|
|
|
12-06-2009, 15:53
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Feb 2006
Meldinger: 4,484
|
Timeout i barnehagen
Hva synes dere om det?
Å hva skal til for at dere synes det er greit det blir brukt på barnet deres?
|
|
|
12-06-2009, 17:22
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2008
Sted: sør/vest
Meldinger: 2,615
|
Sv: Timeout i barnehagen
Jeg synes ingenting om timeout i noen sammenhenger - og aller minst i barnehagen eller andre institusjoner hvor barn er.
Jeg hadde aldri godtatt en slik ordning uansett hva som hadde skjedd eller hvem som gjennomførte det.
93, 96, 99 og 08
|
|
|
12-06-2009, 18:03
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Oct 2002
Meldinger: 6,823
|
Tash: vi bruker det i vår bhg, men kun på de som blir 6 år. Vi finner ingen andre løsninger som hjelper. Det skjer heldigvis sjelden, men dessverre må det bli brukt hvis det skjærer seg totalt, og når alt annet er prøvd. Da sitter vedkommende på en stol i yttergangen i maks 5 min. Det hjelper også veldig, så da mener jeg ikke det er skadelig med 5 min på en stol/benk i 5 min for å roe ned, ta pause. Kall det gjerne time in/roe ned.
|
|
|
12-06-2009, 18:21
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2008
Sted: sør/vest
Meldinger: 2,615
|
At mitt barn, etter klar veiledning fra voksne som prøver ta hans perspekt i situasjonen (kan være sjelden vare i en barnehage), ikke klarer å avslutte en uønsket adferd eller aktivitet, blir tatt ut av situasjonen, er helt greit. At barnet blir satt i skammekroken til en tid som de voksne synes er passende - det hadde jeg ikke godtatt uansett hva dere i barnehagen mener virker eller ikke.
Jeg mener at timeout i barnehagen er en falitt erklæring for at de voksne ikke lenger har kontroll og klarer å ha autoriteten i alle situasjoner - og da er det de voksne som må gå i tenkeboksen, ikke barna. Som jeg skriver så er jeg ingen tilhenger av timeout i hjemmet, men i barnehagen bør det iallefall være rom, tid og anledning for å lære barna andre måter å klare å finne egne grenser og måter å begrense/beherske seg på. Det er en viktig del av sosialiseringen og ingen blir sosialisert sittene alene på en stol i gangen.
Når de største barna i barnehage er litt høye eller finner på ting som ikke passer, så er det tilstrekkelig at jeg visker dem litt i øre - med noen har jeg laget avtaler, andre trenger jeg bare å få øyenkontakt med - så det er helt mulig å roe ned en barnegruppe uten straff og "metoder"
93, 96, 99 og 08
Sist endret av Tash; 12-06-2009 kl 18:40.
|
|
|
12-06-2009, 18:33
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 8,198
|
Time out for meg og ungene her hjemme, er at man blir tatt/går vekk fra situasjonen for å få en tenkepause. Noe vi også kaller det. Det er ikke for "å bli snill" men for å roe seg og tenke seg om, etter noen minutter sitter vi oss ned og prater om det som skjedde.
Min jente er hvertfall slik at når hun er oppe i situasjonen og blir sint og opphauset så kan jeg ikke ta henne med ut for å prate, dermed må hun sitte for seg selv litt og roe seg ned før hun er klar for å prate. Slik er jeg og. jeg tar ofte tenkepause selv og snuppa er vant med det. Da sier jeg, nå trenger jeg en tenkepause,også går jeg ut i gangen til stolen der vi pleier å ha det og setter meg og f.eks teller til ti eller puster litt sånn mediterende før jeg går inn igjen for å prate om det som evt fikk meg til å hisse meg opp.
slik er timout for oss og slikt syns jeg er ok. syns ikke det er noen skammekrok.
HVis de gjør det i barnehagen på denne måten syns jeg det er ok. Men jeg syns ikke det er ok hvis de blir satt på en måte i en krok, på et sted for å skamme seg. det er dårlig pedagogikk.
I bhg jeg jobbet i før hadde de missforstått hele greien med timeout. Jeg jobbet på småbarnsavdeling hvor barna var mellom 1-3 år og hvis de f.eks gråt/skrek lenge, for eksempel fordi de ikke fikk lov til noe de ville, ble de satt ut i gangen på benken alene. de lukket til og med skyvedøren. jeg var rystet. de fikk ikke komme inn igjen før de var ferdige. Eller hvis de ikke spiste opp skorpene eller all maten sin så måtte de sitte alene ved bordet i timesvis... eller hvis de tøyset med bordet, noe en 2 åring gjør ofte, ble de plassert på stolen sin midt i rommet med ryggen mot de andre..
Prøvde å ta opp min mening på møtene vi hadde men fikk beskjed om å la være siden jeg bare var assistent og hadde ikke peiling.
Jeg jobbet ikke der lenge for å si det sånn, og jeg håper for all del min lille slipper å møte slik oppførsel fra de voksne når han skal begynne i barnehage til høsten.
