|
|
|
27-03-2008, 14:22
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2005
Meldinger: 1,991
|
Molusker! hvordan får man dem vekk?
minsten har fått noen hvite nupper i huden på ene armen, ser ut som små-små blemmer eller fettklumper, kan se ut som dem er veskefylte rundt med en hvitere prikk inni... har spredt seg litt siste dagene.
har sjekket litt nå da, og har funnet ut at det ganske sikkert er molukser han har fått......
Noen som har råd om hvordan man blir kvitt dette?????
|
27-03-2008, 14:30
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2004
Sted: På toppen
Meldinger: 2,643
|
Sv: Molusker! hvordan får man dem vekk?
Etter det eg har skjønt må ein berre vente. Og den ventinga kan ta lang tid.
|
|
27-03-2008, 14:38
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2005
Sted: Ålesund
Meldinger: 1,783
|
må desverre bare vente, og det kan ta tid....
veldig smittsomt så går det hull på dem anbefaler jeg å legge på plaster
|
27-03-2008, 14:43
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2005
Meldinger: 1,991
|
Åååå.... vente..?????
Er det virkelig ingenting som funker??
Hvordan kan han ha fått dem? må vere via barnehagen det da...?
|
27-03-2008, 14:49
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 4,597
|
De kan skrapes bort, men dette bør gjøres av lege. For hvis du skraper feil, så blir det bare flere molusker, for de er ganske så "smittsomme". Dessuten kan det bli ganske stygge arr.
Snuppa hadde en del på magen, og et par av dem ble slitt bort på babysvømminga. Hun har fremdeles arr etter dette; som små søkk i huden.
Så det er faktisk bare å vente, og du må sannsynligvis vente lenge også. Snuppa sine forsvant etter omtrentlig 10 måneder. Plutselig en dag så ble de mye færre, og så etter et par uker var de helt borte. Like plutselig som de hadde kommet.
|
27-03-2008, 14:53
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2002
Sted: Telemark
Meldinger: 805
|
Begge mine barn har hatt det.De hadde det begge fra de var bortimot året. Og ja,de smitter når de går hull på.
Lillegutt vokste det av seg når han var 2,5 år.
Lillejenta har akuratt blitt kvitt de siste nå og hun er snart 4 år.
Når de gikk hull på,så plastret jeg de. Men det hendte jo at jentungen pellet på de før jeg rakk plastre og da fikk hun flere steder.
Lillejenta klarte også og få betennelse i de når hun var syk og dårlig immunsforsvar. Ble skikkelig store byller som måtte smøres med fucidin salve.
Hvordan minsten din har fått er ikke godt og si,men legen sa til meg når mine fikk det at de bare kom. Og at de måtte vokse det av seg.
|
27-03-2008, 19:54
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2008
Sted: Vestfold
Meldinger: 775
|
Da jeg var liten hadde jeg noen på innsiden av armen (ved albuen), og disse fjernet legen uten problemer. De kom aldri tilbake. Så det er mulig å ta dem vekk .
|
|
27-03-2008, 20:07
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2002
Sted: Tromsø
Meldinger: 6,386
|
Minsten her har nesten akkurat blitt kvitt sine.. han hadde de i 1,5 år. Vi fikk en salve fra legen som vi smørte på.. Elocon krem 0,1% heter den. Vi var hos legen med han to ganger, første gangen fikk vi beskjed om å vente, for det kom til å gå bort av seg selv.. andre gangen var da vi fikk salven. Det begynte å spre seg nedover bena hans (han hadde "bak" kneet) og det ble ikke bedre, så da skulle vi først prøve den salven, virket ikke det så skulle vi komme tilbake og legen skulle fjerne molluskene.
Min blogg
|
|
|
27-03-2008, 20:11
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Kleppe (Stavanger)
Meldinger: 5,807
|
Det er bare å vente så er det plutselig borte en dag, men det tar tid. På papirene jeg fikk hos legen sto det 6-9mnd, men det var vist i miste laget. De kom nok til å være der lenge en som så.
Snuppa begynte med tre stykker på under armen, men de ble betent og blødde og det har spredd seg.
Nå har hun under hele armen, frem på brystet og bak på ryggen.
Det legen kunne gjøre var og bedøve henne og skrape de bort, men det var en smertefull og lite kjekk opplevelse for jentungen. Så beste var og bare smøre tolmodigheten og vente.
|
|
27-03-2008, 20:13
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Østfold
Meldinger: 955
|
Selma fikk sine første molusker rett etterat vi hadde vært på ett-årskontroll på helsestasjonen. Det var vel ca 4-5 i starten... Spurte helsesøster om hva jeg skulle gjøre med dem. Ho mente at jeg bare skulle la dem være, og bare følge med på dem. De var ikke farlige sa ho, men smittsomme fra ett sted på kroppen, til ett annet. Men det smitter svært sjeldent over fra en person til en annen person.
Etterhvert fikk ho ganske mange flere, og på det meste hadde ho over 30 på magen! Jeg syntes jo litt synd på jenta mi jeg da, og var så redd at de skulle plage henne på noen måte. Det virket som om det ikke brydde henne i det hele tatt, bortsett fra kanskje en i ny og ne som var litt større enn de andre liksom. Jeg snakket med en lege om det, og han sa at det gikk fint an å klemme ut de store selv, men at man (selvsagt) skulle vaske seg på hendene først, og også etterat man har klemt, for å unngå videre smitte.
Moluskene varte ganske lenge, og de første tror jeg ho hadde omtrent fram til to-årsalderen. De fire siste klemte vi ut i høst. De var på innsiden av låret, helt ned mot kneet. Der satt det fire på en liten flekk, i en firkant liksom. De klemte jeg ut, for det virket som om de plaget henne litt. Ho syntes ikke det var noe godt akkurat når jeg klemte på dem, men det gikk fort over, og ho var jo så heldig og fikk mange plaster på samtidig da! Ut av moluskene kommer det liksom en liten "talg-klump", en kviseaktig greie, som er veldig hard, nesten så hard som stein.
Nå har ikke Selma hatt noen siden i høst, og det ser ut til at ho har blitt helt kvitt dem.
|
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 19:47.
|