+ Svar på diskusjon
Side 1 av 2
1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22

Diskusjon: Har du blitt operert med lett narkose?

Uregistrert
    Gjest

Har du blitt operert med lett narkose?

Jeg skal foreta et kosmetisk inngrep og det skjer med lett narkose (sedasjon).

Det eneste jeg gruer meg til er om jeg blir kvalm av narkosen. Ikke redd spøryter, ikke redd leger, ikke redd for smerter etter operasjonen, kun redd for kvalmen. Det verste jeg vet er å spy!!!!

Vil gjerne høre om deres erfaringer med lett narkose. (Kosmetiske operasjoner, tannlegebehandlinger, osv.)

2.  
    Æresmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    millact sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    10,482

Sv: Har du blitt operert med lett narkose?

Tja, jeg vet ikke om det var lett narkose eller hva, men jeg hadde en operasjon i armen da jeg bodde i USA. Ble ikke dårlig etterpå, ikke i det hele tatt. Har også hatt to keisersnitt og en operasjon i magen bak meg, ingen kvalme da heller. Jeg tror begge deler er like vanlig, jeg. Lykke til!
    05
    08

VIP-Medlem
    Rykte
    *star* sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    starter på nytt
    Meldinger
    7,707

Er heller ikke helt sikker på om jeg har hatt lett narkose eller ei (har hatt full narkose som yngre i allefall), men opererte kneet for 4 år siden og da sov jeg. Trodde og ble forespeilet at jeg skulle få spinalbedøvelse som forrige og være våken, men neida.
    Ble hvertfall ikke kvalm noen av gangene. Men sist så ble jeg veldig frossen etterpå av en eller annen grunn.
    Alene med skravlebøtta febbis 2005 og akrobaten januar 2007

Æresmedlem
    Rykte Rykte
    millact sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    10,482

Sitat Opprinnelig postet av *star* Vis post
    Er heller ikke helt sikker på om jeg har hatt lett narkose eller ei (har hatt full narkose som yngre i allefall), men opererte kneet for 4 år siden og da sov jeg. Trodde og ble forespeilet at jeg skulle få spinalbedøvelse som forrige og være våken, men neida.
    Ble hvertfall ikke kvalm noen av gangene. Men sist så ble jeg veldig frossen etterpå av en eller annen grunn.
    Jeg ble frossen under operasjonen i magen husker jeg og kvalm undervei, men gav beskjed om det og fikk kvalmestillende som hjalp momentant. Fikk spinabedøvelse den gangen.
    05
    08

VIP-Medlem
    Rykte
    *star* sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    starter på nytt
    Meldinger
    7,707

Sitat Opprinnelig postet av millact Vis post
    Jeg ble frossen under operasjonen i magen husker jeg og kvalm undervei, men gav beskjed om det og fikk kvalmestillende som hjalp momentant. Fikk spinabedøvelse den gangen.
    Fikk en sprøyte med smertestillende da jeg lå på oppvåkning (eller hva nå de kaller det). Den hjalp ikke mot smerten, men jeg fikk tilbake varmen og det var like greit det

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Annba sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    på høyden!
    Meldinger
    1,718

Har operert blindtarmen i full narkose og ble vanvittig kvalm av den.
    Har operert hånda to ganger i lett narkose, uten at narkosen ga meg annet ubehag enn lett sløvhet resten av dagen og frostrier begge gangene. Trudde faktisk jeg sku fryse i hjæl.
    Men det ga seg etter noen timer.
    Keiserinna '03 Kronprinsen '07 Lynvingen '09
    bitttittpassesegboAnnba er endelig Mrs. T
    flyttelittpå denne bortover h

