Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Høytider > Bryllup
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 14-10-2008, 16:59   #11
Juniormedlem

Sori sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Trondheim
Meldinger: 42
MP Rating: 0% (0)
Sori har mye å være stolt av.Sori har mye å være stolt av.Sori har mye å være stolt av.Sori har mye å være stolt av.Sori har mye å være stolt av.Sori har mye å være stolt av.Sori har mye å være stolt av.Sori har mye å være stolt av.Sori har mye å være stolt av.Sori har mye å være stolt av.Sori har mye å være stolt av.
Sv: Gifte seg i utlandet.. betale alt for gjestene?

I sommer var jeg i australia i brullupet til søsteren min!
siden jeg er student betalte mamma og pappa for meg, ellers så betalte alle selv. da hadde søster full forstålse for at folk eventuelt ikke kunne komme!!
ble veldig veldig koselig og et bryllup man husker ekstra godt :
Gammel 14-10-2008, 19:20   #12
Seniormedlem

Jannis sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Sted: I enebolig
Meldinger: 1,963
Jannis har en strålende fremtid.Jannis har en strålende fremtid.Jannis har en strålende fremtid.Jannis har en strålende fremtid.Jannis har en strålende fremtid.Jannis har en strålende fremtid.Jannis har en strålende fremtid.Jannis har en strålende fremtid.Jannis har en strålende fremtid.Jannis har en strålende fremtid.Jannis har en strålende fremtid.

Vi giftet oss i Spania for 14 år siden, og hadde ikke med oss noen. Det var kun mannen min og jeg som reiste nedover.
Vi fortalte familie og venner at vi skulle gifte oss i Spania, og det var faktisk aldri snakket om at andre skulle være med.

Some people only dream of angels. I got to hold one...
Jannis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-10-2008, 20:51   #13
Medlem

MinnieMus82 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Karihaugen i Oslo
Meldinger: 217
MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.

Puh.. så bra at ingen forventer å bli spandert på!

Vi kommer jo til å invitere en del som vi ønsker å ha med, men det er jo selvfølgelig helt greit at folk ikke kan.. Vi satser på at det blir minst 1 år til vi gifter oss, kanskje 1,5, og da har jo de som vil være med, litt tid på seg til å evnt. spare penger..

Tusen takk for svar alle sammen!
Gammel 16-10-2008, 18:43   #14
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Åssen tok familien din det når du fortalte planene deres? Her var det positivt fra den ene siden men negativt fra den andre siden. Sa at dette ikke var gjennomførbart og at ingen kom til å bli med. 2 av brødrene min som sannsynligvis ikke kan. Den ene står det på penger og hos den andre skolegang. og ingen av besteforeldrene mine som ville osv i følge mamma og pappa. De prøver å overtale meg til å avlyse osv. Skal liksom ha det tradisjonelle bryllupet hjemme i norge. Dette er kjempe trist og er veldig såret over den manglende støtten. Skjønner jo at det er folk som ikke kan være med, men makan til reaksjon hadde jeg aldri venta meg.
Åssen gikk det hos deg?
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-10-2008, 19:32   #15
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,573
MP Rating: 100% (23)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Når en gjør noe så spesielt som å gifte seg i utlandet og invitere med masse gjester, bør en tenke litt på kostnadene for gjestene også. Ikke nødvendigvis betale alt sammen for dem, men legge til rette både mtp når på året bryllupet skal stå og hva en må betale for herligheta selv. Evt koste noe for gjestene.

Vi ble invitert i bryllup til et vennepar som skal gifte seg i utlandet. De var også i vårt bryllup som kosta oss langt mer enn de ville kosta på oss i deres bryllup. Desverre måtte vi takke nei fordi vi for det første måtte bruke en hel ferieuke på det, dvs bruke ferien vår på å resie til et sted vi ellers ikke ville valgt og vi måtte betale mange, mange tusen kroner for å komme oss dit, antakelig 15-20 000 kroner for å få hele familien på tur. Så mye betaler vi ikke for vennene våre, og jeg tviler på at det hadde vært aktuelt til og med om det var søsken av meg eller mannen. Vi har ikke så mye penger eller fritid at vi kan bruke det på "hva som helst", og de få ferieturene vi har, spinker og sparer vi mye til for å oppleve vår sort av drømmeferie - som slettes ikke er noen luksus.Det er ikke sånn at vi drar til syden hvert år, det er noe som skjer kanskje hvert 6. år og da vil vi ikke bruke den turen på å gjøre noe andre har lagt opp til for så mye penger.

En må gjerne gifte seg i utlandet, men om forholdene ikke er lagt økonomisk til rette på ulike måter, bør en regne med at svært mange desverre ikke kan komme uten å bli sur av den grunn.

Camilla s., leit for deg at det ikke gikk etter planen, men jeg kan også skjønne familien din og synes kanskje du har litt urealistiske forventninger om du blir snurt av at flere ikke kunne komme og planene dermed ikke ble som tenkt.

På samme måte som du blir sur pga reaksjonene, føler jeg meg også snytt for et bryllup jeg gjerne skulle fått med meg, men som jeg desverre ikke kan prioritere fordi tiden og de økonomiske rammene er langt utenfor vår rekkevidde. Jeg synes det er utrolig synd at jeg ikke får det med meg, men det er deres valg og da får også de ta konsekvensene av det. Det er liksom ikke at vi ikke gidder, det handler om mye mer enn det.
Gammel 16-10-2008, 19:59   #16
Medlem

MinnieMus82 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Karihaugen i Oslo
Meldinger: 217
MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.MinnieMus82 er fantastisk mot andre.

Vi har ikke snakket med familien om det enda, for vi må bestemme oss for om det er sånn vi skal gjøre det eller ikke først. Jeg vet at det kommer mange reaksjoner, kanskje de overrasker og er mer positive enn vi tror, men vi vil være forberedt. Det er VI som skal gifte oss, så om det ender med at det er bare oss der, så er det helt greit for oss. Selvfølgelig vil det være synd om mange ikke kommer da..

Prisen for gjestene kan ikke være uoverkommelig, da må vi gjøre ting på en annen måte. Det er også noe vi skal finne ut av før vi bestemmer oss, sånn ca hva det vil koste ihvertfall.. Vi ser også for oss at vi kanskje kan hjelpe noen litt økonomisk hvis det skulle bli nødvendig, dessuten har vi foreldre som har råd til å bidra litt hvis de ønsker det, men vi forventer selvfølgelig ingenting!
Gammel 17-10-2008, 08:09   #17
Veteranmedlem

charlie sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,206
charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Camilla.s Vis post
Åssen tok familien din det når du fortalte planene deres? Her var det positivt fra den ene siden men negativt fra den andre siden. Sa at dette ikke var gjennomførbart og at ingen kom til å bli med. 2 av brødrene min som sannsynligvis ikke kan. Den ene står det på penger og hos den andre skolegang. og ingen av besteforeldrene mine som ville osv i følge mamma og pappa. De prøver å overtale meg til å avlyse osv. Skal liksom ha det tradisjonelle bryllupet hjemme i norge. Dette er kjempe trist og er veldig såret over den manglende støtten. Skjønner jo at det er folk som ikke kan være med, men makan til reaksjon hadde jeg aldri venta meg.
Åssen gikk det hos deg?

Jeg kan se at du ser det som manglende støtte. Men for dem handler det nok om at de alltid har sett fram til å få dele denne dagen med dere, og nå er skuffet og lei seg over at det stiller seg så mange hindringer i veien for det med tid og penger.

Berta sier endel av det jeg tenker også. Jeg har 5 uker ferie, jeg. Og når bhg har tatt sitt med 3 uker sommerstengt og 5 planleggingsdager + 1 merkedag har jeg bare 4 dager igjen å disponere selv som skal rekke for hele året. for de som bor fra hverandre, er det to kalendre med deling av barn som skal gå ihop, og dekke opp stengt i bhg/skole og besøk i respektive familier. Jeg har heller ikke råd til ferier i hytt og vær (har ikke vært i syden eller noe annet eksotisk sted siden jeg var singel), så det skal litt til for å bruke noe særlig penger på et bryllup ut over gave osv.

bor man på østlandet og gifter seg i sverige/danmark f.eks. er det noenlunde greit - man kan dra dit en dag eller to uten å føle seg "snytt" og det er mange rimelige, alternative måter å komme dit på også (inkl buss,tog, ferge). Men de som gifter seg i utlandet har en tendens til å gifte seg "dyre" steder som paris, vegas osv. hvor man har lite igjen for investeringen hvis man ikke blir noen dager. og det koster enda mer. da er det kanskje ikke dit jeg ville dratt med prinsessen og tingeling. og da kan det hende jeg prioriterer ferie med dem framfor en fest.

og 15-20 000 for en familie er en helt uaktuell sum for meg å bruke på en ferie uansett.

som sagt - det mange gjør er å ha hovedfesten når de kommer hjem. jeg syns det er flott, for for meg er bryllupet den anledningen hvor en stor del av slekta og venner på begge sider får treffe hverandre.

men uansett - lykke til med bryllupsfeiring.

