+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 15 av 15

Diskusjon: ABC og skrive bokstaver

ABC og skrive bokstaver

Hei alle sammen!!!!

Har ikke vært inne her på det jeg vet...nettopp blitt mamma til en liten gutt, så er mer aktiv på september klubben, og tidligere snartmamma mens jeg gikk gravid med han.

Jeg bare lurer på en ting, siden vi ikke kjenner så mange barn på jenta vår sin alder...

Er det mange andre av barna her som liker alfabetet og skriver bokstaver?? Jenta vår skriver mange av bokstavene og vet hva de heter.
    Synes liksom hun er så veldig flink, men siden jeg ikke vet nivået på barn på hennes alder så kan det jo hende det er helt normalt i den alderen hun er....

2.  
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Banan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    2,526

Sv: ABC og skrive bokstaver

Der tror jeg hun er veldig tidlig ute
    Split -07

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Banan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    2,526

Så nå at du var i barselklubben
    Split -07

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    *star* sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    starter på nytt
    Meldinger
    7,707

Lillebror er interessert i bokstaver og kan bokstavene til oss og de vi "har en bokstav til". Sånn som H er Henrik i barnehagen sin, O for onkel, P for pappa mens A er pappa sin.
    Skriver ikke noe og regner med det tar litt tid.
    Storebror var litt tidligere ute med å ville vite hvem sine bokstaver de ulike var. Han har også skrevet dem en god stund og nå har han ingen problemer med å skrive navnet sitt. Andres navn hermer skriver han hvis han har noe å se etter. Enkle ord kan han stave selv.

Gratulerer med minstemann forresten
    Alene med skravlebøtta febbis 2005 og akrobaten januar 2007

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Fjordalv sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    689

Hun er nok tidlig ute, tror jeg. Spesielt med skrivingen. At de begynner å gjenkjenne bokstaver er mer vanlig, men tror ikke det er noe de "skal" kunne ennå.

Min jente er også veldig opptatt av hva/hvem bokstavene hører til, og hva de heter, og elsker å leke med bokstaver, men akkurat det å skrive dem har det ikke falt meg inn å øve på ennå.
    ---Denne signaturen er under rekonstruksjon.--
    Jan.-07--------------------------------------------------------- - Sept.-10

Tusen takk

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    suupaahGirl sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    1,205

Jenta r som du beskriver....veldig opptatt av bokstaver og tall. Begynte med det å kunne bokstavene til de hun kjente, etterhvert begynte hun å tegne dem (som hun så fint kaller det). Det blir av og til en E med fire streker eller at hun kriver den feil veg (det er vel ganske vanlig i starten, som at de små knøtta sier stølva og talve). Tror hun er tidlig ute, for det er ikke mange av de på hennes alder som kan dette, hvertfall når det kommer til å skrive dem

Gratulerer med baby i hus forresten
    07
    09

Veteranmedlem
    Rykte
    Upsidaysi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Jevnaker
    Meldinger
    4,517
    Blogginnlegg
    42

wow skriver bokstaver allerede

det var imponerede..Amalie kan tegne runding hu...thats it

men kjenner igjen ord... kjenner igjen Amalie, Besta, Mamma, Pappa, oldemor og coca cola (pappaen jobber der )

Sitat Opprinnelig postet av suupaahGirl Vis post
    Jenta r som du beskriver....veldig opptatt av bokstaver og tall. Begynte med det å kunne bokstavene til de hun kjente, etterhvert begynte hun å tegne dem (som hun så fint kaller det). Det blir av og til en E med fire streker eller at hun kriver den feil veg (det er vel ganske vanlig i starten, som at de små knøtta sier stølva og talve). Tror hun er tidlig ute, for det er ikke mange av de på hennes alder som kan dette, hvertfall når det kommer til å skrive dem

Gratulerer med baby i hus forresten
    Kjenner igjen det med Een, noen ganger blir det litt flere streker enn 3 og samme med Fen

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tingeling84 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    3,305

L er ikke intr i bokstaver i det hele tatt. Om hun har en penn eller farge i hånden blir det bare digre kruseduller. Men storesøster var også tidlig ute med å vise interesse for bokstaver.
    Tingeling84
    Lille Hjerte: Mai 05
    Prakteksemplaret: November 06.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lijander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,316
    Blogginnlegg
    1

