jeg syns man må se på hva de får. får de nyttige ting som strømpebukser og undertøy og ski, er det noe annet enn playstation og godteri o.l. jeg syns også det er viktig å tilpasse det til familiens økonomi. det gjelder SPESIELT store barn, som snart skal lære seg å styre sitt eget budsjett. hvis foreldrene har gjort dem helt urealistiske ifht hva ting koster, er det rett på kredittkort-kjøret.
generelt syns jeg unger får altfor mye, og jeg tror ikke det er så bra for dem. vet om unger som får berg av dyre gaver, og de sitter nærmest tomøyde midt i haugen. en gang var det en unge som hadde åpnet 10 gaver og hadde 20 igjen, nærmest, som nesten begynte å grine fordi hun "fikk så lite". enda hun fikk mest av alle - og det har hun gjort bestandig. blir som fetteren til harry potter, tror du antall gaver og hva de koster er viktigst, og at 20 dyre gaver er det du skal ha hvis foreldrene er glad i deg føler du deg uelsket hvis du får 19. så det blir ris til egen bak.
har veldig sans for å gi nyttige ting - og opplevelser. gavekort på kinobesøk, teatertur, gavekort på tur i skogen og grille pølser eller til en naboby og gå på kafe osv.
så konklusjonen må vel bli at det må hver enkelt gjøre ut fra egen økonomi - men har man veldig god økonomi er et kanskje ikke det beste å ta den helt ut likevel....
i vår familie ligger gavene til hver person på ca 4-500 (bortsett fra til voksne hvor vi prøver å kutte ned/kutte ut).