Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Forebyggende helse


Vis resultat: Skal dere ta svineinfluensavaksinen?
Ja 131 50.97%
Nei 49 19.07%
Vet ikke/i tvil 77 29.96%
Velgere: 257. Du kan ikke stemme i denne spørreundersøkelsen

Svar
 
Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-10-2009, 08:15   #61
Medlem
 
E-mamma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 448
MP Rating: 0% (0)
E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Selvfølgelig skal vi ta den. På tross av at jeg selv er helsepersonell vurderer jeg ikke meg selv som mer kompetent enn spesialistene på FHI. For meg er det helt ufattelig det som har kommet frem i diskusjoner her inne - der vaksinemotstandere (som sannsynligvis i mange tilfeller er helt uten helsefaglig bakgrunn) slenger om seg med stort sett useriøse linker og påstander og bruker dette til å skape usikkerhet om gjeldende anbefalinger. For meg har det gjort meg enda mer trygg på at det er riktig å ta vaksinen, jeg har ikke funnet et eneste godt argument for å la være...
__________________
E-mamma med sine små prinsesser
E-mamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 08:18   #62
Supermedlem
 
Marilena sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: I huset mitt
Meldinger: 766
MP Rating: 0% (0)
Marilena har et ubeskrivelig bra rykte.Marilena har et ubeskrivelig bra rykte.Marilena har et ubeskrivelig bra rykte.Marilena har et ubeskrivelig bra rykte.Marilena har et ubeskrivelig bra rykte.Marilena har et ubeskrivelig bra rykte.Marilena har et ubeskrivelig bra rykte.Marilena har et ubeskrivelig bra rykte.Marilena har et ubeskrivelig bra rykte.Marilena har et ubeskrivelig bra rykte.Marilena har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

I tillegg til at jeg er generelt skeptisk til ei så ny vaksine som vi ikke aner noe om langtidsbivirkningene på, er ungene sørpe forkjøla så da blir det ikke satt noen vaksine på de selv om mitt legekontor skal vaksinere de i risikogruppa denne uka. Kommer ikke på tale å sprøyte inn noe jeg ikke aner konsekvensene av i en unge som ikke er frisk når sprøyta settes. Jeg regner med det samme gjelder nå som for alle andre vaksiner.


Jeg blir snart sprø av dette massehysteriet. Vaksinen er forsket på i 2-3 mnd og det er ikke forsking god nok til at jeg stoler på at dette er mer positivt enn negativt å sprøyte inn i mine unger.

Jeg har konferert med astmalegen til erten, og hun mener at siden han har vært uten medisiner såpass lenge som han har og heller ikke viser tegn til astmasymptomer er han frisk fra denne. Det stemmer også med tidligere forskning at barn med barneastama har vokst i fra den rundt 5-års alder.

Det blir ingen vaksine i denne omgang.
__________________
Alenemamma til Erten-04 og Furten-06 med en herlig kjæreste.

Noen ganger koster det mer å være feig enn å hoppe uti og se hva som skjer....

Sist endret av Marilena; 26-10-2009 kl 09:34. Begrunnelse: Hadde mer på hjertet....
Marilena er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 09:46   #63
MTN
Veteranmedlem
 
MTN sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 3,246
MP Rating: 0% (0)
MTN har slått av rykte
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Sitat:
Opprinnelig postet av E-mamma Vis post
Selvfølgelig skal vi ta den. På tross av at jeg selv er helsepersonell vurderer jeg ikke meg selv som mer kompetent enn spesialistene på FHI. For meg er det helt ufattelig det som har kommet frem i diskusjoner her inne - der vaksinemotstandere (som sannsynligvis i mange tilfeller er helt uten helsefaglig bakgrunn) slenger om seg med stort sett useriøse linker og påstander og bruker dette til å skape usikkerhet om gjeldende anbefalinger. For meg har det gjort meg enda mer trygg på at det er riktig å ta vaksinen, jeg har ikke funnet et eneste godt argument for å la være...
Jovist har jeg helsefaglig bakgrunn, og med tanke på at mange leger heller ikke vil ta vaksinen så holder ikke det argumentet.

