+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Ellie74
    Gjest

Erfaringer med hormonspiral?

Akkurat nå bruker jeg minipillen. Legen min anbefalte at jeg starter med hormonspiral etter 3 måneder. Har hørt at man kan risikere å blø lenge i starten. Er dette tilfelle eller gjelder det bare noen få? Er egentlig ganske fornøyd med minipillen og vurderer faktisk å bare fortsette på den hvis det viser seg at spiralen "lager" blødninger.

Noen som vil dele erfaringer?

Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Fluke sin avatar
    Medlem siden
    May 2002
    Meldinger
    4,674

Sv: Erfaringer med hormonspiral?

Jeg fikk den satt inn i forbindelse med en utskrapning (etter MA etter at jeg hadde blitt gravid på minipillen). Småblødde leeeenge (åtte uker tror jeg), men etter det har jeg ikke hatt mensen i det hele tatt! (Har ikke sett mens på over to år og er kjempefornøyd!)
    -Fluke (Gutt 2002)

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Cathrine* sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    1,397

Jeg satte inn hormonspiral 16. mars og småblør fortsatt. Kjipt. Flere av mine venninner har slitt opptil 1 år med blødninger. Etter det har det stort sett stoppet opp helt og de har ikke sett noe tegn til mensen til de har tatt ut spiralen igjen.

Begynner å bli passe lei av å blø nå, men det går seg vel til etterhvert får vi tro.

Lykke til med valget.
    Klem fra Cathrine, Prinsen født november 2003, Prinsessen født november 2004
    Har verdens beste kjæreste og er bonusmamma til to gutter på 12 og 16

Lille Po
    Gjest

Jeg fikk satt inn hormonspiral 14.juni. Har ikke blødd ordentlig,mer brunfarga utflod. Men det er ikke konstant,bare noe ganger innimellom. Ikke noe plagsomt for min del i allefall. Er fornøyd så langt. Håper jeg er så heldig at jeg slipper mensen jeg også...

Kikkan
    Gjest

Jeg satt in spiral i April, og hadde småblödninger frem og tilbake i ca 6 uker. Etter det har jeg ikke merket noe. Og de småblödningene var små. Det hadde holdt lenge med kun 1 truseskydd (ikke bind) på 1 dögn. (Hadde det ikke värt for at jeg föler meg ekkel hvis jeg ikke skifter hver gang jeg er på do så...) Ellers så har ikke jeg fått mensen tilbake etter födseln enda, så det kan hende at jeg merker noe til den etterhvert, men jeg håper jeg slipper.

Småblødde nesten hver dag i 6 mnd, da tok jeg den ut. Burde gjort det lenge før.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    snuta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Nittedal
    Meldinger
    607

Hatt hormonspiral i 2 omganger. Første gangen hadde jeg ingen småblødninger i det hele tatt.
    Fikk satt inn en ny en i oktober pga langvarige og kraftfulle blødninger som hadde vart i over 2 mnd, blødde litt.

Men alt i alt, så er jeg superfornøyd. Jeg kunne aldri husket å tatt pillene til rett tid etc etc...
    Snuta og Benjamin 5 år (31.12.01)

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Lille Po
    Jeg fikk satt inn hormonspiral 14.juni. Har ikke blødd ordentlig,mer brunfarga utflod. Men det er ikke konstant,bare noe ganger innimellom. Ikke noe plagsomt for min del i allefall. Er fornøyd så langt. Håper jeg er så heldig at jeg slipper mensen jeg også...
    Jeg satte inn hormonspiral på 6 ukers kontrollen. Blødde litt sånn av og på den første mnd. Bare småblødninger. Når får jeg "mensen" hver 28. dag ca, bare litt utflod med farge..

Så for min del var det ett veldig godt valg.

Seniormedlem
    Synnemor sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Meldinger
    2,393

Jeg småblødde litt hver dag i 3 mnd etter innsetting (brukte kun stringtruseinnlegg, så det var ikke snakk om store mengder!). Etter det har jeg ikke blødd en eneste dråpe. Har hatt spiralen i 8 mnd nå. Det eneste jeg merker i forbindelse med spiralen er at jeg ikke har mens. Er kjempefornøyd!
    Klem fra Synnemor og godjentene '99 &'04 og tøffingen'01

Sitat Opprinnelig postet av Tyrimor
    Synnemor, du er en vis dame!

Veteranmedlem
    Fluke sin avatar
    Medlem siden
    May 2002
    Meldinger
    4,674

Glemte å si: I de første månedene etter at den ble satt inn (etter at jeg sluttet å blø) stakk mannen min seg på den når vi... ja, du vet... men bare når jeg var øverst altså...
    -Fluke (Gutt 2002)

Seniormedlem
    marie_83 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    i et stort hus
    Meldinger
    2,898

jeg satt inn hormonspiralen på 6ukers kontrollen og jeg småblødde i de 6-7 første mnd,og nå så er mensen helt borte, men av og til har jeg også fått smerter nedentil pga spiralen men legen mener det vil gå seg til etterhvert, får håpe det hvis ikke så kommer jeg til å ta den ut.
    .........................................................

