Jeg jobber turnus og lite hverdag, mye helg.
I januar kom jeg opp i en problemstilling ang. egenmeldingsdager for sykt barn og situasjonen var som følger (PS! Er enslig forsørger med 20 dager for sykt barn);
*sønnen min var syk en uke
*jeg skulle jobbe tirsdag, torsdag og fredag, men hadde altså fri onsdag
*ringte fagkonsulent (jobber i privat sektor) og fikk beskjed om å skrive de tre datoene jeg skulle vært på jobb
*fikk brev om ugyldig fravær fredagen, med beskjed om å skaffe sykemelding
Vi hadde vært til legevakt tidlig i uken og jeg ringte disse. De hadde ikke hørt om at barn trengte sykemelding og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Anbefalte meg å ringe fastlege.
Jeg fikk time hos fastlegen og forklarte situasjonen. Han kunne ikke gi sykemelding og sa dette skulle gå på "sykt barn-dager".
Ringte NAV og fikk klar beskjed om at jeg ikke skulle ha "sykt barn-dag" onsdagen da jeg hadde fri, og at denne 3-dagers egenmeldingsperioden ikke gjaldt syke barn, kun voksne. Perioden som var aktuell skulle gå som 3 enkeltdager.
Ringte arbeidsgiver igjen og etter mye om og men fikk jeg telefon igjen om at dette var helt riktig. Jeg sendte inn ny egenerklæring og alt gikk greit nå.
I begynnelsen av mars skjedde det samme igjen...
Måtte være hjemme tirsdag, torsdag og fredag og sendte inn egenerklæring.
I helgen kom det brev i posten med beskjed om ugyldig fravær -igjen..
Jeg er så oppgitt. Skjønner ikke hva som er riktig her.
Jeg vet at en venninne og mannen blir oppfordret til å ta annenhver eller 2 dager av gangen når deres barn er syk. Det må jo bety at det er noe her som min arbeidsgiver ikke har hørt om?
Jeg får flere forskjellige svar når jeg søker på nett og blir bare mer og mer forvirret. Og veldig fortvilet..
Venter nå på telefon fra arbeidsgiver igjen, men vil gjerne høre om det er noen av dere som vet kan reglene eller har lignende erfaringer.
Kan sykt barn dagene brukes enkeltstående, eller går de på maks 3 dager med behov for sykemelding fra 4. dag? Hva gjør da foreldre når barnet er sykt over lengre tid? Er det normalt å sykemelde barnet for at foreldre skal kunne være hjemme med dem?
Ble forresten oppringt 1. dagen av bhg. med beskjed om oppkast og hadde da vært på jobben halvannen time. Leste noe om at det kunne brukes "kort velferdspermisjon" på denne, men er dette korrekt? Tror faktisk ikke arbeidsgiveren min er helt inne på dette og jeg kommer nok i hvert fall til å slite med en slik type forespørsel..