Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 02-04-2009, 17:06   #31
Supermedlem
 
Soria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2003
Meldinger: 541
MP Rating: 0% (0)
Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Sitat:
Opprinnelig postet av Østfoldjente73 Vis post
Nei 16 dagers regelen gjelder om du er syk, og så blir du syk igjen før det har gått 16 dager, da trenger du sykemelding (eller får mange dagers egenmelding, for da telles alle med). Gjelder ikke barns sykdom.
Ja det er jeg fullstendig klar over. Men dette gjelder sykt barn-dagene og da skal ikke dette mellomrommet eksistere etter det NAV tidligere har fortalt meg.
Men om fridagene mine skal tas med i sykt barn-dagene så må jeg bare slutte å jobbe for da vil de 20 dagene jeg har til rådighet forsvinne på 1-2-3!
__________________
Soria er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 17:17   #32
Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Meldinger: 73
MP Rating: 0% (0)
Østfoldjente73 er et navn alle kjenner.Østfoldjente73 er et navn alle kjenner.Østfoldjente73 er et navn alle kjenner.Østfoldjente73 er et navn alle kjenner.Østfoldjente73 er et navn alle kjenner.Østfoldjente73 er et navn alle kjenner.Østfoldjente73 er et navn alle kjenner.Østfoldjente73 er et navn alle kjenner.Østfoldjente73 er et navn alle kjenner.Østfoldjente73 er et navn alle kjenner.Østfoldjente73 er et navn alle kjenner.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Ja de dagene forsvinner fort noen ganger, særlig ved langvarig sykdom. Syns det skulle vært lov å sykmelde foreldre om barn feks får vannkopper eller ligger på sykehus, for da går dagene fort.
__________________
07.03.96 27.11.03
Østfoldjente73 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 17:42   #33
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 16,353
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Jeg vet dagene kan taes ut enkeltvis ja, og vi har ingen spesiell avtale om dette. Det er sånn reglene er for alle, men jeg har desverre ikke noen link til deg her og nå som sier dette. Med sykt barn, må det ikke gå 16 dager imellom. Da kan man feks gjøre det sånn at mor er hjemme en dag, far hjemme en dag og mor neste dag igjen. Dermed er mor borte to dager med en dag mellom og har ikke 16 dagers regelen som gjelder for egenmelding på en selv, ikke sykt barn.
__________________


...og Berta er atter igjen nybakt mamma
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 17:49   #34
Veteranmedlem
 
Ariadne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 3,241
MP Rating: 0% (0)
Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.Ariadne har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Fridager selv når en har turnus skal ikke telle...
__________________
Alenemamma til lille M, sept. o6 med god hjelp av

Jeg syr Min hobby krok
Ariadne er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-04-2009, 19:53   #35
Supermedlem
 
Klemmen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 876
MP Rating: 0% (0)
Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.Klemmen har en strålende fremtid.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Jeg har ikke noe å vise til dessverre. Dette er det jeg fikk oppgitt fra nav og arbeidstilsynet, når jeg satt opp reglene ang sykdom og fravær på min arbeidsplass.
Da fikk jeg opplyst at egenmelding av egen sykdom, ikke har noen ting med barn/barnepassers sykdom. Det er mange firma som bruker samme regler for begge tilfeller, forde en bruker samme skjema å melde fra om dette.
Barn/barnepassers sykdom skal registreres med enkelt dager, og det er bare de faktiske dagene en har vært på jobb som skal registreres som fravær. Har barnet/barnepasser vært syk i mer en 3 kalenderdager kan arbeidsgiver kreve en legeerklæring, men det har ingen betydning for registreringen av dager.

Mor kan være hjemme mandag og tirsdag, for så at far er hjemme onsdag og torsdag, og så er mor hjemme fredag igjen, og det skal kun registreres 3 fraværs dager på mor, og 2 på far.
Visst det skulle vært rett med å registrere alle dagene sammenhengende så hadde da altså mor her blitt registrert med 5 dager og far 2.
__________________

Storesøster 04
Lillebror 08
Klemmen er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-04-2009, 19:27   #36
Seniormedlem
 
marie_83 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Sted: i et stort hus
Meldinger: 2,800
MP Rating: 0% (0)
marie_83 har et ubeskrivelig bra rykte.marie_83 har et ubeskrivelig bra rykte.marie_83 har et ubeskrivelig bra rykte.marie_83 har et ubeskrivelig bra rykte.marie_83 har et ubeskrivelig bra rykte.marie_83 har et ubeskrivelig bra rykte.marie_83 har et ubeskrivelig bra rykte.marie_83 har et ubeskrivelig bra rykte.marie_83 har et ubeskrivelig bra rykte.marie_83 har et ubeskrivelig bra rykte.marie_83 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Sitat:
Opprinnelig postet av Nikonius Vis post
Jeg mener at vi må ha legeerklæring hvis vi er hjemme i mer enn 3 dager i strekk
(IKKE sykemelding), bare en bekreftelse på at barnet er syk.
sånn er det i alle fall på jobben min.
__________________
.........................................................
marie_83 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 03-04-2009, 22:11   #37
Supermedlem
 
Soria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2003
Meldinger: 541
MP Rating: 0% (0)
Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.Soria har en strålende fremtid.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Tusen takk for svar alle sammen!

