Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Forebyggende helse




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 12-01-2009, 21:24   #41
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,749
MP Rating: 0% (0)
tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvorfor utsette MMR vaksine?

Sitat:
Opprinnelig postet av MammaAne Vis post
Seriøs forskning?

I de fleste tilfeller har det nok mer for seg å stole på seriøs forskning enn enkelthistorier. Man skal ikke slutte å være skeptisk og tenke selv, men man skal heller ikke la seg skremme av det en enkeltperson forteller.

MMR-vaksinen har ikke alltid vært(og er ikke?) perfekt, men den har sørget for at de fleste av oss har sluppet å oppleve nokså grusomme sykdommer som enten dreper eller merker folk for livet. Og derfor synes jeg det er uansvarlig å ikke vaksinere barna sine, med mindre man har gode grunner som noen her har.
__________________

tuuli er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-01-2009, 21:39   #42
k&j
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2002
Meldinger: 1,592
MP Rating: 0% (0)
k&j har et ubeskrivelig bra rykte.k&j har et ubeskrivelig bra rykte.k&j har et ubeskrivelig bra rykte.k&j har et ubeskrivelig bra rykte.k&j har et ubeskrivelig bra rykte.k&j har et ubeskrivelig bra rykte.k&j har et ubeskrivelig bra rykte.k&j har et ubeskrivelig bra rykte.k&j har et ubeskrivelig bra rykte.k&j har et ubeskrivelig bra rykte.k&j har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvorfor utsette MMR vaksine?

Sitat:
Opprinnelig postet av MammaAne Vis post
Seriøs forskning? Ikke alltid det er så mye bedre enn anekdoter.. De som mente MMR var koblet til autisme kjøpte sine egne forskningsrapporter, som de som nektet for det.. Så hvordan kan vi vite med 100% sikkerhet? Derfor jeg iallefall mener foreldre burde ta seg tiden å sette seg ned å bry seg om avgjørelsen de tar.. Det å følge Folkehelsa blindt er en avgjørelse det og..
Det er det folk som har brennt seg på før.. Men poenget blir å prøve å holde seg opplyst. De siste rapportene viser ikke sammenheng med autisme, men neste gjør kanskje?
man kan jo aldri være sikker på noe, heller ikke på hvilken risiko man tar ved å IKKE ta vaksinen, kan godt komme en rapport om det også.

Sikker noen som har brent seg på å følge råd fra Folkehelsa, i og med at man ikke alltid vet 100% sikkert, men hvor mange tror du kan ha brent seg på å ikke følge råd fra Folkehelsa?

Alle medisiner og vaksiner vil medføre en viss risiko, men poenget med dem er jo å redusere en annen risiko, så da blir det oppveining.

Men det er verdt å tenke over at verden også er full av mennesker som ikke vil stole på medisinsk forskning, og det har vært uheldig for mange, hvor mennesker har stolt mer på den lokale medisinmannen enn på medisinsk personale, ikke stoler på forebygging av HIV osv, osv.

I og med at hver og en av oss er sjanseløse i gjøre disse vurderingene selv, må vi velge hvem vi skal stole. Og selv om medisinsk forskning har sine svin på skogen, har de utrettet fantastiske ting, og det er absolutt dem jeg ville tydd til om jeg f.eks fikk kreft, eller barna ble alvorlig syke.
__________________
mEg
k&j er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-01-2009, 21:48   #43
Supermedlem
 
MammaAne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Tønsberg
Meldinger: 1,000
Blogginnlegg: 13
MP Rating: 0% (0)
MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvorfor utsette MMR vaksine?

tuuli: men de som da ikke blir vaksinert og ikke blir syke, har de bare flaks da?
til begge som quoter meg: det er ikke snakk om å ikke vaksinere. Tvert imot, det er snakk om å vaksinere, men ikke så tidlig som 15 mnd. Det er snakk om at foreldre må faktisk gidde å sette seg ned å ta en opplyst avgjørelse som potensielt kan forandre livet til barnet sitt..
FlyAway beskriver et scenario som desverre ikke er mulig lenger, nemlig å dele vaksinen opp.. For å gjøre belastningen minst mulig for barnet som skal gjennom dette..
Noen 15 mnd'inger tåler det bare ikke..
__________________

alene med
Prinsesse Sara 16.05.07
Lynvingen Noah 07.03.09
MammaAne er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-01-2009, 21:49   #44
ede
Supermedlem
 
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 655
MP Rating: 0% (0)
ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.
Sv: Hvorfor utsette MMR vaksine?

