|
 |
|
11-12-2005, 21:21
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2004
Sted: Føill`bu
Meldinger: 2,015
|
Rikshospitalets diett
Noen som har prøvd den?
Er ikke den veldig omdiskutert?
 har nemlig fått det for seg at det må være genialt å begynne med. Men jeg er mildt sagt jævlig lite gira på at han skal begynne på den, når jeg leser retningslinjene på de to A4 arkene som følger med.
Prøver å fortelle ham at det ligger mye mer bak det å gå ned i vekt, enn en 13 dagers rottekur- legge om kostholdet og trening- Stabilisering og jevnt påfyll med mat, i små og riktige mengder.
Denne kuren fra Riksen skal jo få i gang forbrenninga, men på meg virker det heeelt på jordet.
Så jeg ønsker rett og slett en liten diskusjon på dette. For alt jeg vet, kan jeg jo ta helt feil, da jeg selv aldri har prøvd den.
|
11-12-2005, 21:26
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2002
Sted: Lørenskog
Meldinger: 2,620
|
Sv: Rikshospitalets diett
Jeg er imot alle slike hurtig slanke kurer (kjenner ikke til Rikshospitalets diett).
Det grunnleggende for å gå ned i vekt er å innta færre kalorier enn det man forbrenner i løpet av en dag. Og som du sier en varig kostendring og trening, man må bli bevisst på det man putter inn i munnen og på hvor mye man bruker kroppen.....

|
|
|
11-12-2005, 21:28
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Ski
Meldinger: 4,509
|
Jeg har INGEN tro på "raske og enkle" måter å gå ned i vekt på. Går man ¨på en sultekur går man sikkert ned i vekt men når man begynner å spise vanlig igjen etterpå er man raskt der man startet. Å gå ned i vekt å holde seg nede handler om livsstils ending. Å lære seg hva man skal spise og hvor mye.....
Jeg prøvde en sånn kur for mange år siden (ville bare ned 3-4 kg) men jeg holdt ikke til lunsj første dagen engang for jeg var så sulten hele tiden....
Nå har jeg brukt vektklubb.no (på vg.no sine sider) og er 16 kg lettere enn jeg var før jeg ble gravid!! Der får man oppgitt kcal inntak som passer til hvor mye man vil ned i vekt og menyer spesielt tilpasset det inntaket. (Vil du lage egne menyer eller bare spise "litt mindre av vanlig mat" - noe jeg gjorde, gjør du bare det.....) Etter at jeg nådde målet mitt gjorde jeg om medlemskapet slik at jeg skal holde vekten og ikke gå ned mere og da fikk jeg rundt 500kcal extra om dagen....
Det er nå 6 uker siden jeg sluttet å slanke meg og jeg veier faktiks 1 kg mindre enn da jeg sluttet. (Så jeg går ihvertfall ikke opp og mener jeg har lært hva jeg trenger og hvor mye jeg skal spise/trene for å holde meg der jeg vil være!)
|
|
11-12-2005, 21:28
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Akershus
Meldinger: 6,972
|
Sitat:
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet får stadig henvendelser fra personer med spørsmål om ulike slankekurer. En stadig "gjenganger" blant disse slankekurene er den såkalte "Rikshospitalets slankekur", også kalt "Rikshospitalets stoffskiftekur". Den finnes i forskjellige versjoner og sies å ha sin opprinnelse fra Rigshospitalet i Danmark. I Norge oppgis leger og annet helsepersonell som formidlere av denne slankekuren.
Kuren består av en 13 dagers kostplan à 3 små måltider per dag. Det gjennomsnittlige daglige energiinntak ligger på 2300 kJ (ca. 550 kcal), med en energifordeling på 41% fra fett, 29% fra karbohydrater og 31% fra protein. Energifordelingen er stikk i strid med Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefalinger som sier at kosten skal være rik på karbohydrater, men fattig på fett, dvs. maks 30% av energien fra fett. Dietten er på ingen måte fullverdig, dvs. den dekker ikke behovet for en rekke vitaminer og mineraler, deriblant vitamin D, kalsium og jern.