Bokstaver, hva er det for noe? Som sagt, her er det for tidlig å begynne med det.
    Gratulerer med lillebror i hus Og det er aldri forsent å begynne å henge her inne
    Av mirakler får man grå hår
    Turbotrollet (07)
    Duracel (08)
    Nå vet vi hva kjærlighet er

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Mar 2006
    Meldinger
    1,009

Man forventer vel ikke at barna skal interessere seg for bokstaver før skolestart, men det er nok ikke uvanlig at noen gjør det ganske tidlig likevel.... Flere jeg kjenner har barn som begynte å lese da de var ca fire år. Man får mye gratis hvis man er interessert i lesing og skriving - det er mange som sliter med å få barna interessert i bøker selv langt opp i skolealder.

Alle i familien vår elsker å lese og er ganske "akademiske" av seg. Dette har nok Lillesøster oppdaget, og hun er også blitt veldig opptatt av bokstaver. Hun kjenner igjen ganske mange av dem, og kan si "ugle begynner med u" etc, men det er nok mer noe hun har lært seg enn noe hun forstår. Hun har liten selvtillit når det kommer til skriving (hun sammeligner med storebrødrene), så det har jeg ikke sett enda. I det siste har det løsnet litt med telling også, og nå er det feilfritt til 15, og hulter til bulter etter det. Hun er sikker på mengder opp til tre, men kan peketelle litt lenger hvis hun er dypt konsentrert (hvis ikke går fingeren fortere enn munnen eller omvendt).
    Trebarnsmamma

Veteranmedlem
    Rykte
    neet sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    mellom bakka og berg
    Meldinger
    3,592

Sitat Opprinnelig postet av Bilbo Vis post
    Hun er sikker på mengder opp til tre, men kan peketelle litt lenger hvis hun er dypt konsentrert (hvis ikke går fingeren fortere enn munnen eller omvendt).
    kjenner igjen det der... han kan fort telle seg til at han har 12 fingre...

Eddi kan mnage bokstaver. Han er nesten flinkere med bokstaver enn storebroren som er 6 år nå og overhode ikke intr. Han kan farger og telling, super på puslespill og klarer også fint å være med å spille enkle spill som f.eks. bildelotto. venter på tur og skjønner veldig godt reglene og hva som skal til for å vinne.

Det er utrolig hvor forskjellig unger er, særlig mine to er som natt og dag. Lurer litt på hva som kommer denne gangen... har vanskelig for å se for meg hvordan en blanding vil blir...

Må jo fortelle om hva han gjorde i helgen. De var hos besteforeldrene i helgen og det første han spurte besta om var "Har du kjøpt deg nytt smykke? Det var fint" for så å spørre "og nye briller også?" (både briller og smykke var faktisk helt nytt) Han er veldig opptatt av at folk klipper håret eller har nye sko. Men bilen til besta (som hun har hatt i alle hans leveår, og som han har kjørt i uttallige ganger) kunne han ikke finne. Han kommer til å bli en ny Jan Thomas......
    Storebror 2003, Mellombror 2007 & Lillebror 2010

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Amaya sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Texan at heart
    Meldinger
    1,679

Jeg har nok en ny JT jeg ogsaa, han legger ogsaa veldig merke til slike detaljer. Han legger ogsaa merke til biler da, kan peke ut kjentfolks biler paa store parkeringsplasser.
    Bokstaver har han ingen interesse av, er ikke saa veldig interesert i aa tegne heller. Han liker heller aa peke paa datamaskina og fortelle meg hvilken bokstav som er bokstaven til de han kjenner.

Troy Des. 06
    Ivf mirakel juli 12

Supermedlem

Medlem siden
    Mar 2006
    Meldinger
    1,009

Et lite sitat fra Lillesøster, som nettopp har pekt på en Æ og spurt "hvem det er sin." Jeg er litt ukonsentrert og sier noe i retning av at jeg ikke kommer på noen akkurat nå, hvorpå hun svarer: "Det er ærfugl, det"

Trebarnsmamma

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine