Vaksinere eller ikke vaksinere...
|
|
Det er det store spørsmålet.
Sitter her og gruer meg til å måtte ta den endelige avgjørelsen, jeg. Vil ikke gjøre det bare fordi "alle andre" gjør det og fordi det regnes som den forsvarlige tingen å gjøre, men kanskje for en gangs skyld "alle andre" har rett og jeg bare er sær..?
Det er bare det at det er to ting:
For det første har jeg en venninne som gikk og var frisk frem til hun var omtrent ett år. Så ble hun vaksinert. I dag sitter hun i rullestol, og en eventuell graviditet vil drepe henne før fosteret er stort nok til å hentes ut med keisersnitt. Den eneste tingen som skjedde, var nettopp denne vaksina.
For det andre leste jeg en undersøkelse en gang om at krybbedød gjerne inntreffer innen en viss periode etter vaksinasjonen. Det skremte også livsskiten av meg.
Husker ennå med gru den dagen jeg fikk hjernehinnebetennelse-sprøyta på ungdomsskolen (jeg var en av de heldige utvalgte forsøkskaninene), og jeg ble noe inni det grønne sjuk av den. Så hører man jo om dem som har blitt kronisk syke som en følge av den også, for ikke lenge siden var det en reportasje på NRK om det.
Og så har jeg generelt store problemer med å skyte babyen min full av sjukdom også. Ikke skal hun i barnehage, ikke farter vi mye utenlands og (i fare for å fremstå som rasist) ikke har vi kontakt med noen utenlandske mennesker heller. Så hun vil jo være minimalt utsatt for smitte uansett.
Men jeg har som sagt ikke bestemt meg ennå. Mulig vi velger å ta noen av dem, eller utsette til hun er større.
Noen som har noen kloke tanker om dette?
|