I 1990 gikk leger og kliniske ernæringsfysiologer ved Rikshospitalet i Norge ut med en advarsel i Tidsskriftet for Den norske lægeforening, hvor de bl.a. skrev: "Vi ønsker å få satt en stopper for den foreldede avmagringsskosten. Sykehuset ser meget alvorlig på at pasienter feilinformeres, og advarer mot å bruke kosten." I 1995 kom en ny advarsel, denne gang fra det danske ernæringsrådet, som skrev: "Rigshospitalets stofskiftekur er et falsum, der cirkulerer blant patienter samt i et økende omfang også utlevers af læger. Følges diætplanen opnås et vægttab, men sammensætningen af de energigivende næringsstoffer er uhensigstmæssig for patienter, der skal ændre kostvaner med henblik på vægtvedligeholdelse efter vægttabet. Det lave indhold af især kalcium, vitamin D og jern er betænkeligt hos den typiske målgruppe, kvinder, hvor jernmangelanæmi er hyppig hos de fertile, og osteoporose er hyppig hos de postmenopausale. Diæten må på denne baggrund frarådes."
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet støtter uttalelsene fra det danske ernæringsrådet og ekspertene ved Rikshospitalet. For personer som trenger å gå ned i vekt anbefales endringer i kost- og mosjonsvaner. Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler et kosthold rikt på frukt og grønnsaker, grove kornprodukter, fisk, magre kjøttprodukter og magre meieriprodukter. Minst like viktig er det å komme seg opp av godstoler og bevege seg mer! Mange erfarer rask vektøkning etter ulike slankekurer med svært lavt energiinnhold. Det kan derfor være lurt å ikke satse på for store omlegginger med en gang, men gjøre gradvise endringer over tid. På denne måten er det større mulighet for å oppnå et varig vekttap. Et hjelpemiddel på veien til trivselsvekt er boken "Tips om slanking og god mat" utgitt av rådet i samarbeid med Fjernsynskjøkkenet.
Kilde: Tidsskriftet Mat og mosjon, utgitt av Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet.
|
http://www.helsenytt.no/artikler/kostsporsmaal.htm
|
11-12-2005, 21:30
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2002
Sted: Sørum
Meldinger: 2,068
|
Jeg har ei venninne som har klart å gjennomføre den to ganger. Og hun synes absolutt den har hjulpet på forbrenninga. Men dog ikke for flere år av gangen, men i ca 1 år. (men hun HATER brokkoli nå da)
Gubben prøvde seg på den og holdt ut i 5 dager. Da kom maten opp igjen og han droppet hele greia. Er også noen andre jeg kjenner som har gitt opp ettter et par dager gitt.
Har også sett i allefall 2 varianter av den.
Men jeg er enig med deg. Heller en omlegging av kostholdet.
Leste hva man skulle ha i seg i løpet av de 13 dagene og man SKAL ha de tilmålte mengdene og nøyaktig den maten/drikken på lista. Hadde dødd av sult jeg
Starte dagen med kaffe f.eks når man ikke liker kaffe
|
|
11-12-2005, 21:33
|
|
Gjest
|
Neei for all del den har jeg prøvd og jeg holdt på å besvime på slutten av kuren.Det er en møkka kur og den er farlig !!!
Det er ikke rikshospitalet som har laget den det er bare humbug!
Jeg prøvde den flere ganger og jeg piiiiiiintes i 13 dager med mat jeg brakk meg av!
Nei legg heller om kostholdet spis mer frukt og grønnsaker og magerere mat og trim.
|
|
|
11-12-2005, 21:39
|
|
Seniormedlem
|
Godt å høre, for dette skal jeg jammen stoppe.
