Jeg får lage min egen oppussingstråd.
Kjøpte et 30 år gammelt hus mars 2006 som vi tok over 1. april. Dette var et dødsbo så overtagelsen gikk veldig raskt
Kjempebra for oss, vi gledet oss masse til å sette igang med oppussing. Selv om huset bare er 30 år måtte det gjøres MYE vedlikehold. Damen som bodde her hadde ikke gjort noe med det siden det ble bygget og holdt oppdrett av hunder. Har i ettertid fått høre at det bodde opptil 20 hunder i huset SAMTIDIG!!!
Huset bar veldig preg av det, vinduene var råtne og falt fra hverandre. Gulvene kunne du falle gjennom noen steder, hundene brukte det tydeligvis som toalett
Bare lukten som møtte oss i inngangsdøren fikk mange potensielle boligkjøpere til å snu i døren. Men med en byggmester som stefar og en hel familie som håndverkere var vi ikke redde for å hoppe inn i budrunden.
Dette måtte gjøres:
Skifte ut:
vinduer i hele huset
dører i hele huset
gulv i hele 1 etg
noen vegger i 1 etg
badet bygges om
to vegger rives ned
kjøkkenet byttes, gulvet falt gjennom bærebjelkene
drenering rundt huset
Forsterke kjellerveggen
en ekstra bærevegg bygges under etasjen
terrassen rives og bygges på nytt
hagen måtte ryddes, det var stålgjerder i hele hagen som fungerte som hundebur
Vi hadde ca 10 uker på oss, siden vi solgte leiligheten vår ganske kjapt.Vi gjorde rivnings og ryddearbeide selv, mens 2 håndverkere jobbet på spreng i 8 uker for å bygge det opp igjen. Det hjalp ikke at permisjonen med storesnuppa gikk mot slutten og barnehagetilvenning stod for døren. Og tillegg klarte vi å bli gravide med lillesnuppa (glad for det altså, men litt feil tidspunkt) Egeninnsatsen var så å si ikke eksisterende, spysyk og svimmel mens mannen hadde knapt tatt i en hammer før
Nå har vi bodd i huset i halvannet år og jeg kan endelig begynne tankene på å gjøre det "hjemmekoselig" Hovedoppussingen gikk fort for seg og med begrensen kapital så ble det mange raske og rimlige løsninger. Motivasjon eller energi var heller ikke tilstedet så alt gikk på halv tolv... men nå.... *gleder seg*
Vi mangler fortsatt masse møbler og stasj og noen av fargene vi valgte på veggene kom helt feil ut! Vi har lyslilla vegger i hele huset, og fargen skulle være fransk GRÅ!!! Så mot våren kommer vi (jeg) til å ta tak i malekosten og gjøre huset vårt finere
Her kommer jeg til å samle bilder av diverse stasj så jeg ser hvordan det kan bli.
Håper på mange tilbakemelding og forslag underveis.
Skal se om jeg får legge ut noen bilder fra hovedoppussingen hvis noen vil se
JENTEROMMET