Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Forebyggende helse
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 



Vis resultat: Skal dere ta svineinfluensavaksinen?
Ja 131 50.97%
Nei 49 19.07%
Vet ikke/i tvil 77 29.96%
Velgere: 257. Du kan ikke stemme i denne spørreundersøkelsen

Svar
 
Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-10-2009, 10:29   #71
Seniormedlem
 
Modesty sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Sted: Trøndelag
Meldinger: 2,304
MP Rating: 0% (0)
Modesty har et ubeskrivelig bra rykte.Modesty har et ubeskrivelig bra rykte.Modesty har et ubeskrivelig bra rykte.Modesty har et ubeskrivelig bra rykte.Modesty har et ubeskrivelig bra rykte.Modesty har et ubeskrivelig bra rykte.Modesty har et ubeskrivelig bra rykte.Modesty har et ubeskrivelig bra rykte.Modesty har et ubeskrivelig bra rykte.Modesty har et ubeskrivelig bra rykte.Modesty har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Hadde jo bestemt meg, men nå er jeg sannelig usikker igjen! Det er mange gode argumenter for og imot i denne tråden, og jeg skulle vel aldri lest den igjen etter å ha bestemt meg

Enkelte jeg kjenner (unge folk) ligger langflate og en jeg kjenner (gravid) avsluttet sitt svsk med intravenøst på sykehuset og fødte et lite barn. Igjen enkelte (min bror feks) har hatt det, men var lite dårlig og smittet INGEN i familien, verken sine egne barn/kone eller oss søsknene.

Det er jo selvfølgelig det som er langt frem i tid som gjør meg usikker.. Hva risikerer jeg ved å ta den.. ved å ikke ta den? Hva kan skje om 10-20 år pga at jeg tok den? Jeg selv er frisk og burde skulle klare å takle sykdommen, men hva om jeg får den og smitter et lite barn som kan bli veldig syk og i verste fall dø??

Hvorfor skal dette være så vanskelig da?

I starten syntes jeg media blåste dette mye opp, men nå er jeg ikke sikker på om det er sååå veldig blåst opp lengre. Men blir jo usikker når det er ulike anbefalinger fra land til land, spesielt når det gjelder barn under 3 år. Så ang vaksine til Isak.. ble jeg veeeldig i tvil om nå!
__________________

Isak Nathaniel ~ 11.desember `08

Bloggen
Modesty er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 10:41   #72
Medlem
 
E-mamma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 449
MP Rating: 0% (0)
E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.E-mamma har en strålende fremtid.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Sitat:
Opprinnelig postet av tuuli Vis post
Dessverre er det sånn at selv eksperter tar feil. Men de har som regel det beste utgangspunktet til å ta en beslutning. Og jeg velger å høre på folk som er eksperter på vaksiner framfor udokumenterte lenker jeg får servert på nett.
Signerer!!!
__________________
E-mamma med sine små prinsesser
E-mamma er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 11:53   #73
Veteranmedlem
 
Marian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2002
Meldinger: 3,858
MP Rating: 0% (0)
Marian har et ubeskrivelig bra rykte.Marian har et ubeskrivelig bra rykte.Marian har et ubeskrivelig bra rykte.Marian har et ubeskrivelig bra rykte.Marian har et ubeskrivelig bra rykte.Marian har et ubeskrivelig bra rykte.Marian har et ubeskrivelig bra rykte.Marian har et ubeskrivelig bra rykte.Marian har et ubeskrivelig bra rykte.Marian har et ubeskrivelig bra rykte.Marian har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Sitat:
Opprinnelig postet av tuuli Vis post
Dessverre er det sånn at selv eksperter tar feil. Men de har som regel det beste utgangspunktet til å ta en beslutning. Og jeg velger å høre på folk som er eksperter på vaksiner framfor udokumenterte lenker jeg får servert på nett.
__________________
Marian er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 13:01   #74
Supermedlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Meldinger: 1,061
MP Rating: 0% (0)
Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.Frida* har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Sitat:
Opprinnelig postet av tuuli Vis post
Dessverre er det sånn at selv eksperter tar feil. Men de har som regel det beste utgangspunktet til å ta en beslutning. Og jeg velger å høre på folk som er eksperter på vaksiner framfor udokumenterte lenker jeg får servert på nett.
Signerer

Også må jeg bare si at jeg synes man skal respektere de som er skeptiske til vaksinen, på mer eller mindre godt grunnlag, akkurat som man skal respektere de som er skeptiske til svineinfluensaen på mer eller mindre godt grunnlag...

Å diskutere kilder er jo vel og bra (og gøy og lærerikt ); men å gå ut og kalle den ene delen hysteriske (de som er skeptiske til sykdommen! Jmf. en av de andre trådene her) når man viser det samme "hysteriet" (for å bruke samme ordet selv; ville ikke brukt det ellers)selv mot vaksinen; det synes jeg er ganske ubetenksomt og merkelig, for å si det pent...
Frida* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 13:35   #75
MTN
Veteranmedlem
 
MTN sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Meldinger: 3,252
MP Rating: 0% (0)
MTN har slått av rykte
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Sitat:
Opprinnelig postet av tuuli Vis post
Dessverre er det sånn at selv eksperter tar feil. Men de har som regel det beste utgangspunktet til å ta en beslutning. Og jeg velger å høre på folk som er eksperter på vaksiner framfor udokumenterte lenker jeg får servert på nett.
Det er svært lite og dokumentere all den tid vaksinen ikke har vært i bruk særlig lenge. Selv etter en stund er det vanskelig og årsaksforklaring vaksine og enkelte mulige konsekvenser som debatten rundt hjernehinnebetennelse og ME.