Medlem
    Rykte Rykte
    pia78 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Nord Norge
    Meldinger
    134

............................................................ ......................
    Sist endret av pia78; 05-09-2008 kl 20:51

Supermedlem
    jentemamma sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Ved Oslofjorden
    Meldinger
    1,266

Jeg angret på at jeg satte den inn. Medførte altfor mye uregelmessige blødninger, sporblødninger og en del magesmerter. + at mannen min også klagde over at han stakk seg når han var der. Tok den ut etter 2 år

Har også i ettertid fått opplyst at sjansene for å bli gravid utenfor livmoren øker betraktlig om man bruker og har vært bruker av spiral. Fordi spiralen kan gnisse om medføre arrdannelser i egglederene.

Om mine EXU skyldes dette er ikke godt å si.
    hilsen
    jentemamma

Medlem
    evnis sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Sola
    Meldinger
    234

Jeg fikk den 6 uker etter fødselen. Hadde litt småblødninger de første par ukene, etter det har jeg ikke blødd i det hele tatt. Sambo stakk seg på trådene da, så jeg måtte komme tilbake å klippe dem kortere Har hatt mye mensmurringer også, noe jeg ikke liker helt.
    Evnis med gutt -04 og jente -08.

Besøk gjerne bloggen min for inspirasjon og tips.

scrappedilla

Veteranmedlem

Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    3,306

Bare gode erfaringer, angret på at jeg ikkje valgte hormonspiral denne gangen også.

Jeg glemte at jeg hadde den, hverken kjente den eller blødde noen ting.

Kanonbra
    &

Supermedlem
    Sun sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    896

Jeg fikk den satt inn i februar, og ser nå endelig ut til å være ferdig med den andre lagvarige blødningsperioden. Småblødde først i ca 6 uker tror jeg, opphold i 1.5 mnd og så mer eller mindre blødning de siste 8 ukene. Nå er jeg passe lei selv om det ikke alltid har vært de store mengdene. Begynner en ny langvarig blødning så ryker den nok ut.

Ellers er jeg fornøyd fordi menssmertene er borte. Føler at en del av vektøkningen min kan tilskrives spiralen, for jeg har spist som normalt men likevel godt opp et par-tre kg. Noen andre som har opplevd det?
    04 07

Tonepone
    Gjest

Jeg satte den inn i midten av april, hadde da min første mens, men gikk bra med innsetting da allikevel. Har småblødd siden, foruten to ganger med skikkelig blødningsperiode, les: tante rød. Får håpe det går seg til etter hvert, slik som jeg leser i innleggene over.

Har brukt vanlig kobberspiral to ganger før, og har egentlig bare positive erfringer med den også, bortsett fra at jeg hadde veldig kraftig blødning, og menstruasjonsperioden gikk gjerne over sju-åtte dager hver gang. (Vanligvis bare to dager )

Da jeg satte spiralen inn denne gangen fikk jeg et kraftig oppbluss av hormonutbrudd, men det roet seg i løpet av den første mnd, nå er alt så stabilt som aldri før! Og ja, jeg bruker være VELDIG premenstruell!

Så tomlene opp for hormonspiralen, satser på at småblødningene gir seg her også!

Seniormedlem
    lila71 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sunnmøre
    Meldinger
    1,781

Jeg fikk satt inn hormonspiral 17. mars, og har blødd mer eller mindre siden da.
    Er lei av å blø, og skal få fjerna den igjen om 10 dager.
    Ellers har jeg ikke hatt noen andre bivirkninger
    DESEMBER-04
    NOVEMBER-06

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bimbeline sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Den blaude kyststribe
    Meldinger
    3,740

Jeg fikk satt inn hormonspiral ca 8-10 uker etter fødsel og hadde en god del utflod lenge etterpå. Nå er jeg mer eller mindre fri for mens, men får litt murringer nå og da, noe jeg ikke fikk da jeg gikk på piller. Men nå har jeg ikke prøvd å bruke piller etter fødselen og vet derfor ikke om det er pga spiralen eller generelle endringer i kroppen min at jeg føler litt mer nå. Har av og til litt utflod, men aldeles ikke noen blødning.
    For meg er det et greit valg, godt å slippe å tenke på pillene hele tiden.

Ang. stikking: Legen som satte den inn sa til meg at hvis stakk seg, så kunne jeg bare komme tilbake, så ville han klippe av de stubbene litt mer. har aldri sagt noe. Legen sa også at jeg ikke måtte si til at han KUNNE stikke seg, for da ville han garantert gjøre det
    Stolt ikkesånybaktmamma til frk. Fryd f. 04

N_E
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Bimbeline

Ang. stikking: Legen som satte den inn sa til meg at hvis stakk seg, så kunne jeg bare komme tilbake, så ville han klippe av de stubbene litt mer. har aldri sagt noe. Legen sa også at jeg ikke måtte si til at han KUNNE stikke seg, for da ville han garantert gjøre det
    Det samme sa JM til meg! Satte den inn for 3 uker siden og har hatt jenvlig utflode de siste 2 ukene. er forberedt på blødninger i 3 mnd og håper det holder med det! Skal visstnok være en grei sjanse til å miste mensen dersom den ikke var kommet tilbake etter fødsel når spiralen ble satt inn. Tvi, tvi, håper det stemmer!

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine