Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Desember

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 19-12-2008, 07:44   #41
VIP-Medlem

Sannemor sin avatar

Medlem siden: May 2003
Meldinger: 6,929
MP Rating: 100% (4)
Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Litt babyskravvel, uke 51

Er det her dere er? Får ikke med meg noen ting om dagen.

Her flyr dagene avgårde. Døgnet har rett og slett ikke nok timer. Vi har hatt besøk i noen dager. Veldig koselig, men også slitsomt. I går kom svigers på besøk. Kl 22! Jeg var så dødstrett at jeg bare satt og gjespet i sofaen.

Tvillingene har det så bra. Til tross for at ammingen ikke går har de lagt på seg 500 gram hver på en uke på MM! Vi var på ammepoliklinikken på onsdag og fikk vel egentlig bekreftet det jeg selv har visst. Begge er dårlige sugere og skjønner ikke hvordan de skal suge effektivt. Selv om de er født i uke 36 er de umodne og i kombinasjon med at de legger tunga bak og heller suger på den blir ammingen en vanskelig oppgave per nå. Ikke umulig, men det kommer til å kreve mye arbeid. Jeg prøvde å legge de til brystet med god hjelp fra sykepleieren, men de tar rett og slett ikke tak. Prøvde med ammeskjold også, men det var like håpløst. Har også prøvd med kopp, sprøyte og sonde, men det er utrolig tidskrevende. Selv med flaske bruker vi fort over en time per baby så det sier seg selv at det tar tid. Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg kommer til å gjøre, men det var veldig godt å få bekreftet at de faktisk har vanskelig for å få matingen til. Da føles det ikke så tungt å gå over til MME etterhvert. Jeg kommer til å trappe ned pumpingen fra hver 3. time og så heller se det litt an den neste uken. Jeg kan jo uansett ikke avslutte pumpingen på dagen.

Ang. blødning så leste jeg akkurat at blødningen ofte avtar for så å ta seg opp igjen på dag 10-12 for da løsner det en skorpe der morkaka satt fast. Stemte på meg iallefall. Jeg blør litt ennå, men det må jeg nok regne med ettersom jeg går på blodfortynnende.
Sannemor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-12-2008, 12:55   #42
Juniormedlem

Irja sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Meldinger: 18
MP Rating: 0% (0)
Irja er et navn alle kjenner.Irja er et navn alle kjenner.Irja er et navn alle kjenner.Irja er et navn alle kjenner.Irja er et navn alle kjenner.Irja er et navn alle kjenner.Irja er et navn alle kjenner.Irja er et navn alle kjenner.Irja er et navn alle kjenner.Irja er et navn alle kjenner.Irja er et navn alle kjenner.

Nå skulle det kommet ei dame fra helsestasjonen til oss,men hun ringte for ti min siden.Hun hadde blitt akutt dårlig med omgangssyke
Vi gledet oss til besøket vi, og å få veid Isabella, så det var skikkelig kjedelig Så tyspisk altså...
Gammel 19-12-2008, 14:02   #43
Juniormedlem

Modesty sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Trøndelag
Meldinger: 45
Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.

Melis: Takk for gode råd! Han er en helt annen baby idag, så enten var det jordbæra, ellers var det bare en rævva dag/natt.. Den amme-te`n, hvor mye skal drikkes da? Og drikkes det daglig? Hører om flere som snakker om amme-te.

Ellers har vi jo vært til fotografen med han idag! Og der ble det jo tatt nakenbilder. Både sambo og jeg fryktet for bæsj og tiss i studio, og vi skulle få så rett. Har aldri trodd en baby kunne inneholde sååå mye tiss og bæsj! Helt ekstremt som kom ut alle åpninger! Til vanlig gulper han lite, men idag kom det gulp også - i studio. Så nå har han virkelig fått tømt seg
Tror forresten bildene ble knallbra, er kjempespent på å se dem!!

Eplekjekk: Så godt å høre!

Miriel: Isak er litt sånn han og, men etter at vi begynte med smokk ble det helt annerledes! Han sutter på puppen, sovner, opp å rape, våkner litt, sovner fort. Legges i ammemadrassen, pakkes gooodt inn i det lille reiret, så våken! Tidligere ble det skriking deretter, men med smokken så sovner han. 2-4 timer

Sannemor: Huff, det hørtes slitsomt ut med ammeproblemene Håper det med tiden vil gå seg til! Tidkrevende med flaske, og over 1 time per baby Ja, skorpa løsner ja, jordmor mente at jeg vil blø mer den 20e ca, så det blir spennende å se.