Jeg er usikker på anbefalingene nettopp fordi anbefalinger tidligere har vist seg og ikke være gode nok.
__________________

MTN er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 09:52   #64
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 95
MP Rating: 0% (0)
india-april har en strålende fremtid.india-april har en strålende fremtid.india-april har en strålende fremtid.india-april har en strålende fremtid.india-april har en strålende fremtid.india-april har en strålende fremtid.india-april har en strålende fremtid.india-april har en strålende fremtid.india-april har en strålende fremtid.india-april har en strålende fremtid.india-april har en strålende fremtid.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Sitat:
Opprinnelig postet av E-mamma Vis post
Selvfølgelig skal vi ta den. På tross av at jeg selv er helsepersonell vurderer jeg ikke meg selv som mer kompetent enn spesialistene på FHI. For meg er det helt ufattelig det som har kommet frem i diskusjoner her inne - der vaksinemotstandere (som sannsynligvis i mange tilfeller er helt uten helsefaglig bakgrunn) slenger om seg med stort sett useriøse linker og påstander og bruker dette til å skape usikkerhet om gjeldende anbefalinger. For meg har det gjort meg enda mer trygg på at det er riktig å ta vaksinen, jeg har ikke funnet et eneste godt argument for å la være...
Selv om norske myndigheter anbefaler denne vaksinen til gravide og små barn er det mange andre lands myndigheter som ikke nødvendigvis er enige. Det har de nok gode grunner til.

- I Sverige anbefales ikke barn under 3 år vaksine mot svineinfluensa
- I Danmark anbefales ikke friske gravide å vaksineres
- I Tyskland er det bestilt en egen vaksine uten kvikksølv og skvalen til gravide, forsvaret og den politiske eliten
- I USA er skvalen forbudt å tilsette i vaksiner

Hva som gjør norske myndigheter så skråsikre i sine anbefalinger vet ikke jeg men ikke rart det er stor skepsis blant folk.

Sist endret av india-april; 26-10-2009 kl 09:55.
india-april er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 09:56   #65
Medlem
 
E-mamma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 448
MP Rating: 0% (0)
E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Sitat:
Opprinnelig postet av MTN Vis post
Jovist har jeg helsefaglig bakgrunn, og med tanke på at mange leger heller ikke vil ta vaksinen så holder ikke det argumentet.

Jeg er usikker på anbefalingene nettopp fordi anbefalinger tidligere har vist seg og ikke være gode nok.
Det er jo nettopp poenget mitt - jeg mener at helsepersonell generelt (inkludert meg selv) ikke er mer kompetent til å vurdere dette enn spesialistene på FHI. Det er forskjell på legers spesialisering - og således forskjell på kompetanse innenfor forskjellige fagfelt.
__________________
E-mamma med sine små prinsesser
E-mamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 09:58   #66
VIP-Medlem
 
Tini 2 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 5,204
MP Rating: 100% (1)
Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.Tini 2 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Jeg har endelig bestemt meg for å ta vaksina, samt at barna og skal få den.
__________________
-98 aug-05 sept 06
http://forum.nybaktmamma.com/hus-og-...getrad-620956/
Tini 2 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 09:58   #67
Supermedlem
 
Malagi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 817
MP Rating: 0% (0)
Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.Malagi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Sitat:
Opprinnelig postet av india-april Vis post
Selv om norske myndigheter anbefaler denne vaksinen til gravide og små barn er det mange andre lands myndigheter som ikke nødvendigvis er enige. Det har de nok gode grunner til.

