Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema > Hus og hjem


Svar
 
Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 28-12-2007, 21:05   #1
Supermedlem
 
Cappocino sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2003
Meldinger: 748
MP Rating: 0% (0)
Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.
Oppussingen fortsetter.

Jeg får lage min egen oppussingstråd.
Kjøpte et 30 år gammelt hus mars 2006 som vi tok over 1. april. Dette var et dødsbo så overtagelsen gikk veldig raskt Kjempebra for oss, vi gledet oss masse til å sette igang med oppussing. Selv om huset bare er 30 år måtte det gjøres MYE vedlikehold. Damen som bodde her hadde ikke gjort noe med det siden det ble bygget og holdt oppdrett av hunder. Har i ettertid fått høre at det bodde opptil 20 hunder i huset SAMTIDIG!!!
Huset bar veldig preg av det, vinduene var råtne og falt fra hverandre. Gulvene kunne du falle gjennom noen steder, hundene brukte det tydeligvis som toalett
Bare lukten som møtte oss i inngangsdøren fikk mange potensielle boligkjøpere til å snu i døren. Men med en byggmester som stefar og en hel familie som håndverkere var vi ikke redde for å hoppe inn i budrunden.

Dette måtte gjøres:
Skifte ut:
vinduer i hele huset
dører i hele huset
gulv i hele 1 etg
noen vegger i 1 etg
badet bygges om
to vegger rives ned
kjøkkenet byttes, gulvet falt gjennom bærebjelkene
drenering rundt huset
Forsterke kjellerveggen
en ekstra bærevegg bygges under etasjen
terrassen rives og bygges på nytt
hagen måtte ryddes, det var stålgjerder i hele hagen som fungerte som hundebur


Vi hadde ca 10 uker på oss, siden vi solgte leiligheten vår ganske kjapt.Vi gjorde rivnings og ryddearbeide selv, mens 2 håndverkere jobbet på spreng i 8 uker for å bygge det opp igjen. Det hjalp ikke at permisjonen med storesnuppa gikk mot slutten og barnehagetilvenning stod for døren. Og tillegg klarte vi å bli gravide med lillesnuppa (glad for det altså, men litt feil tidspunkt) Egeninnsatsen var så å si ikke eksisterende, spysyk og svimmel mens mannen hadde knapt tatt i en hammer før

Nå har vi bodd i huset i halvannet år og jeg kan endelig begynne tankene på å gjøre det "hjemmekoselig" Hovedoppussingen gikk fort for seg og med begrensen kapital så ble det mange raske og rimlige løsninger. Motivasjon eller energi var heller ikke tilstedet så alt gikk på halv tolv... men nå.... *gleder seg*

Vi mangler fortsatt masse møbler og stasj og noen av fargene vi valgte på veggene kom helt feil ut! Vi har lyslilla vegger i hele huset, og fargen skulle være fransk GRÅ!!! Så mot våren kommer vi (jeg) til å ta tak i malekosten og gjøre huset vårt finere

Her kommer jeg til å samle bilder av diverse stasj så jeg ser hvordan det kan bli.

Håper på mange tilbakemelding og forslag underveis.

Skal se om jeg får legge ut noen bilder fra hovedoppussingen hvis noen vil se



JENTEROMMET

Sist endret av Cappocino; 26-04-2008 kl 13:29.
Cappocino er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-12-2007, 21:10   #2
Supermedlem
 
Cappocino sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2003
Meldinger: 748
MP Rating: 0% (0)
Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.
Sv: Oppussingen fortsetter.

Skulle finne noen bilder, men mannen har overført til annen disk...

Setter av plass her til bildene da.
Cappocino er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-12-2007, 21:11   #3
Medlem
 
~katriine~ sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 142
MP Rating: 0% (0)
~katriine~ er fantastisk mot andre.~katriine~ er fantastisk mot andre.~katriine~ er fantastisk mot andre.~katriine~ er fantastisk mot andre.~katriine~ er fantastisk mot andre.~katriine~ er fantastisk mot andre.~katriine~ er fantastisk mot andre.~katriine~ er fantastisk mot andre.~katriine~ er fantastisk mot andre.~katriine~ er fantastisk mot andre.~katriine~ er fantastisk mot andre.
Sv: Oppussingen fortsetter.

åh,så spennende

jeg SKAL se bilder!!
__________________
Vi Gifter oss 12.Juli 2008!
~katriine~ er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-12-2007, 21:30   #4
Supermedlem
 
Cappocino sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2003
Meldinger: 748
MP Rating: 0% (0)
Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.
Sv: Oppussingen fortsetter.

Stuen skal males i fargen dis eller lys provande fra jotuns fargekart . eller noe lignende farge. Den franske grå eh.. lilla SKAL bort!!
Det er eikelaminat på gulvet. og vinduskarmene er hvite uten noen som helst karmer og DET savner jeg. Men har tenkt å plassere en skjent foran spisestue vinduet. Stuevinduene er såpass store at bred karm hadde vært litt overkill, tror jeg.

Tv stuen står det sofa under vinduet men savner en liten karm som kan settes på lysestaker el på.

Hm... dette blir kanskje et større prosjekt enn jeg hadde ønsket meg... Stakkar mann....


Det vi trenger av noe møbler:

To skjenker, en til spisestuen og en til stuen.
sofabord
avlastningsbord ved peisen
puffer under vinduene som også kan fungere som avlastningbord? må sjekke litt mer ang det.
En stor og god lenestol/sjeletong foran peisen

Tv benk, tven er 110bx80h Noe sånt kanskje? Klikk på bildet for å se det i full størrelse.
elller en lengre benk så jeg kan plassere lamper etc ved siden av tv.. Det passer egentlig bedre med en lengre benk siden veggen hvor tv står er ganske stor.
Noe sånt bare i brunsort

Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Ny sofa til tvstuen - tenkte litt på den store fra ikea, stockholm, het den det da? Hm...
nytt bord til tvstuen

Bordlamper 2 stk
1 stålampe

Spotter i taket kommer opp i begynnelsen av januar. "tenk, nesten 2 år etter at vi tok over huset.... ting tar tid! "

Sist endret av Cappocino; 30-12-2007 kl 19:18.
Cappocino er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-12-2007, 21:30   #5
Supermedlem
 
Cappocino sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2003
Meldinger: 748
MP Rating: 0% (0)
Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.
Sv: Oppussingen fortsetter.

Soverommet
En vegg med sort tapet (i midten). Eller om jeg bare maler veggen brunsort?
Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Resten av veggen skal være farge skagen el.

Med huset fulgte det forresten med to sånne gamlestoler som i bildet i midten. Bare disse er gamle og slitte og trenges renovering. Så er spørsmålet hvilken farge jeg skal velge og hvilket stoff? Og hvor skal de stå?

Seng Klikk på bildet for å se det i full størrelse.
Mørk sengegavel eller mønstrete hvis veggen blir malt.

Tror nesten jeg har mer lyst til å male den og ha muligheten til å sy forskjellige trekk til sengegavelen...

Lampe alla denne
Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Sist endret av Cappocino; 08-04-2008 kl 10:51. Begrunnelse: link til feil bilde
Cappocino er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-12-2007, 21:31   #6
Supermedlem
 
Cappocino sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2003
Meldinger: 748
MP Rating: 0% (0)
Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.
Sv: Oppussingen fortsetter.

Barnerommet.
Jentene deler foreløpig rom. Ikke stort dette soverommet, men stort nok til 2 senger, klesskap, hylle og et bord med to stoler.

Det er malt i fargen drøm, men den ble litt kald så jeg tenker å male den i litt varmere rosa farge og ha en vegg med denne tapeten (til venstre) fra designers guild.

Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Sist endret av Cappocino; 28-12-2007 kl 22:28.
Cappocino er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-12-2007, 21:31   #7
Supermedlem
 
Cappocino sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2003
Meldinger: 748
MP Rating: 0% (0)
Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.
Sv: Oppussingen fortsetter.

Huset utvendig

fant et bilde på nettet av det speilvendte huset vårt Klikk på bildet for å se det i full størrelse.
huset vårt er litt lysere i gråfargen, med hvit mur.

Fra annonsen "Det typiske syttitallshuset er mørkbeiset, gjerne brunt, enetasjes med kjeller. I skrått terreng har huset sokkeletasje med inngang nede, (også kalt
G 35 etter brunostpakka).
70-tallshuset er enkelt uten unødig dekor, har store husmorvinduer og funkispreg."

Så hvordan forandre kjedelig og enkelt hus til mer klassisk og herskaplig?


Vinduene skal sprosses, men er litt usikker hvilken sprosser jeg skal velge. vinduene er topphenglset på 120x120 cm. Tror jeg velger 6 rutet sprosser med dobbel horisontal i midten. Men tips mottas med takk
har også 3 vinduer i stuen som er 140bx 150h cm som skal skiftes ut, disse er fastkarm vinduer og vet ikke hva jeg skal velge her. Mulig jeg vil ha noen som kan åpnes i toppen.. tja....


Om et par år skal vi bygge på, løfte taket og bygge en halv etasje til. Har lyst å gjøre det 70 tallshuset om til litt mer klassisk utsende.

Sist endret av Cappocino; 28-12-2007 kl 22:16.
Cappocino er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-12-2007, 21:31   #8
Supermedlem
 
Cappocino sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2003
Meldinger: 748
MP Rating: 0% (0)
Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.Cappocino har en strålende fremtid.
Sv: Oppussingen fortsetter.

Uteplassen foran huset er lagt på Herregård belegningsten, nå mangler vi en kant mot naboens hekk, der det skal lages blomsterbed og integrert benk (med hvit pute på sommeren)

Klikk på bildet for å se det i full størrelse.
Dette bildet er hentet fra byggmakker, vil ha sånn kantstensbed


Hagen baksiden er beplantet med thujahekk (?) rundt gjerdet.
Dukkestuen til jentene kom opp nå i høst og har fått samme grå og hvite fargen som huset.

Blomster til hagen

Hortensia
Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Hvite klatreroser
Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Sist endret av Cappocino; 28-12-2007 kl 22:48.
Cappocino er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-12-2007, 00:15   #9
Medlem
 
Lissilu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 253
MP Rating: 0% (0)
Lissilu har mye å være stolt av.Lissilu har mye å være stolt av.Lissilu har mye å være stolt av.Lissilu har mye å være stolt av.Lissilu har mye å være stolt av.Lissilu har mye å være stolt av.Lissilu har mye å være stolt av.Lissilu har mye å være stolt av.Lissilu har mye å være stolt av.Lissilu har mye å være stolt av.Lissilu har mye å være stolt av.
Sv: Oppussingen fortsetter.

Oi, så spennende!
Når det gjelder sprosser på vinduene, så syns jeg det er veldig fint med små sprosser øverst jeg da.... Hvis du skjønner. Da blir det klassisk og hjemmekoselig. Det skal vi ha på det nye huset vårt

Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

De nederst i venstre hjørnet... Lykke til med oppussingen, skal bli spennende å følge med!
Lissilu er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-12-2007, 08:38   #10
Veteranmedlem
 
Lailaras sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Sted: Rogaland
Meldinger: 3,578
MP Rating: 0% (0)
Lailaras har et ubeskrivelig bra rykte.Lailaras har et ubeskrivelig bra rykte.Lailaras har et ubeskrivelig bra rykte.Lailaras har et ubeskrivelig bra rykte.Lailaras har et ubeskrivelig bra rykte.Lailaras har et ubeskrivelig bra rykte.Lailaras har et ubeskrivelig bra rykte.Lailaras har et ubeskrivelig bra rykte.Lailaras har et ubeskrivelig bra rykte.Lailaras har et ubeskrivelig bra rykte.Lailaras har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Oppussingen fortsetter.

Dette blir spennende å følge med på. Har aldri sett en slik forvandling av et vanlig 70-tallshus, så det gleder jeg meg til.
Ang vinduer, ville jeg ihvertfall forandret på de store typiske vinduene i stua, og gjerne prøvd å få vinduene på fasaden symetriske hvis det er mulig. Jeg liker de to vinduene øverst til venstre og det nederst til venstre på tegningen Lissilu la ut.
__________________
Laila
Storebror -92 Lillesøster -98

Lailaras er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:42.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com