Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Forebyggende helse

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 20-01-2005, 16:36   #11
Supermedlem

pusemamma sin avatar

Medlem siden: May 2004
Sted: Østlandet
Meldinger: 830
MP Rating: 0% (0)
pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.pusemamma har en strålende fremtid.
Sv: Vegg- til veggteppe

Sliter med samme problemet her. Men, jeg tror jeg har vunnet kampen mot sambo, og at vi legger et laminatgulv oppå. Så får vi heller ha noen tepper med bilveier eller noe... Mange sier det ikke er så ille med korthåret teppe, men jeg klarer liksom ikke helt å tro det. Og hva hvis poden får astma/allergi og det er teppest skyld....
Gammel 20-01-2005, 16:55   #12
Veteranmedlem

maribo sin avatar

Medlem siden: Apr 2002
Sted: Orkanger
Meldinger: 3,230
maribo har en strålende fremtid.maribo har en strålende fremtid.maribo har en strålende fremtid.maribo har en strålende fremtid.maribo har en strålende fremtid.maribo har en strålende fremtid.maribo har en strålende fremtid.maribo har en strålende fremtid.maribo har en strålende fremtid.maribo har en strålende fremtid.maribo har en strålende fremtid.

Tepper binder støvet, ja, men når vi går og herjer på teppet så virvler jo en del støv opp - og det samler seg utrolige mengder i slike tepper DERSOM man ikke har en skikkelig støvsuger/tepperens! Det finnes jo mange enkle tepperensere nå, vil jeg tro.

Lykke til!!!!!!
Gammel 22-01-2005, 10:07   #13
Veteranmedlem

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 3,111
Go\jenta har et ubeskrivelig bra rykte.Go\jenta har et ubeskrivelig bra rykte.Go\jenta har et ubeskrivelig bra rykte.Go\jenta har et ubeskrivelig bra rykte.Go\jenta har et ubeskrivelig bra rykte.Go\jenta har et ubeskrivelig bra rykte.Go\jenta har et ubeskrivelig bra rykte.Go\jenta har et ubeskrivelig bra rykte.Go\jenta har et ubeskrivelig bra rykte.Go\jenta har et ubeskrivelig bra rykte.Go\jenta har et ubeskrivelig bra rykte.

Ville aldri hatt vegg til vegg-teppe!

Barna mine har astma, og vi prøver å utsette dem for minst mulig støv.

Ring astma og allergiforbundet og hør med dem!

Hilsen Go\jenta og tre skjønne jenter, født 99, 02, og 05
Go\jenta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 23-01-2005, 18:45   #14
Veteranmedlem

maylen sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Sted: finnmark
Meldinger: 4,994
maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.

legger bare en link her,og siterer noe som står,så vil dere raskt oppfatte mitt synspunkt.

Teppegulv og forurensning av innemiljø
Forurensning i luft fra tepper er resultatet av et komplekst samspill mellom en rekke forhold som type og nivå av aktivitet i lokalet, rengjøringsstandard og -type, teppetype og -materiale, fuktighet, statisk elektrisitet, partikkelstørrelser osv.
Dessuten er mange viktige effekter knyttet til eksponering for damper, gasser og luktstoffer som kan deponeres og frigjøres fra teppet ("sinkeffekt") og tilgang til - og deponering av - allergene komponenter i teppet. Forholdene kan forverres betydelig ved bruk av luftforurensende støvsugerteknologi. I den danske "Rådhusundersøkelsen" var areal lodne flater og teppegulv sterkt relatert til inneklimaproblemer.

En rekke undersøkelser har vist at det hoper seg opp mer allergener, proteiner, mugg og annen forurensning i tepper sammenlignet med harde belegg. Kjemikalier brukt til renhold og "sjamponering" av tepper kan medføre både hud- og slimhinneirritasjon.
Det er høyere forekomst både av inneklimaproblemer og allergi- og overfølsomhetsreaksjoner i relasjon til tepper - både i hjem og i skoler.
Tepper lar seg i praksis ikke rengjøre tilfredsstillende for de som har allergi eller annen overfølsomhet i luftveiene. De kan dessuten inneholde helseskadelige kjemiske stoffer. Det er påvist positiv prikktest og presipiterende antistoffer mot støvekstrakt fra et dårlig rengjort vegg-til-vegg-teppe.

I tillegg til at tepper medfører økte problemer i skolen, er det også vist at sanering med fjerning av teppene bedrer situasjonen. Likevel persisterte noe av symptomene relativt lenge - antagelig som følge av den langvarige hyperreaktiviteten som er bygget opp i slimhinnene hos de eksponerte skolebarna.

Dersom tepper fortsatt skal anvendes og de "positive" egenskapene ivaretas er det behov for et betydelig forsknings- og utviklingsarbeid i utvikling av gode nok materialer, teppekonstruksjoner og nye renholdssystemer tilpasset teppene.

http://www.naaf.no/inneklima/index.jsp?id=249
maylen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-11-2007, 21:00   #15
Medlem

Tomine sin avatar

Medlem siden: Mar 2002
Sted: Nord Norge
Meldinger: 376
Tomine har mye å være stolt av.Tomine har mye å være stolt av.Tomine har mye å være stolt av.Tomine har mye å være stolt av.Tomine har mye å være stolt av.Tomine har mye å være stolt av.Tomine har mye å være stolt av.Tomine har mye å være stolt av.Tomine har mye å være stolt av.Tomine har mye å være stolt av.Tomine har mye å være stolt av.

Håper å skape liv i en gammel diskusjon her.

Jeg vurderer å legge teppebelegg på soverommene og loftstua. Jeg vurderer det av flere grunner:
- lunere for barna å leke på.
- demper lyd (rommene er i 2. etg.)
- jeg velger et korthåret teppe
- ingen av oss har astma/allergi.
- vi har nytt hus med sentralstøvsuger.

Argumenter for og i mot mottas med takk

Tomine
Størstebror - 2002
Mellomstebror - 2005
Minstemann - 2006
Tomine er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-11-2007, 21:14   #16
VIP-Medlem

Abritta sin avatar

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Trånnheim
Meldinger: 8,448
Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg ville ikke valgt det.

En ting er at jeg synes vegg til vegg tepper er stygt. Og så er det i mine øyne uhygenisk. På sikt så er det nesten umulige å holde helt rene. Men dunger i huset, så risikerer men endel søl. Det gjelder både mat og drikke, samt risikoen for uhell når det gjelder div kroppslige vesker... Det trekker ned i teppet, og uansett hvor mye man gnikker og gnir, så ligger det rester.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 01:40.