Hei,jeg ville ikke bekymret meg unødig for selve kvalmen...om du har skikkelig angst for å spy så skjønner jeg at det kan stå i veien for en operasjon(hkan en del om den lidelsen)
    Har selv fått lett narkose i forbindelse med en utskrapning,og jeg fantes overhode ikke kvalm,ikke uggen i det hele tatt...eneste var at jeg var meget sulten etterpå
    Det er nok meget viktig å med å faste før en narkose,ingen røyk drikke eller mat på 24 er viktigst for å unngå kvalme...selv om jeg hadde drukket cola og røyka før innrepet og merka jo ingenting av det så anbefaler jeg det likevel til andre som spes har angst for å spy.
    Det er faktisk sjelden at mennesker reagerer på narkosen lengre nå,den har utviklet seg så flott og de fleste merker ingenting...den lette narkosen er også enklere å tåle ettersom jeg har forstått
    Lykke til,dette går nok fint skal du se...men det er litt ekstra nervepirrende frem til man får begynt
    Rett før jeg ble trillet inn fikk jeg også 2 varmepledd så jeg frøs ikke i det hele tatt,var jo våken etter 20min da så
    Sist endret av Ritalita; 22-04-2010 kl 21:15 Begrunnelse: legger til mere
    Gutta mine Juni 08 og Nov 10

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte
    Annba sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    på høyden!
    Meldinger
    1,718

Ikke drikke på 24 timer....? Det er vel litt drøyt?
    Keiserinna '03 Kronprinsen '07 Lynvingen '09
    bitttittpassesegboAnnba er endelig Mrs. T
    flyttelittpå denne bortover h

Supermedlem
    Mizzy sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Norge
    Meldinger
    650

Sitat Opprinnelig postet av Annba Vis post
    Ikke drikke på 24 timer....? Det er vel litt drøyt?
    Ja litt drøyt.. Sikkert en skrivefeil. kl 24 dagnet før/kl 00 samme dag (alt etter hvordan man ser det)er jo hovedregelen..

Tidl. bruker
    Gjest

Jeg tror begge deler er like vanlig, jeg.
    Har operert blindtarmen i full narkose og ble vanvittig kvalm av den.
    Her er det svært viktig å skille mellom narkose for mange år tilbake og narkose de seinere årene.

Nå har der skjedd mye på narkosefronten de siste 10 årene. For en del år siden, var det ikke uvanlig å bli kvalm av narkose, både lett og vanlig. De siste årene har imidlertid narkosepreparatene blitt vesentlig forbedret, noe som igjen innebærer at det ikke er så vanlig å bli kvalm som det var for en del år tilbake. Mye av myten rundt narkose er lik kvalm henger nok i pga hvordan det var før.

Jeg har vært i narkose fire ganger. En gang lå jeg i narkose ca en time og ble så dårlig etterpå at jeg måtte holdes tilbake på sjukehuset til tross for dagkirurgisk inngrep. Dette var for nesten 20 år siden. Da jeg for få år siden måtte gjennom tre nye operasjoner (med kort narkose), var jeg veldig engstelig for nettopp dette og tok det opp med anestesilegen som kunne fortelle meg hva som hadde skjedd de siste årene. Jeg hadde da tre operasjoner på 4 mnd og hadde ikke engang et snev av kvalme. Da hadde jeg ligget i narkose kort også de gangene (ca 30 mintter eller så).

Å bli kvalm eller ikke bli kvalm er per i dag ikke like vanlig. Det er mer vanlig å ikke bli kvalm enn å bli kvalm.

Hovedinnlegger
    Gjest

Takk for mange beroligende svar

Jeg skal ha operasjon på ettermiddagen og fikk beskjed om at jeg kunne spise en lett frokost og drikke inntil 6 timer før operasjonen. Skal prøve å la være.

Grunnen til at jeg er så nervøs er at jeg delte rom på barsel med ei som hadde tatt keisersnitt og hun spydde som en gris det første døgnet. Men det var kanskje full narkose.

VIP-Medlem
    Rykte
    *star* sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    starter på nytt
    Meldinger
    7,707

Jeg hadde full narkose da jeg opererte kneet for første gang 18 år siden, var ikke så gamle jenta da. Men kan ikke huske at jeg ble kvalm av den. Husker dog at jeg var fryktelig trøtt etterpå og besøket mitt fikk ikke så mye oppmerksomhet akkurat

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Hovedinnlegger Vis post
    Grunnen til at jeg er så nervøs er at jeg delte rom på barsel med ei som hadde tatt keisersnitt og hun spydde som en gris det første døgnet. Men det var kanskje full narkose.
    Full narkose eller ei, å bli kvalm og dårlig etter narkose er ikke så vanlig i dag som for en del år tilbake.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    6,509

Har hatt narkose mange ganger, sist var i oktober 08. Jeg har blitt kvalm og dårlig nesten hver eneste gang og selv med kvalmestillende så har jeg ofte kastet opp, jeg har og kastet opp ved spinalbedøvelse. Men tror mye av kvalmen min kommer av at jeg har fått blodtrykksfall og høyt blodtrykk omhverandre. Samt at jeg og reagerer med å bli vekselsvis veldig varm som ved feber og frostrier. Sist ble det så ille at jeg ble innlagt over natten selv om jeg egentlig bare var dagpasient.