Charlie & Prinsessen, født 2003 og Tingeling, født 2006

Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Alfacharlie
charlie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-10-2008, 08:36   #18
Veteranmedlem

Tjorven75 sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 4,557
Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi giftet oss i utlandet, men det var nettopp for å slippe å ha med familie i bryllupet. Det var jeg, mannen og våre to forlovere som reiste. Vi betalte flybilletten for forloverne, men opphold måtte de betale selv. Vi spurte forlovere som vi visste hadde råd til reisen, men gjorde det samtidig veldig klart at vi ikke forventet at de var med.

Hvis man ønsker at mye av slekt og venner skal være med i bryllupet, så synes jeg at det er litt risikabelt å ha det i utlandet. Det er ikke alle som har råd og nok ferie til å bruke det på slikt. Ønsker man at de skal være med, må man nesten hensynta det.
Gammel 18-10-2008, 13:05   #19
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 12
nenne er som en lysfontene.nenne er som en lysfontene.nenne er som en lysfontene.nenne er som en lysfontene.nenne er som en lysfontene.nenne er som en lysfontene.nenne er som en lysfontene.nenne er som en lysfontene.nenne er som en lysfontene.nenne er som en lysfontene.nenne er som en lysfontene.

Vi skal gifte oss til neste sommer og har gjort akkurat slik som tjorven, Oss og forlovere som vi betaler for.

I tilegg skal vi ha en liten fest når vi kommer hjem. På denne måten syns vi at vi får en bryllupsdag akkurat slik vi vil ha den og vi får feire den med familie og venner etterpå.
nenne er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-10-2008, 20:12   #20
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Sitat:
Opprinnelig postet av Berta Vis post
Når en gjør noe så spesielt som å gifte seg i utlandet og invitere med masse gjester, bør en tenke litt på kostnadene for gjestene også. Ikke nødvendigvis betale alt sammen for dem, men legge til rette både mtp når på året bryllupet skal stå og hva en må betale for herligheta selv. Evt koste noe for gjestene.

Vi ble invitert i bryllup til et vennepar som skal gifte seg i utlandet. De var også i vårt bryllup som kosta oss langt mer enn de ville kosta på oss i deres bryllup. Desverre måtte vi takke nei fordi vi for det første måtte bruke en hel ferieuke på det, dvs bruke ferien vår på å resie til et sted vi ellers ikke ville valgt og vi måtte betale mange, mange tusen kroner for å komme oss dit, antakelig 15-20 000 kroner for å få hele familien på tur. Så mye betaler vi ikke for vennene våre, og jeg tviler på at det hadde vært aktuelt til og med om det var søsken av meg eller mannen. Vi har ikke så mye penger eller fritid at vi kan bruke det på "hva som helst", og de få ferieturene vi har, spinker og sparer vi mye til for å oppleve vår sort av drømmeferie - som slettes ikke er noen luksus.Det er ikke sånn at vi drar til syden hvert år, det er noe som skjer kanskje hvert 6. år og da vil vi ikke bruke den turen på å gjøre noe andre har lagt opp til for så mye penger.

En må gjerne gifte seg i utlandet, men om forholdene ikke er lagt økonomisk til rette på ulike måter, bør en regne med at svært mange desverre ikke kan komme uten å bli sur av den grunn.

Camilla s., leit for deg at det ikke gikk etter planen, men jeg kan også skjønne familien din og synes kanskje du har litt urealistiske forventninger om du blir snurt av at flere ikke kunne komme og planene dermed ikke ble som tenkt.

På samme måte som du blir sur pga reaksjonene, føler jeg meg også snytt for et bryllup jeg gjerne skulle fått med meg, men som jeg desverre ikke kan prioritere fordi tiden og de økonomiske rammene er langt utenfor vår rekkevidde. Jeg synes det er utrolig synd at jeg ikke får det med meg, men det er deres valg og da får også de ta konsekvensene av det. Det er liksom ikke at vi ikke gidder, det handler om mye mer enn det.
Nå har du kanskje misforstått hele innlegget mitt! Jeg sa absolutt ikke at jeg ble "snurt" pga at folk ikke har mulighet til å bli med!! Jeg ble såret over at min egne foreldre sier ting som at dette er et tåplig påfunn av oss som ikke er gjennomførbart! At de utaler seg om andressituasjon før de idet hele tatt har snakket med de aktuelle personene. Man gifter seg tross alt for seg selv. Ikke for å ha en haug av gjester. Vi ber de vi ville bedt på et tradisjonellt bryllup, ogt så får de som har råd og mulighet til å bli med gjøre det. Og hvis folk skal føle seg snytt for å ikke få med seg et bryllup så dem om det. Det er opp til hver enkelt å velge hvordan de vil gifte seg. Penger og økonomi tenker vel de fleste uansett!
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:23.