Klipper og limer litt mer fra intervjuet jeg lenket til tidligere;

Sitat:
- Noe er veldig enkelt å gå i mot. At meslinger er farlig, er definitivt ikke rykter. I California hadde de en meslingeepedemi på 1990-tallet, etter at en rekke foreldre sluttet å vaksinere barna sine. Der døde 3 av tusen barn. Det stemmer at flere barn dør av meslinger i U-land, men den farlige hjernebetennelsen som kan følge meslingene, kan også ramme helt friske, godt hygieniske barn som er vokst opp i de beste omgivelser. Du kan alltid si nesten eksakt hvor mange barn som vil dø i en slik epidemi.
og

Sitat:
Rygg påpeker at media har en påvirkning som kan føre til at enkelte blir engstelige for å vaksinere barna sine.
- Det er lettere å selge en artikkel om ett enkelt barn som får en akutt oppstått skade som noen tror kan være relatert til en vaksine, enn å selge en artikkel om en kjedelig studie som viser at vi ikke har hatt noen meslingedødsfall siden MMR-vaksinen ble innført, sier Rygg.
Hun oppfordrer oss også til å være kritiske til den informasjonen vi finner på internett og til å bruke flere, trygge og gjerne offentlige kilder når vi skal finne helseinformasjon. Nasjonalt folkehelseinstituttKlikk på bildet for å se det i full størrelse. er et eksempel, et annet kan være National Institutes of HealthKlikk på bildet for å se det i full størrelse. i USA.
Jeg tør i alle fall ikke å ta sjansen på å utsette noen vaksiner til mine barn.
ede er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-01-2009, 21:49   #45
VIP-Medlem
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2002
Meldinger: 8,313
MP Rating: 100% (2)
Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvorfor utsette MMR vaksine?

Sitat:
Opprinnelig postet av Isa Vis post
Mamma fortlate hun hadde lest i aftenposten nå nylig, at det var påvist en sammenheng mellom autisme og kvikksølv, og at det er kvikksøv i en del/noen av vaksinene fortsatt. Om det gjelder MMR aner jeg ikke da.
Det finnes ikke kvikksølv(Thiomersal) i vaksiner som innbefattes i barnevaksinasjonsprogrammet i Norge.


Det finnes litt kvikksølv i enkelte influensavaksiner.
__________________
Babe & 4 barn;
Storesøster 04.02.94, mellomsøster 21.12.96, lillesøster Sandra 09.08.04 og lillebror Truls 26.12.07
PM
Babe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-01-2009, 21:53   #46
Supermedlem
 
MammaAne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Tønsberg
Meldinger: 1,000
Blogginnlegg: 13
MP Rating: 0% (0)
MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvorfor utsette MMR vaksine?

ede: California-tilfellet er litt spesielt i.o.m. at det ble en kamp mot "the man" og folk plutselig slutta å vaksinere ungene sine..
Her er det bare ei som tror at dette blir litt tidlig å sprøyte inn så mye på en gang..
__________________

alene med
Prinsesse Sara 16.05.07
Lynvingen Noah 07.03.09
MammaAne er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-01-2009, 22:01   #47
ede
Supermedlem
 
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 655
MP Rating: 0% (0)
ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.ede har mye å være stolt av.
Sv: Hvorfor utsette MMR vaksine?

Sitat:
Opprinnelig postet av MammaAne Vis post
ede: California-tilfellet er litt spesielt i.o.m. at det ble en kamp mot "the man" og folk plutselig slutta å vaksinere ungene sine..
Her er det bare ei som tror at dette blir litt tidlig å sprøyte inn så mye på en gang..
Hva tror du skjer om stadig flere tror på dem som sier at vaksinen er farlig? Selv om studier har tilbakevist noen sammenheng mellom MMR-vaksine og autisme, er det jo åpenbart mange som fortsatt tror det er det.
ede er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-01-2009, 22:10   #48
Seniormedlem
 
E-78 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 2,941
MP Rating: 0% (0)
E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.E-78 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvorfor utsette MMR vaksine?

Sitat:
Opprinnelig postet av MammaAne Vis post
Noen 15 mnd'inger tåler det bare ikke..
MammaAne: Signerer denne jeg, håper jeg ikke har skremt deg helt
vekk fra vaksineprogrammet- ER mange som vil melde avvik på MMR til helsestasjonen men det er jammen ikke bare bare.
Har bare en kommentar til det som helsestasjonene rundt om sier til sammenhengen mellom autisme og MMR.
De aller fleste steder blir ikke bekymringsmeldinger etter MMR vaksinen meldt videre fra helsestasjonene. Det er derfor stoooore mørketall her. Hadde alle sakene blitt sendt videre til FHI hadde tallene sett helt annerledes ut og en hadde kanskje giddet og forske litt mer på sammenhengen mellom autisme og MMR.
90 % av de jeg har snakket med om dette (som har ønsket å melde sin bekymring pga endringer hos barnet etter vaksinen) har blitt avfeid på helsestasjonen og saken har stoppet der. En vennine av meg gikk videre med saken og d er neimen ikke mange som gidder når d skal være så tungrodd, hun måtte i møte med sjefen for helsevernetaten i byen samt med øverste leder for helsesøstrene i byen.... for i det hele tatt få sendt bekymringsmeldingen videre!!!
Skjønner godt d er mange som ikke gidder sånt styr helt ærlig!!!

Saken ble til slutt meldt, men hjelpes så mye styr og frem og tilbake og ikke minst oppfølging etter møte som skulle til før saken ble meldt inn!!!!
Skulle være helt unødvenig, alle vaksineskader som foreldre har å melde om etter en vaksine burde vært meldt direkte inn til FHI og ikke gått via helsestasjoenene, da hadde vi hatt mer reelle tall å forholde oss til!!!

Derfor fikk ikke jeg meldt noe avvik.
__________________
f.01 f.02 f.05

Min form for husarbeid er å feie over rommet med blikket.

Sist endret av E-78; 12-01-2009 kl 22:12.
E-78 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-01-2009, 22:44   #49
Supermedlem
 
MammaAne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Tønsberg
Meldinger: 1,000
Blogginnlegg: 13
MP Rating: 0% (0)
MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.MammaAne har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvorfor utsette MMR vaksine?

E-78: hehe, nei jeg er for all del ikke "skremt".. Leste nøye alt jeg kunne finne og "prata" med de jeg fikk noen som helst form for svar av. Helsesøstera vår syns faktisk det var positivt at jeg GADD å sette meg inn i det..!! men jeg vaksinerer fortsatt ungene men jeg holder meg oppdatert..
Mener det er passe seriøse greier å ta for gitt..
__________________

alene med
Prinsesse Sara 16.05.07
Lynvingen Noah 07.03.09
MammaAne er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 13-01-2009, 07:30   #50
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,749
MP Rating: 0% (0)
tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.tuuli har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvorfor utsette MMR vaksine?

Sitat:
Opprinnelig postet av MammaAne Vis post
tuuli: men de som da ikke blir vaksinert og ikke blir syke, har de bare flaks da?
De nyter jo godt av at flesteparten faktisk vaksinerer seg og at sykdommene derfor ikke er utbredt. Det er jo utrolig viktig at friske barn blir vaksinert nettopp for at de som ikke kan ta vaksinen også blir beskyttet mest mulig.

Og som andre har referert til: De stedene der andelen vaksinerte går ned, øker også tilfellene av de sykdommene man vaskinerer mot. Mulig USA er et ekstremt eksempel, men jeg synes jeg kjenner igjen mye av diskusjonen der borte her hjemme. Der vi bodde i USA var det meslingutbrudd akkurat da vi bodde der, og i det området var det mange foreldre som hadde valgt å ikke vaksinere barna sine. Det ble faktisk holdt folkemøter om farene ved vaksinering, og svært mange foreldre var usikre på hva de skulle gjøre... til legestandens store fortvilelse.
__________________

tuuli er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:20.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com