Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Generelt om det å ha barn

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 17-10-2008, 19:21   #21
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 5,999
Blogginnlegg: 36
MP Rating: 0% (0)
Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Barn med adferdsproblemer

Sitat:
Opprinnelig postet av fruen Vis post
Når jeg leste denne overskriften begynte jeg straks å lure på hva som menes med atferdsproblem? Åsså leser jeg videre om denne gutten som sparket denne personen på leggen... Har denne guttenn da et atferdsproblem? Sett at det var kun denne ene gangen han gjorde det? Og ikke sikkert at det er foreldrenes skyld, selv om denne moren tydeligvis har et muntlig framstillingsproblem da Fri oppdragelse kan bety mye forskjellig det.
Det tenkte jeg og, hva er "adferdsproblemer".
For i mine øyne er det ganske alvorlig, og noe som kommer til syne stort sett hele tiden, ikke enkeltepisoder nå og da..

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --
Isa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-10-2008, 19:34   #22
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,336
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg vil si at det er forskjell på reelle adferdsproblemer og enkeltstående episoder med dårlig oppførsel. Og der de fleste foreldre i aller høyeste grad har innvirkning på barnas oppførsel, står veldig mange maktesløse overfor det som faktisk er adferdsproblemer. For her tror jeg veldig ofte biologi spiller en avgjørende rolle, som i tilfeller med ADHD. Oppvekstvilkår, lærevansker og sosial kompetanse (eller mangel på sådan) er selvsagt også viktige faktorer.
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-10-2008, 19:37   #23
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,336
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Mette-marit Vis post
Tilfører historien din noe jeg Urt: Kanskje Ironi?

Mor orker ikke fortelle denne personen bak at barnet hennes har en diagnose, som gutten ikke fikser å høre mor fortelle andre.
Ironi? Denne ironien skjønner jeg ikke?

Mor kan selvsagt ha så mange underliggende grunner hun bare vil, men ingen av dem er vel egentlig virkelig gode grunner til å la være å reagere overfor barnet i denne situasjonen? Samme hvilken diagnose det er snakk om, så kan jeg ikke forstå at det skal være ok å la barnet drive på som det ønsker?
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-10-2008, 19:42   #24
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 5,999
Blogginnlegg: 36
Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Niobe Vis post
Jeg vil si at det er forskjell på reelle adferdsproblemer og enkeltstående episoder med dårlig oppførsel. Og der de fleste foreldre i aller høyeste grad har innvirkning på barnas oppførsel, står veldig mange maktesløse overfor det som faktisk er adferdsproblemer. For her tror jeg veldig ofte biologi spiller en avgjørende rolle, som i tilfeller med ADHD. Oppvekstvilkår, lærevansker og sosial kompetanse (eller mangel på sådan) er selvsagt også viktige faktorer.
Mm.
Når jeg hører ordet adferdsproblemer, tenker jeg med en gang på en gutt jeg kjenner, som er adoptert. Der gjør foreldrene en fantastisk jobb, men det ligger så mye bak, som er årsaken til adferdsproblemene.

Så ja, det kan jo være uendelig mange grunner.

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --
Isa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-10-2008, 19:57   #25
Seniormedlem

Kattrine sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Jevnaker
Meldinger: 1,563
Blogginnlegg: 47
MP Rating: 100% (5)
Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.Kattrine har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tjorven75 Vis post
Helt uavhengig av diagnose eller ikke, så stopper man barn som gjør fysiske utspill mot andre. Å gjøre andre vondt er aldri lov for noen.

Foreldrenes oppdragelse av barna har ofte noe å si for barnas oppførsel, men det er ikke alle barn som er like lette å oppdra heller.
Signerer.
Gammel 17-10-2008, 20:09   #26
Supermedlem

Medlem siden: Dec 2005
Meldinger: 952
Rainer Maria har en strålende fremtid.Rainer Maria har en strålende fremtid.Rainer Maria har en strålende fremtid.Rainer Maria har en strålende fremtid.Rainer Maria har en strålende fremtid.Rainer Maria har en strålende fremtid.Rainer Maria har en strålende fremtid.Rainer Maria har en strålende fremtid.Rainer Maria har en strålende fremtid.Rainer Maria har en strålende fremtid.Rainer Maria har en strålende fremtid.