Si fra på forhånd at du er redd for å bli kvalm, så kan de gi deg kvalmestillende før narkosen og evt etterpå om du kjenner noe.

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    tuuli sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Langt borte
    Meldinger
    4,243

Opererte kneet i fjor og fikk lett narkose. Ble litt kald etter oppvåkning, men ikke kvalm eller noe annet.

Hadde full narkose for ca. 10 år siden og da ble jeg kjempedårlig etterpå. Stooor forskjell!

Lykke til!

Jøss, skulle tro du var meg HI

Jeg hadde lett narkose på mandag og våkna fint...
    Svimmel og trøtt som fy bare.
    På vei hjem, sa pleiern " Det kan tenkes at du kaster opp"

Jeg trodde jeg skulle gå i bakken og grine....
    SPY? JEG? Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeei

Takk gud... Ikke kvalm og ingen spying
    VinterPrinsen 2004, VårPrinsen 2007 & LitjPrinsessa født 22.2.11

Seniormedlem
    Zephyr sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    1,785

Jeg har hatt lett narkose i forb med kneoperasjon 2 ganger (i underkant av 1 time fra jeg "ble borte" og til de vekket meg igjen) og ble ikke kvalm noen av gangene. Sist fikk jeg et anfall av svimmelhet men det tror jeg var pga det var så lenge jeg hadde spist - gikk over etter å ha trykt innpå en brødskive og drukket søt te.

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Bimbeline sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Den blaude kyststribe
    Meldinger
    3,740

Jeg har hatt sånn lett narkose en gang og for meg var det bare fantastisk deilig, hehe.
    Kunne egentlig tenkt meg å "bli" der en stund, for det var så godt å ligge sånn og slappe av.

Full narkose har jeg også hatt en gang, det er mange år siden, men jeg kan ikke huske at jeg ble kvalm
    av det.

Imidlertid hadde jeg epidural da frøkna ble tatt med keisersnitt og da de guffet den opp til max ble jeg
    skikkelig kvalm. Men da var han anestesilegen kjekk å ha, for han sa jeg bare måtte si fra. Det gjorde jeg,
    så pushet han inn noe annen guffe og kvalmen forsvant umiddelbart.

Det går sikkert veldig greit, masse lykke til!
    Stolt ikkesånybaktmamma til frk. Fryd f. 04

Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    xtina sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hjemme
    Meldinger
    1,898

Jeg har også hatt lett narkose engang, uten kvalme
    Du må ikke sammenlikne narkosen med den som gis til gravide. Etter det jeg har skjønt så kan det godt være en annen type.

Uregistrert
    Gjest

Skulle ønske det bare var lokalbedøvelse, men jeg slipper vel ikke unna narkosen. Forhåpentligvis går det bedre enn jeg frykter. Takk for mange svar, igjen!!

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 1 av 2
    1 2 SisteSiste

Lignende diskusjoner

1. Operasjon. Har ditt barn blitt operert?
      Av Gelé-dama i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 11
      Siste melding: 20-01-2008, 01:06
    2. Christopher André har endelig blitt operert
      Av Pearly i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 18
      Siste melding: 16-06-2007, 08:53
    3. Da er Torstein blitt operert...
      Av Fru Lita i forum 2006 og eldre barn
      Svar: 22
      Siste melding: 19-02-2006, 02:36
    4. Svar: 2
      Siste melding: 08-04-2004, 22:35
    5. Har operert leppa si no, blitt ei enda nydligere jente..
      Av VildeSofie i forum Barn med spesielle behov
      Svar: 9
      Siste melding: 04-03-2003, 20:47

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine