Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 01-04-2009, 19:19   #1
Supermedlem
 
Klemmen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 879
MP Rating: 0% (0)
Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

De sykt barn dagene en har krav på, skal telles som enkelt dager.
Om en har tre dager etter hverandre eller 2+1 som du beskriver, har ingenting å si. Du har da benyttet deg av 3 sykt barn dager.
En del firma benytter seg av samme skjema for egenmelding og egenerklæring for sykt barn/barnepassers sykdom og mener derfor at de skal taes ut på samme måte, 3 dager sammenhengende. men det stemmer ikke. (Noen har andre regler for egenmelding, men det er tariffbestemt)

Du har helt rett i at du har gyldig fravær, så her må du bare stå på krava.
__________________

Storesøster 04
Lillebror 08
Klemmen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 20:24   #2
VIP-Medlem
 
Abritta sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Trånnheim
Meldinger: 8,273
MP Rating: 0% (0)
Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Her er reglene for egenmelding, i følge NAV: NAV - Relaterte sider - Egenmelding

Og her er et eksempel på et egenmeldingsskjema.

http://www.uio.no/for_ansatte/ansatt...ing_270209.pdf

Dette er noe ulikt det jeg en gang jobbet med, men legg merke til punkt 7 på den siden hvor reglene står:

Sitat:
Dersom egenmelding benyttes før og etter helg/fridag/helligdag, teller disse dagene med i egenmeldingsperioden. (Er man syk fredag og mandag, telles lørdag og søndag som egenmeldingsdager). Dette gjelder også for deltidsansatte som ikke jobber hver dag.
Dette vet jeg sto på baksiden av de skjemaene vi benyttet oss av, og som også var utlevert oss fra NAV. Så det stemmer nok at dager i mellom også regnes med. Sprøtt nok...
__________________
Jeg er ikke her lengre. Om noen tror de ser meg, så er jeg bare et synsbedrag...
Abritta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 20:29   #3
Supermedlem
 
Jalapeno sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Rogaland
Meldinger: 547
Blogginnlegg: 4
MP Rating: 0% (0)
Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.Jalapeno har en strålende fremtid.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Jeg har hørt du også kan dele opp barn sykt dager i timer. Det går på enkeltdager ja.
__________________
Jalapeno er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 20:35   #4
Supermedlem
 
Soria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2003
Meldinger: 542
MP Rating: 0% (0)
Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Sitat:
Opprinnelig postet av Abritta Vis post
Her er reglene for egenmelding, i følge NAV: NAV - Relaterte sider - Egenmelding

Og her er et eksempel på et egenmeldingsskjema.

http://www.uio.no/for_ansatte/ansatt...ing_270209.pdf

Dette er noe ulikt det jeg en gang jobbet med, men legg merke til punkt 7 på den siden hvor reglene står:



Dette vet jeg sto på baksiden av de skjemaene vi benyttet oss av, og som også var utlevert oss fra NAV. Så det stemmer nok at dager i mellom også regnes med. Sprøtt nok...

Dette var jo ulikt mye av det jeg har lest ja.. Er det rart man blir forvirret?!

Sitat:
Opprinnelig postet av lex
Etter fire dagers sammenhengende fravær pga barns sykdom kan arbeidsgiver be om legeerklæing, ja. Så vidt jeg kan skjønne faller ingen av dine fraværsperioder inn under dette.

Barns sykedager tas enkeltstående, og "mellomdager" regnes ikke med.
Og jeg finner kun 3 dager, ikke 4. Eller mener du på 4. dagen kan det kreves legeerklæring (ikke sykemelding)?
Jeg ser jo at det kommer frem mye forskjellig her så det er jo ikke tvil om at det er usikkerhet ute og går.
__________________
Soria er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 20:36   #5
VIP-Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 6,730
MP Rating: 100% (1)
millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Sitat:
Opprinnelig postet av Jalapeno Vis post
Jeg har hørt du også kan dele opp barn sykt dager i timer. Det går på enkeltdager ja.
Det har vi ofte gjort. Mannen har jobbet om morgen mens jeg er hjemme. Så går jeg på jobb til lunsj og ut dagen og da er mannen hjemme.

Vi har vært borte mye i strekk det første bhg året og fikk ingen kommentarer på det.
__________________
Jente 05
Gutt 08
millact er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 22:47   #6
Medlem
 
Lillekos sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Tromsø
Meldinger: 190
MP Rating: 0% (0)
Lillekos har en strålende fremtid.Lillekos har en strålende fremtid.Lillekos har en strålende fremtid.Lillekos har en strålende fremtid.Lillekos har en strålende fremtid.Lillekos har en strålende fremtid.Lillekos har en strålende fremtid.Lillekos har en strålende fremtid.Lillekos har en strålende fremtid.Lillekos har en strålende fremtid.Lillekos har en strålende fremtid.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Jeg er aleneforsørger og har en barn som er mye suk. Jeg har allerede brukt opp mine 20 dager dette året og har søkt nav om 20 ekstra som jeg får da sykdommen hans faller inn under reglene de har for dette. Jeg har vært i kontakt med både sosionom, leger på sykehus, fastlege og nav og alle sier at syke-barn-dagene skal brukes hver gang barnet er sykt, barnehagen har planleggingsdager (og du ikke får barnevakt) eller dagmamma er syk. Jeg har brukt disse mer enn tre dager etter hverandre og har da blitt nervøs for om jeg har lov å bruke de lenger. Har bedt om erklæring fra legen. Noen ganger har de skrevet det så jeg har kunnet lagt det ved egenmeldingen. Ikke en erklæring, men en bekreftelse på en måte om at barnet har vært/er syk den og den perioden. Men mange ganger har jeg fått til svar at de skriver ikke ut sånt, for det er ikke likt for barn som for voksne med egenmelding. Etter jeg hadde brukt de 20 dagene og før jeg søkte nav om flere dager så ble sønnen min faktisk sykemeldt. Og jeg får da velferdsdager på grunnlag av hans sykemelding.
__________________
Mamma til TEODOR født 16.aug.07
Lillekos er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 20:56   #7
Supermedlem
 
Klemmen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 879
MP Rating: 0% (0)
Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Sitat:
Opprinnelig postet av Abritta Vis post
Her er reglene for egenmelding, i følge NAV: NAV - Relaterte sider - Egenmelding

Og her er et eksempel på et egenmeldingsskjema.

http://www.uio.no/for_ansatte/ansatt...ing_270209.pdf

Dette er noe ulikt det jeg en gang jobbet med, men legg merke til punkt 7 på den siden hvor reglene står:



Dette vet jeg sto på baksiden av de skjemaene vi benyttet oss av, og som også var utlevert oss fra NAV. Så det stemmer nok at dager i mellom også regnes med. Sprøtt nok...
Egenmelding har ingenting med sykt barn dager å gjøre. Det er 2 forskjellige ting. Det står ingenting om sykt barn i den øverste linken du viser til.
Sykt barn dager skal regnes som enkelt dager, og det skal kun regnes med de faktiske dagene en skulle vært på jobb.
__________________

Storesøster 04
Lillebror 08
Klemmen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 21:06   #8
Supermedlem
 
Soria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2003
Meldinger: 542
MP Rating: 0% (0)
Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Sitat:
Opprinnelig postet av Klemmen Vis post
Egenmelding har ingenting med sykt barn dager å gjøre. Det er 2 forskjellige ting. Det står ingenting om sykt barn i den øverste linken du viser til.
Sykt barn dager skal regnes som enkelt dager, og det skal kun regnes med de faktiske dagene en skulle vært på jobb.
Det er jo dette jeg håper så inderlig stemmer, men har du noe jeg kan vise til her? Rådgiveren fra NAV som jeg snakket med i januar sendte meg en link med paragrafen, men det har vært ørten oppdateringer på siden etter det og jeg finner ikke igjen den hun viste til.

Forøvrig bruker vi samme egenmeldingsskjema for sykt barn-dager som våre egne egenmeldingsdager.

Jeg setter stor pris på at dere hjelper her.
__________________
Soria er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 21:11   #9
Supermedlem
 
Klemmen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 879
MP Rating: 0% (0)
Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Sitat:
Opprinnelig postet av Soria Vis post
Det er jo dette jeg håper så inderlig stemmer, men har du noe jeg kan vise til her? Rådgiveren fra NAV som jeg snakket med i januar sendte meg en link med paragrafen, men det har vært ørten oppdateringer på siden etter det og jeg finner ikke igjen den hun viste til.

Forøvrig bruker vi samme egenmeldingsskjema for sykt barn-dager som våre egne egenmeldingsdager.

Jeg setter stor pris på at dere hjelper her.
Finner det ikke igjen jeg heller. Men ta en tlf til NAV igjen du, det er de som kan hjelpe deg aller best!

