Sitat:
Opprinnelig postet av Marry
Men en diagnose gir da ikke frikort til å sparke andre!? Du kan ikke mene at det er greit at en gutt står å sparker en mann gjentatte ganger på leggen fordi han har en diagnose?
Jeg har jobbet mye med barn og unge med forskjellige diagnoser og aldri har det vært greit at disse sparker eller på annen måte "bruker vold" mot andre. Da stopper man dem, uansett.
|
Ikke sant!
Hadde det vært mitt barn som sparket på meg, hadde det vært en ting, men når mitt barn står og sparker vilt fremmede mennesker, så sier man ifra til ungen..
Det er ikke akeptabelt, diagnose eller ei.
Når det gjelder hvem som har skylden for adferdsproblemene tror jeg ofte det er flere ting.
Noen barn er bare vanskelige, og kanskje ligger det helt andre ting (psyksikt? men det kan jo også ha med foreldrene å gjøre), andre ganger kan det være mangel på oppdragelse, og noen ganger kan det være feil oppdragelse til barna.
Med feil oppdragelse mener jeg at noen barn trenger mer grenser og konsekventhet enn andre.
Noen barn kan fint få is på butikken engang, uten at det blir mas og hyling i flere uker etterpå, og noen kan ikke det, og da bør man kanskje la være? Særlig om man vet at man selv eksploderer av dette maset, og at det bare blir krangling og ukoselig.
Kusina mi jobbet i butikk, i kassa, og fortalte to epiosder hun hadde observert en dag:
1. En mor og hennes datter kommer mot kassa, og datteren spør om is. Mor sier nei. Datteren spør igjen, og mor sier nei igjen. Så spør datteren om godteri, og mor sier fortsatt nei. Så spør hun om godteri igjen, og da svarer til slutt mor "jammen da får du ikke noe is".
Hvem vant denne "kampen"?
(Og igjen, med noen barn kan man gjøre sånt en gang, med andre barn ikke).
2. En mor kommer med sønnen, og sønnen spør om godteri. Mor sier nei, og barnet legger seg ned på gulvet og hyler. Mor sier rolig og bestemt at hun går ut og venter i bilen rett utenfor, så kan han komme når han er ferdig. Et halvt minutt etter at mor har gått, går en smilende gutt ut av butikken, ut av godteri.
Høres ikke det mye bedre ut?
Okei, tror kanskje jeg har spora litt av nå