Idag er det 6 år siden hun døde....
|
|
Idag er det 6 år siden vår nydelige lille engel døde.
Svangerskapet med tvillingene gikk ganske greit men jeg fikk vannavgang i uke 28 og greidde å holde de inne i magen i 8 dager etter det. Så om morningen 25. april 2002 satte fødselen igang. Begge så ut til å ha det bra, men alt gikk så fort at det ble bestilt hastekeisersnitt. Et operasjonsrom ble regelrett tømt og jeg lå raskt på operasjonsbordet. De åpnet magen og tok ut vår lille engel først. Jeg hørte ikke noe skrik og de hastet avgårde med henne. Ette 4 minutter fikk de lille gullet ut og hun skrek.
Så brukte de 45 minutter på å sy meg igjen og når de var ferdige kom legen min inn med den forferdelige nyhetn at vår lille jente hadde dødd. Hun levde inni magen helt frem til de tok henne ut. Det hadde vært komplikasjoner de ikke var klar over (jeg hadde en infeksjon, navlestrengen var ikke godt nok festet til livmoren og hun var jo veldig prematur). Alt dette tilsammen gjorde at hun døde inni magen i det øyeblikket hun ble tatt ut. De hadde jobbet med henne i lang tid etterpå, men kunne ikke redde livet hennes.
Til og med legen gråt, det var utrolig sterkt. Vi måtte ringe rundt til alle og fortelle den grusomme nyheten og det var bare sorg og ingen glede der og da over hun som hadde overlevd. Vi hadde henne inne hos oss i to døgn og de to eldste barna kom på besøk, samt min mamma og min manns mamma. De fikk holde henne og vi tok masse bilder.
Lille gull lå hele 2,5 måneder på sykehuset og jeg lå der halvannen uke, fordi jeg etter fødselen ble ekstremt syk og holdt på å dø av blodforgifting. Hver dag kom det leger og sykepleiere inn og snakket lenge lenge med meg. De gråt sammen med meg og det ble en verdig avslutning på hennes korte liv.
Dødsfallet gikk inn på alle på sykehuset. Den ene legen som hadde tatt imot tvillingene orket ikke fortsette som fødselslege rett etterpå og tok et halvt år på en annen avdeling på sykehuset. Så alle var sterkt pregt av dette og det gjorde på en rar måte ting bedre. Hennes liv og død hadde betydd noe for alle der og ingen var uberørt.
Idag har vi vært på graven sammen med lille gull og plantet blomster, hatt med lys og gaver til henne. Og her sitter jeg nå og er utrolig trist enda en gang. Det føles så tomt og alt er bare vondt akkurat nå. Klokken 14.08 25. april 2002 ble hun født og døde på samme dag....
|