Det at det er så mange som bruker samme skjema for egenmelding av egen sykdom og barns sykdom/barnepassers sykdom gjør at mange tror at det er samme regler for disse to.
__________________

Storesøster 04
Lillebror 08
Klemmen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-04-2009, 21:26   #10
Seniormedlem
 
Høns sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 1,980
MP Rating: 0% (0)
Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.Høns har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Klemmen har helt rett!

Du leverer en egenmelding om at barnet er sykt, i praksis ved å si i fra. Arbeidsgiver giver kan kreve dette dokumentert, fra dag 4 (dvs etter dag 3). Sykt barn dager tas ut 1 og 1.


Sitat:
II. Omsorgspenger ved barns eller barnepassers sykdom
.§ 9-5. Stønadssituasjonen for omsorgspenger
Historikk

Til en arbeidstaker som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller hun er borte fra arbeidet

a) på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon,

b) fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk.

c) fordi den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon, eller

d) fordi barnet på grunn av sykdom trenger oppfølging i form av legebesøk mv. selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen.

Retten til omsorgspenger etter første ledd gjelder også fosterforeldre.

Retten til omsorgspenger gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Dersom barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til og med det året barnet fyller 18 år.

.§ 9-6. Antall dager med omsorgspenger
Historikk

Omsorgspenger etter § 9-5 første ledd ytes til den enkelte arbeidstaker i opptil 10 stønadsdager for hvert kalenderår. Har vedkommende omsorgen for mer enn to barn, ytes det omsorgspenger i opptil 15 stønadsdager. Når arbeidstakeren er alene om omsorgen, økes antallet stønadsdager til henholdsvis 20 og 30.

Dersom en arbeidstaker har kronisk syke eller funksjonshemmete barn og dette fører til en markert høyere risiko for fravær fra arbeidet, ytes det omsorgspenger etter reglene i første ledd med tillegg av 10 stønadsdager for hvert kronisk sykt eller funksjonshemmet barn. Når arbeidstakeren er alene om omsorgen, dobles antall stønadsdager

Arbeidstakeren regnes for å ha aleneomsorg for et barn også hvis den andre av barnets foreldre i lang tid ikke kan ha tilsyn med barnet fordi han eller hun er funksjonshemmet, innlagt i helseinstitusjon e.l.

For at arbeidstakeren skal få utvidet rett til omsorgspenger etter andre ledd, må Arbeids- og velferdsetaten ha godtatt at barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet.

Selv om den ene av foreldrene er alene om den daglige omsorgen, kan stønadsdagene (20, 30 eller 40) fordeles mellom foreldrene i forhold til omfanget av avtalt samvær. Det er et vilkår at Arbeids- og velferdsetaten får skriftlig erklæring fra begge foreldrene om samværsfordelingen.

Når en av foreldrene er alene om den daglige omsorgen, kan opptil 10 av stønadsdagene overføres til ektefelle, eller til samboer når samboerforholdet har vart i minst 12 måneder. Det er et vilkår at Arbeids- og velferdsetaten får skriftlig melding om overføringen.

Departementet gir forskrifter om gjennomføringen av bestemmelsene i denne paragrafen, herunder om hvilke sykdommer og funksjonshemninger som skal gi utvidet rett til omsorgspenger etter andre ledd.

.§ 9-7. Dokumentasjon av sykdom
Historikk

For at arbeidstakeren skal få rett til omsorgspenger fra arbeidsgiveren, må barnets eller barnepasserens sykdom dokumenteres med egenmelding eller legeerklæring.

Med egenmelding menes det at arbeidstakeren uten å legge fram legeerklæring melder fra til arbeidsgiveren om at fraværet skyldes sykt barn eller syk barnepasser.

Arbeidstakeren kan gi skriftlig eller muntlig egenmelding for de første tre kalenderdagene i hvert enkelt tilfelle. Fravær fra en arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille, skal regnes som en egenmeldingsdag. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiveren kreve at barnets eller barnepasserens sykdom blir dokumentert med legeerklæring.

For at arbeidstakeren skal få rett til omsorgspenger fra trygden må barnets eller barnepasserens sykdom dokumenteres med legeerklæring.

Bestemmelsene i §§ 8-7 andre ledd og 8-27 første ledd bokstav b gjelder tilsvarende.
__________________
Høns, Fredrik 2002 og Lillebror 19.08.08
Høns er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 04:18.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com