Sist endret av Strikkis; 12-06-2009 kl 18:38.
|
|
|
12-06-2009, 18:43
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Oct 2002
Meldinger: 6,823
|
Ingen sitter alene hos oss. Vi sitter sammen med barnet som trenger en pause fra utagerende oppførsel. Liker ikke ordet time out selv, og har aldri brukt det på mine egne barn. Nå følger jeg hva de gjør i bhg, og det er kun hvis 6 åringene slår seg totalt vrang det kan skje en pause/ bli tatt bort fra leken eller personen barnet kan skade.
Det er jommen ikke lett når barnet hylskriker, slår, sparker og blir totalt krakilsk. De andre ungene blir redde, så vi må jo skjerme og bidra til at alle er trygge i barnehagen.
|
|
|
15-06-2009, 00:00
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,209
|
Sitat:
Opprinnelig postet av klaras
Ingen sitter alene hos oss. Vi sitter sammen med barnet som trenger en pause fra utagerende oppførsel. Liker ikke ordet time out selv, og har aldri brukt det på mine egne barn. Nå følger jeg hva de gjør i bhg, og det er kun hvis 6 åringene slår seg totalt vrang det kan skje en pause/ bli tatt bort fra leken eller personen barnet kan skade.
Det er jommen ikke lett når barnet hylskriker, slår, sparker og blir totalt krakilsk. De andre ungene blir redde, så vi må jo skjerme og bidra til at alle er trygge i barnehagen.
|
Kjære vene, er det NOEN som mener at et barn som hylskriker, sparker og blir totalt krakilske IKKE skal tas vekk fra de andre? Det er en av de få tingene jeg hadde reagert på i en barnehage. Man kan da ikke la ungene oppføre seg akkurat som de vil på bekostning av alle andre som blir redde?
|
15-06-2009, 00:25
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 9,039
|
Jeg er ingen motstander av time out, men jeg ville selv ikke brukt det i barnehagen (på andres barn) fordi jeg vet mange ikke liker det.
Jeg ville også vært skeptisk til at andre brukte metoden på mitt barn, fordi det finnes så mange måter å gjøre det på.. og ikke alle like bra.
Jeg er heller ikke overbevist om at man kan klare å gjenomføre det på en god måte i barnehagen, men dette er nok forskjellig fra barnehage til barnehage (barnehagens fysiske utforming f.eks.)
Tash: Hva mener du at man som voksen bør gjøre om man har barn som ikke bryr seg om hva man sier, og som f.eks. er voldelige både mot barn og voksne? (Og altså ikke tar det til seg når de blir snakket til, og heller ikke bryr seg om man tar de ut av situasjonen, bryter avtaler man lager osv.)
Og som et tileggspørsmål (håper det er greit).
Hva syns dere om at barna f.eks. blir sendt ut i naborommet under f.eks. lunsj fordi de hylskriker over ett eller annet (stort sett helt uvensentlig), og får beskjed om å bli der til h*n har roet seg.
Da snakk om 4-6 åringer.
være sammen med voksne som ikke later som
om de er overmennesker?"
Jesper Juul
Sist endret av Isa; 15-06-2009 kl 00:29.
|
|
|
15-06-2009, 00:42
|
|
Medlem
Medlem siden: Mar 2006
Sted: Trondheim
Meldinger: 403
|
Vi bruker timeout som reaksjon hvis ungene våre med hensikt gjør noe galt hjemme, etter å ha sagt hvorfor de blir satt der. Jeg synes personlig at det er et greit virkemiddel, og er av den oppfatning at unger skal få en reaksjon på uønsket adferd, f.eks. det å slå andre barn.
Har ofte sett at det å snakke til dem, for så å la dem løpe videre, ikke har noen særlig effekt på enkelte barn. Det virker nesten som det på en måte er "verdt det" for dem, fordi konsekvensene er så små.
Jeg hadde følgelig ikke hatt problemer med å akseptere at de brukte time-out i barnehagen heller.
|
|
|
15-06-2009, 00:50
|
|
Medlem
Medlem siden: Mar 2006
Sted: Trondheim
Meldinger: 403
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Strikkis
I bhg jeg jobbet i før hadde de missforstått hele greien med timeout. Jeg jobbet på småbarnsavdeling hvor barna var mellom 1-3 år og hvis de f.eks gråt/skrek lenge, for eksempel fordi de ikke fikk lov til noe de ville, ble de satt ut i gangen på benken alene. de lukket til og med skyvedøren. jeg var rystet. de fikk ikke komme inn igjen før de var ferdige. Eller hvis de ikke spiste opp skorpene eller all maten sin så måtte de sitte alene ved bordet i timesvis... eller hvis de tøyset med bordet, noe en 2 åring gjør ofte, ble de plassert på stolen sin midt i rommet med ryggen mot de andre..
Prøvde å ta opp min mening på møtene vi hadde men fikk beskjed om å la være siden jeg bare var assistent og hadde ikke peiling.
Jeg jobbet ikke der lenge for å si det sånn, og jeg håper for all del min lille slipper å møte slik oppførsel fra de voksne når han skal begynne i barnehage til høsten.
|
Det der synes jeg er virkelig misbruk av time-out! Så små barn, og for så lite!! De voksne burde klare å veilede dem i de situasjonene der da!! Stakkars unger.
Jeg synes IKKE at det er greit at time-out blir brukt i sånne situasjoner.
Jeg tenker mer i retning av slå/bite/klype helt umotivert..Da er det greit med time-out.
|
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:49.
|