Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Forebyggende helse

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 01-12-2007, 13:44   #1
Medlem

Unicorn76 sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 76
MP Rating: 0% (0)
Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.
hm Vaksinere eller ikke vaksinere...

Det er det store spørsmålet.

Sitter her og gruer meg til å måtte ta den endelige avgjørelsen, jeg. Vil ikke gjøre det bare fordi "alle andre" gjør det og fordi det regnes som den forsvarlige tingen å gjøre, men kanskje for en gangs skyld "alle andre" har rett og jeg bare er sær..?

Det er bare det at det er to ting:

For det første har jeg en venninne som gikk og var frisk frem til hun var omtrent ett år. Så ble hun vaksinert. I dag sitter hun i rullestol, og en eventuell graviditet vil drepe henne før fosteret er stort nok til å hentes ut med keisersnitt. Den eneste tingen som skjedde, var nettopp denne vaksina.

For det andre leste jeg en undersøkelse en gang om at krybbedød gjerne inntreffer innen en viss periode etter vaksinasjonen. Det skremte også livsskiten av meg.

Husker ennå med gru den dagen jeg fikk hjernehinnebetennelse-sprøyta på ungdomsskolen (jeg var en av de heldige utvalgte forsøkskaninene), og jeg ble noe inni det grønne sjuk av den. Så hører man jo om dem som har blitt kronisk syke som en følge av den også, for ikke lenge siden var det en reportasje på NRK om det.

Og så har jeg generelt store problemer med å skyte babyen min full av sjukdom også. Ikke skal hun i barnehage, ikke farter vi mye utenlands og (i fare for å fremstå som rasist) ikke har vi kontakt med noen utenlandske mennesker heller. Så hun vil jo være minimalt utsatt for smitte uansett.

Men jeg har som sagt ikke bestemt meg ennå. Mulig vi velger å ta noen av dem, eller utsette til hun er større.

Noen som har noen kloke tanker om dette?
Gammel 01-12-2007, 17:35   #2
Medlem

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 336
Simone har en strålende fremtid.Simone har en strålende fremtid.Simone har en strålende fremtid.Simone har en strålende fremtid.Simone har en strålende fremtid.Simone har en strålende fremtid.Simone har en strålende fremtid.Simone har en strålende fremtid.Simone har en strålende fremtid.Simone har en strålende fremtid.Simone har en strålende fremtid.
Sv: Vaksinere eller ikke vaksinere...

Slike reaksjonar som veninna di fekk er ekstremt sjeldne. Kanskje ein blant ein million som opplever noko sånt. Og er det sikkert at det var vaksinen som gjorde det?

Og det med krybbedød er nok berre tull. I dag er det noko sånt som 9 tilfeller av krybbedød i året her i landet, mens mange tusen blir vaksinert kvart år. Og fleire av dei ni som døyr i krybbedød er sjuke frå før av, f.eks diverse syndrom. Trur ikkje du skal bekymre deg for det.

Syns heller du skal fokusere på den risikoen du utsetter barnet ditt for dersom du ikkje vaksinerer. For ikkje å snakke om den risikoen du utsetter andre for ved at barnet ditt kan få alvorlige sjukdommar og smitte andre.
Kikhoste og tuberkolose er på full fart tilbake her i landet, blant anna pga innvandring og pga av at vi reiser mykje meir utanlands no enn før.
Dersom ein baby blir smitta av kikhoste er det faktisk fare for livet. Ei veninne av meg fekk kikhoste for ein mnd sidan (vaksinen kan miste effekten etter 12 år, så dei vurderer å begynne med revaksine av 12-åringar). Heldigvis var den 6 mnd gamle dattera hennas vaksinert. Eg kjenner også til ei her i Bergen som opplevde å miste den nyfødte lillebroren sin fordi ho gjekk rundt med kikhoste uten å vite det. Babyen blei smitta og døde.

Når du vaksinerer ditt barn er ikkje dette berre for å beskytte ditt barn, men for å beskytte samfunnet generelt for smitte. Dersom vi klarar å utrydde sjukdommar ved at flest mulig vaksinerer seg klarar vi også å beskytte dei som av forskjellige helsemessige årsaker ikkje kan vaksinere seg.

Dei aller, aller fleste får ikkje noko verre reaksjon enn litt feber ein dag eller to.
Gammel 01-12-2007, 17:46   #3
Medlem

labbeline sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 414
MP Rating: 100% (1)
labbeline har en strålende fremtid.labbeline har en strålende fremtid.labbeline har en strålende fremtid.labbeline har en strålende fremtid.labbeline har en strålende fremtid.labbeline har en strålende fremtid.labbeline har en strålende fremtid.labbeline har en strålende fremtid.labbeline har en strålende fremtid.labbeline har en strålende fremtid.labbeline har en strålende fremtid.

Nå er jo jeg av den oppfatning av at alle bør vaksinere barna sine, så det har jeg gjort med mine.. Bare tenk på all den innvandringen vi har til landet, og hvor mye folk rundt deg reiser!! (Selv om du holder deg hjemme, så kan andre komme med smitten til deg...) Problemet er at vi ikke har sett disse sykdommene på så mange år at vi har glemt ut hvor forferdelige de er... Jeg glemmer aldri en gutt jeg så på Bali, som var rammet av polio.. Han var helt ødelagt i bein, armer og rygg!!
En annen ting er at det nå går kikhoste i snuppas barnehage, og gjett om jeg er glad hun har fulgt vaksinasjonsprogrammet!!!!!!!
labbeline er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-12-2007, 18:08   #4
VIP-Medlem

Tammis sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Utenfor bygrensen..
Meldinger: 6,452
MP Rating: 100% (1)
Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.

Nå mener jeg jo egentlig at vaksine er det beste, men vi har nå etter mye frem og tilbake valgt å utsette vaksineprogrammet med Tassen til han er over 3 år. Minst!
Han fikk første vaksinen da han var 9 mnd og ble skikkelig dårlig. Nettopp blitt frisk nå. 8 dager med over 40 i feber. Fikk pusteproblemer og greier.

Er jo mange som mener man bør utsette vaksine til krybbedødsfaren er over, og det er mange som mener at det fortsatt er kvikksølv i vaksinene.
Ikke vet jeg altså, men stol på magefølelsen din iallefall, det angrer jeg på at jeg ikke gjore.

Tammis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-12-2007, 18:41   #5
Medlem

Thinkerbell sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Meldinger: 497
Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.

Mine barn er friske og sunne unger som har alle mulige forutsetninger for å tåle vaksinene. Ikke alle barn er det. Derfor opplever både jeg og mannen min det å vaksinere som en samfunnsplikt. Ved at flest mulig vaksinerer beskytter vi mot epidemier av sykdommer som kan være fatale. Ja, jeg utsetter barna mine for en viss risiko ved dette. Det kan forekomme bivirkninger. Men det kan også hende at vi blir påkjørt av en fyllekjører som kommer i stor fart på feil side av veien. Jeg lar ikke være å ta med meg guttene ut av den grunn.
Gammel 01-12-2007, 18:49   #6
Supermedlem

Vedvik86 sin avatar

Sted: Telemark
Meldinger: 1,177
Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.

Eksemplene du drar frem er tragiske, men heldigvis SVÆRT skjeldene..
Men konsekvensene av at mange velger å la vær å vaksinere barna kan være at farlige/dødlige sykdommer som er utrydet nå og som tok livet av/invalidiserte mange barn før igjen blusser opp.. og dette er ikke bare tilfeldige tragiske hendelser, men smittsomme sykdomer som oppstår ganske hyppig og som har tragiske utfall...

Jeg ville satt meg ned å funnet av hvilke risiko man utsetter barnet for ved å vaksinere kontra og ikke vaksinere... Men det er jo en grunn til at helsepersonell anbefaler å følge vaksinasjonsprogrammet...
Gammel 01-12-2007, 18:52   #7
Seniormedlem

mokki sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Meldinger: 2,440
mokki har et ubeskrivelig bra rykte.mokki har et ubeskrivelig bra rykte.mokki har et ubeskrivelig bra rykte.mokki har et ubeskrivelig bra rykte.mokki har et ubeskrivelig bra rykte.mokki har et ubeskrivelig bra rykte.mokki har et ubeskrivelig bra rykte.mokki har et ubeskrivelig bra rykte.mokki har et ubeskrivelig bra rykte.mokki har et ubeskrivelig bra rykte.mokki har et ubeskrivelig bra rykte.

det er faktisk myye mindre sjans for at ditt barn skader av vaksine en det er fare for farlige følgessykdommer av de sykdommene de faktisk er utsatt for å få om du ikke vaksinerer.
jeg ser også på vaksinering som en samfunnsplikt. det e rikke alle som får vaksine av diverse grunner, og ved at de rundt er vaksinert så holdes også sykdommstallene nede slik at disse barna også er noe beskyttet.

mokki er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-12-2007, 19:10   #8
Medlem

Unicorn76 sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 76
Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.Unicorn76 er fantastisk mot andre.

...men hvorfor så tidlig..?

Og hvorfor vaksinere mot røde hunder, fks? Det blir jo ikke problematisk før hun eventuelt kan bli gravid - og vi er jo ikke helt der enda, på en måte?

Jeg har mest lyst til å vente og se det an et par år. Men må nok diskutere det med pappaen litt først.
Gammel 01-12-2007, 19:14   #9
Medlem

Thinkerbell sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Meldinger: 497
Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.Thinkerbell har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Unicorn76 Vis post

Og hvorfor vaksinere mot røde hunder, fks? Det blir jo ikke problematisk før hun eventuelt kan bli gravid - og vi er jo ikke helt der enda, på en måte?
For henne, nei. Men hva om hun får røde hunder og dere, før dere vet det, treffer&smitter ei gravid kvinne som heller ikke er vaksinert?
Gammel 01-12-2007, 19:27   #10
Supermedlem

Vedvik86 sin avatar

Sted: Telemark
Meldinger: 1,177
Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Unicorn76 Vis post

Jeg har mest lyst til å vente og se det an et par år. Men må nok diskutere det med pappaen litt først.
Vaksinen mot røde hunder er jo ikke før 15mnd g deretter i 6.klasse. Så det er jo enda en god stund til for deres del... Selv om grunnen til at man vaksineres mot røde hunder er fosterskade er det jo et ubehagelig sykdomsforløp med utslett, forstørrede lymfeknuter og av og til øyekatar. Dette er jo ting som er greit å slippe.

Ved 3mnd vaksineres man mot:
Difteri, stivkrampe (tetanus) og kikhoste (DTP)
Haemophilus influenzae type B (Hib)
Poliomyelitt (IPV)
Pneumokokksykdom (PKV)

Mye av grunnen til at man vaksineres så tidlig er at sykdommene er mer farlige for spedbarn.
For å ta eksempel i en av sykdommene: difteri er det dette du utsetter barnet ditt for om du ikke vaksinerer (og ikke minst barn som av ulike grunner ikke kan vaksineres og som derfor er avhengig av at andre vaksineres for å holde sykdomstallene nede):
  • Livstruende tetthet i luftveiene
  • Sekundær mellomørebetennelse (otitis media)
  • Sekundær bihulebetennelse (sinusitt)
  • Hjertebetennelse (myokarditt)
  • Tidlig myokarditt fører som regel til dødelig utgang
  • Lammelser i ganen, i mellomgulvsmuskelen (diafragma) og bena
  • Nefritt (en slags nyrebetennelse)
  • Akutt systemisk forgiftning
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 01:40.