Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 06-05-2008, 23:13   #1
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a
Hvordan lærer man barnet å si R?

Er det noen logopeder her inne? Overskriften min sier vel det meste. Barnet er ikke mer enn 3 år, men ønsker å ta tak i dette allerede nå. Han varierer med fonemer som erstatter R- en, men bruker stort sett lyden til V og J.

Er det noen som har noen kunnskaper om dette, konkrete øvelser eller nettsider hvor jeg kan finne tips om hvordan jeg selv kan lære han å si R riktig?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 00:05   #2
Medlem

Bella71 sin avatar

Medlem siden: Jul 2003
Meldinger: 365
MP Rating: 0% (0)
Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella71 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvordan lærer man barnet å si R?

Burde jeg dermed være bekymret da mitt barn ikke kan R og blir 5 i september...?
Bella71 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 00:12   #3
Tidl. bruker
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Bella71 Vis post
Burde jeg dermed være bekymret da mitt barn ikke kan R og blir 5 i september...?
R er en vanskelig bokstav. Mange barn får ikke denne på plass før de kommer i skolealder. Hadde ikke bekymra meg over dette, men det er jo alltids greit å følge med da.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 00:20   #4
May
Supermedlem

Medlem siden: Jun 2002
Sted: Tønsberg
Meldinger: 767
May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.May har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Zenit Vis post
R er en vanskelig bokstav. Mange barn får ikke denne på plass før de kommer i skolealder. Hadde ikke bekymra meg over dette, men det er jo alltids greit å følge med da.
Enig! Jeg har en god del års erfaring som førskolelærer/ped.leder etter hvert, og har sett at de aller, aller fleste behersker også denne bokstaven i god tid før skolestart! Ofte velger logopedene heller ikke å gripe fatt i dette før barna er ca 5 år (kanskje eldre også), fordi munnmotorikken ikke er ferdig utviklet enda. Og at et barn som enda ikke er 3 år ikke snakker helt reint er heller ikke bekymringsverdig.

Men den enkleste og vanligste måten å drive språktrening (uttale) sånn generelt sett, er å ikke fokusere mye på det de ikke mesterer - i dette tilfelle bokstaven R - men heller snakke tydelig selv og gjenta ordet riktig for barnet (kanskje litt "overtydelig" på de ord/bokstaver barnet ikke behersker). F.eks. "Kan jeg få josin?" "Ja, du kan få rrrosin!"
May er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 00:29   #5
Supermedlem

Medlem siden: Mar 2004
Sted: i et hus....
Meldinger: 745
Lara har et ubeskrivelig bra rykte.Lara har et ubeskrivelig bra rykte.Lara har et ubeskrivelig bra rykte.Lara har et ubeskrivelig bra rykte.Lara har et ubeskrivelig bra rykte.Lara har et ubeskrivelig bra rykte.Lara har et ubeskrivelig bra rykte.Lara har et ubeskrivelig bra rykte.Lara har et ubeskrivelig bra rykte.Lara har et ubeskrivelig bra rykte.Lara har et ubeskrivelig bra rykte.

R lyden er en av de aller siste lydene, logopeder som jeg har arbeidet med har ikke arbeidet med denne lyden på barnehage barn nettopp pga det. Det er ikke uvanlig at den kommer rett før eller etter skolestart.

Men derom du ønsker et tips for å jobbe med lyder er rim og regler kjekke, arbeide med munnmotorikk som å blåse med sugerør o.l utvide barnets ytringer, ALDRI rett på det barnet sier men gjenta ytringen korrekt.
Lara er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 09:06   #6
Urt
Seniormedlem

Urt sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: På toppen
Meldinger: 2,643
Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.

Gutten min knakk den koden for ikkje så lenge sidan. Han er snart 4. Bhg har vert etter oss ei stund, men eg har bedt dei om å vente. Og eg hadde rett. Bokstaven kom på plass etterkvart og dermed løsna språket hans enno meir ( han har eit godt språk til vanlig, men etter at r kom på plass kom det endå fleire ord )

Fotorier, min lille fotoblogg
Urt er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 09:10   #7
Medlem

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 203
Lisa har en strålende fremtid.Lisa har en strålende fremtid.Lisa har en strålende fremtid.Lisa har en strålende fremtid.Lisa har en strålende fremtid.Lisa har en strålende fremtid.Lisa har en strålende fremtid.Lisa har en strålende fremtid.Lisa har en strålende fremtid.Lisa har en strålende fremtid.Lisa har en strålende fremtid.

Da sønnen min fylte 4 år, så var fortsatt ikke R helt på plass i språket hans. Så vi trente med han. Vi hadde ett lekefly og når vi lekte med det så sa jeg at lyden på flyet var RRRRRRRRR, og så forsøkte han. Han hørte selv at han ikke fikk det til helt og spurte hvor han skulle plassere tungen i munnen for å få til lyden. Jeg fortalte og så øvde vi. Etter noen få uker var R`n helt på plass i språket hans.

Men det kan jo hende han hadde lært lyden på denne tiden uansett, at han var klar for det liksom. Vi presset han ikke, han ville lære, og jeg tror kanskje denne leken hjalp litt.
Gammel 07-05-2008, 09:19   #8
mlf
Seniormedlem

mlf sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Sted: Litt utenfor Arendal
Meldinger: 1,916
MP Rating: 100% (1)
mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.

Snuppa her på 2,5 år har nå begynt i skarre på r

Når jeg sier navnet hennes så høres det ut som martine med stum r og når ho gjør det så¨blir det marrtine
Så det er ikke bare bare å øve heller
mlf er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-05-2008, 09:30   #9
VIP-Medlem

muslingen sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 5,201
MP Rating: 100% (2)
muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.muslingen har et ubeskrivelig bra rykte.

En kollega av meg har et barn som sleit med r'en. De fikk logopedhjelp da barnet ble 8 år og fortsatt ikke fikk det helt til. Å tenke på r i 3årsalder høres for meg usunt ut!
Gammel 07-05-2008, 11:19   #10
Uregistrert
Gjest

Hovedinnlegger her;

Barnet er snart 3 1/2 år. Jeg hadde han med meg i går da jeg var på helsestasjonen med lillesøster. Helsesøster kommenterte dette selv. Og at det var smart å ta tak i dette tidlig mens ungen er motivert.

Takk for svar og tips fra dere andre!
Svar

Stikkord
Ingen Tags registrert
Hjelp oss å legge inn tags (stikkord) på diskusjonene, så blir det lettere å finne dem siden.
Klikk "Legg til/Rediger stikkord" oppe til høyre i denne boksen for å behandle tags for denne diskusjonen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 23:55.