Jeg mener at adferdsvansker ofte kan spores til hjemmet. Men vi alle som har flere barn vet jo at barn kommer til verden med forskjellig temprament og aktivitetsbehov.
Rainer Maria er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-10-2008, 20:14   #27
lex
Veteranmedlem

lex sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 3,334
lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg synes det kommer an på hva slags atferdsproblemer man snakker om. Noe kan være foreldrenes skyld, andre ting ikke.

Mars 2004, August 2006
--------------------------------------------------------------

Du er bra nok slik du er !
lex er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-10-2008, 10:03   #28
VIP-Medlem

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,419
MP Rating: 100% (2)
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg mener, uavhengig om brnet kvalifiserer til en diagnose eller ikke, at barns oppførsel og reaksjoner på tilsnakk (enten fra foreldre eller andre) kan spores til hva de er vant fra hjemme. Uansett, på godt og vondt.

I min verden er det idioti om man tror at man som forelder klarer å bare gi barna gode adferdsmønster. Det er tøft å innse at man ikke er ufeilbarlig, at man har lært ungene lite smarte adferdsmønster, men det er likevel viktig å gjøre det!

Vi sliter hjemme. Både barn og voksne. Vi sliter ofte med samspillet. Å si at det er fordi ungene har adhd og at det er eneste grunnen ville jo vært ganske godt. Bare legge skylden for alle problemene våre på noe som ikke kan styres. Men lurt ville det ikke være! Ja, noe av grunnen til at vi sliter er at både barna og den ene forelderen har en diagnose som forteller om hyperaktivitet, problemer med å kontrollere impulser og vansker med å konsentrere seg. Likevel kan mye gjøres om vi bare finner en mer hensiktsmessig måte å samhandle med barna våre på.

Det er sånn at det som fungerer for noen ikke nødvendigvis passer for andre. Å finne frem til rett medtode til rett tid i vår familie er vanskelig og vi trenger hjelp utenfra. Ikke fordi våre barn nødvendigvis er så mye vanskeligere enn andre, men fordi vi foreldre ikke klarer å finne noe som fungerer alene.

Når man klarer å innse at man ikke strekker til som forelder, er åpen for at man trenger hjelp og ikke er feilfri, da er man halvveis til en løsning

...mener jeg
Gammel 18-10-2008, 13:18   #29
Supermedlem

Ellen80 sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Sted: Sandnes
Meldinger: 1,126
Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.Ellen80 er fantastisk mot andre.

Svarer kun på spm på HI sitt spm.
Tror "årsaken" til atferdsproblemer er en god blanding av arv og oppvektsmiljø (oppdragelse og bomiljø der barnet vokser opp).
Ellen80 er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 18-10-2008, 15:33   #30
VIP-Medlem

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,419
MP Rating: 100% (2)
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av silkepels Vis post
Jepp

Leste dette utsagnet i en annen tråd skjønner du:
Sitat:
Barns oppførsel sier mye om foreldrene
Jeg er egentlig veldig enig. Men da må man se litt lenger enn én hendelse i én setting. Det er så mye som spiller inn og som kan gjøre at ting ser så mye værre ut enn det egentlig er. Vet med meg selv at jeg ikke er noen supermamma om jeg har sovet dårlig, ungene har krangla hele dagen og vi må i en butikk med masse folk har noen dårlige samvittigheter som ligger og gnager der gitt og jeg har fått min del av alle typer blikk man kan sende andre, fra "stakkars deg" til "fy faen for ei kjærring som ikke kan ta seg av unger" selvsagt via "jøss, godt takla"
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 13:36.