Ringte NAV da jeg sto opp i dag og hun jeg snakket med var sjokkert over at arbeidsgiver ikke sjekket dette opp selv og allerede satt på riktig informasjon.

Svaret finnes i rundskrivet til paragraf 9.7!

Rundskriv
§ 9-7 Dokumentasjon av sykdom


Utarbeidet av Rikstrygdeverket, Sykepengekontoret 01.01.98
Sist endret 07.07.2003, jf. overskriften
§ 9-7 Tredje ledd - Legeerklæring fra fjerde dag

Generell kommentar
Bestemmelsene om dokumentasjon er samlet i en bestemmelse fra 1. januar 1998. Det er ingen realitetsendring i dette.

§ 9-7 Første ledd - Egenmelding eller legeerklæring

Første ledd slår fast at det er et vilkår for rett til omsorgspenger at fraværet dokumenteres med egenmelding eller legeerklæring.

§ 9-7 Andre ledd - Egenmelding

Andre ledd definerer hva som menes med egenmelding. Vi viser for øvrig til den tilsvarende bestemmelsen for sykepenger i § 8-23 med merknader.
Ved fravær i inntil tre kalenderdager har en arbeidstaker rett til omsorgspenger etter § 9-5 uten å fremlegge legeerklæring om barnets sykdom. Det er en forutsetning at de øvrige vilkår for ytelsen er oppfylt. Egenmelding må også i slike tilfeller gis første fraværsdag innen arbeidstidens slutt, jf. § 8-7 nr. 1. Det stilles ikke krav om to måneders ansettelsesforhold før det foreligger rett til å benytte egenmelding, slik som ved egen sykdom.
En arbeidsgiver kan ikke avslå omsorgspenger med den begrunnelse at arbeidstakeren ikke har oppfylt arbeidsgiverens krav om en skriftlig egenerklæring om barnets sykdom når arbeidet gjenopptas, slik som ved egen sykdom. Dette følger bl.a. av kjennelse fra Ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden i ankesak nr. 34/1984:
Arbeidstakeren gav muntlig beskjed om at hun var borte fra arbeidet på grunn av at hennes sønn var blitt syk. Samme dag var hun hos lege med barnet. Hun var borte i to dager. Arbeidsgiveren avslo å utbetale omsorgspenger (sykepenger etter gammel lov) med den begrunnelse at arbeidstakeren hadde glemt å levere skriftlig egenerklæring om at barnet hadde vært sykt da hun gjenopptok arbeidet. Arbeidsgiver fikk ikke medhold i saken. Ankenemnda viste til at forholdet ble regulert av lovens § 3-22 og § 3-6 nr. 4 (henvisningen gjelder gammel lov, aktuell bestemmelse i dag er § 9-7). Bestemmelsen om skriftlig egenerklæring i § 5 i forskriftene gitt i medhold av lovens § 3-12 nr. 1 (henvisningen gjelder gammel lov, aktuell bestemmelse i dag er § 8-26) kom dermed ikke til anvendelse.