Min mor er kursleder for Ingers hverdagskost, og der handler det ikke om å pine seg, men å legge om livsstilen. Dette har jeg veldig tro på, men det virker sikkert innmari forlokkende å gå ned så mange kilo på få dager.
Takk for linker og tips jenter!
|
11-12-2005, 21:39
|
|
Æresmedlem
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,432
|
Veit ikke helt hvilken kur du snakker om, det er flere utee og går.
Men de aller fleste kurer med dette navnet, er bare humbug og slettes ikke noe som Riksen har kokot ihop.
Hva består den av da?
En fra Riksen som jeg hørte om, dreide seg om å spise masse biff og drikke masse kaffe  Det sier seg jo selv at den som oppfant denne ikke akkurat oppfant kruttet, men stod veldig nærme da det smalt. Eller fant den opp for å more seg på andre bekostning...
Å gå ned i vekt gjøres ikke på 13 dager. Går man ned mye fort, vil man ALLTID gå ned mye muskler og vann, legge fort på seg igjen etterpå og ødelegge forbrenninga si slik at den blir enda lavere.
Det er (desverre) en omlegging av hele livsstilen over tid som må til. Og ideelt er 0.5-1,5 kg ned per uke om man ikke skal miste mer enn bare fett. Musklene vil man jo gjerne beholde. Og går man ned mer, skrus kroppen på sparebluss og forbrenninga går NED...
|
|
|
11-12-2005, 21:55
|
|
Seniormedlem
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Berta
Veit ikke helt hvilken kur du snakker om, det er flere utee og går.
Men de aller fleste kurer med dette navnet, er bare humbug og slettes ikke noe som Riksen har kokot ihop.
Hva består den av da?
En fra Riksen som jeg hørte om, dreide seg om å spise masse biff og drikke masse kaffe  Det sier seg jo selv at den som oppfant denne ikke akkurat oppfant kruttet, men stod veldig nærme da det smalt. Eller fant den opp for å more seg på andre bekostning...
Å gå ned i vekt gjøres ikke på 13 dager. Går man ned mye fort, vil man ALLTID gå ned mye muskler og vann, legge fort på seg igjen etterpå og ødelegge forbrenninga si slik at den blir enda lavere.
Det er (desverre) en omlegging av hele livsstilen over tid som må til. Og ideelt er 0.5-1,5 kg ned per uke om man ikke skal miste mer enn bare fett. Musklene vil man jo gjerne beholde. Og går man ned mer, skrus kroppen på sparebluss og forbrenninga går NED...
|
Kaffe, biff og hardkokte egg! 
Har nok fått utskriften av sin mor tenker jeg, for han hadde det med seg etter et besøk der i dag  Men jeg har nok allerede fått ham fra det, så får jeg heller legge inn et ekstra gir i å motivere ham til å legge om kostholdet å begynne å trene.
|
11-12-2005, 22:02
|
|
Supermedlem
Medlem siden: May 2005
Sted: Hedmark
Meldinger: 604
|
Jeg har selv prøvd den kuren som går over en uke, dvs det er tre dager diett-mat og fire dager vanlig sundt kosthold (kan ikke bøtte innpå og tro det skal være hverken slankende eller helsebevarende)
Kuren jeg tok kan taes maks tre ganger etterhverandre dvs tre dager på, fire av ,tre dager på ,fire av og tre dager på og så kan den ikke taes på minimum et år. Dette fordi det er en stoffskifte-kur som kan resultere i vekttap, hvis det er stoffskiftet du har problemer med.
Jeg tok den i forkant av bryllupet mitt fordi jeg ønsket å gå raskt ned, men som en vekt-tap kur med tro på varig vektnedgang, det tror jeg alle nå i lys av alle slanke farmer ol vet at ikke er bra eller hensiktsmessig.
For å gå ned i vekt på en sunn måte og deretter holde seg på en sunn og stabil vekt er omlegging av kostholdet og mosjon og intet annet
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 20:56.
|