Oi, der kom det litt barseltårer som savner... BLEIENE HVA er det å savne da??

Irja: Så kjedelig da. Hmm.. har de med seg vekt alle sammen eller? Spennende å se om han går opp mye i vekt!

Helsesøster ringte meg nå faktisk, og har utrolig nok tid til å komme før jul. Kommer på mandag. Lurer på hva som skjer på hjemmebesøkene jeg? Og hva forventes av meg som vertinne? Full oppvarting?

Ja, vi har vært hos fotografen ja, med lille Isak på 1 uke og 1 dag Tisset og bæsjet på mamma og pappa og studio Men åh, så spent på bildene. Tror de blir supre! Men får nok ikke bildene før jul siden vi ble fotografert først idag, men da har jeg noe å glede meg til etter jul også. Dessuten har vi tatt på blånissela og tatt litt bilder hjemme, så blir nok vi lager julekort/takkekort til alle som har gitt gaver ifb svangerskap/fødsel/barsel. Alle kommer nok ikke frem før jul, men sånn er det når Isak ikke ville komme før 11.des, hehe.
Modesty er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-12-2008, 14:09   #44
Supermedlem

Miriel sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Drammen
Meldinger: 726
Miriel har en strålende fremtid.Miriel har en strålende fremtid.Miriel har en strålende fremtid.Miriel har en strålende fremtid.Miriel har en strålende fremtid.Miriel har en strålende fremtid.Miriel har en strålende fremtid.Miriel har en strålende fremtid.Miriel har en strålende fremtid.Miriel har en strålende fremtid.Miriel har en strålende fremtid.

Tror vi skal innføre smokk her også ja - hun tar smokk og har et enorm sugebehov - men frem til nå har jeg vel heller bare gitt smokk når vi er ute å kjører bil etc.

Jeg er på dag 10 i dag - og jammen blør det ikke mer - så det med den morkake - skorpa i livmora stemmer nok det. Mener å huske fra sist at det også tok seg opp litt sånn ca 10 dager etter fødselen.
Miriel er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-12-2008, 14:43   #45
Juniormedlem

Modesty sin avatar

Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.Modesty er et navn alle kjenner.

Kan være verdt å prøve hvertfall. Var godt å endelig få sove litt på natta!

Oi, 20e er på søndag det? Må kjøpe inn mer bind!! *notere bak øret* (Glemmer like fort, ammetåka )

Nei nå må jeg se på bildene vi har tatt av Isak jeg, prøve å finne ut hvilket bilde vi skal gi som julekort til folk..
Modesty er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-12-2008, 00:59   #46
Seniormedlem

Melis_NM sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 1,931
Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.Melis_NM har et ubeskrivelig bra rykte.

Modesty: amme-the får du kjøpt i helsekost. Det finnes flere forskjellige. Jeg bruker Kloster sin. Den smaker best fordi det er ørlitegranne peppermynte i den. Det har blitt diskutert om det er lurt for peppermynte skal være med på å begrense melkeproduksjon, men det er også med på å holde melkegangene åpne. Jeg har ikke merket noe reduksjon i det hele tatt med Kloster sin the. hverken denne eller forrige gang jeg ammet. Jeg drikker 2-3 kopper om dagen og gir Kristoffer en liten sprøyte i munnen (1ml) ett par ganger daglig når han har vondt.
Kristoffer Desember-08

Melis_NM er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-12-2008, 13:29   #47
Juniormedlem

Modesty sin avatar

Kan så små babyer få te da?

Begynner å bekymre meg for at det er kolikk jeg. Han HYLER rett og slett, helt utrøstelig. Roer seg kun ved puppen, og ligger konstant å presser. Lurer på om han svelger mye luft ved amminga.. Tips mot det? Også har han sånn ekstremt suttebehov. Med en gang puppen er ute av munnen, så smatter han hysterisk på fingrene, og super i seg luft..

Tenkte å prøve med sukkervann nå, leser flere som får det tipset + at det står i svangerskapsboksen. Men hvorfor skal det hjelpe?

Også ser jeg en som fikk tips om at babyen kanskje fikk i seg for mye mat, spesielt på kvelden. Der ga sykehuset råd om at babyen kunne få litt vann.. Og den babyen rapet og fjerta mye etterpå..

Huff, dette er så vankelig Blir helt hjelpesløs jeg..
Gammel 20-12-2008, 14:01   #48
Juniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 6
blonda er en ukjent størrelse akkurat nå.

