+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 9 av 9

Diskusjon: Klare selv...

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Upsidaysi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Jevnaker
    Meldinger
    4,517
    Blogginnlegg
    42

Klare selv...

Frøkena vår fylte 3 år i februar.. og i følge så og si alt jeg leser burde vi være i "klare selv" alderen nå..

Men, hos denne frøkena ser vi NULL interesse for å klare ting selv, i mitt hode er dette noe som burde komme naturlig, men det ser ikke slik ut her gitt..

Kan gi noen eksempel:

Hun vil aller helst at jeg skal gi henne mat i stede for å spise selv (dette gjør jeg ikke... og da ender det ofte opp med at hun ikke spiser i det heletatt...)

Hun går ikke ut av senga si selv, ligger å rooooooper til vi kommer å henter henne...har prøvd å rope tilbake at hun bare må komme ut..men brånekter....

kle av seg selv, det er en kamp uten like, jeg har valgt å hjelpe henne... ved å dra litt i ermer og slikt.. men jah...om jeg ber henne kle av seg selv er det rene i følge henne..

Kle på seg... det klarer hun ikke enda.... ikke i det heletatt..men øvelse gjør mester... hun blir bare sint hver eeeenste gang..

Vi har nå valgt å ikke bruke stellebord lengre...ser nå at hun deltar litt mer.... og det er godt å se..

hvordan er det med andre 07 ere?

2.  
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Givenchy sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    811

Sv: Klare selv...

Minstemann hos oss blir 3 i april, han har vært "greie sjøl"-gutt i lang tid.
    Storesøstra var imidlertid akkurat som din jente, hun ville ikke gjøre noe sjøl, skulle ha hjelp til det meste.

Tror det er veldig forskjellig fra person til person. Vår minstemann hiver seg ut i det meste og skal prøve alt, mens største ikke vil prøve noe nytt før hun føler seg trygg på at hun mestrer det skikkelig. Sånn har det egentlig vært med stort sett alt, både aktiviteter, språk, sosial lek osv.

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Serafin sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    1,672

B blir 3 i juni.

Han spiser selv, ordner seg fint med leker og sånn selv, men å kle av eller på seg selv ser han absolutt ingen grunn til.
    Kommer ut av senga og sånn.

Men han er ikke så gira på "klare selv" enda.

VIP-Medlem
    Rykte
    *star* sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    starter på nytt
    Meldinger
    7,707

Er nok ikke helt i klare selv modus enda nei og lillebror ble 3 i januar.
    Han kommer seg ut av senga selv og spiser selv. Dvs av og til får han visst ikke til, som i morrest, og da vil han gjerne ha hjelp.
    Kle av seg selv går bra, unntatt gensere. Jeg prøver å få han til å kle på seg selv også, hvertfall truse og bukse, og det går sånn nogenlunde.

Men, han ligger langt framme i forhold til storebror. Han var ingen klare selv-gutt nei
    Alene med skravlebøtta febbis 2005 og akrobaten januar 2007

VIP-Medlem
    Rykte
    frk.X. sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Meldinger
    4,587

"klare skjav" er ein pain in the as om dagen!
    blir rasvond så fort ho ikkje får det til, og da er det bare å glemme det, høygravid som eg plutselig blei, orker eg heller ikkje ta opp kampen
    Bukser er for gutter og her er det bare hello kitty og ballkjoler som gjelder. og når me er ferdig kledde er standard kommentaren, "hvor er sminka?"
    Skal smøre maten skjølv og det har ho heldigvis blitt god på, for det har havna mange skiver i golvet fordi ho ikkje har synes resultatet har vært bra nok.
    så me har ein ganske skjølvstendig 3 åring og det er egentlig godt når ein tenker over at det er 35 dager igjen til termin...
    Ønsker alle ein fin 17 mai!

Supermedlem
    _Ella sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    1,268

Det kommer nok etter kvart. Er nok ganske opp og ned på unger det der.

Min yngste skal helst klare alt sjølv og, men han gir seg heldig vis når det visser seg at det er ting han ikkje har noken mulighet til å få til

han kan kle på seg sjølv, men av og til blir buksa feil vei :hihi:

Men på samme tid som han helst skal klare alt sjølv er synes han av og til det er veldig behagelig å vere liten og at mamma skal gjere alt. Berre sitte rett opp og ned å bli mata kledd på og gjerne bli bært. Så det svinger etter humøret.
    Oksen-07 og Eddik-05

3åringen her vil som regel klare selv, med noen unntak. Ytterklær vil hun helst ha hjelp til, hvertfall sko og vinterklær.

Men 4åringen vår er av en annen type, hun skal helst ha hjelp til alt, og blir veldig frustrert om vi ber henne om å gjøre det selv.

Så jeg ser at det kommer veldig an på barnet.

Hvordan er hun i barnehagen da? På lillesøsters avd pleier 07barna å kle på seg selv.
    Storesøster 05 - Lillesøster 07 - Lillebror 25.03.11

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lenemor sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Helgeland
    Meldinger
    2,697

Mini her er veldig opptatt av at han er "stor gutt", men når han skal kle på eller av seg, så er han plutselig liten gutt igjen.. Er nok litt lat der ja, men han klarer litt hvis han bare vil
    Å komme seg ut av senga har han gjort siden han fikk juniorseng i 2 årsalderen. Han vil gjerne ordne maten sin selv også, men trenger litt hjelp der og for å få smøret utover brødskiva f.eks.
    Mamma til
    okt-98, nov-01 april-07
    og feb-12
    .

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    VeroTrollet sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    3,835

Kommer helt ann på humøret.
    Men etter at vi har bodd litt hos svigers så har ho fått noen uvaner, sånn som å ikke ville spise selv. Svigermor er flink til å mate...
    Ellers så går det ofte i "klarer ikke", som egentlig betyr "gidder ikke".

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

1. Hvordan klare å stimulere en 1 åring til å leke litt selv?
      Av geysirland i forum Lek, stimulering og oppdragelse
      Svar: 9
      Siste melding: 29-01-2008, 16:58
    2. Når klare å ta smokken i munnen selv?
      Av AmorFati i forum Oktober
      Svar: 19
      Siste melding: 14-05-2006, 23:50
    3. Å klare seg selv....
      Av Tove i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 3
      Siste melding: 24-04-2006, 12:19
    4. Klare selv
      Av Janica i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 2
      Siste melding: 13-08-2005, 00:50
    5. Sønnen min klare nå å trille rullestolen litt selv!!
      Av Krimia i forum Barn med spesielle behov
      Svar: 10
      Siste melding: 25-01-2005, 21:48

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine