Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 02-04-2009, 13:04   #1
Æresmedlem - Moderator

LindaSD sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 16,074
MP Rating: 100% (6)
LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.
Å binde renten hos Lånekassen

Er det kanskje noe å tenke på snart..?? Den går jo betraktelig ned her... I februar var den på 6,8%. Nå er den 5,9%. Men fra 1.juli blir den 3,6% (den flytende altså)

1.juni blir det annonsert hva den faste renten blir, og hvis den er 3,6% eller lavere er det kanskje lurt å binde renten..?? Hva har dere gjort/tenker å gjøre?

Jeg har forhåpentligvis bare 4 år igjen av studielånet mitt, og man må ha minst 3 år igjen for å kunne binde. Så hadde vært kjekt å hatt lav rente de siste årene mine...

Jeg var inne på Lånekassens sider og leste om dette, og der står det også at man kan finne ut om man har flytende eller fast rente ved å se på årsoppgaven. Men der sto det ingenting som jeg skjønte...? Men fast rente får man vel kun etter å ha søkt om det..?? Er ikke noe jeg bare "har" fra før av?

Mens vi prøver å lære barna våre alt om livet, lærer barna oss om hvorfor det er verd å leve
(Scrappingen min)
LindaSD er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 13:08   #2
Medlem

Bulla sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 210
MP Rating: 0% (0)
Bulla har et ubeskrivelig bra rykte.Bulla har et ubeskrivelig bra rykte.Bulla har et ubeskrivelig bra rykte.Bulla har et ubeskrivelig bra rykte.Bulla har et ubeskrivelig bra rykte.Bulla har et ubeskrivelig bra rykte.Bulla har et ubeskrivelig bra rykte.Bulla har et ubeskrivelig bra rykte.Bulla har et ubeskrivelig bra rykte.Bulla har et ubeskrivelig bra rykte.Bulla har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Å binde renten hos Lånekassen

Ja det er noe du må søke om.
Gammel 02-04-2009, 13:13   #3
Medlem

Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 217
mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.

Rekordnedgang for studielånsrenten - HegnarOnline
Gammel 02-04-2009, 13:37   #4
Veteranmedlem

charlie sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,495
charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.charlie har et ubeskrivelig bra rykte.

her er en artikkel fra Dine Penger:

VG Nett| Dine Penger : Studielånsrenten stuper

rett før disse binde-fristene går ut pleier Dine Penger å komme med råd ifht om det er lurt eller ei, så er du i tvil ,kan det lønne seg å gå inn her neste uke og sjekke.

personlig har jeg bundet renten i Lånekassen en gang. det lønte seg en stund, og så lønte det seg IKKE... det er stort sett som for fast rente ellers: over tid vil det alltid lønne seg med flytende rente, men trenger du sikkerhet for utgiftene kan fast rente være en god ide.

Charlie & Prinsessen, født 2003 og Tingeling, født 2006

Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Alfacharlie
charlie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 13:46   #5
Medlem

Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 217
mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.mariaca har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av charlie Vis post
det er stort sett som for fast rente ellers: over tid vil det alltid lønne seg med flytende rente, men trenger du sikkerhet for utgiftene kan fast rente være en god ide.
Så sant, så sant
Gammel 02-04-2009, 13:49   #6
Æresmedlem - Moderator

LindaSD sin avatar

LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.LindaSD har et ubeskrivelig bra rykte.

Men hvis man har bare 4 år igjen av lånet sitt, da kan det vel lønne seg? At jeg i 3 år betaler fastrente. Selvfølgelig avhengig av hva den flytende blir disse årene da... men 3,6% er jo veldig lavt da....

Mens vi prøver å lære barna våre alt om livet, lærer barna oss om hvorfor det er verd å leve
(Scrappingen min)
LindaSD er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 13:51   #7
VIP-Medlem

Tuppesjura sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: I eget hus!
Meldinger: 6,317
MP Rating: 100% (2)
Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppesjura har et ubeskrivelig bra rykte.

Hvis man får låst renten veldig lavt, så vil det vel stort sett alltid lønne seg vil jeg tro....

Jeg er fryktelig usikker mtp om jeg skal binde renta mi nå, eller om jeg skal drøye det til 1.juli.....mtp at den flytende renta nå ble 5,9, og at den blir 3,6 neste gang, så er det vel kanskje sannsynlig at den faste renta også går noe mer ned???
Gammel 02-04-2009, 13:56   #8
Æresmedlem - Moderator

LindaSD sin avatar

Nei jeg kommer ikke til å binde den nå i allefall!
Det jeg evnt. lurer på er om jeg skal binde den 1.juli... Men får vel avgjøre det etter 1.juni jeg da. Bare lurte litt på hva folk tenkte om dette med binding og sånt.

(Scrappingen min)
Gammel 02-04-2009, 14:02   #9
Moderator

Upsidaysi sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Jevnaker
Meldinger: 4,285
Blogginnlegg: 42
MP Rating: 100% (1)
Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.

hmm...

jeg vil si at om du skal binde renta så må hovedårsaken være at du ønsker å vite hva du skal betale...altså stabil økonomi...

vi har bindt huslånet...har pr dagsdato lavere enn de med flytende...men sjansen i følge ekspertene er store for at vi sitter med skjegget i postkassa om 6 mnd...men... vi trenger stabilitet i økonomien og ikke minst det å vite hva vi skal betale....

så da tok vi sjansen...rett og slett...

og i tillegg bandt vi renta på et lavt tidspunkt..så uansett, til syvende og sist..så er det en god deal..

og det vil jeg si at at studielånet er og om fastrenta er på 3,6

Amalie 03.02.2007
Upsidaysi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 14:14   #10
PB
Veteranmedlem

PB sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 3,725
PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.PB har et ubeskrivelig bra rykte.

Kan det gå så veldig mye lengre ned nå da? tenker jeg...

Vi vet og har erfart at det kan gå veldig mye lengre opp iallfall.... men jeg har litt sånn ikke troa på at den går ned og ned og ned og ned. Den er historisk lav nå...

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:54.