Heisann

Er en liten snartur innom mens lille tulla sover for å ønske alle sammen en god jul . Har vært lite tid til nett så langt, men regner med at det tar seg opp litt etter juleferien og når man får mer rutiner (håper og tror på rutiner)

Ser at det er flere som sover dårlig og sliter med ammingen. Ikke at jeg unner noen slike problemer, men det er litt godt å høre at man ikke er alene...
Her er det også lite søvn på natta, men ofte mye søvn på dagtid. I natt fikk jeg heldivis sove fra halv ett til halv fire og det var deilig (i går sovnet hun seks). Hun var så våken frem til åtte heldigvis var det ikke så mye gråt, og så sov hun fra åtte til halv ellve. Men da var det ikke lenge før stod opp, så det ble ikke så mye soving.

Sannemor: all ære til deg som ammer to. Selv om lille jenta ble født 37+4 og ikke var spesielt liten høres det ut som hun har samme problem som dine med dårlig sugeteknikk. Iflg ammepol er hun også umoden og har liten kraft i kjeve/tunge. Det i tillegg til at hun suger feil på det ene brystet slik at jeg fortsatt er sår... Så her i huset er ikke amming noe jeg gleder meg til akkurat

Modesty: jeg drakk ammete sist gang, men kan ikke huske at jeg gav det til babyen. For min del merket jeg heller ingen forskjell hverken på produskjonen eller at han gråt mindre.
Hva gjelder helsesøster besøk så hadde hun med seg vekt og hun ville ikke ha noe servert. Tror ikke det er meningen at man skal diske opp heller

Jeg blødde i nesten 5 uker (avtagende mengde), men tror det er ganske lenge i forhold til mange andre. Gjorde det sist og, ikke noe særlig nei.
Gammel 20-12-2008, 14:53   #49
Juniormedlem

Myria sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Skedsmo
Meldinger: 19
Myria er en ukjent størrelse akkurat nå.

Sitat:
Opprinnelig postet av nnnnn Vis post
Hva slags smertestillende brukte du? For jeg fikk paracet og noe annet på sykehuset, men nå spiser jeg bare paracet som bare det. Kommer ikke på hva det andre var. For jeg revnet også endel. Og det meste er vondt. Går som ei gås for tiden.

Jeg fikk også paracet og noe annet jeg ikke husker på sykehuset. Fikk beskjed om å ta full dose paracet + full dose ibux hjemme så lenge jeg følte jeg trengte det. Har som sagt sluttet nå, men det er jo fremdeles ganske ømt. Stingene er ikke så vonde, de lugger litt innimellom, derimot får jeg liksom et vondt press nedover når jeg står, går eller sitter rett opp og ned. Lange handleturer er derfor ikke det helt store for tiden.

Sannemor: Her er det også diverse problemer med ammingen. Ammepoliklinikken er veldig hjelpsomme, men de får ikke til så veldig mye de heller. Så langt har han fått en kombinasjon av morsmelk og mme og jeg pumper en del innimellom. Det går greit nå mens mannen er hjemme, for han tar en god del av flaskemåltidene, men jeg ser ikke for meg å orke både flaske, amming og pumping etter nyttår når han skal tilbake på jobb og jeg må gjøre dette alene på dagtid i allefall, så da må enten ammingen ha kommet i orden eller det blir kun mme. Så langt må jeg innrømme at sistnevnte er mest fristende, rett og slett av praktiske årsaker. Han legger på seg godt, vi har full kontroll på hvor mye han får (i motsetning til ammingen hvor han tidvis ligger der i lange tider og får i seg kanskje en tredel eller halvparten av hva han trenger), mannen min kan dele på måltidene (veldig greit om natten) og jeg slipper såre brystvorter (au). Det eneste som gjør at jeg ikke har gått over til mme allerede er selvsagt at morsmelk tross alt er det beste for ham og inneholder så mye bra, får litt dårlig samvittighet av tanken på å ikke skulle gi ham dette. Ikke så lett dette her.

Myria er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-12-2008, 15:47   #50
VIP-Medlem

Sannemor sin avatar

Medlem siden: May 2003
Meldinger: 6,929
MP Rating: 100% (4)
Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.Sannemor har et ubeskrivelig bra rykte.

modesty: Huff! Håper virkelig ikke det er kolikk! Jeg har hatt to kolikkbarn, og det er et rent helvete når det står på! Ta en titt i denne (Kolikktråden) tråden jeg startet da når 3 hadde kolikk. Kanskje du får noen tips der? Tenker på deg!

Myria: Jeg tenker akkurat som deg. Vet ikke hvor lenge jeg orker å fortsette selv, men foreløpig så pumper jeg meg og gir litt MME ved siden , men alt på flaske.
Sannemor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:15.