Ingen ekspert kan si noe om virkningen av denne vaksinen, de kan bare snakke om hva de tror eller de kan avveie mulige konsekvenser av og ikke ta den opp mot mulige konsekvenser av og ta den. Svaret er det ikke gitt at passer for alle. Vi kan vurdere farer og risiko forskjellig og ta ulike valg ut ifra dette.
__________________

MTN er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 14:07   #76
VIP-Medlem
 
maylen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Sted: finnmark
Meldinger: 5,364
MP Rating: 0% (0)
maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Håper ikke noen røykere nekter å ta vaksinen pga kvikksølv. Det ville jo vært latterlig - i og med at røykere muligens er dårligere rustet for sykdommen, og det er kvikksølv i røyken.
maylen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 14:38   #77
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,439
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Sitat:
Opprinnelig postet av maylen Vis post
Håper ikke noen røykere nekter å ta vaksinen pga kvikksølv. Det ville jo vært latterlig - i og med at røykere muligens er dårligere rustet for sykdommen, og det er kvikksølv i røyken.

Sånn aporopo ut av det blå, liksom...?
__________________
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 14:46   #78
Supermedlem
 
Gurli sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Meldinger: 914
MP Rating: 0% (0)
Gurli har et ubeskrivelig bra rykte.Gurli har et ubeskrivelig bra rykte.Gurli har et ubeskrivelig bra rykte.Gurli har et ubeskrivelig bra rykte.Gurli har et ubeskrivelig bra rykte.Gurli har et ubeskrivelig bra rykte.Gurli har et ubeskrivelig bra rykte.Gurli har et ubeskrivelig bra rykte.Gurli har et ubeskrivelig bra rykte.Gurli har et ubeskrivelig bra rykte.Gurli har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Sitat:
Opprinnelig postet av india-april Vis post
Selv om norske myndigheter anbefaler denne vaksinen til gravide og små barn er det mange andre lands myndigheter som ikke nødvendigvis er enige. Det har de nok gode grunner til.

- I Sverige anbefales ikke barn under 3 år vaksine mot svineinfluensa
- I Danmark anbefales ikke friske gravide å vaksineres
- I Tyskland er det bestilt en egen vaksine uten kvikksølv og skvalen til gravide, forsvaret og den politiske eliten
- I USA er skvalen forbudt å tilsette i vaksiner

Hva som gjør norske myndigheter så skråsikre i sine anbefalinger vet ikke jeg men ikke rart det er stor skepsis blant folk.
Du skriver at den ikke anbefales til friske gravide i Danmark, dette er feil i følge statens serum institutt.

Sundhedsstyrelsen har justeret på en række områder i forhold til anbefalinger for vaccination mod influenza A(H1N1)v.

Vaccinationen tilbydes nu også til:
- raske gravide i 2. og 3. trimester, efter forudgående drøftelse med egen læge
- personer i risikogruppen fra 6 måneder og op (tidligere fra 3 år)

Danmark har aldri ikke anbefalt vaksine de har bare ikke tilbudt vaksinen til friske gravide, men det gjør de nå.

Link : http://www.ssi.dk/sw174.asp?PAGE=1&ArtNo=3655217

De andre landene vet jeg ikke, men der er en foskjell på å ikke anbefale og det å tilby vaksine som er viktig mener jeg.
__________________
Mamma til ei lita prinsesse og en liten spire i magen.



Min byggeblogg:
http://mittnyehjem.blogspot.com/

Sist endret av Gurli; 26-10-2009 kl 14:48.
Gurli er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 14:58   #79
Supermedlem
 
LynxLynx sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 1,075
MP Rating: 0% (0)
LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.LynxLynx har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Jeg skal i hvert fall vaksinere meg. Etter jul kommer jeg til å jobbe innenfor helse/omsorg og vil antageligvis være i kontakt med mennesker i risikogruppene. Da vil ikke jeg være en smitterisiko for dem

Hvis jeg kan overtale fastlegen min til å ta en blodprøve og se om jeg allerede har hatt den, stiller saken seg anderledes. Da kommer jeg ikke til å ta den.

LilleLynx skal på forsinka toårskontroll i overimorra. Skal snakke litt med legen da om han skal ha den eller ikke.
__________________
Klikk her før du spør!


LynxLynx er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-10-2009, 17:33   #80
VIP-Medlem
 
maylen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Sted: finnmark
Meldinger: 5,364
MP Rating: 0% (0)
maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.maylen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Skal dere ta svineinfluensavaksinen? (spørris)

Jeg får den mest sannsynlig i morgen.
maylen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:35.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com