§ 9-7 Tredje ledd - Legeerklæring fra fjerde dag

[Endret 7/03]
Tredje ledd har bestemmelser om fra hvilket tidspunkt arbeidsgiveren kan kreve fraværet dokumentert ved legeerklæring.
Vi viser til bestemmelsen om tap av retten til å nytte egenmelding ved egen sykdom i § 8-27 med merknader.
Fra og med fjerde kalenderdag må barnets sykdom dokumenteres med en erklæring fra legen. Legen skal i slike tilfeller skrive en erklæring som bekrefter barnets sykdom. Legen bør ikke skrive ut sykmeldingsattest for foreldrene, i det dette kan medføre at antall fraværsdager medregnes i antall dager for foreldrenes egen sykdom .
Ankenemndas kjennelse nr. 19/82:
Spørsmålet var hvorvidt det var adgang til å bruke egenmelding for mer enn tre dager i løpet av en fjorten-dagers periode. Nemnda uttalte bl.a. følgende: "Nemnda finner at arbeidsgiveren ikke har adgang til å begrense retten til å bruke egenmelding ved barn sykdom til tre dager i løpet av en fjorten-dagers periode. Uttrykket "om gangen" må forståes slik at når arbeidstakeren gjenopptar arbeidet i mellomtiden, regnes et senere fravær som nytt selv om barnet skulle ha samme sykdom."
Ankenemndas kjennelse nr. 32/83:
Spørsmålet var hvorvidt arbeidstakerens fravær etter § 3-22 (henvisningen gjelder gammel lov, aktuell bestemmelse i dag er § 9-5) skulle medregnes ved bruk av egenmelding for egen sykdom. Nemnda uttalte følgende: "Etter flertallets oppfatning må bestemmelsene om arbeidsgiverens rett til å kreve legeerklæring fjerde fraværsdag ved barns sykdom og ved egen sykdom, anvendes uavhengig av hverandre. Det dreier seg om to forskjellige rettigheter som bygger på egne regelverk, og rettighetene tilståes på forskjellig grunnlag - egen sykdom og barns sykdom."
Det foreligger rett til omsorgspenger for egenmeldingsdager selv om det ikke foreligger legeattest ved fortsatt fravær utover egenmeldingsperioden (retten faller bort ved egen sykdom i slike tilfelle) jf. Ankenemndskjennelse nr. 26/85.
Også foreldre som har utvidede rettigheter etter § 9-6 kan etter 10. fraværsdag dokumentere fravær ved egenmelding, etter reglene ovenfor. Det gjelder selv om omsorgspengene i slike tilfeller refunderes til arbeidsgiveren av folketrygden.
Når arbeidstakeren slutter, skal arbeidsgiveren gi en bekreftelse på hvor mange av stønadsdagene som er brukt i løpet av året. Denne bekreftelsen skal arbeidstakeren fremlegge for sin nye arbeidsgiver, eventuelt for trygdekontoret, dersom stønaden skal utbetales av trygdekontoret.

§ 9-7 Fjerde ledd - Dokumentasjon når trygden yter omsorgspenger

Når trygden yter omsorgspenger direkte til arbeidstakeren etter § 9-9, kreves det legeerklæring. Egenmelding aksepteres ikke. Bestemmelsen er i samsvar med tidligere rett.
Dette gjelder ikke i tilfeller hvor arbeidsgiveren er forpliktet til å forskuttere omsorgspenger.

§ 9-7 Femte ledd - Tidspunkt for ytelsen og tap av retten til å bruke egenmelding


[Endret 12/98]
Når det gjelder tidspunkt for ytelsen, viser vi til den tilsvarende bestemmelsen for sykepenger i § 8-7 nr. 1 andre ledd med merknader.
Arbeidsgiveren kan kreve erklæring fra lege før det er gått tre dager, eventuelt fra og med første dag, dersom han har rimelig grunn til å tro at en arbeidstaker har krevet omsorgspenger uten at fraværet skyldtes barns sykdom. En slik beslutning gjelder bare fremtidige fravær og må tas opp til ny vurdering når det er gått 6 måneder, jf. § 8-27 .



Jeg har nå sendt klage til arbeidsgiver med henvisning til denne og venter ganske spent på svar. NAV var i hvert fall klimkende klar; jeg har vært borte 3 dager til sammen, fridagen regnes ikke med og legeerklæring skal ikke behøves fremlagt.

Kjenner jeg arbeidsgiver rett så gir de seg ikke med dette og jeg kommer da til å kontakte noen som kan ta seg en prat med de.. Hvem nå enn det kan være.
__________________
Soria er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 05-04-2009, 19:00   #38
Supermedlem
 
becky+1 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Meldinger: 624
MP Rating: 0% (0)
becky+1 har en strålende fremtid.becky+1 har en strålende fremtid.becky+1 har en strålende fremtid.becky+1 har en strålende fremtid.becky+1 har en strålende fremtid.becky+1 har en strålende fremtid.becky+1 har en strålende fremtid.becky+1 har en strålende fremtid.becky+1 har en strålende fremtid.becky+1 har en strålende fremtid.becky+1 har en strålende fremtid.
Sv: Store problemer med egenerklæring for sykt barn..

Har dere ikke tillitsvalgte på jobb? Ev verneombud? Er dere organisert? I så fall kan dere høre om fagforeningen kan ta seg en tlf. Er utrolig dårlig at arbeidsgiver ikke er bedre oppdatert. Arbeidstilsynet kan også være grei å rådføre seg meg i slike tilfeller. Lykke til .
becky+1 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 04:47.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com