- I Sverige anbefalers ikke barn under 3 år vaksine mot svineinfluensa
- I Danmark anbefales ikke friske gravide å vaksineres
- I Tyskland er det bestilt en egen vaksine uten kvikksølv og skvalen til gravide, forsvaret og den politiske eliten
- I USA er skvalen forbudt å tilsette i vaksiner

Hva som gjør norske myndigheter så skråsikre i sine anbefalinger vet ikke jeg men ikke rart det er stor skepsis blant folk.
Det er en viktig ting da, som skiller Norge fra Danmark og Sverige og det er at vi har langt flere døde pga influensaen enn de har. Hvorfor det er slik, vet man ikke, men det er en viktig årsak til av anbefalingene her favner større grupper.

Men når det er sagt, så ville jeg også mye heller hatt den vaksinen som er uten kvikksølvforbindelsen og skvalen..
__________________
Malagi
Ivf-pia kom på termin 06.07.08
Malagi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 10:06   #68
Medlem
 
E-mamma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 448
MP Rating: 0% (0)
E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Siden dette med kvikksølv stadig kommer opp - tatt fra FHI sine sider:

Mengden Tiomersal i Pandemrix er langt lavere enn det som tidligere var vanlig i spedbarnsvaksiner. Med et gjennomsnittlig norsk kosthold får man i seg ca 4 mikrogram kvikksølv daglig, mens en dose Pandemrix inneholder 2,5 mikrogram kvikksølv. Den kvikksølvforbindelsen som er i vaksinen (etylkvikksølv) skilles også raskere ut av kroppen enn den man får i seg gjennom mat (metylkvikksølv).
Tiomersal har vært brukt som konserveringsmiddel i vaksiner siden 1930-tallet. Det er gjort grundige studier i store befolkningsgrupper med tiomersal som vaksinetilsetning, og ingen av disse undersøkelsene har gitt holdepunkt for at bruk av tiomersal i vaksiner medfører helseskade (4). Det er også lang erfaring med tiomersalholdige vaksiner gitt til gravide, blant annet gjennom utstrakt bruk av stivkrampevaksine til gravide i mange land for å unngå stivkrampe hos nyfødte. Dette gjelder land som bruker stivkrampevaksine i flerdoseglass. Heller ikke her har man funnet skadelige effekter (5,6).
Vaksinen inneholder også adjuvans, et stoff som gjør at kroppen danner bedre og mer langvarig beskyttelse mot sykdommen det vaksineres mot. Adjuvansen består av en naturlig olje (skvalen), et E-vitamin (DL-alfa-tokoferol) og en emulgator (polysorbat). Skvalen er en naturlig olje som finnes hos alle planter og dyr. Den i vaksinen er fremstilt fra haileverolje. Influensavaksine med skvalen er gitt til om lag 45 millioner mennesker uten å ha vist å gi alvorlige bivirkninger.
I tillegg inneholder vaksinen andre hjelpestoffer, hovedsakelig salter.

Legger ved linken i tilfelle noen vil se nærmere på referansene;
http://www.pandemi.no/pandemi/risiko...a_h1n1__596034
__________________
E-mamma med sine små prinsesser
E-mamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 10:17   #69
MTN
Veteranmedlem
 
MTN sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 3,246
MP Rating: 0% (0)
MTN har slått av rykte
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Sitat:
Opprinnelig postet av E-mamma Vis post
Det er jo nettopp poenget mitt - jeg mener at helsepersonell generelt (inkludert meg selv) ikke er mer kompetent til å vurdere dette enn spesialistene på FHI. Det er forskjell på legers spesialisering - og således forskjell på kompetanse innenfor forskjellige fagfelt.
Dessverre så tar også spesialistene på FHI feil om fremtiden iblant.
__________________

MTN er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 10:21   #70
Veteranmedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 3,158
MP Rating: 0% (0)
tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Sitat:
Opprinnelig postet av MTN Vis post
Dessverre så tar også spesialistene på FHI feil om fremtiden iblant.
Dessverre er det sånn at selv eksperter tar feil. Men de har som regel det beste utgangspunktet til å ta en beslutning. Og jeg velger å høre på folk som er eksperter på vaksiner framfor udokumenterte lenker jeg får servert på nett.
__________________

...krysser fingrene for lillebrøster i juli
tuuli er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 00:56.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com