3 cm. Vannet ble tatt, og riene ble desperate i styrke. På 40 min var det full åpning. Jeg ble satt på drypp fordi de antok at livmormuskelen begynte å bli sliten. En time etter ble gutten vår født.

Det negative med fødslen var den stadige overvåkningen, smertene ved så harde rier og det at jeg ikke klarte anna enn å ligge stille i senga det verste. Jeg var helt borte i min egen verden, og husker svært lite av fødselen nå i etterkant. Etter at fødselen var over var jeg heldigvis god som ny, og alt var vel med både mor og barn

Som andregangsfødende har jeg nå hatt en finfin fødsel med rier som ikke kan sammenlignes med sist gang, en kjapp fødsel og en rolig og kontrollert fødselsopplevelse. En naturlig fødsel.
Sirene er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-03-2009, 18:39   #9
Medlem

*Kit sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 158
*Kit har en strålende fremtid.*Kit har en strålende fremtid.*Kit har en strålende fremtid.*Kit har en strålende fremtid.*Kit har en strålende fremtid.*Kit har en strålende fremtid.*Kit har en strålende fremtid.*Kit har en strålende fremtid.*Kit har en strålende fremtid.*Kit har en strålende fremtid.*Kit har en strålende fremtid.

Jeg har egentlig hatt ganske lik fødsel de gangene jeg har blitt satt i gang og når jeg fødte uten å bli satt i gang.
*Kit er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-03-2009, 18:54   #10
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

"Igangsettingen førte til hastekeisersnitt" ble det nærmeste...

Men korrekt var:

"Ikke moden, igangsettingen førte til et planlagt keisersnitt 36 timer etter veene startet"
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 14:38.